{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Newfoundlænder {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg sad og kiggede lidt på Newfoundlænder hjemmesider, og har siden undret mig lidt....ja måske meget.
Er der ingen HD/AD restriktioner inden for denne race?

Jeg så en sted hvor man brugte en hund med E hofter i en parring.. jeg syntes det virker helt vildt.
Jeg ved at HD er ret udbredt inden for denne bamserace, men det retfærdiggør vel ikke man bruger en hund med E hofter?

Men måske er der et formål med det?
Håber der er nogle Newfoundlænder mennesker der vil fortælle lidt om det smiley

Mvh. Xenia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Newfoundlænder
  • #1   10. aug 2007 fra: (link fjernet)

    <b>HD krav:</b>
    Indtil 1. januar 2008 gælder følgende:
    Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK med følgende status:
    Mindst det ene af forældredyrene skal have en HD-status A eller B (B1 hvis resultatet er registreret efter 10-trinsskala), og det gennemsnitlige indekstal for begge forældredyr må ikke være lavere end 100 (han + tæve divideret med 2 skal være lig med mindst 100). Hundens egen HD-status skal indgå i indekstallet.
    Det påhviler opdrætteren selv at indhente indeks-tal ved henvendelse til DKK, indekstal kan ses her. Dokumentation for indeks-tallets størrelse skal medsendes ved stambogsføring af hvalpe, og indeks-tallet skal være indhentet på parringstidspunktet eller maksimum 3 måneder før.
    Gælder for alle hunde i racen fra d. 1. januar 2003.
    Ved parringer med udenlandske hunde skal HD-status være A eller B.

    Gældende efter 1. januar 2008:

    Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK og det gennemsnitlige indekstal for begge forældredyr må ikke være lavere end 100 (han + tæve divideret med 2 skal være lig med mindst 100). Hundens egen HD-status skal indgå i indekstallet.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    Det påhviler opdrætteren selv at indhente indeks-tal ved henvendelse til DKK, indekstal kan ses her. Dokumentation for indeks-tallets størrelse skal medsendes ved stambogsføring af hvalpe, og indeks-tallet skal være indhentet på parringstidspunktet eller maksimum 3 måneder før.
    Ved parringer med udenlandske hunde skal HD-status være A eller B.

    <b>AA krav:</b>
    Afkom kan kun stambogsføres hvis begge forældre før parring er Albue-fotograferet og bedømt inden parring med følgende status:
    Summen af begge forældres AA-status må ikke være højere end 3.
    Gælder for alle hunde i racen fra d. 1. januar 2003.
    BEMÆRK: Efter 1. januar 2005 kan man ikke længere benytte forældredyr med AA-status 3.


  • #2   10. aug 2007 Nå - så indtil 1.Januar 2008 så må en hund med E status godt bruges, bare index er over 100 og modparten har A ell. B ?

    Ja, det virker jo helt vildt i mine øjne, men det er der jo så meget der gør.


  • #3   10. aug 2007 Det ser sådan ud.. Men måske er der en grund til det.. Ellers er jeg enig i at det virker helt tosset at gøre, selvom det tillades

  • #4   10. aug 2007 Enten et ømtåleligt emne - eller ingen Newf. folk på banen *ss*

  • #5   10. aug 2007 Nøj jeg skal sætte mig mere ind i HD, kan jeg godt se. blev helt forvirret *SS*

  • #6   10. aug 2007 hej der er ingen af mine mentor på banen lige nu men de kommer nok sener. smiler

  • #7   10. aug 2007 Har lige set indlægget ;o) Og jo, jeg vil da gerne svare - gider dog ikke bruge tid på diskussioner omkring det af de årsager, som jeg beskriver nedenfor ;o) Men jeg vil da gerne informere om min viden omkring det.

