{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.211 visninger | Oprettet:

Poff
Poff
Tilmeldt:
29. apr 2021
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 2

Valg af race - første hund {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri,
Endnu en post om valg af race - men jeg håber på at få lidt ekspert-råd her smiley

Jeg har tænkt i årevis at jeg gerne vil have en hund, og nu skal det snart være. Jeg håber på at bestemme mig for en race og finde en hvalp indenfor det næste år.

Det bliver dog min første hund, og jeg er i tvivl om, hvilken race der ville passe til mig.

Lidt info:
- jeg bor i en lejlighed uden have i en større by, men 5 minutter fra en stor hundepark og strand.
- jeg arbejder som selvstændig og arbejder hjemmefra. Så jeg vil gerne have en hund der kan være min "kontor-assistent" - og den kommer ikke til at være alene hjemme i dagligdagen. Det bliver kun hvis vi skal ud og spise eller besøge nogen, hvor den ikke kan komme med.
- jeg går lange ture hver dag - 1,5-2 timer - og i weekenden tager jeg ofte i skoven og går lidt længere.
- jeg vil gerne træne lydighed, og rigtigt gerne have en hund som kan gå uden snor når vi er i naturen. Men jeg kommer nok ikke til at gå til agility og lignende (men man ved andre - jeg ved at andre er blevet helt bidt af det)

Jeg mødte sidste år 3 forskellige islandske fårehunde (forskellige ejere) som var helt fantastiske - og HELT stille. Så jeg bestemte mig for at jeg skulle have en islænder - Men kan forstå at de kan gå meget. Jeg er dog vild med spidshundene og hyrdehundene. Kan deres gøen trænes væk eller har I derude en idé til et alternativ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race - første hund
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #1   29. apr 2021 At gå løs i naturen bør være forbeholdt hunde man træner rigtig meget med..

    Er det et kriterie er spidshunde et dårligt valg. Den har mere tendens til at føjte.


  • Poff
    Poff Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 2
    #2   29. apr 2021 Okay, tak for feedback. Det er ikke et kriterie som sådan, måske mere noget jeg synes ville være rart.

  • #3   29. apr 2021 Min svigermor har Islands Fårehund og jeg har haft en del på hold gennem tiden. En islænder larmer. Jeg ved godt at nogen siger det kan trænes væk osv. Men det er en del af dens DNA at gø. Den bruger det når den hyrder. Så stille islændere er vist undtagelserne der bekræfter reglen smiley De er som alle spidshunde ikke nødvendigvis nemme at lære et sikkert indkald (forudsætningen for at vovse kan rende løs) og 100% sikkert bliver det nok aldrig hos en islænder smiley Men altså det er ofte lidt lige meget da det alligevel er forbudt at have hunden løs de fleste steder i naturen.
    Der hvor man har højest odds for sikre indkald er blandt de meget samarbejdende racer og der hvor odds er mindst er blandt de racer, der er lavet til udpræget selvstændigt arbejde.
    Hyrdehunde er et ret vidt begreb: nogle er lavet til ekstremt samarbejde med at flytte fåreflokke(fx Border Collie, Collie o.l) mens andre er lavet til at klare deres job selv (fx de store vogtende hyrdehunde, der har skullet beskytte en fåreflok mod ulve snarere end at flytte fåreflokke). Og så er der alt muligt ind imellem.



  • #4   29. apr 2021 Du kunne måske kigge lidt på en hollandsk hyrderace, der hedder Schapendoes. Jeg har kendt et par stykker; nemme og ukomplicerede hunde.

  • #5   29. apr 2021 Jeg beklager på forhånd, men jeg er utrolig farvet af min egen hund smiley Jeg smider welsh corgi ind.

