{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

Ny hvalp ?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har lige et spørgsmål..

Jeg er den heldige kommende ejer af min længe ventet “drømmehund/hvalp” Jeg kan hente ham i uge 25. Det er en hvalp med DKK stamtavle.

Jeg vil jo rigtig gerne gå til hvalpe træning, det eneste problem er at der hvor jeg gerne vil gå, der starter de først op midt aguest .
Der hvor jeg går nu hun har sagt at hun skal self. Nok starte noget op hurtigt . Omkring uge 29-30.

Jeg har fundet et andet sted, men hun starter op i uge 24. Er det ikke lige tidligt nok synes i? Altså jeg har ham ingen gang hjemme i et døgn inden han begynder til træning ?

Og vil i synes det er for længe at vente til midt augest ?
Grunden til at jeg undersøger så tidligt er fordi de hvalpe hold bliver hurtigt fyldt ud så man skal være ret hurtige synes jeg.

Jeg ved self. Godt at alle hunde ikke er ens og det også kommer an på deres pyske osv.

Hvis jeg venter til midt aguest er han jo allerede 16-17 uger og det synes jeg måske er lidt sent.

Hvad er jeres råd?


Lokale historier fra Nibe
Vi giver dig de bedste, lokale historier fra Nibe på VORES Nibe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hvalp ??
  • #1   6. maj 2021 Afhængigt af racen, kan de sagtens starte til træning 8 uger gamle. Er det en lille race, kan man måske nok med fordel vente et par uger.

    Jeg ville naturligvis ikke tage afsted til træning dagen efter, hvalpen er kommet hjem, men et par dage efter, er ikke noget problem smiley


  • #2   6. maj 2021 Hvor meget erfaring har du selv ned træning og det at have hvalp?
    Hvis du har noget erfaring at trække påog måske lidt hundevenner, kan du sagtens selv klare træningen indtil august, er det med hvalp nyt kan et hurtigt hold være en god støtte.
    Jeg ville selv hellere vente lidt ekstra på et GODT hvalpehold frem for at starte på noget mindre godt hurtigt


  • #3   6. maj 2021 Nej have nu heller ikke tænkt mit at gøre det dagen efter , da det er alt for tidligt. Have tænkt at det kunne være godt at starte op i uge 26, men synes også det er lidt øv, at betale for to gange hvor man ikke er der!! Men det kunne man selvfølelig snakke med træneren om.

    Det er en border collie . Planen er agility / hoobers med tiden. Er også ret hug på dogdancing men synes ikke rigtig det er så “kendt” endnu.. smiley


  • #4   6. maj 2021 Michelle - synes selv jeg har rimeligt godt styr på træning. Lige nu går jeg til træning med den ene af mine små. Og vi træner også her hjemme hver dag. Jeg har også meldt mig til hundetv som er online hundetræning, som faktisk er rigtig godt.

    Hele familien både på mandens side og min side har hund/ hunde.
    smiley


  • #5   6. maj 2021 Jeg stod i samme problem sidste år, fik vores hvalp i starten af sommerferien og kunne først komme på hvalpetræningskursus start september.

    Vi lavede i stedet intensiv bondings- og oplevelsestræning, hyggede os med tunneler, gå på sjove underlag, lave små tricks, komme på bordet og lavede legeaftaler med store og små, to- og firbenede og tog hende med på camping osv. Da vi startede til træningen i sept. så gik det bare så fint, hun var klar på det hele og vi havde så haft tiden til at bygge et godt makkerskab op inden starten.

    Du er en rutineret hundeejer og med hjælp af online hundetræning til inspiration, så tænker jeg da ikke at der burde være noget problem i at vente.


  • #6   6. maj 2021 Kirsten R- du har helt ret. Så kan man bruge tiden på at få er godt makkerskab op som du selv skriver , god ide.
    Så tænker faktisk at vente til det hold midt i aguest smiley


  • #7   6. maj 2021 Jeg ville ikke have nogen bekymringer ved at tage afsted til hvalpetræning så snart hvalpen lige er landet i hjemmet og faldet til - på den anden side skal det også være et hold der passer til dig/jer. Gennem forskellige omstændigheder kom jeg først i gang til træning da Umi var 16 uger, og det er altså gået meget fint alligevel smiley
    Det er jo kun dig, der i sidste ende kan svare dig selv på om du virkelig har brug for det lige med det samme.


