{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

M. I
M. I
Tilmeldt:
30. aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.021

Raceforslag. {{forumTopicSubject}}

Ikke til mig selv, men til min svoger. smiley

Han har aldrig haft hund før, men leder efter en den perfekte race til ham. Det skal være en forholdsvis lille "herrehund". Han kan godt lide Jack Russel og Beagle (max. størrelse) rent udseendesmæssigt, men er ikke sikker på at de drifts og temperamentmæssigt vil være gode til ham. Chihuahua, Papillon er for "feminint" til ham og hans kæreste bryder sig ikke om hunde med "flade næser", så mops, fransk bulldog osv. er udelukket. Skrøbelige racer kan det heller ikke være, da den skal kunne klare en hel del udeliv - også om vinteren.

Temperamentmæssigt skal det være en "nem" hund. Træning kommer til at blive rent grundlæggende, samt sandsynligvis nogle tricks, men ikke noget på hverken højt eller mellem niveau overhovedet. Hunden skal dog kunne lære at blive hos ham og have et godt indkald, da han er bymenneske i hverdagen det er meningen at han vil have den med sig stort set overalt, på arbejde, i fritiden i bjergene (han bor ikke Danmark), om aftenen når han tager ud at spise osv.

Så grundlæggende leder jeg efter en "nem", social, lille "herrehunde" race og dem er jeg ikke så meget inde i. Jeg har tænkt lidt på dansk-svensk gårdhund, men kender ikke nok til dem til at jeg vil foreslå dem. Nogle der kan hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Raceforslag.
  • #1   19. okt 2011 Hvad med de små terrier? Westi, cairn, skotten? Eller måske en border terrier

  • #2   19. okt 2011 Orh ja en corgi. LÆKKER hund!

  • #3   19. okt 2011 Jeg synes, dsg er et godt bud smiley

    De varierer en del i temperament og udseende, men der er jo også mange uden tavle (hvor der måske kan være lidt foxterrier eller russell i).

    De "rene" dsg er typisk ret førerblide og rimeligt nemme at træne med. Og lidt mindre "hidsige" end en rigtig terrier. (de er vel egentlig også en pinscher-type?) smiley


  • #4   19. okt 2011 Ja selvfølgelig smiley

    Corgien er også super:-)


  • #5   19. okt 2011 hvis det er hans kriterier skal han ihverttilfælde ikke have Beagle.
    den er svær trænbar og hvis den er flere km væk hjemmefra, ja så synes den jo ikke den er løbet væk.



  • #6   19. okt 2011 Er sheltien for feminin? Temperamentmæssigt går en frisk hanhund fint som en herrehund, og de amerikanske linjer er noget mere robust bygget end englænderne... De er bygningsmæssigt ikke frygteligt langt fra foxterrier, men de har jo en del mere pels.

    Det er sådan set en af de helt nemme racer, i og med de er høflige og er avlet til at arbejde sammen med føreren. De stikker ikke rigtigt af eller starter ballade med fremmede hunde eller mennesker. De kræver dog at man gider arbejde med dem, eller som minimum giver dem mulighed for at aktivere sig selv (via aktiveringslegetøj, eller lignende).


    Til helt almindeligt husbehov skal min egen hund kun gennemredes en gang hver 2.-4. uge (sæsonbetinget).

    Denne kennel opdrætter på amerikanske linier, og de har vist en voksen hanhund til omplacering:
    http://www.zarvo.dk/


  • #7   19. okt 2011 Vil ikke sige at en DSG vil kunne klare at være meget ude om vinteren, de har ingen pels(meget lidt) og kan nemt komme til at fryse. Men ellers kunne den godt passe til det ønskede

  • #8   19. okt 2011 Jeg vil ikke foreslå corgien hvis de ikke har haft hund før. De kan være noget af en udfordring og de er meget aktive.

  • #9   19. okt 2011 Jeg synes det er lidt modsætningsfyldt, det de søger.
    De hunde, der fysisk og psykisk kan kaldes "robuste", er som regel ikke specielt nemme. En mellemting kunne være fx. den border terrier som andre også nævner.
    Hvis han decideret skal vandre i bjerge komme jeg til at tænke på en Entlebucher Sennenhund. Hvis den får tilstrækkeligt aktivering, skulle det også være en ret velfungerende race.


  • #12   19. okt 2011 Jeg har lidt tænkt på terrierne, men de terrier jeg har kendt til har været noget egenrådige og indkaldet har ikke siddet særligt godt? Indkaldet er også grunden til at han er gået fra beagle igen, for han vil have en hund der skal kunne gå løs stort set overalt og var ret skuffet over at høre at det skulle han ikke regne med at beaglen ville kunne.

    Jeg har foreslået sheltien, men han synes den var for feminin. smiley

    Til jer der kender til DSG, hvor meget kulde kan de rent faktisk tåle? Vil det være noget, der kunne løses med en hundejakke? Eller er det sådan at hunden skal blive hjemme på "heldagsture" udenfor om vinteren?


