{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.331 visninger | Oprettet:

Raceforslag? {{forumTopicSubject}}

I plejer at være så gode til at smide lidt forslag, så hvad tænker I, der passer under dette:

Glad for børn og fremmede (høj tolerance over for børn og fremmede. Selvfølgelig ikke fordi nogen af dem får lov at gøre hvad der passer dem!)

Ikke nødvendigvis glad for fremmede, men accepterende.

Ikke tendens til at gø ved alt, men gerne når der bankes på døren.

Tendens til at vende rumpen til, ved personer/hunde den ikke gider, frem for at "fronte" og være "på forkant".

Generelt tage tingene oppefra og nedefter, og dermed være helt uproblematisk omkring både fremmede mennesker og hunde.

Ikke pleasende, men samarbejdende.

Have lyst til at være nær sin flok, og ikke suse efter vildt eller fært heraf.

Lyst til lydighed (inkl. spor) og agility på lidt hyggeplan. Altså træning 2 gange ugentligt.

Fungerer godt med en hverdag, der ellers består af omkring 7-8 km tur fordelt over 2 gange dagligt, samt ellers at deltage i familielivet, med børn (inkl. nye legekammerater).
Småopgaver, de dage, hvor der ikke trænes.
Og gider være med på "børnevenlig" skovtur, som måske består af et par timer i skoven, men sikkert ikke giver så mange km, og ikke super højt tempo.
Og have det godt med at køre med rundt på ferier i norden og med til familie. Generelt bare være med næsten hvorend det er smiley

Lyst til også at være med på ture helt op til 24 km sammenhængende (der trænes gradvist op til denne længde selvfølgelig).

God til at gå både sommer og vinter.

Pelspleje niveau: Max gennembørstning af 0-2 timers varighed 2 gange om måneden.
Eller klipperace, der kan sendes til frisør 4 gange årligt. Bad af og til herimellem er ok, hvis det kræves.

Størrelse: 11-19 kg / 40-48 cm i skulderhøjde (tæve).

Fyr løs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Raceforslag?
  • #1   21. feb 2021 Australsk kelpie lyder til at kunne passe rigtig fint med det du skriver.

    Du kan læse lidt mere om den på www.makeelsas.weebly.com

    Der linkes også til andet relevant information under fanen Australsk Kelpie.


  • #2   21. feb 2021 Tak smiley

    Troede at Kelpien skulle aktiveres mere end bare hyggetræning 2 x ugentligt?

    Og lidt små-hygge-opgaver ellers?


  • #3   21. feb 2021 Eurasier? Den kan være svær at motivere til træning (hvis vi taler gentagelser), og der skal muligvis, afhængigt af linjer, lægges et mindre arbejde i det med ikke at gå på vildtfært, men ellers tror jeg den rammer plet.

  • #4   21. feb 2021 Om det er hyggetræning eller træning er vel det samme for hunden med mindre hyggetræning betyder kaffe, kage og snak efter 10 minutters træning.

    Nu kan jeg se, at du tidligere har været ude i DcH A-klassen, så lidt træning har du jo lavet, men det var måske inden der kom børn ind i billedet?

    En kelpie vil træne lige så meget som du orker, men kan godt klare sig med mindre, så længe den er en del af en aktiv hverdag/familie. Men træning/mental aktivering skal der til, men det behøver jo ikke være 3 timer i skoven hver gang. Små træningspas giver rigtig meget mening, særligt som hvalp og unghund.


  • #5   21. feb 2021 Det er ikke kun 10 min. træning.

    Der er bare forskel på om man er på seriøst og afsted 4-5 gange ugentligt, og så at man er ude en lille time til lidt spor eller andet et par gange om ugen smiley


  • #6   21. feb 2021 A med: Jeg kender flere Eurasier og det kræver mere end almindelig kreativitet fra ejerne at skabe noget der bare minder om motivation i mere end 5 min af gangen.
    Men hvis træning ikke har den store betydning for en, så tror jeg, at det er en fin familiehund.

    Jeg har ingen idé om hvordan de er med spor, men tvivler på at det skulle være meget nemmere end alt mulig anden træning.


  • #7   21. feb 2021 Eurasier kunne måske godt blive lige "tung" nok at have med på træningspladsen smiley

  • #8   21. feb 2021 Tinna: Men hvis man går på hold 2 gange om ugen, så træner man vel også lidt frem til næste træning ift. de input man har fået af træneren til forbedringer. Eller tager jeg fejl?