  • #8   6. maj 2021 Jeg ville afgjort starte til træning så hurtigt som muligt, tag afsted uden hvalp første gang hvis ikke du syntes den er faldet til, men ærlig talt, mine hvalpe har sagtens kunne klare at komme afsted dagen efter at de er landet smiley

  • #10   6. maj 2021 Bodil - må jeg spørge hvorfor? Jeg fortryder faktisk jeg skyndte mig afsted med Sten. Næste vaps bliver nok hjemmetrænet - eller måske rettere selvtrænet, for det er jo ikke kun hjemme - indtil den har lært en håndfuld helt basisting tilstrækkeligt til at det forventeligt også kan bruges på en træningsplads... tror jeg, kan jo være jeg skifter mening inden det bliver aktuelt.

  • #11   6. maj 2021 Fordi på træningspladsen er det jo ikke stå, sit og dæk hvalpen skal lære, den skal lære at du er pragtfuld at være sammen med og at det ikke er farligt, den skal også lære at det ikke altid handler om at lege med andre hunde, det kan du ikke lære den hjemme, selve lydighedsøvelser lærer mine hunde hjemme, men forstyrrelser m.m det læres på træningspladsen, her kan man nemlig regne med at de andre har styr på deres hunde smiley

  • #12   6. maj 2021 Jeg har ikke selv erfaring med at tage en helt ny, lille hvalp med til træning (min hvalp var ca. 12-13 uger da vi startede), men efter hvad jeg har oplevet ved de andre hvalpe på de forskellige hold jeg har gået på, så ville jeg ikke gøre det...
    Hvalpen skal være tryg og kende dig først, og dens verden skal langsomt udvides. I starten er det nærmest nok at gå en tur rundt i haven.


  • #13   6. maj 2021 Bodil - det er netop stå, sit, dæk, target, ro på tæppe osv. hvalpen skal lære til hvalpetræning. I hvert fald ved dch.

  • #15   6. maj 2021 Hippie - den øvelse troede jeg da alle kendte smiley det er det allerførste man lær på dch’s hvalpehold. det går helt simpelt ud på, at hvalpen skal lære at ligge roligt på tæppet mens træneren forklarer og fortæller smiley og derefter kan det jo videreføres til at bruges til alle situationer hvor man har brug for at hunden bliver i ro. Fx når postbudet ringer på døren, når børnene lige kommer hjem fra skole, når vi skal spise madpakker på udflugter osv.

  • #16   6. maj 2021 Bodil - jeg kan følge din tankegang, men for Sten var det netop ikke det han lærte på træningspladsen. Han var så overvældet (ikke bange eller noget, bare sådan "fåårk der sker meget her, jeg må hellere kigge på ALT"), så jeg faktisk ikke kunne belønne overhovedet - mad, leg, what ever var ikke interessant i den situation (ej heller med afstand). Det har egentligt bare lært ham at det er møgfrustrerende at være på en træningsplads og at "lukke ned" når vi er der, det bøvlet vi stadig med om end det er væsentligt bedre nu. Det havde været væsentligt mere givtigt at lære ham nogen rutiner for belønning, ro, kontakt, kig på ting osv. inden vi satte ben på et hold. Det setup var alt for svært for ham på det tidspunkt.

    Jeg kan sagtens lære en hvalp ikke at lege med andre hunde, at træne med andre hunde omkring osv uden at starte på en træningsplads.

    Dermed ikke sagt at tidlig start per definition er skidt - men med den erfaring i bagagen gør jeg det helt sikkert anderledes næste gang.


