{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.696 visninger | Oprettet:

OJ P
OJ P
Tilmeldt:
18. feb 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Valg af race {{forumTopicSubject}}

Hej

Min kæreste og jeg har det seneste år kigget efter en hund, men har svært ved at finde ud af, hvilken race som vil passe os bedst.

Vi bor i en stor 3-værelses lejlighed og har gode forhold til gåture i nærområdet, med store grønne arealer. Vi ønsker en hund som er glad for at gå ture 20-40 min 2-3 gange om dagen, men har ikke planer om agility eller anden konkurence. Derudover vil det være optimalt, hvis den generelt er rolig indendøre og ikke har det store behov for at gø. Vi er begge studerende på vidergående uddannelse og har derfor et relativt fleksibelt skema, men kan enkelte dage være nødt til at være alene op til 6-7 timer.

Udseendemæssigt er vi ret betaget af racer som mini american shepherd og keeshond. Vi har dog vurderet, at deres adfærd og behov formentlig ikke matcher vores helt optimalt.

Har i nogen forslag til, hvilken race, som vil være passende til os?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race
  • #1   18. feb 2020 Japansk spids hvis det skal være spidshundelooket måske? Så skal I bare være obs på at stoppe gøen tidligt.

    Men ellers ville en dværgschnauzer også være glad for sådan et liv smiley


    profilbillede
  • #2   18. feb 2020 Jeg har en meget undervurderet race.
    Danskerne er ikke ret vilde med mynder! Og slet ikke den helt lille.

    Men den italienske mynde er bare NEM!

    Jeg har Thea på 2 år.
    Thea gør nærmest aldrig! Thea sover meget. Thea kan sagtens gå en dag eller 2 uden at lave noget som helst, og kan sagtens gå en langt tur, hver dag.
    Pelsplejen er minimal, sundheden er i top og behovet for stimuli er nærmest ikke eksisterende.

    Det eneste hun forlanger er, at komme ud og løbe stærkt et par gange om ugen.
    Racen er bygget til fart, og den del af hunden slipper man næppe for.

    Racen har også dårlige sider.
    De er nogle langnæsede, langbenede banditter, der elsker alt spiseligt (og ikke spiseligt) - de stjæler!
    De kan være lidt katte agtige og vil gerne op i højden, så man skal være forberedt på en hund i vinduet, en hund på ryglænet af sofaen, hvis den kan sidder den gerne i en reol og desværre kan de også finde på at sidde på bordet.
    Men hvis man har humoren til det og tålmodigheden, så er del italienske mynde en fantastisk lejlighedshund!


    profilbillede
  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   18. feb 2020 Tak for begge svar

    Vi har kigget på japansk spids også, men føler os noget nervøse over for hvor meget det er muligt at præge den til at undlade at gø. Vi har været ude og besøge en opdrætter med keeshond, men blev lidt skræmt af, hvor højt/meget de gøede i perioder, selvom de dog for det meste var rolige. Vi ønsker derudover at de er relativt lydige, hvilket nok er de to eneste ting der gjorde at vi ikke følte at keeshonden var det optimale match, resten af dens adfærd passer dog perfekt.

    Tror desværre heller ikke en mynde er en race for os, udseendet på de helt tynde korthårede hunde er langt fra det vi ønsker, men takker mange gange for din kommentar! Og Thea er da så fin! smiley


  • #5   18. feb 2020 Eurasier passer da ret godt tror jeg smiley
    Men lydighed, det er altså ikke medfødt hos nogle racer overhovedet, så der må i selv I gang med at træne smiley


  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #6   18. feb 2020 Er helt med på, at det kræver træning at få en lydig hund, det skulle ikke forstås som at vi forventede at det bare var noget der skete smiley
    I forhold til det jeg skrev med at lydighed har betydning er, at de keeshonds vi mødte generelt ikke lyttede til ejeren, og at ejeren forklarede, at en keeshond er meget selvstændig, hvorfor den kun er lydig når den selv har lyst, og godt kan være lidt trodsig.
    Det vi tvivler på er bare, hvor meget vi selv ville kunne præge den, med den rette træning, til at undertrække sin gøen lidt mere og være mere lydig, end dem vi mødte smiley

    Da jeg ikke selv har haft hund, og min kæreste blot er vokset op med en, som hun ikke selv har opdraget, har vi svært ved at vurdere, hvor meget de forskellige racer kan præges gennem træning. Fx i forhold til at dæmpe gøen på en race som har tendenser til at gø meget, eller træne en hund som er meget selvstændig til at blive lydig.