  • #9   21. feb 2021 Måske lidt jo. Men de andre dage er mere tænkt i lidt søge-efter-noget-i-haven agtigt. Eller forskellige spil, eller anden småaktivering (udover de 7-8 km).

    Så markant mindre, end hvis man går efter E-klassen i DCH smiley


  • #10   21. feb 2021 Tinna: Altså jeg tænker fint, at kelpie kan trives med det du skriver. Men du kan jo læse lidt om den og hvis du bliver lidt varm på racen og vil vide mere, så kan tilføje mig som ven på FB, så kan du også se et utal af videoer og billeder af Asti i forskellige situationer/miljøer (mennesker, hunde, børn) og hvad eller laver af aktivitet og træning med hende gennem årene.

  • #11   21. feb 2021 Okay, super smiley

    Mit indtryk var bare at en Kelpie ville kede sig lidt smiley

    Gider den også stå og kigge på et par unger der graver efter biller eller andet på samme spot i 30 min? smiley


  • #12   21. feb 2021 Så finder den sandsynligvis på noget at give sig til, for nej, den vil ikke stå stille og glo i 30 min og slet ikke som unghund(de første par år), men heller ikke alligevel, men er det godt vejr, kan det da godt være at den ligger sig ned og slapper af.

    Jeg har da haft Asti med på legepladser med min niecer og nevøer og der tuller hun rundt, graver i sandet(elsker sand) efter hendes lege pølse mv.

    Men jo der er mere power i en kelpie end en Toller, men det er en fantastisk familiehund, så længe der også bliver trænet med den og den aktiveres.

    Jeg har også flere aktivitetsspil, slow-eater, lick-mate, kong og hvad det ellers hedder som er god aktivering og nemt og ikke så krævende af mig.

    Men som sagt særligt de to første år skal man forvente at der er gang i den og der får man lidt grå hår. Men der er ligesom ved alle andre racer også individ forskelle.


  • #13   21. feb 2021 Du kan også finde Kennel Makeelsa's på Facebook, der er også lidt videoer og billeder, men mest fra da der var hvalpe.

  • #14   21. feb 2021 Ingen forventninger om at hunden står stille, men det gør ikke noget hvis den ikke konstant forventer at der sker en fest smiley

    Helt super, hvis den ville synes det var hyggeligt at mose snuden rundt i bladene, snuse til træerne omkring eller lign. og lidt leg med os er selvfølgelig også helt ok.

    Vi bliver ikke enige om at der er mere power i Kelpie end Toller smiley

    Jeg tror ikke de er så pokkers langt fra hinanden i aktivitetsniveau alt afhængig af individ-forskelle hos begge smiley


  • #16   21. feb 2021 Dansk spids eller Japansk Spids

  • #17   21. feb 2021 Måske en Australian Shepard af udstillingslinjer, der er dog tendens til egenkønsaggrativitet.


  • #18   21. feb 2021 Dansk spids kender jeg et enkelt individ af, ret godt, og mere ukompliceret hund skal man vidst lede længe efter. Hun tilpasser sig alle individer. Virkelig sød!

    Det er et godt bud smiley


  • #19   21. feb 2021 Kooiker kan vidst have tendens til at være til den lidt mere "følelserne-uden-på-pelsen" typen.


  • #20   21. feb 2021 Tysk pincher, men de ligger også i den aktive ende. Men virkelig skøn race, hvis du spørger mig. Hvis ikke jeg gik så meget op i træning som jeg gøre og er faldet for kelpien, så havde jeg sådan en.

  • #21   21. feb 2021 Cattle dog af udstillingslinjer

  • #22   21. feb 2021 Er cattledog ikke rimelig fremme i skoene over for andre?

  • #23   21. feb 2021 Østrigsk pincher kunne også være en mulighed, men dem finder du vist ikke så mange af i dk.

  • #24   22. feb 2021 Dansk spids, dkk

  • #25   22. feb 2021 Mellemschnauzer:)

    Evt en dværg, men der kan godt være mere pelsarbejde, men min egen fx bliver kun ordnet 2-3 gange imellem trim hver 3.mdr.

