Ny tysk dyreværnslov Ny tysk dyreværnslov
Tyskerne har indført en ny dyreværnslov, som forbyder udstilling af racer med ekstreme træk. En række racer skal i den forbindelse gennemgå et udvidet dyrlægetjek inden udstilling.
DKK omtaler nyheden i triste vendinger, og skriver bl.a. at de tyske myndigheder “desværre” ikke har taget den tyske kennelklubs høringssvar i betragtning, ved udformningen af den tyske lov.
Jeg tænker halleluja - så længe den nye lov rent faktisk følges. Har I det på samme måde?
https://www.dkk.dk/nyheder/2022/ny-dyreværnslov-påvirker-hundeudstillinger-i-tyskland?fbclid=IwAR2Y8szlkbjwoYoA_MoBCG9wnvT_l7M5ffzg2ydM47dviPg2Y8O5wKXPx6w
Her er Q&Q på engelsk: https://www.messe-hund-und-katz.de/en/exhibitor/german-animal-welfare-regulation-for-the-protection-of-dogs?fbclid=IwAR0kW9XLr00EXCvwwtklGVp22BmgW9SxSjQxaK7NrZ_4Qlp33ayJXjWcuzI
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.419
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.025
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.919
sep 2017
Følgere: 544 Emner: 157 Svar: 10.766
Jeg ville nok ikke kaste mig ud i en fortolkning, før den tyske kennelklub og de tyske myndigheder har sagt noget mere om, hvordan reglerne tolkes og udmøntes
Et forbud mod at stambogsføre merle, vil i øvrigt gå direkte imod intentionen i loven, da stambogsføring er den eneste måde at sikre imod parring af dobbeltmerle.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.642
Det lyder da vanvittigt?!?
Er det mon ikke bare Merle/Merle der ikke kan stambogsføres?
For det ville give mere mening
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.496
Så hvis det drejer sig om en årlig dyrlæge attest til udstillingshunde og konkurrencehunde, synes jeg det er helt fint. Det lyder dog som om, det endnu ikke er helt klart, hvor længe gyldighed attesten har.
Mange af de ting, der skal undersøges for, er ting, som hundene i forvejen burde blive sendt ud af ringen med, halthed f.eks., ulovlige kuperinger m.m. Og der er jo ikke noget nyt i at f.eks. blinde og døve hunde ikke må udstilles.
Med hensyn til de racespecifikke instruktioner, så er det jo de nordiske landes tiltag man overtager. Umiddelbart et fint tiltag, men man har haft dem i DK i mere end 15 år, og når man ser på udviklingen i flere af de pågældende racer, så må man spørge sig selv, hvor meget de hjælper. Det er jo dommeren, der skal give en tilbagemelding til arrangerende klub om evt. problemer i de hunde vedkommende har dømt. Og mange af dommerne er nok fuldstændig lige så vant til at se korte næser, små næsebor, overvinkler m.m. som opdrætterne og udstillerne er.
Hvor effektivt det vil vise sig at være, vil jo så nu afhænge af dyrlægerne. Og de er jo nok desværre forskellige. Men jeg håber, det kommer til at hjælpe.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Hver eneste gang sådanne tiltag diskuteres, kommer uvægerligt også kennelklubbernes "det er alle dem uden stambogen skyld. VI gør noget, VI tester før avl" osv.... hvorefter de så lader en derfor, gryntede, rullepølse med 10 kg overvægt blive BIS e.l.
Et kig på racerne viser jo en række racer, der helt generelt er besværet af deres udseende alene - at der findes individer der tilsyneladende er raske ændrer ikke på at racer som helhed har seriøse problemer, og medmindre man bevidst avler i mere moderat retning, så er det helt på sin plads at de racer ikke skal belønnes på udstillinger mm
Men er qlt der skal til en attest fra en dyrlæge der mere eller mindre bekræfter den jan trække vejret og holdexdig oprejst er vi jo lige vidt.
jul 2012
Quo vadis Rassehund?
Anfang des Jahres ist die neue Tierschutzhundeverordnung in Kraft getreten. Unter anderen sieht diese Verordnung ein Ausstellungsverbot für Hunde mit Qualzuchtmerkmalen vor. Ich habe mir darunter blauäugig vorgestellt, dass es sich hierbei um Hunde handeln wird, die durch angezüchtete Merkmale wie z.B. die nicht mehr vorhandene Nase, massiv körperlich beeinträchtigt werden.
Doch natürlich habe ich - mal wieder - den deutschen Behördenirrsinn unterschätzt. Das absolute Engagement scheinbar vor Unfähigkeit und Unwissen strotzender Amtstierärzte kennt gerade keine Grenzen. Es werde jetzt Hunde von diesen Veranstaltungen ausgeschlossen, die nachweislich gesund sind.
