{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.066 visninger | Oprettet:

Newfoundlænder {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag været på besøg hos noget familie, som har en Newfoundlænder på 3 år, som de skal af med pga sygdom i familien.
Jeg er selv ret interesseret i hunden, som er kæmpe stor, men rolig og god som dagen er lang.
Jeg har i forvejen 4 maltesere - Newfoundlænderen fungerer fint med en lille cockerhvalp på 10 uger, som ofte kommer på besøg.

Jeg vil gerne gå lange ture, men er ikke så meget til agility o.lign. Til dem der har kendskab til Newfoundlænderen; er det nok med lange gåture, eller skal der mere til? Det skal lige siges, at den ikke er vant til ret meget aktivering.

Hunden trives bedst udendørs, men er det ok at holde hund udendørs, selvfølgelig med et velisoleret hundehus? Jeg er vant til indendørs hunde.

Jeg er klar over, at den skal have en ordentlig tur med børsten, men hvor tit skal den det, og hvordan med anden pelspleje? Den er ikke særlig velholdt lige p.t., så jeg forestiller mig en gang klip af minimum faner på ben, måske mere radikalt, når jeg kommer længere ind i pelsen. Hvor meget kan man klippe sådan en fyr?

Er der sygdomme man skal være obs på? Er selvfølgelig klar over, at sådan en kæmpe vil kunne få problemer med led/hofter o.lign.

Jeg modtager gerne alle erfaringer med Newfoundlændere - gode som dårlige.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Newfoundlænder
  • #2   9. dec 2015 Isabelle - jeg har altid været helt vild med Newfoundlændere, men har ikke det store kendskab til racen som sådan. Nu står familien og skal finde et nyt hjem til bassen, og jeg skal gerne indrømme, at jeg helst havde taget ham med lige på stedet, og min mand havde det på samme måde. Men jeg tog mig sammen, og sagde, at den under ingen omstændigheder kom med hjem i dag, men at vi minimum skulle sove på det.
    Men der er en kæmpe forskel på 4 maltesere, på ca. 12 kg tilsammen, og en Newfoundlænder på ca. 80 kg.

    Jeg har lidt et problem med at hunden primært er udenfor, men jeg kan vel komme i den situation, at den simpelthen ikke kan holde ud at være inde - eller hvad?


  • #3   9. dec 2015 Det skal lige siges, at jeg har været inde og tjekke på Newfoundlænderklubbens hjemmeside, og jeg har skrevet til dem, der søger en voksen hund.
    Det er jo ikke fordi jeg selv har været igang med at lede efter en voksen Newfoundlænder, men nu er situationen som den er, og jeg er som sagt vild med racen.


  • #4   9. dec 2015 Åh er dybt facineret af de hunde. Den eneste race jeg har en lille modstand imod (en gammel frygt for 2 "jeg-bider-alt-der-har-puls-eksemplare" fra min barndom) men MÅ prøve at eje sådan en svend en dag. Er voldsomt facineret af deres arbejdsevner og de jobs de udførere i udlandet. Fantastisk race, men jeg ville så helt 100 hente min i hjemlandet for at få noget efter linier der bliver brugt. Der skulle også være markant forskel på størrelse i brugsudgaven og udstilling.

    profilbillede
  • #5   9. dec 2015 Ja, Zarah, jeg tror også der er forskel på størrlesen. Når ham bassen jeg mødte i dag, vil give pote, så har man bare at stå korrekt, for ellers vil jeg tro man ender med en dårlig ryg. Er du så færdig, der er bare så meget power på sådan en monsterpote smiley

    Jeg er også meget betaget af arbejdshundene, men det er nok ikke noget for mig - og bassen, tja, hvis han hoppede ud fra en helikopter, så ville alt vand forsvinde fra havet smiley


  • #6   9. dec 2015 LIse-lotte: ja det går jo ikke hvis helicopteren kændre ved det smiley

    Anyway kan man jo godt træne f.eks søredning, vogntræk osv. herhjemme.. nå anyway det var ikke det du spurgte om smiley bliver bare revet med smiley

    Men jeg ville ikke have kvaler med at lade en newfér bo ude hvis han helst vil det. Min gamle husky sov også helst i haven.. det fik han lov til i en kæde..også i sne. Han gravede sig bare ned.