    Edit:
    I og med at de jo er gårdhunde af natur så er fx det at deltage i familiens dagligdag faktisk god aktivering for dem, de nyder at være med. Fx som du skriver med at grave orme, der ville de elske at kigge med og endnu mere at få lov til at hjælpe til smiley


  • #26   22. feb 2021 Den har nok brug for lidt mere pelspleje, men kan evt klippes: en shapendoes


  • #27   22. feb 2021 Østrisk Pincher er vist sjældent helt uproblematisk i forhold til andre hunde smiley Jeg har kendt nogle stykker dengang racen kom til DK og firserne. De var bestemt ikke søde overfor andre hunde af hverken det ene eller det andet køn og ofte var de heller ikke ligefrem venlige overfor fremmede mennesker.
    Stabyhound kunne være et bud. Jeg har hørt man skal kigge sig lidt for mht sindet da nogle af dem kan være lidt nervøse. Men må tilstå at det ikke er sådan jeg kender racen smiley Jeg kender dem som helt ekstremt nemme i omgangen med både hunde og mennesker. Ukomplicerede at træne og opdrage. De vil gerne træne, men kan også sagtens undvære.
    Jeg kender faktisk til Kelpies, der har måttet have nye hjem fordi en hverdag med træning på hyggeplan og børnevenlige gåture ikke var nok. Overfor mennesker kan de være ekstremt 'omfavnende' og nærmest anmasende. De er nemme og tilpasningsdygtige og man skal nok passe lidt på ikke at lade det komme til at 'gå ud over dem' smiley
    Hvis det er fordi du søger en mindre aktiv og krævende race end en toller så skal du nok ikke vælge blandt de højaktive racer (og det er da her en kelpie hører til smiley ).
    Andre bud kunne være Mellemschnauzer, Tysk Pincher, Soft Coated Wheathen Terrier elller Schapendoes.


  • #30   22. feb 2021 A-S

    Holder en schnauzer sig tæt?

    Går de ikke afsted på musejagt? Og hvor meget samarbejde gider den?


  • #31   22. feb 2021 Så har vi ikke mødt de samme FT cockere Linda - Dem jeg kender vimser rundt og bevæger sig sådan ca 16 timer i døgnet smiley

  • #32   22. feb 2021 Schappen er et godt bud, men der er rigtig, rigtig meget pelspleje

  • #33   22. feb 2021 Stabyhound er da større?

  • #34   22. feb 2021 Smutter cockeren ikke også afsted efter fært? smiley

  • #35   22. feb 2021 Tysk Pincher og Soft Coated Wheathen Terrier

    Hvordan er de i omgangen med andre hunde?

    Hvor samarbejdende er de?

    Bliver de hellere nær familien, eller smutter de efter vildt eller fært heraf?


  • #36   22. feb 2021 Wheaten er ikke altid lige ukompliceret med andre hunde. Det er terriers og de jager også gerne.
    De er ret samarbejdsvillige.


  • #37   22. feb 2021 Tak, Louise smiley

    Præcist det jeg tænkte. Det er vel en terrier smiley


  • #41   22. feb 2021 Tysk pinscher, er der generelt en del jagt i og de er ikke altid gode med andre hunde, men ofte glad for alle mennesker.
    De østrigske pinschere, jeg har mødt, har været nogle stride damer overfor andre hunde og reserveret overfor mennesker.

    Jeg ville kigge på nogle af selskabs hundene, som pudlerne og løwchen, de ville elske at træne og gå lange ture, de er gode til bare at være med i alt. De kan klippes som man ønsker og kan overskue.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #42   22. feb 2021 Schapendoes..
    Når den er voksen er pelsen ikke besværlig - den skal bare børstes en gang om ugen.
    Som unghund kræver den lidt mere pelspleje.


  • #43   22. feb 2021 Jeg har fulgt schappen et års tid eller lidt mere, og de slæber konstant alt muligt med hjem i pelsen, så der er også noget til hverdag, med den lange pels.

    Hvis man kunne få en korthåret Schap smiley


  • #44   22. feb 2021 Malinois .. hva var spørgsmålet smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #45   22. feb 2021 Det synes jeg overhovedet ikke den gør.. altså den bliver selfølgelig mudret, men synes ikke der kommer ret meget i pelsen ellers.

  • #47   22. feb 2021 Hmm.. Synes bare der konstant er billeder af en schap pakket ind i grene, sne eller andet.