  • #17   6. maj 2021 Jeg må være enig med Michelle her - i hvert fald i forhold til min egen situation. Jeg var i begyndelsen virkelig ked af, at jeg ikke kunne starte så hurtigt som muligt til hvalpetræning med Umi, men jeg blev faktisk MEGET glad for, at vi havde opbygget en god kontakt og et par basisting først.
    Derudover var hun heller ikke, på nogen mulig måde, klar til at komme afsted allerede dagen efter hun var landet herhjemme. Jeg tror faktisk slet ikke, det havde værende givende - i vores tilfælde.

    Det væsentligste her må være, at det bare er forskelligt fra hvalp til hvalp smiley Det er forskelligt hvad man har mulighed for, hvilke hold der udbydes, hvordan hvalpen tilpasser sig osv osv.
    Det er jo selvfølgelig ikke rigtig til at vide inden hvalpen flytter ind, så man må gå med sin mavefornemmelse. Jeg tænker bare, at man altså ikke nødvendigvis mister noget, fordi man venter med holdtræning. Det må simpelthen være en individuel vurdering.


  • #18   6. maj 2021 Jeg startede på hold træning da Sam var 9 uger gammel, og en måned efter, gik han 2 hold om ugen hos samme træner.

    Det klarede han suverænt, han var så skide god som hvalp, sådan en lyst, og gå på mod og arbejdede så fokuseret, han synes det var det sjoveste i verden.

    Men som jeg kan forstå det, er det ikke alle hvalpe der kan rumme det miljø, det handler helt klart om at mærke efter og aflæse sin hvalp.


  • #19   6. maj 2021 Zoe88, jeg vil bare lige indskyde, at det IKKE er sådan træning “er i DcH”. Det er det muligvis i den lokalforening du går i, men det er ingenlunde sådan det foregår i min klub (eller andre klubber i min kreds, som jeg kender til).

  • #20   7. maj 2021 A med... hvordan foregår hvalpetræning i din klub?
    Vi fik at vide til introaften, at de forskellige hold gerne skulle være så godt som ens i de forskellige klubber, så når man har afsluttet et hold så har hundeføreren/hunden lært det samme uanset hvilken klub man hører til...

    Hold beskrivelsen for hvalpeholdet i min klub er det på billedet


    profilbillede
  • #21   7. maj 2021 Med min race skal samarbejdet etableres fra start, så her er træning fra begyndelsen klart at foretrække. Det allervigtigste prægningsvindue begynder at lukke ned fra 12. uge, så da skal hvalpen have en masse gode oplevelser i sit register.
    Det er for min race rigtigt vigtigt at lære at arbejde tæt på andre hunde uden reaktion fra de er helt små, idet de kan være både reaktive og enormt opsøgende over for andre.


  • #22   7. maj 2021 Her er hvad der står på vores holdbeskrivelse til hvalpe.

    Vi hører til kreds 3, og alle vores trænere er blevet uddannet i kreds 3 og af kreds 3’s uddannelsesudvalg smiley Der er på nogle områder stor forskel på, hvordan de 6 kredse uddanner deres trænere.

    Jeg er nok bare træt af, at alle foreninger skal stå til ansvar for, hvad der forgår i din klub, Zoe.


    profilbillede
  • #23   7. maj 2021 A med... der er godt nok heller ikke stor forskel på hvad hvalpen skal lære på holdet i din klub og min klub - det er mest af alt bare formuleret anderledes og så mangler der lidt ting, efter hvad jeg kan se smiley
    Men jeg kan godt se, at det var forkert af mig, at generalisere i den grad som jeg gjorde. Men jeg tror nu stadig at trænerne i min klub har (enten helt eller delvis) ret i, at det er målet at dch klubberne kører holdene så ens som muligt. At det så ikke reelt er det der sker, det er en anden sag. Men det skal vel helst være sådan, at hvis man vælger dch, så er man sikret en vis kvalitet og engagement. Hvis trænerne så helt selv må bestemme hvad der skal læres på de forskellige hold - at der slet ikke er en “facitliste” - hvordan sikre foreningen så at kvaliteten af træningen i de forskellige klubber er på linje med foreningens mål?
    Jeg hører for øvrigt til kreds 2 - og de gør det godt i min klub smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #24   7. maj 2021 Zoe88 - godt nok en lang liste til en "lille" hvalp - selv som gammel hundefører, havde jeg fravalgt DcH

    A`s liste er hvad der er brug for at starte op på - her ville jeg havde tilvalgt DcH.

