{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Valg af race {{forumTopicSubject}}

Hej,
Min mor og jeg mistede vores 14-årlige border collie blanding her for 1,5 måned siden pga aldersbetinget sygdom. Vi er blevet enige om at vi skal have ny hund men vil dog vente til starten af august når ferierejser osv er overstået. Hun er pensioneret og jeg går på universitetet så vi har rig mulighed for at være hjemme ved den, især i starten.
Vi ved dog ikke helt hvilken hund vi vil have endnu eller om det skal være en hvalp eller voksen hund. Jeg tænker det skal være min mors hund, forstået på den måde at hun beholder den når jeg en dag flytter hjemmefra. Hun er 64 og nogenlunde sund men kan ikke gå (meget) lange ture, nok omkring 2km. Jeg vil kunne gå længere med den i starten i hvert fald.
Pt bor vi i stort hus med stor have (næsten indhegnet og bliver det i forbindelse med hvalpen) men vi regner dog med at flytte i et mindre hus/rækkehus som også har indhegnet have indenfor et par år.

Vi regner med at gå til hvalpetræning/hundetræning med den en gang om ugen og derudover selvfølgelig hygge med den derhjemme. Vi har ikke megen erfaring med hunde så vi vil ikke ud i nogen svære racer.

Jeg har personligt forelsket mig lidt i en korthåret collie men mest på udseendet da jeg ikke kender meget til racen (endnu) og jeg kunne forestille mig den måske er lidt for aktiv til vores familie?

Krav:
- sund race
- skal kunne være alene (på sigt) ca 5 timer om dagen, sjældne gange længere (ved f.eks. Fester og lignende) også gerne kunne klare at bo på kennel/hundepasning/familie i kortere perioder i forbindelse med ferie o.l.
- ikke kræve for megen motion
- nogenlunde nem at træne
- ikke miniature eller kæmpe race
- skal kunne være omkring mindre børn (min mors børnebørn) der kommer på besøg

Ønsker:
- mellemstørrelse (ca border collie i højde og/eller ca 20kg)
- gerne korthåret
- gerne spids snude og stritører (ikke vigtigt)
- ikke generel tendens til at være aggressiv eller lignende (overfor mennesker eller andre hunde)

Sorry, det blev lidt langt smiley jeg håber nogen har nogle forslag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race
  • #2   11. jun 2018 Jeg tænker som Trine at I skal se på selskabsracerne, medmindre du bliver boende de næste 10-12 år.
    2 km gåtur er ikke nok til en hyrdehunderace, og selv om du kan gå mere i starten, kræver den det også om 4-6 år


  • #3   11. jun 2018 Jeg synes i skal finde en voksen äldre hund


  • #6   11. jun 2018 Jeg ville klart vælge en voksen hund der ihvertfald er over 4-5år eller en senior hund evt af en selvskabsrace...

    Jeg har feks selv en fransk bulldog på 1,5år ca og hun kræver Meget mere end 2km til trods for at være selvskabsrace - ja, jeg ved godt hunde af samme racer kan ha meget forskellige behov for motion og aktivering men det kan man ikk vide på forhånd med en hvalp og en hvalp er SKIDE hårdt arbejde! Tænker lidt at det bliver for meget og for hårdt! Så hellere en voksen/ældre hund der ikke har samme motionsbehov og som man ved hvordan er af sind..

    du kan feks ikk bare regne med at nogen race kan med børn, du kan ikk vide om den kan ende med angst overfor andre hunde/børn osv eller om den vil blive aggressiv mod eget køn eller lave udfald pga angst/utryghed og kan være alene hjemme - det er langt fra alle hunde der kan det ej heller på sigt..

    Så det vil klart være "nemmere" med en voksen/ældre hund hvor du har mulighed for at vide at den kan de ting du ønsker samt jeg tror i har en meget bedre mulighed for at opfylde dens behov.. Var jeg i jeres situation så tog jeg klart en voksen/senior hund! uden tvivl..

    Tænker også at din mor er vant til en ældre hund og man glemmer virkelig hvor meget arbejde en hvalp/unghund er i Mange år.. jeg havde selv glemt det (havde en på 10år).. selvfølgelig er det også skønt er slet ikk det men..