    Bare Dixies bukser samler alverden op fra skovbunden. Og præstelus! De er slemme. Sidder overalt!

    De må være en noget større opgave, med en vuf, der har lang pels over det hele.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #48   22. feb 2021 Okaay hvis du synes en toller slæber ting ind skal du helt sikker holde dig til de helt korthårede racer.. der kan jeg ikke komme i tanke om en der passer ind.

  • #49   22. feb 2021 Ja, Dixie tager i hvert fald en hel del med i hale og bukser.

    Der må jeg stå og filtre ud efter en omgang eftersøgning.

    Eller efter en god skovtur gennem alt muligt smiley

    Kan ikke forestille mig en hund, hvor det er hele kroppen, der fejer op smiley


  • #51   22. feb 2021 Noget er træning, noget er hvad der er tendens til hos racen smiley

    Selvfølgelig er der individforskelle. Så bogstavligt skal det ikke læses smiley


  • #52   22. feb 2021 Hvis det bare er kærlighed og kiks, der gør det, så skal du da have en pitbull smiley De kan jo både babysitte børn, kattekillinger og ællinger, så hvis den bider, er det fordi den har fået de forkerte kiks smiley

  • #53   22. feb 2021 @33: Må til stå at jeg ikke lige tænkte sådan meget præcist over Staby hounds størrelse. Dem vi har i klubben er sådan ca 'Clintonstørrelse'. Han er 50 cm høj og vejer 16,5 kg. De stabyer jeg træner sammen med er nok lidt tungere end ham men tæverne er lidt lavere og hannerne på sammen højde.
    Og ja, i en softcoated wheathen får man selvfølgelig en terrier. Men synes de er meget mere medgørlige overfor andre hunde og med meget mindre jagt end mine røde irske. Måske derfor den umiddelbart faldt mig ind. Men selvfølgelig er alt relativt smiley
    Jeg har haft en Shapendoes på hold og jo, den fik da ting og sager i pelsen. Men ikke mere end alle mulige andre hunde med bare en smule faner og bukser. Og absolut ingenting i forhold til de par pudler jeg har trænet sammen med (som ovenikøbet var forholdsvist kortklippede).


  • #54   22. feb 2021 Mette, hmmm.

    Jeg må lige kigge nærmere på schapperne igen. Synes bare det så ud til at være meget i pelsen, og synes også jeg læser at der skal bruges 1 time om ugen på at redes igennem, når voksenpelsen er der.


  • #55   22. feb 2021 A, hvis jeg nu blander mallen og pit'en, så får jeg vel også, med en blanding, en hund der aldrig er syg, ikke? smiley

    Så vil jeg så gerne smide puddel i puljen også, så er den tilmed allergivenlig smiley

    Mon man kan kombinere en kiks, der passer til sådan en type hund?

    Arh pjat smiley Det var måske ikke det der blev ment, og det virker da måske nok overvældende med kravene, men man er jo nødt til at starte der og så se, hvilke "knapper" man vil skrue på smiley

    Tak for alle forslag. smiley


  • #56   22. feb 2021 Mette med: Jeg havde ikke forstået det at skulle være en mindre aktiv race end en Toller, men efter lige at have skrevet med TS i en PB, så har trukket Kelpie forslaget tilbage, for det er helt sikkert en hund som kræver noget aktivering/træning fra ejeren side hele dens liv for at trives.
    Jeg havde også været lidt forudindtaget ift. hvad jeg tænkte man selv trænede udover når man trænede på hold, da jeg lurede at TS tidligere havde dyrket DCH programmet i A-klassen, men det er jo stadig meget forskelligt, hvor meget træning man kan/vil ligge ved siden af holdtræningen.


  • #57   22. feb 2021 En Golden Retriever smiley ej, den er nok lidt større, end det i ønsker. Men ellers passer den nok meget godt på beskrivelsen.
    Den vil gøre ALT for en godbid, og den er den mest familievenlige hund man kan forestille sig smiley


  • #58   22. feb 2021 Måske du kunne overveje at gå på kompromis med størrelsen/vægten og få en labrador af udstillingslinjer smiley

  • #59   22. feb 2021 Mit indtryk af mellemschnauzeren er at den er mere aktiv end dværgen, men dværgen vil jo super gerne træne og hygge med sine mennesker, og der er de vidst ret ens. Så mere energi men gerne samarbejde:)
    Cocos opdrætter har mellem nu, og hun har delt film af mellem som faktisk hyrder, de er ret alsidige.

