687 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

hvad skal vi gøre?? hvad skal vi gøre??

jeg prøver lige at søge lidt råd her i forbindelse med noget jeg syntes er forkert..

jeg har en bekendt som har lidt for mange dyr, og er ikke istand til at passe dem... lige en liste over hvad hun har..

-købte 2 kanin og havde den i ca3-4 mdr og skildte sig af med den.

-fik så en 1 værelses lejlighed hvor hun købte en ny kanin.
-hun fik så 9 skilpader, som tidliger har boet hos forældrene.
-så købte hun en legoan, som nu er død.
-anskaffede sig en kat.. efter kort tid en kat mere.
-de 2 katte er nu aflivet da hun heller ville have hund
-hun fik så en hund dk/sv gårdhund, efter 3 dage får hun en mere af samme race.. den har hun så i 2 dage, og finder ud af det er for meget, så sælger den igen..
-nu vil hun af med hunden igen, hun vil have kat igen.

ved precis ikke om hvad hun har lige for tiden, men det er over en periode på ½ år og det med hunde og katte er over en periode på 2 mdr...

pigen er 20 år skizofren og borderlein er meget tit indlagt, ca et par gange i måned...

vi er en nogle venner der mener det er meget forkert at hun har dyr, og at hun ikke kan taqge vare på dem, og at det er meget forkert at anskaffe sig dem og så skille sig af med dem igen...

nu er mig spørgsmål så.. hvad skal vi gøre... er det nok bare at melde hende til dyrensbeskyttelse.. eller va...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad skal vi gøre??
  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
    #1   21. aug 2007 Du skal ihvert fald ikke melde hende til dyrenes beskyttelse. Som du selv skriver er kvinden jo psykisk syg. Har selv en bror der er skizofren. Har hun noget familie eller venner der kommer og besøger hende? Hvis ikke synes jeg du skulle tage initiativ og så tage en stille og rolig snak over en kop kaffe med hende. Nok er skizofreni en psykisk sygdom, men det gør dem altså ikke uimodtagelig for sund fornuft. Hun savner da garanteret selskab i tilværelsen.

• #2   21. aug 2007 Hvis hun ikke vanrøgter eller mishandler sine dyr, er der ikke noget nogen kan gøre..... ´bortset fra at I, hendes gode venner, kan forsøge at få hende til at forstå, at det ikke er ok.
    Der er ikke nogen lov der forbyder folk at købe og sælge sine kæledyr.... selvom det er forkert at behandle dem som "ting".

• #3   21. aug 2007 der er kun en i vennekredsen der snakker med hende, og han har ikke nosser til at snakke med hende.. prøvede engang at sige det til hende, og hun blev mega gal..
    hun er ikke helt normal at snakke med, en der er borderlien kan man ikke rigtig forklare ting, de går i forsvarsposison med det samme, og mener at alle bare er ude efter dem...
    så det er ikke nemt for os... vi er jo bare bekymret for de dyr...

• #4   21. aug 2007 Borderline betyder jo grænsende til...et eller andet. Hvad er hun borderline til?

• #5   21. aug 2007 rigtig rasmus det er godt for folk der er skizo at de har dyr, men for hende er det kun sjovt i den 1 uge indtil hund finder ud af hvad det kræver, hun køber og slæger dem som om det er legetøj... pigebarnet kan knap tage sig af sig selv....

• #6   21. aug 2007 borderline er spykiatriens skraldespand.. borderlien er en personligheds forstyrelse...
    de er meget enoistiske, og alt skal dreje sig om dem, de føler at alle er imod dem, når man prøver at hjælpe... en borderline person er svært at forklare ting.....

• #7   21. aug 2007 Så må i jo prøve at snakke med hende....Hun bliver måske gal, men hvad så? Det kan jo også være at det "trænger ind"!

• #8   21. aug 2007 Jeg ved godt hvad borderline er.... det kan oversættes med "grænsende til" ex. psykopat...

• #9   21. aug 2007 °º•¤ Bine & de to dejlige vovser ¤•º° .:
    Næh, men jeg forstår på det at de ikke har forsøgt at tale med hende? Og de bliver de da nødt til, hvis det skal løses?

