{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

"Værktøj" til hele dyr til BARF? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen af jer, der indimellem selv gør hele dyr i stand til BARF til jeres hunde, som kan anbefale noget "værktøj"?

Dels hvad I bruger til selve parteringen, og dels om I kan anbefale en god kraftig kødhakker, hvis man gerne vil have noget af det hakket op?


Kommentarer på:  "Værktøj" til hele dyr til BARF?
  • #1   20. sep 2021 En god skarp kniv kan klare det meste. Hvis det er store dyr og en lille hund så kan det være en fordel med en nedstryger til at save store ben over med. Til at hakke kød, kan du bruge en billig kødhakker fra Bilka, da det vel ikke er de helt store mængder der skal hakkes.

  • #2   20. sep 2021 Altså - helt konkret var det et dådyr i går... Jeg havde nok ikke helt taget højde for, hvor meget større sådan ét er, ift. de småben jeg tidligere har fået fra rådyr.

    Så jeg stod med et nærmest helt dådyr, hvor de kun havde taget udbenede køller, nakke og det store rygstykke, og det var godt nok noget af en opgave at komme igennem med min store køkkenkniv.
    Bare det at finde igennem ledede, så et ben på ca 1m. længde (MED kød, sener osv) kunne komme over i håndterbare stykker, var bestemt ikke nemt.
    Og selve ryggen måtte jeg give op på...

    Jeg tror, jeg nu har 7-8 kg kød i fryseren (udover alle de kødfyldte ben), der skal tøes op, hakkes, og fryses ned igen, så med de mængder er jeg ikke sikker på, at en billig kødhakker kan gøre det smiley


  • #4   20. sep 2021 Motorsav? GISP... Sådan én kan jeg sgu da ikke styre!!
    Jeg er nødt til at hakke det, for at kunne koge det op med nogle grøntsager, som huskyerne ellers under ingen omstændigheder kan overtales til at spise.


  • #5   20. sep 2021 Hvorfor vil du hakke benene?
    H or for ikke bruge dem som gnave en?

    En god skarp køkkenkniv og en nedstryger, så er man godt med


  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #6   20. sep 2021 Jeg købte dem her på døllemarked

    De bedste knive jeg har haft

    Håber de bliver ved med at være gode



    profilbillede
  • #7   20. sep 2021 Nej nej, jeg vil ikke hakke benene. Både selve benene og ribben mv., får de selvfølgelig som kødfulde ben.
    Men ham der parterede, havde fyldt en hel sæk med rent kød, sener, fedt mv., som jeg gerne vil have hakket smiley


  • #8   20. sep 2021 Ryg (eventuelt imens ribbenene stadig sidder på) kan du lære at skære, uden at du skal skære i knogle. Man kan ligesom skære uden om ryghvirvlerne, så det bare er sener og rygmarv, der skal skæres over. Det er klart nemmest at lære, når det er tøet, og nogenlunde renset af for kød.

    Jeg bruger nedstryger til knogler, men det er kun fordi jeg skærer så små portioner ad gangen. Var det mere, ville jeg anskaffe noget elektrisk værktøj til det, fx en lille rundsav, og så save det i frossen tilstand, for det er dæleme hårdt at stå med en nedstryger smiley


  • #9   20. sep 2021 Jeg ville bestemt ikke hakke kødet, hundene skal da bruge deres tænder smiley hvis du absolut have grønsager i hundene så kog dem sammen med et par kødstykker så de kommer til at smage af kød.

  • #10   20. sep 2021 Hvis jeg på nogen som helst måde skal have grøntsager, indmad og alt det andet, de har brug for, puttet i dem, så er jeg NØDT til at hakke det. (Alt andet er afprøvet gennem årene, og de er verdensmestre i at sortere)

    Indimellem bliver det så formet til hakkebøffer, der fryses ned, og så får de dem hele som morgenmad. Andre gange bliver det kogt, og så får de det sammen med noget tørkost (de er ikke på 100% BARF)

    De får rigeligt brugt tænderne, når de hver eneste dag får kødfulde ben, selvom det indimellem kun er et stykke kylling smiley


  • #11   20. sep 2021 Jeg har købt nogen knive til formålet på slagteriet og så en sav.

  • #12   20. sep 2021 Vi har en nedstryger herhjemme, men det er satme hårdt arbejde!

  • #13   20. sep 2021 Ja, og jeg kan slet ikke se mig selv stå og save inde i køkkenet må jeg indrømme...
    Hvis det bliver en fast opgave, må jeg vist indrette en arbejdsplads ude i laden smiley


  • #14   20. sep 2021 I vores gamle Hus havde jeg installeret sådan et metalbord med vask ude bag garagen og en vildtkrog så kunne man stå der. Det er altså praktisk.

  • #15   20. sep 2021 Du skal have fat i en udbener kniv og så en stor kødøkse. Kødøksen er nok ikke billig. Måske en helt almindelig økse kan klare mosten og så en huggeblok.

    Søg på HWLarsens hjemmeside. Der kan du få ok knive til en fair pris. De har både webshop og fysisk butik (Brøndby og Kødbyen) og sælger både til private og professionelle.
    https://www.hwl.dk/?gclid=EAIaIQobChMIqvPMnuyN8wIVgRDmCh2Y-A_AEAAYASAAEgIPbfD_BwE

    Du kan prøve de fleste knive i butikken i Kødbyen…ikke alle knive ligger godt i hånden. Jeg har altid fået super vejledning derinde smiley

    Se på mærket Victorinox. De bruges i de fleste køkkener. Du kan også gå skridtet op og købe fx en Dick, men vil mene, at Victorinox er helt fin. Og alt efter, hvad du ønsker at spendere, så er der mange flere valgmuligheder til en mindre formue smiley

    Husk, at en skarp kniv er alfa og omega, så den skal holdes ved lige smiley

    Men ja. Det er træning. De fleste led kan skæres over med den rette kniv (udbenerkniv), da du skal ind i leddet og skære senerne over - alternativt brække leddet, så du kan komme til med kniv.

    Det ser så nemt ud at udbene..,men det kræver øvelse og viden om anatomien - med mindre du går hårdt til værks og hakker det hele i mindre stykker smiley


  • #16   21. sep 2021 Jeg forsøgte også hele tiden, at komme igennem i leddene, men det var godt nok ikke nemt. Og jeg ville slet ikke kunne forstille mig, hvordan jeg skulle komme igennem fx. rygsøjlen, uden noget bedre værktøj end den kniv, jeg havde.

    Da hundene fik det første måltid i går med kødfulde ben, var det dog det hele værd smiley


  • #17   21. sep 2021 En økse kan også bruges

  • #18   21. sep 2021 Øksemorderen i køkkenet smiley

  • #19   23. sep 2021 jeg bruger en god skarp kniv - kokkekniv og udbenerkniv. så bruger jeg en nedstryger til at save ven over, og ved unge dyr, en gør gren saks til at klippe ribben fra rygben. Af hele dyr har jeg dog primært stået med lam, får og rådyr. Køber jeg noget større betaler jeg jægeren jeg køber ved lidt ekstra for grovpartering.

Kommentér på:
"Værktøj" til hele dyr til BARF?

Annonce