Unter anderem dürfen Merle-farbene Hunde nicht mehr ausgestellt werden, sogar das Gelände nicht mehr betreten. Merle-farbene Hunde sind krank. Den Unterschied zwischen homozygot und heterozygot hat man hier wohl noch nie gehört. Was auch bewiesen ist, dadurch dass keine CARRIER bestimmter genetischer Erkrankungen ausgestellt werden dürfen. Sprich, auch eine DikDik, die IGS-Carrier ist, fällt unter das Thema Qualzucht…
Von Geburt an kurze Rute? Da hast du aber Pech, denn auch das ist Qualzucht.
Sogar das Kürzen der Vibrissen (Tasthaare) gilt wird als Amputation gewertet.... Wir dürfen uns alle jetzt auf Pudel mit Vollbart einstellen, wo die ja die letzten Jahrzehnte mit ihren gekürzten Haaren kaum überlebensfähig waren (Achtung Ironie!).
Das Ganze hat in gewisser Weise auch Einfluss auf den Sport, denn die WM-Qualis wären in Dortmund mit betroffen, da alle, die sich mit Merle, kurzer Rute, Nackthund, Ridgeback oder anderem qualifiziert hätten, dürfen wohl nach aktuellem Stand nicht auf das Gelände.
Zudem werden völlig irre Gesundheitsuntersuchungen von allen für den Eintritt der Ausstellungen gefordert. Eine ECVO-Augenuntersuchung, eine Herzuntersuchung, HD-Untersuchung, bestimmte Gentests und sogar von einem BEAR-Test für alle habe ich gelesen. Momentan wird wohl ausgehandelt, welcher Hund jetzt wirklich welche Untersuchung nachweisen muss. Wenn man bedenkt, dass viele just for fun ausstellen ohne jemals zu züchten… Schon ein ordentliches Programm.
Warum? Weil man so die Qualzucht eindämmen will… Was wird aber in Wirklichkeit passieren? Die Welpen werden in Zukunft außerhalb des VDH gezüchtet werden, ein Zuchtverbot an sich ist wohl (noch??) nicht vorgesehen. Oder aber wir importieren in großem Maße. Jeder, der zufällig die Reportage von Martin Rütter gesehen hat, kennt ja die Quellen der Welpenstube Winkel oder Zoo Zajac u.a. Man wird damit sicher die kontrollierte Zucht eindämmen - dafür aber wieder den Leuten Tür und Tor öffnen, denen man viel dringender das Handwerk legen sollte.
Wir Hundehalter müssen jetzt zusammen halten, wir Züchter eh. Ich bin sehr froh, dass der CfBrH dort aktiv agiert und für seine Züchter einsteht. Ich hoffe, viele andere Verbände und der VDH selbst werden sich diesem Kampf jetzt wirklich stellen.
jan 2007
jul 2012
jan 2007
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Er det godt eller skidt, hvad tyskerne indfører?
Det må tiden vist vise for lige nu er al læsning omkring den nye dyreværnslov vist baseret på rygter og gisninger og ikke meget fakta - ikke engang VdH har det fulde overblik endnu :
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Men det kræver at bulldogfolket erkender at der er et seriøst problem, med især den engelske bulldog.
maj 2008
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.276
Det er hellere ikke normalt at snorke eller ikke at kunne løbe!!
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.509
Og man må heller ikke klippe knurhår, hvilket gør det svært for enkelte racer. Det mener jeg også gælder i Holland. Ligesom at hunde ikke længere må opholde sig i bur, hvilket også gør det svært at udstille
sep 2017
“ Revisionen af den tyske dyreværnslov (TierSchHuV) har været længe undervejs, men ifølge den tyske kennelklub, VdH, blev der kort før lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2022 indført en række vidtgående regler, der bl.a. påvirker hundeudstillinger og -konkurrencer.
Desværre er VdH´s høringssvar næppe blevet taget i betragtning af de tyske myndigheder, vurderer VdH.
Det er specifikt § 10 i den nye dyreværnslov, der rejser spørgsmål blandt de danske udstillere, fordi denne bl.a. indeholder et ”udstillingsforbud for hunde af racer, der udviser tegn på race-ekstremiteter”, som på tysk formuleres som ”Qualzuchtmerkmalen”. Du kan læse den nye tyske dyreværnslov i sin fulde længde her
Fra DKK´s side følger vi udviklingen nøje og opfordrer til, at man som udstiller følger nøje med på den tyske arrangørs hjemmeside i forhold til, hvilke krav der stilles til dyrlægecertifikater og sundhedsundersøgelser, samt – som i det opslag vi deler herunder – hvordan den enkelte arrangør håndterer veterinær kontrol i forbindelse med udstillingen.