    Forstår godt A`s frustration - Det ødelægger mere end man tror for en forening´s ry.














  • #25   7. maj 2021 Zoe, hvis du hopper ind i Dch-gruppen på fb, vil du se, at der lige nu er en del debat om de forskellige kredses træneruddannelse, som netop bunder i forskellen mellem kredsene. Og med det du tidligere har fortalt om hvalpetræning i din lokalforening, så er jeg godt nok ked af, hvis det bliver lagt som standarden for hele DcH.

    Og med al respekt, så tror jeg godt at jeg kan påstå at være mere velbevandret i DcH, efter 10 år som medlem og 7 år som træner smiley


  • #26   7. maj 2021 Mig bekendt er der ingen krav om, hvad præcist skal læres på et givet hold. Der er nogen overordnede rammer ift metoder (og alligevel svinger det meget fra rene klikkerklubber til klubber med meget brug af positiv straf og alt derimellem) og programmet der trænes imod er det samme, hvis man vil gå konkurrencer, men hvordan, I hvilken rækkefølge osv er helt op til den enkelte klub

  • #27   7. maj 2021 A med... Det jeg tidligere har fortalt har ikke været om DCH... Jeg stod på venteliste i evigheder, pga. corona nedlukninger. Jeg gik til træning to forskellige steder, før vi startede ved dch, for ligesom at være i gang indtil der blev plads til os på et hold smiley

    “Og med al respekt, så tror jeg godt at jeg kan påstå at være mere velbevandret i DcH, efter 10 år som medlem og 7 år som træner”
    Du kan sagtens påstå at du ved mere end jeg - det vil helt sikkert også være sandt. Jeg påstår ikke at vide noget særligt, men jeg kan sagtens videregive hvad trænerne i min klub fortæller os, og så må du jo være uenig med dem smiley


  • #28   7. maj 2021 Hama - for mig og min hund er det ikke for meget. Det er simpelthen så perfekt smiley hver træning er repetition af noget vi har lært tidligere, og så til sidst i timen bliver vi introduceret for noget nyt.
    Men hunde (og ejerne) er forskellige, så det kan da sagtens være at det ville være for meget for andre. Men Lulu og jeg har en fest til hver træning, så for mig personligt, der kunne det ikke være bedre.

    Nu har jeg lige tjekket lidt på beskrivelserne til andre klubbers hvalpehold, og jeg kan godt se, at der er stor forskel. Der er også forskel på antal træningstimer. Vi har 12 gange træning(udover den første time, der var ren teori uden hund), hvor andre klubber har helt ned til 7 træningstimer, så det er nok også klart at man ikke kan nå det samme på 7 uger, som man kan nå på 12.
    Det er egentligt lidt vildt, for så skulle hvalpen jo principielt være klar til unghunde hold allerede efter 7 uger - hvis man startede med en 8 ugers hvalp, så er den kun 15 uger når den skal videre til unghunde holdet smiley


  • #29   7. maj 2021 Mit hvalpe hold med Sam var 8 uger langt, her efter hed det hvalp fortsætter hold (også, 8 uger langt) alle hvalpe fuldtes faktisk ad, de fleste stoppede efter unghunde fortsætter hold.

    Jeg gik hos privat træner, der er holdene som regel kun 5-8 gange smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #30   8. maj 2021 #28
    Hama - for mig og min hund er det ikke for meget. Det er simpelthen så perfekt smiley hver træning er repetition af noget vi har lært tidligere, og så til sidst i timen bliver vi introduceret for noget nyt.
    Godt du finder dig godt tilpas - det er det, det drejer sig om smiley

    For mig er det ikke et spørgsmål om "for meget",
    Ville bare fravælge fordi jeg synes, der er alt f.m. "ligegyldigt fyld" på et "lille" hvalpehold.

    Jeg ville kede mig noget så skrækkeligt. smiley


Kommentér på:
Ny hvalp ??

Annonce