  • #14   19. okt 2011 Ahhh Pia!! Der var du hurtigere end mig smiley

  • #15   19. okt 2011 Jeg synes nu ikke, corgien er en meget barsk hund... Et tydeligt nej er da nok for de fleste af dem?

    Heller ikke westien forøvrigt...

    Og en god opdrætter vil da sikkert gerne hjælpe en 1. gangs hundeejer med at udvælge en, der ikke bliver for stor en mundfuld.


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 21
    #16   19. okt 2011 Breton kunne også være en mulighed.

  • #17   19. okt 2011 Karine og Møghundene...: Ja, det er nogle svære krav han har. Han bor i Schweiz, men sennenhundene siger ham ikke så meget, jeg tror det er fordi der er så mange af dem. Entlebucher er nok også for stor til ham, men jeg vil da kigge lidt nærmere på border terrieren.

    PIa H: Godt forslag, men jeg tror ikke han vil bryde sig om udseendet. smiley

    Louise Maria E: En tibetansk terrier var måske en mulighed, hvis han ellers kan lide udseendet, den ligger nok lige på grænsen. smiley

    Nu faldt jeg lige over kromfohrländeren, den er nok lige i overkanten mht. størrelse men virker umiddelbart til at den måske ville kunne passe? Er der nogen som kender til den?



  • #18   19. okt 2011 jeg har også en race, der passer på beskrivelsen, men ved ikke om den også er for feminin

    japansk spids


  • #19   19. okt 2011 M.I.

    Kender dem ikke, men har hørt at de skulle være temmelig stædige.

    Prøv at spørge denne bruger http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=84026


  • #20   19. okt 2011 Kennel House of Hunters: Nu har jeg kun kendt en Westie, men han kunne ikke løbe løs (jagtinstinkt), var ret hård i filten, og var ikke glad for andre hanhunde. Men vil du sige at han mere hørte til undtagelsen end reglen?

  • #21   19. okt 2011 Sarah Trebbien R: Her kan det godt blive besvaret med et vov og et nap i benet. De har helt klart deres egen mening om tingene smiley

  • #22   19. okt 2011 Hvis corgi er et acceptabelt bud (jeg er dog med Stella her - corgien kan være lige lovligt skarp til en førstegangsejer), så skal Västgötaspids også på bordet. Den har meget til fælles med corgien, har et mere schæferagtigt udtryk.

    http://www.vestgotaspids.spkhund.dk/Om_racen.htm




  • #23   19. okt 2011 Stella

    Det synes jeg ikke at jeg har oplevet smiley Deres egen mening ja - lidt stædig eller bestemt passer nok bedre, men ikke en barsk hund som en russell kan være.

    Har mødt flere her i byen og besøgt Evi, hendes hunde er bare skønne smiley Det er så 2 pembroke-tøser hun har smiley


  • #24   19. okt 2011 Sarah Trebbien R: Nej jeg vil heller ikke sige barsk, men hvis man aldrig har haft hund før, så er det ikke lige den jeg ville foreslå og jeg vil heller ikke sige at det er en nem hund.

    Ja Evi´s hunde er bare skønne smiley


  • #25   19. okt 2011 Louise Maria E: Jaaa, med hvalpeklip ser den jo unægtelig mere ud i den retning han gerne vil have. smiley

    Connie: Japansk Spids ligger nok også lige på vippen mht. til udseende, men vil da helt klart kigge på den, det kunne jo være... smiley

    Corgierne er ikke rigtig på banen. Han har meget lidt hundeerfaring ud over at altid at have elsket hunde og at have passet venners velopdragne hunde i et par dage. Jeg var endda lidt tøvende med at foreslå en sheltie til ham.

    Og det lyder til at en kromfohrländer nok heller ikke er sagen, han er meget social og kommer i forbindelse med sit arbejde i kontakt med rigtig mange mennesker, så det skal være en hund, der kan tage sådan noget i stiv arm.

    Og pyha, han er vanskelig! Men okay, det er da godt at han ved hvad han vil have. smiley


  • #26   19. okt 2011 Er retrieverne evt for store? Jeg tror nemlig godt at en labrador eller golden kunne gøre det.

  • #27   19. okt 2011 Søster McFluff: En retriever er desværre for stor, for ellers ville en labrador eller golden også have været mit første bud. Sådan en hund ville da virkelig være i sit es med hans livsstil. Vi var ude at hænge æresport op i nattens mulm og mørke hos nogle naboer, og hvad gjorde deres golden da alle de mennesker kom snigende? Hun synes det var FANTASTISK. Gæster! Masser af gæster! Som gad nusse hende på mavsen! smiley

    Louise Maria E: Hahaha...grundig! Det lyder meget bedre! Og ja, du skal da have en tibetansk terrier til flokken! smiley


  • #28   19. okt 2011 Norfolk eller norwich terrier tænker jeg umiddelbart.. Knap så meget terrier som borderen og skotten. Mindre og en forholdsvis robust hund.