  • #7   9. dec 2015 Jeg har haft en New Foundlænder .. for ca. 40 år siden ... det er den dejligste hund man kan tænke sig ... smiley
    Det var dengang man ikke gik til 117 forskellige ting , for at stimulere hundene .
    Vi trænede de basale ting i haven ... og ellers gik mine 2 store piger ture med den. .... den var stille og rolig ... og vi havde den indenfor ... men den kunne bare gå ud i haven , når den havde lyst .... ... så man kan sagtens have den inden døre .... ( jeg kunne ikke drømme om , at have en hund ,,, der skulle være ude hele tiden ) .... så kan man lige så godt lade være med at have hund ....
    Jeg ser lige om jeg kan finde et gammelt billede af min kæmpe .... smiley ... den blev i øvrigt 11½ år ... smiley


    profilbillede
  • #8   9. dec 2015 og her ...


    profilbillede
  • #9   9. dec 2015 Bitten - sikke dog en smuksak smiley
    Jamen tænker også, at den da må kunne finde ud af at være inde. På den anden side kan man vel ikke tvinge hunden til at være inde, hvis den ikke kan holde det ud.

    Hvis det er den lille pige på billedet, der gik tur med hunden, så tror jeg, at du skal rette det til, at hunden gik tur med pigen:-)

    Selvom det er mange år siden, kan du så huske noget om pelsplejen?


  • #11   9. dec 2015 Ha ha .... hende på billedet er min yngste datter ... det var ikke hende , der gik tur med den .... pelsplejen er ikke særlig slem ... det er en nem pels at holde ... ( synes jeg ) ..... Man kan også finde N F ... med meget uldet pels ... men det var min ikke ......
    Jeg synes ofte , det er den brune NF ... der har mere uldet pels.

    Hende der gik mest med hunden var min næstældste datter hun var var 12 år ,,, smiley



  • #12   9. dec 2015 Ida Kristine - god pointe det med våd pels. Hvis bassen flytter ind her, må vi nok investere i en blower, det har jeg alligevel truet med mange gange pga de 4 maltesere smiley

    Bassen larmer ikke, han kan selvfølgelig gø, men ikke noget at tale om. Vi har heldigvis kun en nabo, så dem kan vi hurtigt få snakket med:-)


  • #15   9. dec 2015 Tog lige et par billeder af bassen, de er ikke super, for jeg havde alt for travlt med at nusse smiley

    profilbillede
  • #17   9. dec 2015 Et mere.

    profilbillede
  • #18   9. dec 2015 Og så det sidste.

    profilbillede
  • #19   9. dec 2015 F*ck han er stor!

  • #20   9. dec 2015 Ups, der var lige et mere smiley

    profilbillede
  • #21   9. dec 2015 Det var faktisk svært at tage billeder af bassen, for han skulle have snuden helt ind i telefonen smiley
    Det gik bedst, når han skulle kigge på noget andet smiley


  • #22   9. dec 2015 De newf'ere jeg kender er da en del ude men bor inde ved familien... Mine egne stor/tykpelsede hunde sover inde hele året.


  • #23   9. dec 2015 Lise - jamen jeg tror også det er et spørgsmål om, hvad hunden er vant til. Den kan vel også vænne sig til at være mere inde.
    Lækre hundebamser du har smiley


  • #24   10. dec 2015 Hvor var din gamle bamse dog lækker, NITTIB, men jeg tror, der er sket en del med newf'er pels de sidste 40 år. Det er mit indtryk, at der faktisk er ganske meget pelspleje ved mange af dem.

    Jeg har venner som opdrætter både pyr og newfere, og de er ved at udfase deres newfere på grund af pelspleje.


  • #25   10. dec 2015 Mon ikke det døde pels den har kraven og fanerne på benene vil forsvinde af sig selv med nogle grundige gennembørstninger. En af mine forældres gamle venner havde newf'er. De boede inde i huset og sov også inde, men de tilbragte mange timer hver dag med at ligge udenfor. Mit indtryk af dem var bestemt ikke at de manglede noget fordi de bare var hyggehunde og ikke fik ret meget aktivering ud over gåturene. En ting man lige skal huske at tænke over er savl; sådan en basse indeholder store mængder af det smiley Min mor styrtede altid rundt og vaskede gulv når de havde været på besøg .....

  • #26   10. dec 2015 Årh hvor er han dog lækket smiley Jeg eeeeelsker brune og sort/hvide newfere smiley

    Men når det er sagt så ville jeg altså ikke være afskrækket af kun at gå nogle gode ture med den også noget basal træning xD

    Tvivler squ på en newfer egner sig til agility xD Rally kunne evt være sjovt med en xD men jeg tror ikke en newfer behøver voldsomt meget for at være tilfreds og glad (:


Kommentér på:
Newfoundlænder

Annonce