Vi har modtaget nedenstående skrivelse fra VdH, som forklarer mere om baggrunden for dyrevelfærdsloven og VdH´s arbejde op til indførelsen af loven. Den kan du læse her
VdH har lavet en Q&A med de oftest stillede spørgsmål og svar ang. udstillinger og dyreværnsloven - den finder du her
I forhold til specifikt VDH-Europasieger & Frühjahrssieger i Dortmund har arrangørerne - for at undgå lange køer ved indgangen grundet veterinærkontrol af samtlige hunde - aftalt med de tyske myndigheder, at udstillerne hjemmefra lader hunden undersøge af en dyrlæge, hvorefter den undersøgende dyrlæge skal underskrive diverse veterinærformularer:
Der skal udfyldes én formular, som er ens for alle racer, samt én, der er specifik for visse racer. De relevante formularer og flere oplysninger kan findes her”
Til det, der er fremhævet med fed, så kan jeg ikke læse det på anden måde end, at DKK ikke er topbegejstret for den nye lov. Som BTW kun angår udstillere (i DKK’s øjne, pyt med dem, der opdrætter
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.206
Den er udformet på baggrund af tal og statistikker fra 2001, altså 21 år gamle data.
For min egen racens vedkommende, som jeg absolut betegner som en meget sund race, både af bygning og udseende og den har ikke nogle store helbredsmæssige udfordringer, men der er selvfølgelig noget, som vi er opmærksomme på i avlen, så det heller ikke bliver problemer.
Men min race, Australsk kelpie, skal være HD og AD fotograferet, hvis den har en C hofte, må den ikke udstilles. Den skal øjenlyses hvert år og må kun mangle to P1 tænder samt have en sundhedsundersøgelse hvert år.
Derudover er der racer, som døjer med rigtig mange ting fx Schæferen, som der næsten ikke stilles krav til.
Jeg kunne sagtens underkaste mine hunde alle disse undersøgelser(den unge er ikke gammel nok til HD og AD endnu og den voksne har A hofter og 0 på albuer, men hendes øjenlysning er for gammel nu), da de ikke fejler noget, mangler tænder eller lignede.
Men jeg syntes det er mange penge at smide efter noget som er unødvendigt.
jan 2007
10 Ausstellungsverbot
Es ist verboten, Hunde auszustellen oder Ausstellungen mit Hunden zu veranstalten,1.
bei denen Körperteile, insbesondere Ohren oder Rute, tierschutzwidrig vollständig oder teilweise amputiert worden sind oder
bei denen erblich bedingta)
Körperteile oder Organe für den artgemäßen Gebrauch fehlen oder untauglich oder umgestaltet sind und hierdurch Schmerzen, Leiden oder Schäden auftreten,
mit Leiden verbundene Verhaltensstörungen auftreten,
jeder artgemäße Kontakt mit Artgenossen bei ihnen selbst oder einem Artgenossen zu Schmerzen oder vermeidbaren Leiden oder Schäden führt oder
die Haltung nur unter Schmerzen oder vermeidbaren Leiden möglich ist oder zu Schäden führt.
Der må findes en (officiel) vejledning til loven hvor de vidtrækkende krav og konsekvenser fremgår, for jeg kan ikke umiddelbart se ud fra loven, at den betyder at man ikke må udstille en hubd der ikke er f.eks. HD-fotograferet - men kunne selvfølgelig nok strækkes til at betyder at ved kendt dårlig status må den ikke.
Medmindre selvfølgelig jeg har mistet et skriv et sted, så ser det, for mig, ud til at det er VDH, der har valgt at stille diverse krav til undersøgelser af en lang (og tilsyneladende en smule vilkårlig) liste af racer og ikke umiddelbart noget loven kræver - den kræver jo sådan set bare, at dyr med udseende/lidelser mm der forhindrer dem i at deltage/leve uden lidelser ikke må deltage i udstillinger.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.642
Desværre er VdH´s høringssvar næppe blevet taget i betragtning af de tyske myndigheder, vurderer VdH.
Det er vel VdH der vurdere at deres høringssvar ikke er taget i betragtning.
sep 2017
Jeg ved at DKK har en kommunikationsmedarbejder ansat, og hvis vedkommende får bare en anelse i løn, så er jeg helt sikker på at de havde formuleret sig anderledes, hvis de havde en holdning der afviger bare en smule fra dét der står.
maj 2008
sep 2017
maj 2008
"§ 10 Prohibition of exhibition
It is prohibited to show dogs or to organize exhibitions with dogs,
in which parts of the body, in particular ears or tail, have been completely or partially amputated in a manner contrary to the protection of the animal,"
mar 2009
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.858
Der er en super trist udvikling i alt for mange racer, hvor udstilling prioriteres højere end helbred.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.505
Det er jo ikke KUN opdrættere og dommere der former diverse racer. Hundekøbere har også et ansvar. Jeg oplever mange der ser det som ganske uproblematisk at deres FB hiver efter vejret på almindelig gå-tur. Og at den har ondt i ryggen fordi dens torntappe står og gnider mod hinanden. Sådan er en FB jo bare..... De fleste af dem kommer IKKE fra DKK/FCI kenneler, men fra diverse hundefabrikker eller stueopdræt, hvor avlsdyrene aldrig kommer i nærheden af en udstillingsdommer eller nogen anden form for fremstilling eller prøve. 'Vi skal bare have en familiehund, så vi behøves ikke nogen stamtavle'....... Så tænker ikke at den nye tyske lov kommer til at ændre ret meget.
