{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Sele - til langhåret lille hund {{forumTopicSubject}}

Nå, jeg vover pelsen igen herinde - nu i bogstavelig forstand
Har dejlig lille langhåret hund. Brugte halsbånd i starten men synes det er rart med sele (og vi øver ikke-trække)
Brugte derfor forum her og andre steder for at finde god model og valgte Hurrta Y-sele efter anbefalinger.
Jeg synes det gik så fint. Og var lidt blind. smiley
Har opdaget den har "klippet" eller skåret al pelsen af ryggen i en stribe hvor den sidder. Ak ak
Har andre prøvet noget lignende og har gode alternativer?
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele - til langhåret lille hund
  • #1   24. mar 2021 Jeg har ikke prøvet lignende, men er glad for curli til min lille langhårede hund. Den passer så fint til ham og har ikke gjort skade på hans pels på nogen måde.

  • #2   24. mar 2021 Godt forslag smiley Tak. Den havde jeg vist også kigget på men valgte en der var mindre i overflade. Det var nok et dumt valg... Kan være den skærer mindre af, når der ikke er tyndere remme.

  • #3   24. mar 2021 Nu har jeg ikke en helt vildt langhåret hund, men jeg bruger selv sådan en Red Dingo sele hér. Jeg kunne forestille mig, at den måske kunne være fin? smiley

    profilbillede
  • #4   24. mar 2021 Den er rimelig forhadt her inde, men jeg har brugt Julius k9-selen i mange år, fordi det er den eneste, som har fungeret på pelsdyret. De fleste seler har givet problemer med slitage eller når den skal af hunden, fordi hans manke er så stor, at den kommer i klemme, når selen trækkes over hovedet.

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #5   25. mar 2021 I min race (bichon havanais) bruges der ofte tre ponti (desværre er pasformen sjældent super), lædersele eller specialtsyet med satinfor til de fuldpelsede. Non-stop har også en sele med et glat stof, som er et udemærket alternativ.

  • #6   25. mar 2021 Tre-ponti er den der skader/filtrer pelsen mindst. Er min erfaring.

  • #8   25. mar 2021 På de små pelsracer undgår jeg helst noget mellem forbenene. Det er det mest trælse sted at skulle rede filtre ud. Undgå også større puder som ligger og rykker rundt oven på pelsen - især i pelsskiftet!
    MIn hvalp har en trepointi, den sidder ok, men ikke fantastisk og har fikspunkt på skulderen.
    Faktisk tænker jeg det bedste er en gammeldags helt alm. H-sele. Sådan en man køber til en kat osv. en snor om halsen der kan indstilles og en snor om maven der kan indstilles. Måske hvis det kan fåes i rundsyet.


  • #9   25. mar 2021 Mange tak for jeres foreløbige gode ideer smiley
    Udfra jeres erfaringer kan jeg godt se det nok er smart den ikke skal over hovedet da vi også kender til manken kommer i klemme
    Og har også bemærket filtrer mellem forbenene
    Een af grundene til jeg valgte Hurrta Y var den ikke skulle være let at slippe ud af - Ved nogen hvor sikre de andre er? Jeg kunne frygte han kunne slippe ud af en H-sele ved panik.. smiley


  • #10   25. mar 2021 Og Marley - det er den på billedet vi har smiley Jeg var også rigtig glad for den indtil jeg opdagede min hund var blevet en stribet korthårs hund smiley
    I er heldige den virker. Eller også har din mere solid pels smiley Her er det som om bevægelsen mellem remme og ring klipper ham (og ikke så kønt)


  • #11   25. mar 2021 Jeg bruger mest bredt halsbånd eller kurgo køreselen. Jeg har ikke oplevet at det har ødelagt pelsen smiley pøj pøj med søgningen

  • #12   25. mar 2021 Ja, egentlig kan jeg også godt lide halsbåndet. Men vi er ikke i mål med a gå pænt i snor - så mest halsbånd til korte ture smiley

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #13   25. mar 2021 Der er flere af de nævnte seler i tråden, der ikke ville fungere til en "drop coat"-race, specielt ikke hvis pelsen er af fin kvalitet. Så er det en pels à la malteser, coton, löwchen, havanais, er det ekstra vigtigt at undgå de seler der glider rundt, som Ginne skriver.