    Går de på musejagt? Ja, især hvis du opfordrer til det, omvendt kan du også fra tidligt opfordre til at undlade jagt og minimere det på den måde.
    Nu er det ikke min oplevelse at det er ved musejagt at hunde stikker af, det er mere hvis de ser en hare komme løbende, og ja, det kan altså trænes.
    Her forleden gik jeg med min løs og så kom et egern pludselig løbende tværs over vejen, Coco stopper op (som hun er trænet til), jeg siger hun skal blive ved med at stå stille og går hen og giver halsbånd på, derefter hænger hun jo så i snoren og er helt vild efter egernet smiley



  • #60   22. feb 2021 Hvordan ser en schapendoes ud efter en eftersøgning i skoven?

  • #61   22. feb 2021 A-S

    Lige egern trigger også rigtig meget for mange hunde smiley

    Er schnauzeren typisk som Coco og relativ nem at lære at stoppe for vildt? Er det alt vildt de vil efter? Lige fra egern til ræve til hjorte?

    Hvor koncentreret kan schnauzeren være? Altså kan den holde fokus eller er det lige pludselig "hov, mus!"?

    Hvor energiske er de at træne? Og gider de holde fokus på fri-ved-fod fx?


  • #62   22. feb 2021 Hmm... helt ærligt så ved jeg ikke om Coco har været ekstra nem eller omvendt.. jeg kender slet ikke nogen med schnauzer (dværg/mellem) som direkte har trænet anti-jagt som jeg har. Men det er måske nok også fordi det for mange ikke er et stort problem, tænker jeg.

    De er slet ikke sådan "hov, mus!" under træning, enten er de interesserede og deltager eller også er de opbrugt, og begynder at snuse lidt rundt som overspringshandling. Det er jo ikke en border collie, men jeg synes nu de er rimeligt gode til at koncentrere sig. Som med mange racer er det jo også noget der skal tillæres. Min egen er fx meget mere koncentreret, når der trænes, end mine forældres, som aldrig er blevet trænet fokuseret.

    De arbejder for løn, så de skal motiveres korrekt, men det er slet ikke som fx en eurasier! Jeg synes de er temmeligt "på":)


  • #63   22. feb 2021 A-S

    Okay, mange tak smiley


  • #64   23. feb 2021 Der hænger sådan ca det sammen som på tollere, goldens, springere, stabyer osv. Jeg tror kun at det er Perle, kelpierne, labberne og mallen, der ikke har grene, blade, burre osv i pelsen efter frit søg eller eftersøgning i skov smiley

  • #65   23. feb 2021 Okay, Mette, det lyder jo ikke så tosset så.

    Frygtede bare at det kunne ganges med mindst 5 smiley

    Men det er jo også forskel på pelsstruktur. Efter Dixie blev steriliseret blev det hele meget værre. Den ekstra underuld gør at pelsen holder mere på vand, suger mere vand og alt hænger nemmere fast og er sværere at få ud. Og pelsen filtrer nemmere.

    Så jeg har stået efter en morgentur, et par gange, og er kommet for sent ud af døren fordi hun var tætpakket i præstelus, burrer og andet godt som havde taget 20 kolbøtter rundt i pelsen


  • #66   23. feb 2021 Faktisk har der jo været schnauzer i dch’s eliteklasse smiley i alt fald minimum to mellem schnauzer som jeg kender til, så jo det er da bestemt ikke umuligt at træne med racen smiley

  • #67   23. feb 2021 Nej, jeg vil da lige lure lidt på racen, for havde indtryk af at den var ret meget nede i tempo, og ikke gad koncentreret træning, men det lader da til at jeg har taget fejl smiley

  • #68   23. feb 2021 Hvis du har kig på schapendoes så prøv at skriv til Pia Graff fra Dyreadfærdsklinikken fyn og hør til pelsplejen osv.
    Hun har et lille opdræt af dem. Bor på landet og hvor hundene får lov til at være aktive hunde med alt hvad det indebærer. Jeg kunne forestille mig der var forskelle hvad pelsen kræver og hvordan hunden lever/bo.