    Jo, der ER restriktioner på Newfoundland. Og det er korrekt at det indtil januar 2008 er tilladt at avle på D- og E-hofter.
    Det KAN være et ømtåleligt emne netop fordi man skal sætte sig ind i netop dén race for at måske at se lidt anderledes på HD med denne race.
    Der er utroligt mange newf'er, som går uden problemer på D- og E-hofter, selvom de på papiret skulle være dårlige (fra pålidelig kilde i DKK) og selv kender jeg også kun ganske få, som har problemer.
    Det er nok lige dét, man skal have i baghovedet inden man "dømmer"...
    Hvor rigtig mange racer (måske specielt hunde, som er meget aktive) lider voldsomt "bare" på en C-hofte, er det altså ofte anderledes med newf'en.
    Og man kompenserer jo ved de avlsrestriktioner der er mht. index osv., som Søster HD-A gengiver.
    Personligt tror jeg aldrig det lykkes at slippe af med HD, det har vist været forsøgt med rigtig mange racer uden held. Og her skal man, efter min mening, vurdere på hvilket avlsmateriale det så er man står tilbage med?
    Man fjerner hunde med HD-status D og E fra avl - hunde som måske ellers intet fejler - og må så vælge nogle hunde til i avlen, som man ellers ikke ville ha' brugt pga. ukaraktisk udseende, tendens til at avle dårligt hjerte, dårlige nyrer eller voldsom allergi?
    Jeg siger ikke at det er optimalt at avle på D- og E-hofter men synes det er en anelse hysterisk at gå så meget op i, når så få (så vidt jeg ved) er påvirket af det indenfor netop den race. Man skal i hvert fald sætte sig rigtig meget ind i selve racen for at kunne danne sig en mening om hvorvidt det er et problem eller ikke...
    Så HD er ikke bare HD efter min bedste overbevisning...Vigtigt er det selvfølgelig at hunden holdes i god form, så den har en god muskulatur og at den ikke bliver overvægtig - men det gælder vel generelt alle hunde ;o)


  • #8   10. aug 2007 Vi skal forhåbentligt snart have os en Newfer.
    Og vi har lagt vægt på at AD/HD status skal være godt for både moren og faren.

    Men det skal også siges at en kennel vi snakkede med (og håber at få hvalp fra) ikke gav så meget for bedømmelserne. Og det var på trods af at deres hunde alle har rigtig pæne vurderinger. De har set problemer med hunde, der har pæne vurderinger, og ingen problemer med hunde der har dårlige vurderinger (det skal dog siges at de ikke var imod det).

    smiley


  • #9   10. aug 2007 ukaraktisk = ukarakteristisk ;o)

    Charlotte T - det er netop ikke det store problem for newf'er, det er det man skal sætte sig ind i inden man undres.


  • #10   10. aug 2007 Jo jeg tør skam godt, men har været hos dyrlægen og få taget hd på Albert ;o)....

    Ja indtil 31/12 07, må man avle på D og E hofter. Skal så lige siges at der ikke er mange der gør det. Ofte falder der bare nogle D og E igennem. Der er ingen rød tråd. Samtidig med er newf. slet ikke dårlige på samme måde som andre racer med deres HD. Mange hopper gladeligt rundt på D og E , hvor nogen er total invaliderende på en C.
    Da jeg for 4 år siden ledte efter en newf, var jeg også meget obs på hd status, hvor " man " sagde at det sket ikke var et problem hos dem, hvorimod hjerter var et begyndende problem. Igen med " mine drenge" var jeg også meget obs på hd linierne og umiddeltbart ser det ud som om jeg slipper igennem :o) Pt er der faktisk flere der falder ud med D og E hvor alt bag dem er A ????
    Tror ikke nogen af os " hardcore" newf. ejere kan eller vil forsvare at man pt må avle på D og E. Vi er alle nye i den verden, men når man snakker med " de gamle opdrættere" er alle bange for de nye avlsrestriktioner. Som Pia så rigtig siger, før kunne vi vælge fra, nu skal vi vælge til i stedet for. " Tag en chance og vind en bamse"
    Personligt er min holdning at der er helt okay, at vi fra nytår kun må avle på A b og C. Vi skal have løst dette problem på vores newfer. De er tunge og en D og E newf er jo ikke en rask newf.

    Mange avler ud fra indextallet ...For de udvidende siger dette tal, hvordan forældre, bedsteforældre, søskende og afkom er faldet ud i albuer og hofter. Jo lavere jo flere " dårlige hofter og albuer" på den øvrige familie.
    Vil så også sige at jeg er glad for at vi skal rtg. vores hunde trods vi må avle på alt. Hvis en newf har hd skal man selvfølgelig være obs på kost og motion. Desværre tror enormt mange newf ejere, at jo tykkere en newf, jo mere bamseagtig og dejlig er den. Så mange " ødelægger" selv hofterne og albuerne inden hunden når at blive foto. Som dyrlæge Ken Lindeblad sagde til mig i dag. Opdrætterne og udstillerne havde sjældent problemer med HD og AA fordi hunden bliver holdt slank. En han newf skal max veje omkring 65 kg !
    Derfor er det også så vigtigt at man køber newf med stambøger. Får set hvad der ligger bagved, så man kan tage sine forholdsregler med sin hund....Som nogle skriver ; dyrlægen har mærket at min hund ikke har HD!!