jan 2007
Der er ingen tiltag i retning af mindre overtypning... ingen... kun nogen forsøg på tests før avl (BOAS mm) hvilket jo er fint nok, bortset fra det groteske i at man så stædigt fastholder at man vil forsøge at avle lidt mindre syge hunde med det udseende, i stedet for at erkende, at udseendet nødvendigvis må ændres, hvis man virkeligt bil have sundere racer
Hvor er argumentet for tavle, når tavleavlen også er skrammel. Lidt mindre skrammel, men ikke desto mindre...
sep 2017
Jeg så på DKK's facebook, at nogle giver dommere skylden for overtypede hunde, for det er jo de dumme dommere, der præmierer de hunde. Imens opdrætter jo ikke har nogen som helst del i ansvaret, for der er tilsyneladende konsensus om, at opdrættere blindt skal avle imod dét, der giver rosetter på udstilling, hvorimod brugsevner, livskvalitet og basal sundhed er ligegyldigt
Ja, dommerne giver rosetter til de forkerte hunde, men hvis nu OPDRÆTTERNE lod være med at levere syge, overtypede, deforme hunde til dommerne, ville dommerne være nødt til at dømme de raske og normalt byggede hunde. Bare en tanke
jan 2007
Hvis alle avler noget skrammel, så burde dommer jo sige, at så kan der jo bare ikke uddeles certer mm den dag.
Problemet er nok, at mange dommere også er opdrættere, så det hele hænger jo lidt sammen.
Nogen udefra (altså som ikke har racen - kennelklubben burde jo være det oplagte valg) burde jo sætte foden ned og sige, at "kriterier x, y og z SKAL være opfyldt før der må avles og før der kan opnås mere end good på en udstilling"
jun 2008
Men alle har sikkert en god undskyldning, ligesom de almindelig hundeejere af racerne.
Det er stort set, "min kan godt trække vejret, andre racer har også problemer" Man burde boykotte de racer, men så længe der er købere er der opdrættere og så længe der er opdrættere så bliver de udstillet og præmieret af dommere.
sep 2017
jan 2007
Hvis både opdrættere og købere er blinde er det en ting - hvis de då samtidig for ros for deres hundes deformiteter, ja så får de da aldrig øjnene op.
Det er ikke realistisk at opdrættere på egen hånd ændrer retning. De kan ikke selv se fejlene, tværtimod.
Men kennelklubberne burde jo så netop være den lidt mere objektive instans, der kan gribe ind, det gør de bare aldrig. Husker også skriverierne da Holland indførte love på området - uha hvor var det synd for opdrætterne. Ingen, heller ikke klubberne, så det som en anledning til drastiske ændringer.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Er som om man vil det hele. Alle skal være med. Det kommer aldrig til at hænge sammen.
sep 2017
feb 2013
MEN når det samtidig er sådan at der er et meget stort marked for fx FB , Mops o.l. 'produceret' på hundefabrikker og de kan sælges til svimlende summer (langt over hvad en stambogsført ditte koster). Folk køber det samme sted igen og igen og igen. Trods at den forrige ikke blev ret gammel og kostede en bondegård i dyrlægeregninger.
Jeg så nogle tal fra Dansk Hunderegister for nyligt; mange race har en højere andel uden stambog nu.
Så må jeg tilstå at jeg ikke har den store tiltro til at den slags lovgovning egentlig kommer til at batte ret meget for hundenes sundhed over en bred kam - desværre.
jan 2007
Og jeg ved godt, at mange køber fra skodavl - nogen af disse er jo helt blinde for virkeligheden og de kan næppe nås uanset hvilke tiltag man brugte.
Men jeg tror altså også på, at nogen ville kunne nås med fornuftige argumenter - de argumenter er bare voldsomt svære at finde for mange racers vedkommende. Det avl der laves med tavle er jo fuldstændigt lige så derformt og ekstremt som uden.
Der ER faktisk købere til bulldogtyper med mere næse og generelt lidt mere moderat udseende (og med håb om deraf bedre helbred) - de folk ender bare hos tvivlsomme avlere af designerracer o.l., fordi selv klubberne der burde gå forrest vedrørende dette, ikke gør det.
Der er også MASSER af efterspørgsel på mere moderate schæferen f.eks. Men der er der i det mindste nogen argumenter ift træning/sport der kan argumentere for tavle.
Det er eddermame svært at finde gode argumenter for at købe FB med tavle, avlen er jo lige så håbløs med som uden...
feb 2013
sep 2017
mar 2009
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 286 Svar: 8.312
Hende der holdt det, Jane hedder hun, er fra England og har lavet mange undersøgelser på netop de racer. Hun sagde bl.a. at selve snudelængden ikke nødvendigvis gør en forskel, fordi det er hele kraniet du skal ændre på, hvis du skal ændre på ting der kan være galt.