  • #69   23. feb 2021 Jeg tænker at der er en grund til, at man ser schapper i rally, agility og LP, men ikke så meget i arbejdsprogrammer smiley Ud over de to jeg træner rallt med, kender jeg dem ikke. Jeg så engang en til noget DM i LP, og den var mega sej smiley Men jeg synes sgu de er lidt intetsigende, sådan overordnet set smiley

    Jeg bliver måske lidt forvirret over hyggetræning, men så også eftersøgning. Altså bortset fra, at det jo sådan set ramme Dorit ret godt smiley Dog træner Dorit kun ES, fordi Bella gør - og når Bella ikke er mere, så skal Bellas efterfølger. Men vil du stadig træne DcH-program? For så er jeg enig i, at mange racer skal udelukkes.

    Der er en mellemschnauzer her i kvarteret, og det er altså en virkelig lækker hund smiley Der er ret meget gang i den, og jeg tror nok at ejerne er lidt overraskede over hvor meget ballade, der er i den smiley Men har de sind, som dværgschnauzer, så var det klart en jeg ville kigge nærmere på. Hvis altså man er indstillet på deres noget stædige sind smiley


  • #70   23. feb 2021 Jeg har lige luret Schnauzeren lidt, og der er mere gang i dem end jeg lige havde fået opfattelsen af.

    Jeg har vidst også kun mødt 2 stk. af de helt små og de var meget afdæmpede begge 2.

    Hyggetræning er nok bare, som skrevet tidligere at der er forskel på at gå målrettet efter noget og træne helt seriøst 4-5 gange ugentligt og så drosle ned til at tage afsted ud og træne 2 gange ugentligt som det eneste. Om det så bliver lidt lydighed og spor, en omgang eftersøgning og fritsøg osv. det ved jeg ikke.

    Der er forskel på om det er med konkurrence for øje eller om det bare er fordi aktiviteten er sjov/hyggelig smiley
    Men jeg lægger nok aldrig nørderiet på hylden uanset.

    Jeg ved ikke om jeg ender med at kaste mig over LP i stedet fordi det ikke kræver så meget tid som DCH-programmet gør (altså som i at man bedre hurtigt kan bruge 10-15 min. på at nørde lidt lydighed end man kan bruge 10-15 min. på en eftersøgning fx smiley )

    Det skulle ikke undre mig, hvis der alligevel sniger sig lidt konkurrencer ind uanset. Det kan bare være at det så nok mere skal være i retning af LP/Rally/Spor

    Noget skal i hvert fald ske. Det bliver bare slet ikke på samme niveau, som det kører med Dixie smiley

    Jeg synes schappen er en skøn lille fjollet gulvmoppe. Har set lidt video af en der forsøger at lave 4 ting på én gang, og poterne kører rundt, og det kan jeg ikke lade være med at falde lidt for.
    Tolleren tripper også rundt, og vil gerne det hele på samme tid, og det er jeg ret vild med.

    Jeg tror at skulle der åbne sig bare en smule mulighed for at ramme minimum DCH A-klassen, så kunne det nemt komme til at udvikle sig i den retning. Derfor spørger jeg til schappen og eftersøgning.

    Jeg kender til en bearded collie, som løb(er) eftersøgning, og det går, så vidt jeg ved, fint på trods af alt pelsen, men jeg har ingen idé om hvor meget arbejde der er i at pille ud af pelsen bagefter.

    Der kan som sagt godt gå i hvert fald 15 min. når Dixie har været igennem, med at pille grene, burrer osv. ud og er det ikke værre end det, så overlever jeg fint smiley


  • #71   23. feb 2021 Vil lige tilføje at mellemschnauzeren har en meget mere praktisk pels end dværgen, den er stivere og der er mindre underuld, så jeg tror der vil sidde markant mindre fast i dens pels:)

  • #72   23. feb 2021 Tak A-S smiley

  • #73   23. feb 2021 Mellemschnauzeren er en fed hund, synes jeg smiley

  • #74   23. feb 2021 Jeg husker det som, at der var en der havde en schapper i DcH, men jeg kan ikke lige huske om det var i B eller A. Det var i Jylland, og det var en mandlig hundefører. Han må være til at støve op.

