{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Når hunde skal vænnes til at bo sammen {{forumTopicSubject}}

Hvor lang tid kan der gå inden en unghund vænner sig til at dele hjem med en hvalp?

Hvad kunne være sikre tegn på at to hunde fungerer godt i hinandens selskab?

Hvad er kunne være tegn på at de ikke vil komme til at trives godt sammen - på længere sigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hunde skal vænnes til at bo sammen
  • #1   3. sep 2007 Med på en lytter

  • #2   3. sep 2007 Unghund/hvalp hvad er der i mellem dem af månder?? og racen

  • #3   3. sep 2007 Mette H: Det kan være med det samme, det kan tage dage, uger eller måneder.. Det er meget forskelligt fra hund til hund.. Med Bella gik der en lille uges tid før hun havde vænnet sig ordentligt til Homer.. Hun var lidt tøsefornærmet i starten fordi hun nu ikke var den eneste der fik opmærksomhed..

    Men hun er blevet rigtig glad for ham nu og vi sørger selvfølgelig stadig for at hun "bliver stillet højere" end ham..

    Jamen, 2 hunde der fungerer godt i hinandens selskab er 2 hunde der kan lege sammen, være rolige sammen, som godt kan lide at være tæt ved hinanden (også på gåture osv), hunde der beskytter hinanden hvis der er fare på færde, osv osv..

    Hunde der ikke trives sammen er hunde der gør det fuldstændige modsatte end ovenskrevne.. Hunde der evt. ofte kommer i op og toppes (aggresivt) og lign..
    Håber du kunne bruge det til noget..

    Dette er i hvert fald mine observationer.. smiley
    Hunde er meget forskelligt og derfor er der ikke en "gylden regel".. *s*


  • #4   3. sep 2007 ups lille S... fejl

  • #5   3. sep 2007 Det er to Engelsk bulldogs - en 'ældre' tæve og en han. - det er halvandet år imellem dem.

  • #6   3. sep 2007 Altså nu er simpson ikke lige den mest dominerende hund*G* Men da jeg fik Felix var Simpson 4 år, og han var da sådan lidt "hmmm" de første 14 dage, tror han syntes Felix var lidt irriterende.

    Jeg fik lidt problemer da Felix var omkring et års tid, han var ikke så sød ved Simpson fra tid til anden. Det var min fejl, jeg var vant til Simpson som var en helt anden type hund en Felix.
    Men jeg fik fat i Kisser og fik rettet op på det, og der har intet været siden. De har det godt sammen og passer på hinanden.

    Jeg har dog fundet ud af, at skal jeg engang have 2 hunde igen, så vil jeg have 2 der minder mere om hinanden både i størrelse og racemæssigt. Og måske en tæve og en han næste gang....men ved det ikke.

    Men altså det går fint herhjemme nu, men havde lidt problemer på et tidspunkt.

    Men igen, det er meget forskelligt fra hund til hund, nogle kan ikke acceptere hinanden fra starten af og vil aldrig kunne bo sammen, andre falder i hak fra dag 1 - og nogle vil opleve lidt problemer når den ene bliver kønsmoden.


  • #7   3. sep 2007 Dina:

    Det kan jeg helt klart.

    Jeg har gennem de sidste 14 dage brugt meget tid på at observere mine hunde, når de er sammen. Og den første uge tegnede altid sig rigitg fint, men nu er min tæve så småt begyndt at ændre adfærd ikke kun i forhold til hvalpen, men også på andre punkter.



  • #8   3. sep 2007 Hvordan har hun ændret sig?
    Bella har også ændret sig på en del punkter siden Homer er kommet, men det meste af det er nu positivt.. smiley


  • #9   3. sep 2007 Annette J:

    Hvad gjorde du 'forkert'?


  • #10   3. sep 2007 Mette - det var ganske enkelt mit lederskab der ikke var godt nok.
    Det var ikke meget der skulle ændres på, men det hjalp.

    Men hvordan har hun ændret sig? Hun kan ikke være ved at gå i løbetid?


  • #11   3. sep 2007 Mette - hvor lang tid har du haft den nye hund?