    Corgien har tidligere ligget i spidshundegruppen i FCI, men findes i dag i hyrdehundegruppen. Det er en utrolig glad og social hund, som trods dens selvstændige sind, gerne vil samarbejde - hvis du gør det rigtigt. Den er ufattelig stædig, og vil man træne med den, kan det kræve lidt opfindsomhed, hvis der er noget, som den ikke gider. Den skal helst synes, at den selv har fundet på alt, hvad den lærer smiley

    Det er en hårdfør lille hund, og trods dens korte ben og lange ryg, er den ikke overrepræsenteret i sygdomsstatistikkerne. Bare man vælger sin opdrætter med omhu smiley

    Den har tendens til at gø, men gør sjælden for at gø. Den gør af ting, som den synes den skal gø af. Der er masser af corgier, der bor i lejlighed, og som har lært ikke at gø af lejlighedslyde. De snakker derimod rigtig, rigtig meget. Med forskellige brum og knur smiley

    Fordelen ved en corgi er, at den har et så nuttet udseende, og derfor er virkelig nem at have med ud i verden. Alle elsker dem, og med god grund smiley

    Langt de fleste corgier kan gå fri, fordi der ikke er noget særligt jagtinstinkt i dem. Man skal selvfølgelig træne indkald med dem, men her kommer man lidt nemmere til målet, end med mange andre racer.


  • Poff
    Poff Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 2
    #7   29. apr 2021 Tusind tak for jeres feedback. Jeg mødte som sagt 3 islændere sidste sommer ved 3 forskellige tilfælde. Alle tre gik løs uden problemer og min opfattelse var at de ikke bevægede sig langt fra deres ejere. De var alle 3 "med på arbejde", 2 af dem som håndværkerhunde i København. Og som sagt sagde de ikke en lyd. Så jeg har måske været heldig, men mit indtryk af islænderen er en del anderledes end det, jeg efterfølgende har kunnet læse mig til.

    Tak for inspiration til at se på andre racer - jeg har også selv tænkt på corgi! Vi har elevator i lejligheden, så ingen trapper, så det ville måske gå. Dig med Corgi, er det pembroke eller cardigan, du har? smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #9   29. apr 2021 Lissi - ej men det kræver alt andet lige en temmelig stor indsats at lære spidshunde stabilt indkald. De er fra naturens side mere tilbøjelige til at være selvstændige og rende selv end de racer der er lavet til at samarbejde tæt med deres fører.
    En hund er ikke hvad man gør den til - genetik betydet altså en del her.

    Lad nu vær med at få det til at lyde som alle kan lære en hund at gå løs i naturen.. det kræver en kæmpe indsats uanset race.. men da især for spidshunde.


  • #10   29. apr 2021 Enig med Mathias. Jeg har ikke spidshund, men Whippet, som er en mynde, der oprindeligt er brugt ti l hare og kaninjagt, den løber byttet op og knækker nakken på det.

    Fællestrækket er, at det også er en selvstændig race. Min erfaring er, at det helt og aldeles afhænger af det enkelte individ, om de kan få et sikkert indkald.

    Der er endda store forskelle indenfor samme kuld, jeg har pt. 4 tæver, 3 generationer i lige linje, en kan gå løs, en skal nok lære det, to vil altid stikke efter vildt, hvis lejlighed byder sig.

    Vil man have en hund, som skal kunne gå løs ville jeg vælge en førerfikseret/samarbejdende race og er gøen et issue, en race som ikke er åbenmundet


  • #11   29. apr 2021 Jeg aner ikke om jeg skyder helt ved siden af, men hvad med Eurasier?

  • #12   29. apr 2021 Jeg har cardigan (som skulle have været en rød pembroke uden hale smiley ).

    Og jo, de gør! Men det kan begrænses. Omvendt bor jeg jo også med en schæfer, så jeg har nok en lidt anden målestok for larm smiley Men igen, der er en del, der bor i lejlighed med deres corgier, og det er bestemt en overkommelig opgave.