  • #11   10. aug 2007 Kan kun give Marianne helt ret - også i det med stambøgerne. Her kan man se hvad der ligger bag, en HD-fri mor og far er ikke ensbetydende med HD-fri hvalpe.
    Det er absolut ikke optimalt at avle på newf'er, som "ser okay ud" - en HD-status kan kun vurderes via røntgen... Der er jo ligesom ingen grund til at udfordre skæbnen og, uden at vide det, avle på f.eks. 2 x E-hofte.
    Seriøs opdrættere ved hvad de har med at gøre - også længere tilbage i hundenes aner, så de kan gøre deres bedste for at undgå f.eks. HD.


  • #12   10. aug 2007 Det er vildt interessant læsning det her... Jeg takker i hvert fald for oplysning

  • #13   10. aug 2007 Ja, jeg forstår da godt at nogen undrer sig - der er jo mange racer som er rigtig syge pga. HD.












  • #14   10. aug 2007
    ~• Jeniki - Tilhænger af Tavlekræ•~
    Det tilfælde med parring med E hofter, er også noget svinderi ! Tror det er den parring der lige er lavet med en tæve, du tænker på.
    En tæve med E hofter, skal ikke gå med den belastning at være drægtig, samtidig er der da en stor risiko for at hvalpene også ender ud med dårlige hofter....Ville aldrig selv købe én hvalp fra sådan en parring.


  • #15   10. aug 2007 Ulla...Læs avlsrestriktionerne længere oppe. Man må gerne parre på E hofter på en newfoundlænder indtil 31/12- 07, OG og der er desværre nogen som lige skal " presse citronen"

  • #16   10. aug 2007 Lige et spørgsmål!!!

    Newfoundlændere : er det ikke den race som engang blev brugt på skibe til at redde dem som faldt overbord???


  • #17   10. aug 2007 Teddymor....Garanteret ;o) Der er flere der træner livredning med dem i dag over det ganske land....Det kan være håbløst at have sin newf med til stranden. De vil redde en hele tiden, dvs. forsøger at " mobbe" en ind til land. Har hørt om en der havde en newf, den ryddede simpelthen stranden for badende*ss*

  • #18   10. aug 2007 Jeg er lige ved at pakke til Vejen, bliver hentet om ½ time - så har lidt travlt - lover at finde det, og sende det til dig...
    Men under alle racer, som ikke har avlskriterie med HD billeder, står denne tekst:
    Generel HD information:
    Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.
    Det står også et andet sted inde på deres hjemmeside - at dette gælder ALLE hunderacer - men har ikke tid lige pt. til at tjekke.


  • #19   10. aug 2007 Ulla...Newfoundlænderen har avlskriterier, derfor er det tilladt......

  • #20   10. aug 2007 hej jo det er det. de har også svømme hud mellem tærene helt ud til det yderste af poterne lige som ænder.

  • #21   10. aug 2007 Så sådan et program i tv, og mener bestemt at det var Newfoundlændere de viste. De fortalte at man "i gamle dage" bruge dem ombord på skibe fordi de var nogle meget gode svømmere. I nogle lande blev de stadig brugt som "livreddere" på skibene.

  • #22   11. aug 2007 Ulla - der ER krav om HD-fotografering af newfoundland... Du kan ikke få den avlsgodkendt uden! Når du får tid, så læs avlsrestriktionerne fra DKK, som Søster HD-A har sat ind tidligere i tråden...

  • #23   13. aug 2007 HD er et emne som burde diskuteres!! så er glad for denne diskussion... Som Pia skriver skal man passe på med at Dømme for hurtigt!! Mange antager at en Newf med D - E hofter er usunde hunde med et hårdt og kort liv - Dette passer ikke! (vil jeg mene) Som sagt, så har man lavet HD Status udfra 1000 billeder af hofter fra labrador racen, taget gennemsnittet og lagt ud på samtlige racer.. jeg vil jo mene at anatomien er forskellig fra race til race. en Corgi og newf skal da forhåbentlig ikke have samme hofter som en Labrador!??