  • #12   3. sep 2007 Dina:

    Den første uge var hun interesseret i ham - at lege, og hygge sammen i kurven med ham. Men nu er det som om hun er meget trist til mode og går rundt og hænger med hovedet. Hun sover det meste af tiden, hvilket hun bestemt ikke har gjort før. Hun er slet ikke den glade og aktive hund, som hun plejer at være - der logres ikke med halen længere...er vist en underdrivelse at sige.

    Hun gider ikke at lege med ham længere- og han springer konstant på hende og 'bider sig fast i leg' - hvilket hun finder sig i og kun i sjældne tilfælde siger hun fra - ellers hvilket han sjældent accepterer - og det ender med at jeg bliver nødt til at stoppe ham, da hans knurrende og ihærdighed ellers tager overhånd. Det skal lige siges at han er valgt udfra at han var den blideste hvalp i kuldet, så ingen alfatendenser der.


  • #13   3. sep 2007 Annette J:

    De har nu været sammen i 14 dage.


  • #14   3. sep 2007 Annette J:

    hun har været i løbetid for et par måneder siden.


  • #15   3. sep 2007 Mette: dte lyder da ikke så godt.. Kunne forstå hvis det var i starten hun var sådan.. Og hun bliver stadig trænet og stimuleret ligesom inden du fik den lille nye?
    Hvordan er hun hvis I er på enemandshånd uden hvalpen? Er hun så glad og logrende, eller er hun stadig trist til mode? Man skal huske at den gamle hund stadig skal have lídt alene tid med ejer.. Bella er meget morsyg og jeg sørger derfor stadig for at pusse meget om hende og give hende lidt alene tid med mig.. Hun ligger stadig ved siden af mig under min dyne om natten osv..

    Det er jo vigtigt at den gamle hund ikke lige pludselig bliver tilsidesat, for så vil den føle sig overset og nemlig til sidst blive trist og ligeglad med det hele.. Men kan ikke forestille mig at du glemmer hende..?


  • #16   3. sep 2007 Hmmm... det lyder ikke helt godt, men jeg har aldrig haft to hunde på samme tid, så jeg kan desværre ikke komme med erfaringer og lign... endnu, men er da lige med på en lytter:-)

    Pøj pøj ihvertfald.


  • #17   3. sep 2007 Dina:

    Hun bliver bestemt ikke glemt - langt fra faktisk. Hun bliver trænet med og aktiveret, som før jeg fik hvalpen. hun kommer på gåtur sammen med ham såvel som alene - og omvendt. Hun liver op når vi er alene på gåtur, men med det samme vi kommer tilbage og hun ser ham vender den sløve adfærd tilbage. Hun har flere privillegier fx. må være i sofaen og sengen, hvor han ikke må (da han ikke er renlig endnu). Hun får meget opmærksomhed.

    Det er kommet 'så vidt at når vi har gæster, forsøger hun at hoppe ind i deres bilen for at komme med dem hjem, og jin er ikke til at få ud af bilen igen - hvilket hun aldrig har gjort før, der tog hun ingen notits af om de gik - det var for hende ligemeget.


  • #18   3. sep 2007 jin = hun


  • #19   3. sep 2007 charlotte:

    Takker :0)


  • #20   3. sep 2007 Hmm, ja det kan jeg godt se, det lyder ikke så godt.

    Jeg havde det sådan, at jeg ville give det noget tid dengang jeg fik Felix, og kunne jeg se at Simpson blev meget trist over at der var kommet en ny hund, så havde simpson 1. prioritet, det skulle ikke gå ud over ham.

    Men som Dina siger, det er meget vigtigt at du har noget alene tid sammen med hende. Og så er det godt at du stopper ham når det bliver for meget.

    Jeg ved ikke rigtig hva jeg skal råde dig til, synes det er lidt svært. :o(



  • #21   3. sep 2007 Har lige læst det indlæg du har skrevet mens jeg skrev mit.

    Jeg må ærligt indrømme, at det virker virkelig ikke som om at hun har det godt med en ny hund i huset :o( Måske hun bare bedst egner sig som ene hund....øv det er jeg virkelig ked af at høre, det er bare ikke sjovt når det ikke fungerer hundene imellem :o(


  • #22   3. sep 2007 Annette J:

    Nej det synes jeg heller ikke, det gør - det er lidt sjovt fordi hun nyder virkelig at være sammen med andre hunde (alle slags og i alle aldre) - og jeg har aldrig set denne indadvendte adfærd hos hende når vi har passe andre hunde i fx. en uges tid eller mere - men det er vist noget andet med min lille hvalp :0(


  • #23   3. sep 2007 Mette.......er hun muligvis ved at komme i løbetid ?