    Hvis du vil have lidt forskellige erfaringer, så meld dig ind i den facebookgruppe, der hedder "Welsh corgi tosserne", og spørg efter folks erfaring med at bo i lejlighed. Skriv endelig det med elevator i dit opslag, ellers går folk helt i selvsving smiley Derinde er der altid folk, som gerne lader potentielle corgiejere som dig, komme og hilse på. Men pas på, det er utrolig vanedannende at snakke med sådan en smiley



  • #15   29. apr 2021 Min genbo har en Samojede, og den er simpelthen en pestilens for os naboer.
    Vi hader den allesammen på grund af dens gøen


  • #18   29. apr 2021 Dyreelskeren, du burde måske skrive, at din “samojede” er en blanding mellem samojede og golden retriever smiley

  • #22   29. apr 2021 Islændere er gøende - ja der er undtagelser og ja, man kan begrænse det en del med træning. Men jeg ville ikke forvente en lydløs hund og vil man ikke have en gøende hund, så er det noget af et sats at anskaffe sådan en. De gør normalt ikke af alt og intet så du kan sagtens have mødt stille islændere... i den situation du mødte dem i smiley
    For de fleste islændere ligger gø-adfærd meget naturligt når de f.eks. bliver frustrerede, lidt for overgearede mm. Derudover gør de jo gerne af alt der kan flyve.
    Jeg har boet i lejlighed med islænder og det gik fint - men han skulle altså begrænses en hel del og netop dette med at skulle være meget over ham er årsagen til at jeg ikke fik islænder igen - det er en SKØN hund, men så længe jeg ikke har længere til naboer skal jeg ikke have sådan en igen.

    Ift at gå uden snor er det meget få islændere jeg ville stole på uden snor - de fleste har et fint indkald i se fleste situationer men løber gerne efter vildt. Jeg har hørt rigtig mange gange "den kan sagtens gå løs. Den kommer jo altid retur ret hurtigt". Og det er også rigtigt, de vil typisk hurtigt orientere sig mod ejer igen, når vildtets er uden for rækkevidde... men den skulle jo ikke være stukket efter i første omgang og dermed burde den ikke gå løs (det gælder så mange andre end islændere).
    De er super sjove, intelligente og trænbare. Men ikke lydløse og ikke uden jagtinstinkt, som det ellers påstår mange steder (siger det bare - min egen var selvforsynende med harer, når han var med på markerne ved hestene, hvis ikke man virkeligt var på nakken af ham).

    Jeg tænker en pudel kunne være et godt valg til det liv du beskriver.


  • #24   29. apr 2021 Eurasieren er efter min (korte) erfaring ikke ved siden af. Den er i hvert fald ikke gøende, den bliver næppe lydigheds champion, og nogle af dem (vores egen inkl) har et ret veludviklet jagtinstinkt, så løs alle steder er ikke en mulighed men hendes indkald er rimeligt, ville dog ikke slippe hende steder med risiko for vildt

  • #25   29. apr 2021 Når man nu diskuterer hvilke racer/hunde der er nemmest at lære indkald, så er det efter min mening ikke nok med kun at kigge på race.
    Man bør også se på ejerens evner/erfaring til at træne hunden.
    Nogle er virkelig skrappe, og andre ikke så gode.

    Terriere kan være stygge, og jeg indrømmer gerne, hvis ikke jeg havde haft hundeerfaring, så var Gaddafi endt som en hund med adfærdsproblemer.
    Nogle havde smidt håndklædet i ringen, jeg har så til gengæld synes at det har været sjovt, selv om jeg somme tider bare måtte sætte ham i bilen og køre hjem i afmagt frem for at sparke ham i røven.


  • #26   29. apr 2021 Må indrømme at eurasieren slet ikke er på min liste, når jeg tænker "vil gerne træne lydighed". I hvert fald er dem jeg har mødt (indrømmet, ikke voldsomt mange) temmeligt laid back og ikke super nemme at motivere. Skide søde, men jeg ville dø langsomt, hvis jeg havde nogen form for lydighedsambitioner og fik sådan en.
    - ville til hver en tid hellere noget terrier så. De er måske mindst lige så selvstændige, men typisk meget nemmere at motivere (i værste fald - hiv kaninpelsen e.l. frem smiley ).