• #10   21. aug 2007 SS der må jeg så lige tilføje, at man kan ikke være skizofren og borderline på samme tid, de to diagnoser kan ikke mixes i et sind SS
    Det der er forskellen fra en borderline og en skizifren - det er at et skizofren ville vogte med sit liv og legeme over sit dyr, en borderline har et så overfladisk forhold til følelser, de er videre så snart de får en ny ide eller impuls...SS
    Jeg mener da, at det sygehus hun ofte bliver indlagt på bør tage fat på problematikken, hvis de ved den er der?? Hvem passer hendes dyr når hun er indlagt? Indlæggelse et par gange om måneden lyder dælme også af meget....men I skal ikke melde hende da, det er slet ikke jeres opgave som venner eller hvilket forhold I nu har til hende..SS

• #11   21. aug 2007 syntes bare det er utrolig svært... og vi er virkelig blange over hvad vi skal gøre.. ikke engang hendes forældre kan sige noget, hun bliver bare gal...
    men vi kan prøve at snakke med hende, tror bare ikke det siver ind, og så står vi jo med det samme problem igen.... er der ikke andet man kan gøre...

• #12   21. aug 2007 Har hun ikke en offentlig kontaktperson, der ka hjælpe hende...ellers ser det da ud til hun har behovet.

• #13   21. aug 2007 man kan skam godt være border og skizo på samme tid, er alt for meget inde i det system... men det er ikke det der er pointen.. poenten er at vi er blanke over hvad vi skal gøre....

• #14   21. aug 2007 Puha den er godt nok svær Pernille... Jeg har skrevet opgave om Borderline og kender en del til det. Så jeg tror ikke det vil hjælpe at snakke med hende om det. Enten bliver hun sur, eller også snakker hun bare med uden at der er noget som helst der trænger ind. Hun vil ikke kunne forstå at hun handler forkert mod dyrene, da hun ikke kender til medfølelse og samvittighed. Er der ikke nogen der tager sig af hende i hverdagen? Eller noget familie? De ville evt. kunne holde øje med om hun er i færd med at anskaffe sig flere dyr, og så stoppe hende, evt. kontakte de mennesker der ejer dyret og forklare situationen. Men det er jo svært... for man kan jo ikke bestemme over hende, og hun har ret til at gøre det hun har lyst til.
    Jeg håber i finder en løsning på problemet!

Ønsker om alt godt....

• #15   21. aug 2007 Det er meget typisk for en skizofren med den adfærd, arbjder med skizofrene og har gjort det de sidste 11 år, det bedste ville være at tale med hende og hun vil sikkert blive vred, men er stadigvæk meget i tvivl om det hjælper, da de ikke har samme følelsesregister som ved raske mennesker, de gør det ikke med ond mening, men mere af impuls. Sidder og tænker og tænker over hvad man kan gøre, men kan ikke rigtig komme frem til noget, for som jeg læser det, så er hun jo ikke umyndiggjort eller ligne, ved du noget om hun har en kontaktperson ? VI havde engang en beboer som gerne vil have en hund, og der blev skrevet betingelser ned og kontaktpersonen fastholdt beboerne i disse, og de fik mange gode år sammen.

• #16   21. aug 2007 S nej pernille det kan man ikke, så er det fordi vedkommende ved første indlæggelse har fået en diagnose og der så ikke er blevet fulgt op på hvordan sygdommen udvilklede sig. Borderline og skizofreni er meget forskellige i balndt andet jegstrukturens opbygning, så det kan ikke lade sig gøre.
    Det jeg vil råde jer til, det er at tage fat i den behandlingsinstitution hun hører under under indlæggelse, distriktpsykiatrien eller kommunen. Er hun tilknyttet noget af disse? Støttekontaktperson er kommunalt og distriktpsykiatri er regionen, så det kan da være den ene part ikke er klar over hvad den anden ved??

• #17   21. aug 2007 Hvem pokker sælger hende de dyr........

• #18   21. aug 2007 okai.. så skriver vi ikke til dyrens beskyttelse...
    så må vi bide i det sure æble, og prøve at gå derop...
    og giver det ikke noget.. så må vi kontake psykiatrien og høre hvad de kan gøre... men undre mig også over at de ikke har gjort noget, da hun har en der kommer hjemme hos hende... men nu må vi prøve, og se hvad der sker.. tænker jo bare på de stakkels dyr...

• #19   21. aug 2007 pernille hvis hun har en hjemmeperson - så er det et kommunalt problem, mystisk at afdelingen ikke har reageret på dette - hvis de ved det?? kan du ikke skrive i bc?? Så kan jeg se på det..

• #20   21. aug 2007 SS godnat skal snart op på job...

• #21   22. aug 2007 Det er ikke for at være led, men sådan en person burde slet ikke have dyr før hun havde styr på sit liv først, jeg ved godt der hård men det ville jeg gå vidre med.

Kommentér på:
hvad skal vi gøre??

Annonce