    Det lyder da helt omvendt at hun først gad ham og nu ikke.........men måske hun bare er mere træt da det jo også er et hårdt job for hende at få "baby" i huset........


  • #24   3. sep 2007 Mette, nogle hunde passer bare ikke sammen. Det kan sagtens være hun ville være okay med en anden, men at hun bare ikke passer sammen med ham her. Ja jeg ved det ikke....jeg synes bare det er synd når hun har ændret så meget adfærd. Især når hun som du siger liver op når i er væk fra ham, og at hun ligefrem prøver at "flygte" væk ved at sætte sig ind i bilerne :o((

    Jeg ved ikke om du vil prøve at give det lidt tid og håbe på at det vender, det er dælme ikke en sjov situation at være i :o(

    Måske han er for voldsom til hende?!


  • #25   3. sep 2007 Susie - der står længere oppe, at hun var i løbetid for nogle måneder siden :O)) Jeg spurgte nemlig om det samme *S*

  • #26   3. sep 2007 Ups.....så jeg ikke :o)

  • #27   3. sep 2007 Smilende Susie:

    Hun har været i løbetid - for et par måneder siden, så der er ikke lige oppe over igen - og i perioden op til løbetiden bliver hun meget aktiv :0)

    Her i huset lever vi vist i den omvendte verden - læste et indlæg tidligere i dag, hvor det var nødvendigt at give hvalpen fred for den ældre hunds ønske om leg - her er det ganske omvendt - jeg bliver mange gange nødt til at fjerne hvalpen fra hende for at give hende fred.


  • #28   3. sep 2007 Kunne det måske være falsk drægtig ?.........så kan de godt ændre sig en hel del..........hun lyder jo nærmest depressiv :o(

    Men jeg syntes du skulle få en snak med en adfærdspsykolog og få denne til at vudere hundene sammen..........det er meget svært at sidde og rådgive om noget hvor man leder efter en nål i en høstak :o)

    Håber da at det kan løses så du kan beholde begge hunde........men det kan også være....som nævnt tidligere......at hun bare fungere bedst som ene hund.

    Sådan har min Emma det.........hun gider ikke dele hjem med nogen anden hund.........hun vil ikke putte, hygge og lege........hun vil være sig selv :o)


  • #29   3. sep 2007 Som susie siger så er det svært når man ikke har set dem sammen.

    Havde det ikke været fordi hun livede op når i kom ud, så ville jeg sige, at hun måske kunne have det skidt og det er derfor hun er så sløv.

    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men er det på Sjælland, så er der både Kisser og Lillen herinde der måske kan hjælpe dig, hvis du vil have en kyndig til at kigge på hundene, og se om det er noget der kan løses.


  • #30   3. sep 2007 Annette J:

    Det er sgu trist, men selvfølgelig skal man ikke forvente at alle hunde passer lige godt sammen - og jeg har været meget påpasselig (synes jeg selv) med at vælge en hvalp som skulle kunne passe sammen med hende - det er forgået i samråd med opdrætteren hvor hun har været mig behjælpelig med at udvælge netop denne hvalp på baggrund af de oplysninger jeg har givet om min tæve og hendes adfærd og finurligheder.


  • #31   3. sep 2007 Smilende Susie:

    Hun viser ingen tegn på falsk drægtighed - og jeg havde begge hunde med hos dyrlægen i sidste uge og begge var som de skulle være - sunde, rske og imødekommende ;0)

    Et eller andet skal der der ihvertfald ske, så det kan godt være at en adfærdsterapeut skal på sagen, for lige nu går det kun ned af bakke for min tæve.


  • #32   3. sep 2007 Mette - ja det er jo lidt svært. For det kan jo sagtens gå den anden vej og hun lige pludselig accepterer ham fuldt ud.

    Men det kan også være, at hun bare syntes det var hyggeligt den første uges tid, og så har hun fået nok af ham.

    Det er virkelig svært...men synes hvis du har mulighed for det, at du skal få en ud der kan se på det med helt friske øjne. En der kan guide dig lidt bedre end vi kan herinde når vi ikke har set hundene sammen...for det er jo ikke en nem beslutning du står overfor.