    Men ok, nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad ambitionsniveauet er - tænker bare når man skriver "vil gerne træne x" så skal der være i hvert fald lidt anlæg for det.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #27   29. apr 2021 Hvis du kan lide udseendet på islænderen.. så måske finsk lapphund?
    Norbottenspids?
    Og det kunne jo også være Shetland sheepdog?

    I virkeligheden tænker jeg mange racer vil trives i det du tilbyder - især når du sletter forventning om at den kan gå løs altid. smiley

    I øvrigt er jeg enig i det ville være smadder synd at få købt en race der ikke rigtigt er med på lydighed.. så jeg tænker det afhænger lidt af ambitionsniveauet.


  • #28   29. apr 2021 Svende, welsh corgi cardigan, er opvokset i lejlighed med altan og elevator i opgangen...nu bor han i hus med stor have smiley Han lærte allerede som hvalp, at gøen var No go! Gøede man på altanen var det ind...han gøede kun under leg.

    Vi viderførte det med at gø = ind, da vi flyttede i hus. Den dag i dag kan han være en hel dag i haven og kun brumme lidt af de hunde, der vover sig at gå på cykelstien bag nabohuset smiley

    Han kan dog ikke gå løs, men kun fordi han er en muggen herre, der ikke gider andre hanner, så for at være sikker på at undgå han hakker en anden han én, er han i snor smiley

    Og ellers vil jeg tilslutte mig A’s indlæg nr #5 og #12 smiley

    Meeen...kan nu også nikke genkendende til en del af det fra Isabelles link i #8 smiley smiley smiley


  • #30   30. apr 2021 Prøv at læse op på kooikerhondje og kromforländer.
    De er fine træningshunde og fungere fint i lejlighed.


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.957
    #31   30. apr 2021 en spids i samme type som islandsk men uden larm

    så se på dansk spids med DKK stambog

    https://danskspids.dk/

    de kan let gå frit. minder om et mix mellem aussie og islandsk fårehund.

    enorm sund. nem at træne og have med

    fordel ved hvid hund er at de fleste byder velkommen. det er noget med farven har jeg erfaret.

    pelsen er nem og selvrensende



  • Jan G
    Jan G Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 6 Svar: 10
    #32   3. maj 2021 Hej Poff, Der er en der anbefaler en Puddel Som din første Hund. Det lyder som en meget klogt valg, var også min første for MANGE år siden. Havde kun dejlige oplevelser. Og de blev desværre udnyttet af avlere . En Puddel er aldeles lærenem og meget klog Hvis du kan finde en ÆRLIG Avler vil du ikke fortryde købet evt. starte med en Dame... Læs en masse om den. Held og lykke Mvh. Jan.

  • #33   3. maj 2021 Hvad med en Golden retriver smiley

  • Jan G
    Jan G Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 6 Svar: 10
    #34   4. maj 2021 Også en dejlig Hund, hvis du vil have en lidt større Hund vedr. Puddel tænkte jeg på en Mini Puddel, Jeg er lidt farvet med valg af Hunde, da jeg elsker dem alle, men i Lejlighed ville jeg nok vælge en mindre Hund, og jeg går meget op i Kærlighed og hvis man giver dem masser af det får du 3 fold igen, er min over 60 årige erfaring med Hunde. MVH. Jan.

  • #35   4. maj 2021 Vil du også være interesseret i at træne fx tricks?
    Jeg er nok som så mange andre farvet af min egen hund smiley
    Prøv at kigge på Spansk vandhund, puddel og/eller Bichon Havanese, de er alle samarbejdende racer som med rette træning skulle kunne lære at gå fri under fuld kontrol.
    Jeg bor i lejlighed med min puddel uden problemer, hun gør stortest kun når der er nogen der ringer/banker på døren.
    Pøj pøj med din søgen. Lige meget hvilken race du vælger og om den kommer til at kunne gå fri eller ej, så skal du nok blive helt vild med din hund smiley


  • #36   4. maj 2021 Spansk vandhund er også ret gøende og vagtsom smiley

Kommentér på:
Valg af race - første hund

Annonce