Derudover kunne du ikke nødvendigvis se med det blotte øje, hvilke hunde der havde problemer, da en hund godt kan se ud, som den mops du har lagt billede ind af, og have fine luftveje uden problemer. (det kan man i øvrigt scanne for at se om den har, i hvert fald nogle af tingene, ved ikke om alle problemer der er med luftvejene kan ses på den måde) Af racen synes jeg dog den der hund ser ret pæn ud, dens øjne ser heller ikke ud til at være vildt udestående eller helt ude på side af hovedet, men det er selvfølgelig svært at se på et billede fra siden.
Jeg kender ikke hunden på billedet, så jeg ved ikke hvad den er testet for, om den har problemer eller ej. Jeg giver blot infoen videre som jeg lige har hørt.
Jeg er ikke fan af bulldogs og generelt hunde der ikke kan trække vejret, leve aktive liv osv. Men det var da positivt for mig at høre, at der faktisk sker noget på området, og at der faktisk i England hvor hun var, ses en forskel og at folk tager det seriøst. Det er meningen at det også skal implementeres i Danmark, men så vidt jeg forstod har der været problemer med at uddanne pga. Corona.
Hunde skal ikke være overvægtige uanset race, men for de her racer er det faktisk utrolig vigtigt at holde dem meget slanke, fordi det faktisk gør en forskel for deres problematikker, selvom det jo ikke kan fjerne de sygdomme der, så kan de forbedre symptomerne hvis de er der.
sep 2017
Det er givetvis en sød hund og en sød ejer, men jeg kan ikke se skyggen af sund fysik i den skabning
Men det understreger jo glimrende hvorfor lovgivning er nødvendig. For hvis man kender nogen med sådan en hund, så er alt godt
jan 2007
Jeg er ked af, at man så ihærdigt ønsker at forbedre vejrtrækning, men på en måde, der skal fastholde "det racetypiske udseende" - erkend nu bare at udseendet er en del af problemet. Lav alle de nødvendige tiltag med test ogbundersøgelser, men avl samtidig mod et mere moderat udseende!
mar 2009
Ja, jeg kender utrolig mange racer, hvor knoglesammensætningen er helt hen i vejret. Det er nu sådan at racen er beskrevet i den godkendte standard. Så kan jeg have min objektive meninger om nok så mange ting, men sådan har en overordnet besluttet at det skal være. Jeg går heller ikke overfor rødt, selvom jeg er alene på vejen, for det har en overordnet besluttet. Jeg gør også hvad chefen siger, for det er ham der er chef. Etc
Hvis jeg er utilfreds, så må jeg selv tage kampen op. Jeg skal ikke gøre det for nogen andre. At Tyskland vælger at sige, at de vil gå imod de overordnede retningslinjer og gå egne veje, så har det en konsekvens. De kunne også have gjort det samme som Danmark og rent faktisk BEVISE at noget er usundt, for så at påvirke standarden. Det andet gør kun, at hvalpefabrikker får kanon gode år, for folk vil stadig have det.
Og at smide et eksempel op om en hund jeg kender personligt, vil ramme hårdere end et vidt fremmede. Jeg skal slet ikke være dommer overfor hendes hund og hendes valg, så den der med "sålænge man kender nogen, så er det ok", den kan du godt parkere!
jan 2007
Og kunne vi så måske blive enige om, at det der belønnes ud fra er en dommers fortolkning af standarden kombineret med modeluner, ikke standarden I sig selv. Kig på schæfer f.eks. hvor vinkler er meget specifikt beskrevet, men alligevel vinder overvinklede hunde.
Jeg gætter på mopsen heller ikke er beskrevet helt uden næse? At der er rum til at belønne i en lidt mere moderat retning?
At de færreste racer er beskrevet med decideret overvægt? Alligevel er det i mange racer det man ser
Osv
mar 2009
Hvad med at anerkende det store arbejde som DKK, de danske dyrlæger og ikke mindst de danske opdrættere har valgt at gøre for at fremme viden og beviser? Hvad med rent faktisk at rose de danske opdrættere for frivilligt at lægge deres hunde til diverse undersøgelser uden overhovedet at vide hvad udfaldet vil være? Hvor er de skulderklap henne?
jun 2008
Opdrætter og kennel klubben siger en masse men der sker ingenting.
Det er skræmmende at man ikke kan trænge igennem med sund fornuft.
I mine øjne burde flere racer helt forbydes da det grænser til mishandling bare at producere dem.
sep 2017
Hunde med konstante øreproblemer, er netop ramt af de problemer, fordi OPDRÆTTERE i årevis har avlet imod større ører og mere pels. Hunde med runde øjne har problemer, fordi OPDRÆTTERE har avlet hen imod rundere øjne.