  • #8   11. jun 2018 De 2 km, er det pr. tur eller pr. dag?

    De fleste af Atlas daglige ture er kortere end 2 km, men så er han tilgengæld ofte fri, så han får nok selv gået længere. For ham er det langt vigtigere, at vi har 10 minutter til at snuse til den samme plet, end at vi får gået langt.

    For mig ser jeg en større begrænsning i hvad der ligger i hygge derhjemme? Vil I bruge tid på at aktivere hunde med træning og anden mental aktivering derhjemme i hverdagen? Eller skal den nøjes med træning en gang i ugen?


  • #9   11. jun 2018 De 2km er pr tur og den vil selvfølgelig kunne rende i haven på andre tidspunkter.
    Turene med vores tidligere hund nåede sjældent op på mere end de ca 2km men kunne snildt tage 40-60min da han fik god tid til at snuse og løbe (dog kun i lang snor, aldrig helt fri). Han var normalt ikke specielt interesseret i at komme ud mere end en gang om dagen, selv da han var yngre, men vi er klar over at det nok ikke er typisk for hunde af hans slags.
    Det skal også lige siges at hun ikke har problemer med at komme rundt så hun kan f.eks. Sagtens lege med hunden. Hun har et dårligt ben der kan gøre ondt hvis hun går langt på en gang men hun danser og træner meget for at gøre det bedre og det går langsomt fremad så det burde som minimum holde sig stabilt i nogle år endnu, hvis ikke det bliver bedre.

    Vores gamle var aldrig specielt interesseret i træning og kunne være svær at motivere (lille til ingen madinteresse) til at lege med diverse ting, søge og lignende. Min mor har dog altid kunnet lide at prøve at få ham til at søge i græsset, bruge diverse mad-legetøj (bolde med madhuller og tænke-legetøj med mad i) og den slags samt leg. Vi regner med at den selvfølgelig skal lære alle basiskommandoerne og derudover nok nogle ‘party-tricks’ men vi er ikke ude efter en hund der skal kunne en hel masse.
    Jeg har overvejet at gå til noget agility eller lignende med den når/hvis almindelig hundetræning bliver kedeligt og den viser nogen interesse for det.

    Vi er ikke interesseret i en senior men en voksen hund fra et internat er noget vi overvejer ved siden af tanken om en hvalp. Vi har været med på sidelinjenerne da min søster fik hvalp her for et år sinde (jeg passede den faktisk praktisk talt alene den første måned de havde den) så vi har en ide om hvad det kræver selvom det selvfølgelig er noget andet at have hvalpen selv.

    Ida og Figo: jeg tror måske du har set forkert. Mener kun jeg har skrevet at den skulle kunne være alene 5 timer om dagen, kan det være det? Ellers var det i hvert fald det jeg mente smiley


  • #12   11. jun 2018 Ida og Figo: vi vil gøre vores bedste og vi er også klar til at tilpasse os hunden (til en hvis grænse selvfølgelig). Vi er klar over at det ikke er en border collie f.eks. Vi skal gå efter men vi kan nu bedst lide noget mellemstørrelse når det kommer til hunde. En Cavalier kunne til gengæld godt være en mulighed de er vildt søde.
    Vi kender nogle stykker med dansk/svensk og hvis det er standarden tror jeg ikke det er for os. Mage til hyperhunde skal man lede længe efter XD
    Men en rolig retriever af en art, en cavalier eller lignende er nok den stil vi ser efter. Har hørt (korthårede) collier skulle være ret rolige hunde uden stort motionsbehov men har også hørt det modsatte så ved ikke med dem men synes de er skønne.


  • #16   11. jun 2018 Vi er vant til en halvstor hund og søger egentlig derfra og ned (han var ca 60cm over skulderen)
    Størrelsen er ikke det vigtigste men rent ift størrelse vil vi hellere have større end mindre smiley det vigtigste er selvfølgelig personlighed og behov.


