{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.548 visninger | Oprettet:

Høje levertal .. cushing mm {{forumTopicSubject}}

mine ene hunde har ret forhøjede levertal .. både det der hedder ALP og Atlat ... Lad det være sagt, min viden er tæt på 0... men har ladet mig fortælle at hvis det er ALP så er det ikke sygdom i leveren, men hypofysen og dermed mere sandsynligt at det fx er Cushing der er på spil, eller andet ... er det Atlat tallet der er kritisk er det måske lever sygdom..

Hun er scannet i lever, der er ikke noget synligt, hun er scannet i blære heller ikke noget og blodprøver viser normale nyreværdier og ingen diabetes ..

Grunden til jeg overhovedet søger dyrlæge er et unormalt højt vand indtag ... som i måske 4-5 x højere end normalt ..

hun fik også taget levertal for 2 år siden og det aktuelle er 5 x højere end den gang..

I dag er hun på Aarhus Dyrehospital... de taler meget leverbiopsi, men hun får det abnormt dårligt bare af en tandrensningstid i narkose, så jeg er ikke meget for det ... pt undersøges diverse værdier i fx urin for at se om der er noget der ..

Dyrlæge (som jeg ikke klikker mega godt med kan jeg mærke) synes der er tegn der kan være cushing, og tegn der peger i at det ikke er ..
Opdrætter fortæller at 2 brødre fra kuldet har Cushing, og hun mener det er den vej jeg skal søge ....

Mht fx leverbiopsi, så er det således at en del af de ting man kan finde alligevel ikke kan behandles, så derfor er jeg ikke meget for at gå den vej .. undersøgelsen koster 10.000, det er ikke pengene der er et issue, men det at hunden evt skal igennem noget meget ubehageligt og til ingen nytte ... Opdrætter siger pas nu på de der dyrlægers dollar-tegn ... og det er jeg med på ..

Jeg vil lade min hund undersøges for hvad som helst hvis det giver god mening, ellers ikke .. selv Cushing belastningen var dyrlæge ikke rigtig med på, men opdrætter siger jo gå den vej, overvej først andet hvis det er 100% afkræftet , mange skotter er kendt for forhøjede lever tal, og typisk med Cushing hvis det bliver meget høje som her ..

Hvad ville I gøre ....

trænger bare til sparring ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høje levertal .. cushing mm
  • #1   17. mar 2021 udover den lange smøre .. er der så nogen i østjylland i evt kan anbefale hvis jeg ønsker second opion og som har speciale i fx cushing og hvor man ikke tænker at forslag helt 100% kun kommer ud fra faglig vurdering af at det er den rigtige vej at gå ..

    ham der scannede har jeg været ved flere gange derude og har det fint med, men denne her dyrlæge som Ipsen nu er ved, og som hun også har været ved før, svinger jeg bare ikke super med...


  • #2   17. mar 2021 Hanne spørg Ulla. Hun ved rigtig meget om det og kan komme med forskellige forslag til diagnose. Skotter har jo som bekendt ofte forhøjede levertal.

  • #3   17. mar 2021 @ Louise ... har ringet og talt med Ulla i dag... det er hende jeg referere til som opdrætter i indlægget... Ipsen er fra hende

    hun siger at de to brødre fungerer fint på Metoryl 1 pille dagligt... dyrlægen malede, synes jeg, fanden på væggen med hensyn til medicin for Cushing....


  • #4   17. mar 2021 Åh den med opdrætter havde jeg lige misset. Sorry smiley
    Ja jeg husker at Ipsen er fra Ulla, derfor jeg tænkte på hende, da hun er ret meget inde i det lever-halløj.
    Jeg synes at du måske skulle finde en dyrlæge med speciale, hvis du har mulighed for det, og så få en ordentlig udredning.


  • #5   17. mar 2021 pt er det afkræftet at det er noget som helst med nyre og urin ...

    der er sendt blodprøver til Tyskland som med større sikkerhed skal kunne af- eller bekræfte en cushing... spurgte hvad der kunne ske ved at give cushing medicin og følge, og dertil er svaret at gør man det og det IKKE er cushing kan kroppen gå i decideret chok og hunden kan dø...

    Både hendes ALP tal og Atlat tal er forhøjede .. så der er intet entydigt ..

    nu må vi se svarene fra Tyskland i næste uge og tage den derfra ... jeg spurgte om jeg skulle være bange for evt leversvigt og svaret var nej det var der intet der tydede på overhovedet ...


  • #6   17. mar 2021 Keg havde jo sidste år en MASSE bøvl med Coco (kæmpe lang historie, jeg ikke skal kede med), men i den forbindelse vil jeg virkelig slå et slag for dyrlæge Thomas Søgaard på Varde dyrehospital (ved godt det ikke er Østjylland, men alligevel). Han er enormt venlig, vidende om cushings og grundig. Han var virkelig Cocos redning sidste år (med hende viste det sig i sidste ende at hun "nok" ikke har cushings alligevel...)

    Cushings testen er ikke voldsom dyr, og den kræver ikke narkose, så den er altså også den "nemmere" vej for jer at gå, og det er jo også hvad du anbefales af opdrætter, lyder det til.

    Edit ift det sidste du skriver. Coco fik netop cushings medicin og det resulterede i flere addisons anfald, indlæggelse flere gange og hun var dårlig i flere måneder (meget dårlig i to, og så efterfølgende ca 4mdr), så det er altså ikke godt at give cushings medicin, hvis hunden rent faktisk ikke har cushings.


  • #7   17. mar 2021 @ A-S ... tak det vil jeg tage til mig ... nu ser jeg lige hvad svaret af de prøver der er taget i dag siger ... fik også bedre "kemi" med dyrlæge da jeg hentede Ipsen, og det lader jo til efter det du fortæller om medicinen at hun ved hvad hun laver .. hun sagde specifikt at den ville får Addisons anfald og det kunne give en forfærdeligt forløb, hvis man gav Metydrol og det ikke var cushing ...

    hun fortalte forøvrigt at en af de ting en biopsi kunne vise var kobber forgiftning og det kan man behandle for ... hun havde også scannet leveren igen i dag og hun synes nu der sås nogle forandringer i væv .. derfor er hun nok stadig fortaler for leverbiopsi, specielt hvis ikke blodprøver er meget klare omkring i hvad retning pilen peger .. hun sagde at væv fra lever hvis det er cushing ser meget klart anderledes ud ...


  • #8   22. mar 2021 blodprøver viser heldigvis endnu ikke nedsat leverfunktion... og lidt mere i retning af cushing... men iflg dyrlæge skal man holde øje med hunden 7-10 dage efter den har fået det der der skal gives til hunden for at lave testen, så pt er vi enige om at det ikke skal være op til Påske, da jeg ikke skal stå med en hund der evt får en voldsom reaktion...

    så testen for cushing vil nok bliver lige efter Påske.. .


Kommentér på:
Høje levertal .. cushing mm

Annonce