Jeg kan komme i tanke om én race, hvor der arbejdes fælles og målrettet imod fysisk og mentalt sunde hunde, som både kan begå sig i familie, i hyggetræning og på udstilling - eurasieren. En race hvor der jævnligt testes for mere, end der kræves, og hvor resultaterne ajourføres af klubbens sundhedsudvalg. Hvor der hele tiden stræbes efter at lave racetypiske hunde, som holder sig inden for standarden, og som er homogene i temperamentet.
Når der kan skabes en ny race, som eurasieren jo er, og det ved målrettet arbejde kan lykkes at lave en relativt stabil race med homogene træk, så må det for dælen også kunne lade sig gøre at rette op på de syge skabninger, der vralter rundt. Men når man end ikke kan forholde sig konstruktivt til et billede af en alt for tyk hund, som helt åbenlyst er forkert sat sammen, fordi man kender den, så ser jeg ikke meget håb for dansk opdræt
Og ja, med hunde med dværgvækst ser vi jo desværre en voldsom stigning inden for visse linjer, med hunde der døjer med short ulna. Fordi fokus ligger på at gøre dem endnu mere ekstreme (kortbenede), og derfor gider man ikke bekymre sig om, at det så også lige betyder, at rigtig mange hvalpe har konstante smerter, og enten skal aflives eller opereres. I corgier er der særligt én opdrætters linjer, som er indblandet i langt de fleste tilfælde af short ulna, og jeg gætter på at det samme gør sig gældende for JRT. Og det understreger jo så fint pointen med, at de opdrættere, der ikke formår at tænke sundhed og livskvalitet, ikke selv kan tænke, og derfor har brug for at der i stedet lovgives om deres avl.
feb 2013
Hvordan bedømmer man egentlig objektivt om en hund er funktionel og ikke lider under sit udseende?
mar 2009
Det var også fakta at cavalier King Charles havde store problemer med hjerne og hjerte, og se hvor langt de DANSKE opdrættere er kommet ved at fremme sundheden ved frivillige undersøgelser
jan 2007
mar 2009
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.503
Bingo !!!!!!
mar 2009
Og ja, personligt vil jeg aldrig eje nogle af disse racer, hverken dværge, kortsnudet, overpelset, overtypet, skaldede, etc, men i sidste ende er det køberne som styrer slaget. Hvis de vil have en fed labrador, så finder de en fed labrador. Hvis køber vil have en sofakartoffel fordi den er så fejlet i knoglerne og ikke kan andet, så finder de det. Det ville da være bedst for alle parter, hvis FCI var med indover og standarden således blevet lavet om. Det arbejde har været på pause pga corona
jan 2007
Og for god ordens skyld - nej da, det er ikke kun de brachyphale racer der skal fokuseres på. Kig på basset hound f.eks, den er da også helt gal
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 286 Svar: 8.312
Jeg synes de ville være langt pænere med lidt næse, men udfra det webinar jeg så igår, handler det om meget mere end næsen, for jo der opstår nogle problemer ved at have en så kort næse at den er stortset ikke eksisterende, men det er bare ikke der man kan rykke vildt meget i sig selv. Men alle bække små gør en stor å. Så selvfølgelig skal de også kigge på det.
Hun sluttede webinaret med at vise photoshoppede billeder af hvordan hun mente at de 3 racer skulle se ud, for at lave dem generelt sundere og løse nogle af problemerne, og det var faktisk ikke fordi de ændrede sig voldsomt. Deres hovedform ændredes lidt, men i mine øjne havde de stadig det klassiske look, de havde ikke nær så mange og måske endnu vigtigere ikke STORE rynker. Deres halse blev lidt længere og så var der muligvis nogle andre ting jeg ikke lige kan huske. Noget ved øjnene ved mops. Og når ja så skulle de alle være slanke i stedet for tykke, men den del avler man sig jo ikke ud af, det er jo bare et spørgsmål om motion og foder.
Jeg synes IKKE man skal avle på syge hunde uanset race, og er en race så hårdt ramt, at der ikke findes gode individer der kan forbedre, jamen så synes jeg da sådan set heller ikke de skal være der. Men det webinar jeg så igår, gav mig faktisk lidt håb, men det kræver jo at alle involverede gør deres. Jane sagde at hun så en forbedring i England, men ting tager tid. Jeg håber når vi for alvor får implementeret de tiltag de har, at der så også kommer en forskel her.
Og så skal kennel klubberne også tage deres ansvar, ved ikke at præmiere alt for tykke hunde, hunde der tydeligvis fejler både det ene og det andet.
Og så skal der avlakrav til, ikke anbefalinger KRAV!
Jeg synes såmænd ikke den tyske idé med at der skal nogle sundhedsresultater på bordet for at udstille er dum. Men det skal være som et led af andre tiltag. For det er på udstillingerne at de selv har indflydelse på at skubbe folk den rigtige vej.