  • #29   19. okt 2011 Ginne: Tak for det. En terrier der er mindre "terrier" lyder lovende. smiley

  • #30   19. okt 2011 Ellers måske norks buhund?

  • #31   19. okt 2011 Ginne: Den er lige i overkanten størrelsesmæssig, men skriver den på listen. smiley

    Louise Maria E: Hahaha, nå så det mener du. Jeg så rigtig mange beauceron da jeg boede i Schweiz, lækker, lækker hund, meeeen ikke lige noget for mig.


  • #32   19. okt 2011 Hvad med en Cavalier King Charles, det er da en hund for en engelsk gentleman, så hvorfor ikke for en schweisisk smiley

    De passer da meget godt til de øvrige krav....


  • #33   19. okt 2011 DSG er for kuldeskær til det schweisiske klima....

    Det skal være en hunderace med noget pels.


  • #34   19. okt 2011 Kirsten R: Tak for forslag. Cavalier King Charles er desværre for feminin til ham. smiley

  • #35   19. okt 2011 Hvad så med clumber spanielen, den minder lidt om en blanding af sct. bernhard og spaniel, når man ser hovedet, absolut ikke feminin. Og en selvbevidst, rolig, robust hund, som man ikke ser ret mange af.


  • #36   19. okt 2011 Hvis man tager en DSG med på en heldags udflugt i de klude måneder samt bjerge mv. så skal den have en ordenligt overall på.

    http://www.google.dk/search?q=hurtta+overall&hl=da&rlz=1W1GFRE_daDK374&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3LyeTsCfK-mj4gSYx93UCQ&ved=0CGEQsAQ&biw=1600&bih=762

    Men der er ikke mange små/mindre racer som kan klare heldagsture når det er minus 10-15 grader, uden at have en ordenligt dækken på. Det kommer også an på om hunden skal sidde meget stille. Man skal tænke på at de små hunde er meget tættere på jord overfalden end andre er.


  • #37   19. okt 2011 Louise Maria E: Hvor du lokker! smiley

    Kirsten R: Jeg er selv ret vild med Clumber Spanielens temperament, så et program om dem for mange år siden og de virkede meget tiltalende. Desværre så er de for store til min svoger, hans maks. størrelse er omkring beagle størrelse.


  • #38   19. okt 2011 Selvom de har dækken på, så kan mange af de små ikke klare kulden alligevel. De bliver hurtigere gennemkolde end de større.

    Hvis han skal færdes i bjergene i vinterkulde, så er en lidt større hund mere robust, den har måske også brug for et dækken, men klarer mere kulde og har flere kræfter til at komme igennem sne og is.

    De små hunde der er robuste nok, er nok temperamentsmæssigt for stor en mundfuld for ham..



  • #39   19. okt 2011 Kan godt se at det bliver et problem med en lille hund om vinteren i bjergene, så det er nok noget han bliver nødt til at gå på kompromis med, enten med race/størrelse eller ved at lade hunden blive hjemme i nogle af de timer han er ude.

  • #40   19. okt 2011 Hvad med islandsk fårehund? Den kan, om nogen, tåle kulde... Størrelsen sidder lige i skabet, og den er sjældent så fimset sim sheltien.

    Umiddelbart skal han tænke nordiske eller skotske racer, hvis ikke han er til sennenhunde.


  • #41   19. okt 2011 Søster McFluff: Det var faktisk ikke en hel dårlig ide. smiley

  • #42   19. okt 2011 Kennel House Of Hunters: Tak, jeg skriver den på listen. smiley

  • #43   19. okt 2011 Kennel House: Selvfølglig kan dine westier holde varmen når du løber med dem, det er jo en helt anden sag hvis hunden sidder stille eller skal tusse roligt rundt i et meget kold klima. Desuden er det for hunde lige som med mennesker rigtig usundt at løb i længere tid hvis det er meget koldt da den kolde luft ikke er god for lungerne

  • #44   19. okt 2011 Hvad med en islandsk hyrehund eller en cocker spaniel, begge racer er meget venlige sociale og lette at træne.

  • #45   19. okt 2011 ok

  • #46   20. okt 2011 Westien ville da ikke eksistere i dag hvis den ikke kunne tåle kulde. De kommer jo fra det skotske højland.

  • #47   20. okt 2011 Jeg skriver schipperke og cocker spaniel på listen (islandsk hyrdehund er med), men jeg har på fornemmelsen af at de ikke er masculine nok til ham, men nu har han da en del at skulle læse op på efterhånden. smiley

Kommentér på:
Raceforslag.

Annonce