    Uh, tænk at du tør sige at noget er mindre tidskrævende end DcH programmet smiley Jeg har fået læst og påskrevet, at det er mindst lige så tidskrævende at træne rally, som A og E smiley Og den eneste grund til at jeg ikke vidste bedre, var at jeg aldrig havde dyrket rally på “højeste plan” smiley smiley smiley


  • #75   23. feb 2021 Uh, jamen jeg skal da heller ikke kloge mig så meget på det smiley Jeg har ikke trænet rally på højt plan.

    Selvfølgelig tager det tid at nå til toppen, uanset hvad man træner imod, men en eftersøgningen tager jo nemt 20 min. alene at gøre klar til og afstanden til og fra bilen kan også være en tidkrævende fakta smiley

    Bare sådan for ikke at få trådt nogen over tæerne smiley smiley



  • #76   23. feb 2021 Og dertil kommer vel også at DCH programmet jo indeholder spor, fritsøg og eftersøgning udover lydigheden.

    Så på den måde fylder programmet jo mere.

    Altså en gammel landsholds AG-udøver sagde da at hun syntes det var et stort program og det var rigtig meget. Så helt forkert kan det vel ikke være smiley


  • #77   23. feb 2021 A med: Jeg tænker, at jeg er kvalificeret til at sige, at det ikke er ligeså tidskrævende at træne Rally Lydighed som det er at træne A-/E-klassen.

    Min argumentation for, at jeg mener, at jeg er kvalificeret til at sige det er at jeg lige om lidt har været Rally dommer i 10 år, har en Champion hund i Rally(deltaget i DM de år jeg har været ude til konkurrencer i Rally), som jeg også træner DCH A-klassen med og har en forhåbning om at blive E-hund, hvis Corona og andre planer tillader det.


  • #78   23. feb 2021 About My, prøv engang at fortælle det til din rallydommer-kollega, som har haft en corgi, og i dag har en beagleblanding. Så ved du hvem det er smiley

    Hun blev VIRKELIG fornærmet over at jeg mente, at rally nok kunne sidestilles med stuedressuren. Men at arbejdsøvelserne altså trækker tænder ud, fordi vi skal træne det så meget og længe, at hunden selv er i stand til at løse alle problemer, der måtte opstå, hvor man jo i rally dels kan gøre en øvelse om, dels kan støtte hunden i det “rigtige” valg, hvis der opstår noget uventet.


  • #79   23. feb 2021 Ja, så ved jeg godt, hvem du snakker om.

    Jeg mener ikke, at man kan sidestille Rally med Lydighedsdelen i Dch programmet, ikke hvis man vil være med deroppe, hvor det er sjovt.

    Rally kræver nogle helt andre egenskaber af hunden (fx kropsforståelse) end en lydighedshundefører ofte kan sætte sig ind i. Derudover dur det heller ikke, at du har brug for at lave øvelser om, selvom man gerne må, så skal man i hvert fald ikke gøre sig forhåbninger om at ligge i toppen.
    En anden ting er også at alle øvelser skal kunne udfører på både højre og venstre side.

    Jeg har selv droppet rally konkurrencerne, måske jeg genoptager dem, når Asti bliver gammel). Det har jeg gjort fordi vi er i Championklassen og det "eneste" vi kan opnå derfra er DM deltagelse og gå efter podieplacering og det træner jeg slet ikke nok til mere, da mit fokus er på Dch programmet.
    Så jeg har ikke tid til at træne begge dele, når jeg gerne vil forsøge at være på det højeste niveau, uanset om det er Dch programmet eller rally, så bliver jeg nød til at vælge hvad jeg helst vil.


  • #80   24. feb 2021 Jeg var selv meget tæt på at ende på Mellemschauzeren dengang jeg skulle bruge en afløser for min gamle foxterrier og en ny træningsmakker. Jeg havde faktisk fundet en hvalp, men så lavede opdrætter et stunt, der gjorde at jeg trak følehornene til mig igen.
    Og så var det jeg mødte en irere og tingene tog en drejning (det var 1996 smiley ). En irer vil ikke være relevant for TS, da den er lidt mere egenrådig end schauzeren og man kan med sikkerhed sige at den ikke er ukompliceret i omgangen med andre hunde smiley
    Vi har haft en Mellemschnauzer i E-klassen i klubben. Lækker hund smiley


  • #81   24. feb 2021 Nej, hehe...

    Jeg tager en irer den dag jeg vil gange en rødhårets temperament op smiley

    Jeg synes toller-tæve er rigeligt smiley


Kommentér på:
Raceforslag?

Annonce