Derudover skal de undersøgelser give mening, og det behøver måske ikke være ved hver eneste udstilling at der skal laves nye. (jeg ved ikke om den tyske model er sådan, jeg kan ikke tysk og jeg har kun hørt fra andre hvordan det ser ud til at blive)
Chihuahua er også under den gruppe af racer der i Tyskland kommer til at skulle undersøges, og jeg synes det er super fint med øget fokus på sundheden, også selvom chihuahua umiddelbart ikke har nær så mange problemer i helhed som bulldogs og mops f.eks. Jeg ved dog de er ved at undersøge racen i England nu, så jeg venter spændt på hvad de finder frem til, da jeg altid værdsætter mere viden, så opdrætterne kan arbejde ud fra den viden.
Jeg har dog hørt at man i Tyskland vil kræve at Chihuahua er: øjenlyst, pl tjekket, hjerte scannet og ct scannet.
Øjnene har Chihuahua ikke problemer med i Danmark, om de har i andre lande ved jeg ikke. Pl bliver de tjekket for som 1 års som minimum hos de seriøse, så det krav er fint. Hjertet kan man oftest først se problemer med når hunden er 8+ år i vores race, og jeg ved vi er flere der har snakket med de der scanner hjerter rundt om i landet, som mener det er unødvendigt at scanne før avl, fordi man i vores race ikke kan se noget der alligevel. Det er dog super fint hvis man skal scanne hunden som ældre synes jeg. Jeg kunne selv godt finde på at scanne ved 4 år, bare fordi jeg kan, men der skal nok mere viden og grund på bordet før jeg synes det skal være et direkte krav.
Ct scanning ved jeg ikke hvorfor de vil have og af hvad. Personligt vil jeg gerne nøjes med at ct scanne, hvis der er mistanke om at noget er galt, både fordi det er dyrt og fordi jeg gerne vil undgå at mine hunde skal i unødvendig narkose.
Jeg er dog åben for, hvis undersøgelser osv. Viser at der er en gevinst at hente ved at gøre det inden avl.
Chihuahuaen er så heller ikke ligeså ekstrem som de andre, I hvert fald ikke dem alle. De har deres runde hoveder og runde øjne, men de fleste opdrættere, I hvert fald dem jeg kender, går op i at snuden ikke skal blive for kort.
Jeg tror det bliver et kæmpe stort arbejde, hvis de værste af de ramte racer skal blive gode sunde hunde igen, men jeg må indrømme at jeg efter webinaret, tror med det rette arbejde og de rette mennesker at det kan lade sig gøre.
Og jeg tror mere på, at tage kampen op og arbejde målrettet, end at droppe racerne helt, for hvis kennelklubberne gør det, er der kun tavleløs avl tilbage, og der tror jeg simpelthen ikke man får de sundeste hunde frem.
jun 2008
Min egen race, Tysk pinscher, har også problemer, vi har en for lille genpulje, det arbejder de på ved at krydse schnauzer ind, i et kontrollerede avls projekt.
Så er der blevet gjort opmærksomhed på problematisk sind, voldsomt resourceforsvar, aggressivitet og angst, lige hvad jeg husker, så der er den tyske specialklub i gang med at samle information til et arbejde omkring det.
Alt kan ændres hvis nogle gider arbejdet med det, men med mange racer virker det til at folk er ligeglade eller har det fint med situationen.
Jeg forstår så ikke at man kan se på sådan en race som mops og tænke at det er helt ok, måske den der trækker vejret helt fint, men sund det ser den ikke ud til at være.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Jeg synes dog ikke at det er OK at tage en persons private billede og lægge op som i en tråd som denne .
jan 2006
Sålænge folk helt generelt synes, at en hund skal være "flot", sålænge vil de usunde racer kunne fortsætte.
Min ene malinois er "en lille spinkel hund", kærestens udtalelse og han har helt ret .. Esh har ikke ret bredt hovede, han har ikke ret meget pels, farven er lysegul, han har en ret tynd hale, han har temmeligt lange ben, han har ikke ret meget krop ..
En ven sagde til mig, at ja, den er godt nok IKKE ret køn .. og det er nok ikke helt skudt forbi.
Men - Esh kan løbe solen sort, han kan springe så man sjatpisser i bukserne over hans teknik - der er pt temmeligt store problemer med hunde, der har problemer med at forcere 1 meter springet i IGP - og han er latterligt hurtig.
Så jeg må indrømme, at jeg på ingen måde tænker på om han er lysegul eller mørkebrun - han er smuk når han arbejder.
På samme måde - mit fremtidsprojekt om at eje en JRT en dag. Jeg kan bedst li den med lidt ru pels, men fik at vide, at en del af dem er avlet med udseende for øje - hvorimod de helt glatpelsede er avlet efter egenskaber.
Så .. nu er jeg holdt op med at tænke på pelstype, for det ER altså ikke det vigtigste.