    Vi har dog set en del videoer på youtube af blandt andet Zak George, som lader til at have god succes med opdragelse af de fleste racer, Vi har derfor svært ved at vurdere om det generelt er ejeren og opdragelsen som skaber de største problemer i forhold til hundes adfærd. Vi hører jo en del historier om hunde som bliver omplaceret, men ved ikke om det oftest skyldes forkert racevalg eller mangel på korrekt opdragelse, hvis det giver mening smiley

    Eurasier bliver nok lige stor nok, vi kunne godt tænke os en på max 15-20 kilo, hvilket jeg kan se jeg glemte at skrive i første opslag smiley den er ellers et godt bud.

    Opdragelse er noget vi begge vægter meget højt, som vi ønsker at bruge tid på, vi ved bare ikke hvor langt en hund kan komme med opdragelse alene, i forhold til de gener den har fra naturens side smiley


  • #7   18. feb 2020 I kan også tage en mellempudel og klippe den i form af en spidshund smiley

  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   18. feb 2020 Det lyder ikke som en helt tosset idé smiley

  • #10   18. feb 2020 en dansk spids gør mindre.

    kig på dem med DKK stambog


  • #11   19. feb 2020 Hvad med en basenji. Fed fed race. Katteagtig, selskabelig og god størrelse. Men som alle spidshunde er den.. Lad os sige "selektiv" mht samarbejde smiley
    https://www.dkk.dk/race/basenji


  • #12   19. feb 2020 En finsk lapphund evt? Udfra det jeg kender kunne den godt trives hos jer, og jeg kender en del der går til træning med dem uden store problemer men den er selvfølgelig ikke lydig på samme måde som en hyrdehund smiley

    Jeg ville foreslå whippet men hvis i ikke kan lide mynder er det jo lidt forgæves xD


  • #13   19. feb 2020 De selvstændige racer skal bare motiveres bedre, så skal de nok lytte ganske fint efter smiley

    Jeg har en selvstændig race og han har da klaret sig ganske fint til både agility og rally. Alm. hverdagslydighed er heller ikke et problem. Problemet kommer ved mange gentagelser eller hvis han finder belønningen for kedelig og dét kan man jo arbejde med. - Der hvor jeg har oplevet problemer, er med at gå løs, så det gør vi ikke.

    Han er samtidig en alarmhund, så han har da også skulle lære hvornår det er ok at gø og hvornår det er unødvendigt - det har ligeledes ikke været noget stort problem.

    Så hvad er det den "lydige" hund skal kunne? - Skal den bare fungere pænt i hverdagen, ikke trække på ture osv? - for det burde som udgangspunkt ikke være svært at lære nogle racer.


  • #14   19. feb 2020 Hvis i gerne vil have en hund der ikke gør, så er Finsk Lapphund ikke en mulighed. De gør ligeså meget som Keeshond, hvis ikke mere. Det er desværre et problem vi ser mere og mere for tiden, at folk har fået at vide at en lapphund kan trænes til ikke at gø, men det er noget lettere sagt end gjort - det KAN trænes men det kræver sin mand/kvinde...


  • #15   19. feb 2020 Melanie - gør de virkelig så meget? De lyder jo til at gø mere end en sheltie så xD

    Jeg har aldrig mødt en der gøede så det der mest det jeg baserede det på smiley


  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #16   19. feb 2020 Den "lydige" hun skal gerne fungere rigtigt fint i hverdagen, ikke trække i snoren, ikke hoppe op af fremmede, komme når man kalder osv. så generelt ting der kan trænes, men udfordringen er, at vi ikke ved hvor meget vi er i stand til at træne den til i forhold til race smiley

  • #17   19. feb 2020 Eller en shiba inu måske:)

  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #19   19. feb 2020 Shiba har vi faktisk også overvejet, der er dog ikke vildt mange opdrættere i Danmark, og dem vi har fundet ligger desværre meget langt væk, hvorfor vi ikke har fået set en endnu smiley

    Der står godt nok at en eurasier bliver 18-32 kg, og ikke er en god førstegangshund smiley Et par i nærheden har en eurasier, og den er enorm smiley


  • OJ P
    OJ P Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #21   19. feb 2020 Men eurasierne gør mindre end en keeshond eller hvordan?

  • #23   19. feb 2020 Det er lidt sjovt det der med førstegangshunde.
    Den eurasier vi har (på 8 mdr) er den nemmeste hund jeg nogensinde har mødt, i hvert fald indtil videre


Kommentér på:
Valg af race

Annonce