  • #14   25. mar 2021 Hej Marie
    Drop coat? ??
    Men ja, han er en Løwchen ??
    Og jeg synes heller ikke det ser så rart ud med de der “plader” ovenpå hunden. Men mange er jo rigtig glade for dem


  • #15   25. mar 2021 Brug et bredt blødt halsbånd i fleece, det er absolut det bedste og skader mindre end en dårlig sele, både på pelsen men også på kroppen smiley jeg har aldrig set en sele som sider rigtigt uden at genere nogen steder på en hund;) det må være rigtig ubehageligt at gå med

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #16   25. mar 2021 Drop coat er den engelske betegnelse for de lange hængende pelse, som de racer jeg har nævnt f.eks. (Jeg kan ikke huske om der er en dansk betegnelse smiley )

    Mange af de seler der er populære i dag, er virkelige dårlige ergonomisk set. De kan også slide enormt på pelsen, hvilket oftest bliver ekstra tydeligt/slemt hvis man har hunden i lang pels eller hvis hunden har en ekstra fin kvalitet (det svinger en del også indenfor racer).

    Jeg smider lige et billede ind af min ældste, hendes pels er meget slidt på billedet (tak, til hvalpen), men det giver måske en idé om hvor fin kvalitet hun har. Bruger jeg forkerte ting til hende, ødelægger det pelsen (og ved et tilfælde også huden).


    profilbillede
  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #17   25. mar 2021 Og så den yngste, som har en meget mere modstandskraftig pels. På hende kan jeg i princippet bruge alle materialer, så længe det ikke kører frem og tilbage på pelsen.
    De löwchen jeg har mødt har dog haft alle haft en del finere pels, og når du allerede har oplevet problemer, så ville jeg helt sikkert kun vælge noget der er ordentligt glat/blødt.


    profilbillede
  • #18   25. mar 2021 Marie - Hvor er hun fin smiley
    Og ja, jeg vil også helst nøjes m halsbånd men indtil trækket er øvet til at blive mindre tror jeg vi må have sele til supplement
    Han vil meget gerne hurtigt frem i verden - selvom han knap kan få luft imens ... smiley


  • #19   25. mar 2021 Åhr, den næste er også skøn smiley
    Og klipppet lidt mere som min ... Kunne ikke overskue det helt lange foran


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #20   25. mar 2021 Jeg kan godt forstå du gerne vil bruge sele til han går bedre, det har jeg også gjort/gør med mine. Tre ponti har jeg brugt til min ældste, og den påvirkede overhovedet ikke pelsen. Som voksen er hun dog havnet mellem størrelser (det er hun i princippet med alle seler smiley ), så den sidder dårligt og hun kan nemt bakke ud, (medmindre den er på over regnjakken eller refleksvesten). Men det kan jo være at du er mere heldig med din hunds størrelse, når det kommer til selevalg smiley

    Tak, hun er dog ikke klippet, hendes pels vokser bare pokkers langsomt smiley


  • #22   25. mar 2021 Min ide duer nok ikke, men kunne man ikke sy sådan en lille tynd silkebluse man kan give den på under selen?

    Jeg ville nok bare bruge halsbånd, for en sele som ikke ergonomisk korrekt giver jo også skader lige som halsbånd, bare andre steder på kroppen


  • #23   25. mar 2021 Anni - forstår hvad du mener ??
    Var også lige så glad for Hurrta, fordi jeg synes den sad godt ... Må prøve mig frem


  • #24   25. mar 2021 Marie - er det den Tre ponti hvor man så vidt jeg kan se vælger str udfra vægt?


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #25   25. mar 2021 Ja, af en eller anden grund skriver de fleste webshops kun vægt på . Cotonshoppen har dog en størrelsesguide:

    https://cotonshoppen.dk/tre-ponti-hundesele-257/tre-ponti-classic-sele-p4143#product-description


  • #26   25. mar 2021 Trepointi fåes også i modeller der kan indstilles under maven. smiley min hvalp på 3 kg bruger en mini.

  • #27   26. mar 2021 Tusinde tak for alle input smiley
    Vi prøver en Tre ponti indtil han går pænere bare med halsbånd.
    Og krydser fingre for den fungerer for ham den uglede smiley


  • #28   26. mar 2021 Maxi zoo har treponti i sortimentet, både den som ksn indstilles under maven, pg den som ikke kan. Du må have hunden med ind i butikken smiley

Kommentér på:
Sele - til langhåret lille hund

Annonce