    Derudover kunne jeg forstå disse restriktioner, hvis det var sådan at man aflivede hunde på 1- 1,1/2år pga HD. fordi de ikke kunne gå og var plaget.. Men oftest lever vores Newfer mange gode år med HD.
    jeg har selv en gammel tæve på snart 8 med D hofter, hun har haft 4 kuld hvalpe! og hopper, springer og svømmer stadig som om hun havde A og B hofter!

    Jeg er sikker på at med disse Strenge avls restriktioner, gør vi Racen- Newfoundland til en usund race iogmed at man bliver "nød ti" at avle på mange andre værre sygdomme for at have avlsmatreiale nok!



  • #24   13. aug 2007 Katrine...Fuldstændig rigtig....Nu skal man vælge til i stedet for fra med de nye avlsrestriktioner

  • #25   13. aug 2007 Super indlæg, Katrine!!! Vi kan ikke være mere enige!!!

  • #26   13. aug 2007 Hvis ikke man har avlsmatriale nok,er det vel fordi man har avlet for meget på de hunde,der har D og E som har givet det videre til deres afkom..
    Man laver vel ikke en restrikstion,hvis ikke man mener racen kan bære det ?

    Uanset om de lever længe og ikke lader sig mærke af HD,vil der da altid støde slidgigt til,på et tidspunkt..

    Dette vil de kunne mærke !

    Men er det ikke sådan at man er skeptisk,når der blir sat grænser og det er nye ting..
    Syntes jeg kan huske at en anden race,havde samme problem og der var osse ballade da der blev sat restriktion på og den er mindre end jeres smiley


  • #27   13. aug 2007 Åh nej... Havde lige skrevet et langt indlæg og så forsvinder det!!!
    Men til Stine M (den kortere version): Hvis du læser hele tråden, så er der faktisk ikke ballade... Vi blev spurgt til restriktionerne og til en forklaring på de restriktioner der er og som kommer, så du har her læst en meningsudveksling baseret på erfaringer og viden fra de newf-ejere, som har været på banen her ;o)
    Mht. avlsmaterialet, så handler det jo ikke bare om om det er okay at lave hvalpe på en tæve med E-hofter eller at man har brugt D og E for meget - det kan ligge mange generationer tilbage i en stamtavle før det slår igennem...
    Jeg synes det er vigtigt at læse Katrines mening om hvordan det er man er nået frem til HD-status.
    Så vidt jeg ved er der hunderacer, som ofte er født med en D-hofte, skal de så udryddes helt hvis de ikke lider under det?
    Jeg er ikke opdrætter og taler ikke på den måde opdrætternes sag...
    Jeg havde helt sikkert haft en anden holdning hvis newf'erne var meget syge af HD eller blev aflivet på stribe, men det er jo hele humlen i det, at det gør de ikke...


  • #28   13. aug 2007 Tusind tak - må sige at jeg er blevet godt oplyst smiley

    Og i har sikkert ret i at det ikke er så belastende for en newfoundlænder at trave rundt på en D ell. E hofte da de jo ikke er så aktive igen.
    Men som Marianne også skriver - så kan det bestemt ikke være godt at lade en tæve med E hofter gå og være drægtig, det er jo en kæmpe belastning for en i forvejen stor hund.

    Men jeg har stadig et ambivilant forhold til HD, uanset race - for har selv sagt farvel til et par stykker p.ga HD .. .. og har set hvilken smerte det kan påføre en hund.
    Jeg syntes stadig ikke det er etisk korrekt at avle på en hund med HD..

    Men jeg syntes HD (uanset race) er en emne der skulle diskuteres meget mere end det bliver.. .. ..
    Det er et tabubelagt emne for rigtig mange..

    Men igen tak for jeres svar smiley


  • #29   14. aug 2007 Pia.. Ved skam godt at HD kan springe generationer over.. Ta ordet ballade med et gran salt.. Hvad med det slidgigt der kommer,når et dårligt led sidder og gnider forkert ? Mærker de heller intet til det ?

    Ved at nogen racer,der er meget muskuløse i bagpartiet kan leve med dårlig status,men dette kan man jo ikke sige jeres race er smiley

    Må sige jeg tilslutter mig Jeniki..





  • #30   14. aug 2007 Stine....Nu bliver newfoundlænderen ikke så gammel....Synes egentlig ikke, at jeg har hørt at de bliver plaget af slidgigt senere i livet, men det skal jeg da forhøre mig om.....