  • #18   11. jun 2018 Jeg tænkte eurasier, da jeg læste trådstarten smiley

  • #19   11. jun 2018 Trine: ah okay det bliver nok ikke sådan en så, desværre. Tak for info! smiley

    Jeg kender ikke til en eurasier men den lyder interessant smiley eneste minus (baseret på en meget kort internetsøgning) er vist den ret store pels ^^’
    Vi har aldrig synes det var ret sjovt at bruge en masse tid på at børste men det er måske noget man kan lære at elske smiley især hvis man lærer hunden at det er dejligt smiley


  • #21   11. jun 2018 Har hun eurasiere?

  • #23   11. jun 2018 Nej det lyder faktisk rigtig fint smiley den kommer helt sikkert på listen så! Tak for forslaget smiley

  • #25   11. jun 2018 En dansk spids måske.

  • #26   11. jun 2018 Lens: dem har jeg aldrig hørt om før man jeg vil da prøve at kigge lidt på dem smiley

  • #27   11. jun 2018 Jeg tænkte faktisk også dansk spids. De er måske lidt mindre end hvad I havde tænkt af størrelse, men stadig ikke en lille hund.

  • #28   11. jun 2018 Jeg har brugt lidt tid på at kigge på både dansk spids og eurasier nu og må sige at begge er rigtig gode muligheder for os. Hvis vi ender med at købe hvalp skal vi nok lige sluge prisen (ser ud til at være 12-13.000 for en eurasier. Har ikke kunnet finde for dansk spids men forestille rmig det også er deroppe?) vi har aldrig købt et racedyr før men tænker at det nok er pengene værd i sidste ende hvis ikke vi vælger en internathund smiley

  • #30   11. jun 2018 Sofia: tak det vil vi også prøve at kigge på smiley vi har nu egentlig råd til det, det er bare mange penge når man ikke før har tænkt på den slags smiley

  • #31   11. jun 2018 Dansk spids Koster ca 8000

  • #32   11. jun 2018 Med mindre I vælger en internathund, så kan jeg kun anbefale en hund med stamtavle smiley

  • #34   11. jun 2018 Sandt nok. Jeg tror også mest det er fordi vi aldrig har tænkt over hvad tavlehunde koster før nu smiley
    Jeg har skrevet til to eurasier-avlere om vi komme ud og se deres (voksne) hunde for at få en fornemmelse for racen. Jeg spurgte en ven der har mere erfaring med køb af hund og hun sagde at man normalt godt kunne få lov så nu krydser jeg fingre.
    Jeg har haft lidt svære ved at finde deciderede avlere med hjemmeside og den slags der avler på dansk spids men jeg kigger stadig smiley
    En avler jeg kender (goldendoodles) har fortalt mig at det er en ret krævende hund (eurasieren) der skal have meget motion og en hel masse træning + meget pelspleje... hun gjorde mig lidt usikker men det er ikke det jeg får ud af at læse på de forskellige avleres hjemmesider så jeg tror jeg stoler på eurasier-avlerne frem for hende smiley


  • #36   11. jun 2018 Ja jeg synes også det lød mærkeligt... hun er ellers meget vidende om hunde og hundetræning.. måske kom hun til at forveksle den med en anden race smiley

  • #38   11. jun 2018 Ida og Figo: Det lyder virkelig dejligt. Har indtil videre skrevet til to (dem jeg lige kunne finde der ikke var helt i den anden ende af landet) så håber smiley Jeg er bare sådan en der overbekymrer mig ift at forstyrre folk så det er rart at høre at det er normalt smiley

  • #42   11. jun 2018 Stine H: Tak det vil jeg prøve at huske smiley Indtil videre har jeg fundet avlere af eurasier da jeg faldt lidt for den (og min mor også gjorde smiley ) men vi regner helt bestemt med at kigge på andre hunde også. Det duer jo ikke at binde sig til en hvis drømmehunden er et andet sted smiley Og Cavalier ligger pt ret højt på listen smiley

    Ida og Figo: Haha jeg kan forestille mig at hvalpe kan få en til at glemme en masse af imod-punkterne smiley


Kommentér på:
Valg af race

Annonce