    Jeg håber du vil holde os opdateret om hvad der kommer til at ske.


  • #33   3. sep 2007 Mette.........vi har prøvet det samme. Vi fik en fransk bulldog forærende....han var godt nok 7 år gammel, men en frisk bette fyr.........de første par dage var det bare sjov og ballade........men så gik det bare slet ikke.......han ville humpe konstant........og vi stoppede det konstant.......men Emma havde aldrig fred og hun lukkede sig mere og mere ind i sig selv..........hun lå det meste af dagen på sengen i soveværelset og kiggede........det var drøn hård og vi tog den beslutning, at det fungerede ikke.........hun gjorde ellers alt for at vise ham, at han skulle stoppe.........men det prellede totalt af på ham.........hun var så stresset og det gjorde ondt at se sin hund sygne mere og mere hen.........han var så heller ikke vant til at være så meget sammen med andre hunde og han forstod virkelig ikke hundesprog..........vi fandt et super hjem til ham og han er en bette glad buller idag ;o)

  • #34   3. sep 2007 Annette J:

    Ja det ville være dejligt hvis det vendte rundt, men jeg er efterhånden begyndt at tvivle meget på dette. Specielt efter hun lod til at have accepteret ham 100% efter hans første par timer i huset. Han puttede sammen med hende i kurven, fik lov til at lege med alt hendes legetøj, fik lov til at gnave af det ben hun var selv havde gang i, spise og drikke af hendes mad og vandskåle, selv når hun var igang med at drikke eller spise mv.

    og nu....tjah......hun kan udlade at drikke det meste af dagen, hvis han har drukket af vandskålen og spise gør hun kun hvis han ikke har snust til maden - legetøjet og tyggeben var tidligere hendes store interresse - nu rør hun det så godt som aldrig. - hun er på en uge gået fra at være en livlig unghund til at udvise samme adfærd som en meget træt og indelukket gammel hund.

    Jeg skal forsøge at holde jer 'opdateret om sagen' - men det var fint at få noget feedback på sagen :0)


  • #35   3. sep 2007 Smilende Susie:

    Det er da dejligt at i fandt et godt hjem til bette manden, og ja det er sgu slemt at se sin hund lukke sig så meget inde i sig selv..... :0((((((

    Hvor lang tid havde i han før i tog beslutningen?


  • #36   3. sep 2007 Vi havde ham vel i knap 2 uger........og det var jo også forfærdelig synd for ham.........han blev jo stresset også og jeg var så ked af at skulle rette på ham hele tiden......for han var jo bare en livlig aktiv hanhund som var dybt forelsket i Emma..........og hun hadede bare ham :o)

  • #37   3. sep 2007 Smilende Susie:

    Det kan jeg godt set - og det er faktisk den samme situation jeg står i nu........bare den nyankomne er en smule yngre :0(


  • #38   4. sep 2007 mette h

    jeg ville altså også gætte på at hun er falsk drægtig, det passer med tiden efter løbetid. Og det du beskriver lyder fuldstændig som vores tæve da vi for et år siden fik en hvalp i huset. Hun blev desuden helt uden varsel meget agressiv overfor ham, så vi var sikre på at vi ikke kunne have dem sammen. Dyrlægen kunne ikke se at hun var falsk drægtig (hun viste ingen af de typiske tegn, var blot blevet lidt tyk/blævret omkring patterne). Som en sidste udvej fik vi en adfærdsterapeut hjem, og det tog hende ikke mere end et par minutter at se at hun helt klart "bare" var falsk drægtig. Så vi adskilte dem fra hinanden i et par uger med en babylåge (et par vildt hårde uger) og da hun var over sin falske drægtighed blev hun sterilliseret. Og hold da op hvor hun kort efter stor elskede sin nye lillebror:-)
    Så jeg tror nu nok der er håb for jeres to guldklumper, snak i hvert fald med en adfærdsterapeut


  • #39   4. sep 2007 Mette for at trøste dig lidt, kan jeg fortælle at det du beskriver lyder præcis som min Anton da vi fik Arthur... MEN det gik over igen og den dag i dag er de utrolig glade for hinanden.

Kommentér på:
Når hunde skal vænnes til at bo sammen

Annonce