    Nu er det faktisk kun tæverne med dårlig hd status, der bliver avlet på, det er meget sjældent at en han bliver brugt. Så er det kun fordi opdrætteren selv ´har hannen. Tror også de fleste " går uden om " hvalpe fra D el E mor, hvis man vælger dette, bliver " baglandet" ihvertfald undersøgt meget nøje...


  • #31   14. aug 2007 marianne.. Du kender min holdning til avl smiley

    Samt jeg tror ikke på at man laver denne restriktion,medmindre racen kan bære det..

    Hvorfor vælger man at lave den,hvis ikke der er et problem ?


  • #32   14. aug 2007 Stine.....Jamen jeg er som sådan heller ikke imod den nye restriktion...En hund med HD er ikke rask i mine øjne, den er måske symptomfri men ikke rask...Der skal tages forholdsregler mht motion og kost...... Hvilken newf. der vil blive dårlig af hd og hvem der går igennem med E hofter, det ved man jo ikke. Ergo man sælger en hvalp der måske koster køberen en masse penge, og det kan ikke være rigtig.......
    Det er ca 1/3 af newf. der bliver fotograferet...Skyder på at største parten af dem, er dem vi ser i udstillingsringen. De bliver holdt tynde osv, måske derfor har de ingen problemer, men hvad så med alle de andre der er ud over det ganske land ??
    Var til en møde omkring hd i newf-klubben. Der brugte opdrætterne argumentet, at man ville mangle avlsmateriale i DK...Det er sgi nok rigtigt for mange, men ?


  • #33   14. aug 2007 Marianne.. Generelt er vi jo enige smiley Ved du er yderst fornuftigt omkring dine drenge og ikke tar alt for gode varer...


  • #34   14. aug 2007 Stine....Ja vi snakker jo meget når vi mødes *loool*
    Man bruger så argumentet at vi må til at vælge nogen andre ting til , for at få avlsmateriale, og skal den perfekte hanhund ikke med i avl pga D hofter ???
    Den diskussion er godt nok svær ! Kan kun håbe at opdrættere holder hovedet koldt og dagligt kikker sig selv i spejlet og ikke går på kompromi med andre sygdomme...Så vi stadig kan bevare vores race som en sund og rask hund


  • #35   14. aug 2007 Marianne.. enig i at det er svært..
    Men så vidt jeg ved er der mindre racer,i samme størrelse hvor det har kunne lade sig gøre at gennemfører det med et forløbig positivt resultat..
    Så håber da som du,at racen forbliver sund smiley


  • #36   15. aug 2007 Nu har jeg forhørt mig lidt omkring.....Skriver som jeg har fået det fortalt, ergo ikke min mening ;o)
    Newfoundlænderen får ikke slidgigt " normalt"...Noget med konstruktionen af hunden, samtidig med er den ikke særlig aktiv. Hvis man dyrkede f. eks agillity med den, vil en hd newf være lige så smadret i hofterne som andre racer.....
    Der er dkk der " har trukket" den nye avlsrestriktion ned over hoved på newf. folket... " Dkk klager over at kun 1/3 af racen bliver hd tjekket, og det mener de er for lidt.
    Klubben siger at største parten af newferne går rundt omkring i de små hjem, og derfor ikke bliver tjekket, men det er dkk ligeglad med....

    Man har tidligere forsøgt at lave avlsrestriktioner på D og E hofter ....Der skete så det at der kom en masse andre sygdomme, bla. hjerter, og racen begyndte at bevæge sig væk fra standarten....Dette forbud hjalp overhoved ikke på hd problemet.... Hvor længe siden, og i hvor lang tid restriktionen var der ved jeg så ikke. Det endte med at man igen måtte parre på D og E


  • #37   15. aug 2007 Marianne.. Tak for svar.. er det fra en dyrlæge,det med gigten ? Ellers må jeg da lige høre min ven,da det lyder ulogisk for mig smiley Men man lærer jo hver dag

  • #38   15. aug 2007 Stine...No ikke fra en dyrlæge ... Det er måske også derfor man ikke ser " påvirket" newf i udstillingsringen, da de jo ikke bliver brugt på " denne måde". Hvorimod hunden i de små hjem, måske bliver brugt på en anden måde, og måske derfor er påvirket af deres hd ???
    For jeg har da bestemt også hørt om hd problemer fra min dyrlæge hos newfoundlænderen...


  • #39   16. aug 2007 Ja og så er det lige jeg skal blære mig ; Albert fik A i hd status :o)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Kommentér på:
Newfoundlænder

Annonce