Jeg er virkelig ligeglad med udseende for det betyder i sidste ende intet.
Og det der med at "man skal kunne se hvad det er for en race" .. hmm .. alle de der hvide pufpuf hunde kan jeg seriøst ikke skelne fra hinanden, de er imo mere eller mindre ens .. og jeg tænker også, at jeg vil kunne hente Jack uden problemer, når det er ham jeg skal have fat i, selvom han er i en gruppe af malinois
Jeg kommer aldrig til at forstå, at man vil gå på kompromis med livskvalitet, blot for at de skal behage vores øjne ... men jeg hører også til den del af hundeejere, der HADER når mine hunde er syge.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 604
jan 2006
Nej, det tror jeg faktisk ikke de gør .. hvordan vil du ellers forklare at folk køber FB, EB, mops, cavalier, basset .. for nu bare at tage de racer ..
jun 2013
jan 2006
De anede intet, nogen som helst af dem.
jan 2007
Folk ved godt de har "udfordringer" - det er jo ofte hele salgstricket ved nogen af designerhundene, at så kan du få f.eks en mopselignende hund, der har lidt næse osv.
Så længe man insisterer på at avle så ekstremt, så vil der også være en del individer med problemer uanset om det så er vejrtrækning, dværgvækst, hudfolder eller hvad det nu er.
feb 2013
Udstilling - i den nuværende form - er altså med til at fremme ekstremer. Uanset om mopsen på billedet selv er besværet af sit udseende eller ej. Så har den vundet et eller andet=det er åbenbart det udseende, der er ønskeligt. Det vil folk så avle efter. De vil ikke avle efter at den kan løbe og er adræt. Eller at den ikke har vejrtrækningsproblemer. Rigtig mange opdrættere forstår tilsyneladende ikke det at avle efter sundhed og funktion gør at det rent faktisk er de parametre man skal vægte højeste i sit valg af avlshunde. Man skal ikke starte med at se på udstillingskritikker og så derefter på om hundene har sundheden i orden og om de duer til det de skal kunne.
sep 2017
Det er et billede der ligger i en offentlig facebookgruppe, og jf. FB's regler, er billedet allemandseje, og i bedste fald FB's ejendom.
Men jeg kan da helt sikkert finde en anden privatpersons mops på google, og lægge et billede af den
jun 2013
Hvad nu hvis udstilling satte krav til brug altså at man ikke alene kan vinde på udseende, men at hunden også skal virker i et eller andet omfang..?? Ved så ikke helt hvordan man gør med de racer der skal være gode til at holde med selskab??
sep 2017
jan 2007
Men det handler vel om at man på den ene side stiller krav til test/undersøgelser og på den anden side at man sætter sig ned i racernes respektive lande og laver en grundig granskning af racestandarderne. En del af dem er ret åbne for fortolkning og bliver stort set altid fortolket i den mest ekstreme retning (mere pels, kortere næse, tungere bygning osv). Hvis man vedtog en sundere standard, der samtidig gav mindre rum for fortolkning, så tror jeg vi allerede kom et godt stykke.
Problemet er jo bare, at dem der har og opdrætter racerne ikke er villige til at give køb på det ekstreme udseende, de mener simpelthen ikke at racen er den samme hvis ikke den ser sådan ud - uagtet at de fleste af dem jo faktisk ikke altid har set sådan ud.
jul 2012
jan 2007
Altså jeg undrer mig over mange ting i den her lov og VDH's fortolkning/implementering af den (for det hele er altså ikke skrevet i loven, en del af det er hvordan VDH har valgt at fortolke den og det har jo indtil videre vist sig ikke at ligge helt fast) bl.a. undrer det mig hvordan man er nået frem til den liste af race/sygdomme der skal tjekkes for.
Men det korte af det lange er jo, at hvis kennelklubber i alle lande havde fået fingeren ud for længe siden, så så vi ikke love som den Østrig og nu Tyskland har indført. Det er sjældent en super ide, når politikere skal lovgive om noget, de dybest set ikke ved ret meget om, men det kunne være undgået.
feb 2013
Det man kunne gøre for alle de mange racer er at man istedet for at lade det være fuldstændig op til opdrætter at beslutte hvad der skal avles på. Var at indfører en krav om et sundhedscertificat (er hunden fri for de skavanker som er et problem i racen og er den sådan helt generelt sund og rask) og krav om en bestået mentaltest (altså at man i racen definere at hundene skal score bestemte point i bestemte momenter).
Og ja, så er der en hel del racer, hvor man kommer til at oppe sig og få lavet 'ønskeprofiler'
Jeg køber selv altid Irsk Terrier i Sverige; her bruger raceklubbens opdrættere mentaltest aktivt. Godt nok er en irer arbejdsløs set i forhold til sine oprindelige opgaver (grævlingeudsmider, støver, aportør). MEN det er jo ikke en Irsk Terrier, hvis ikke den er modig og parat til at kaste sig hovedkulds ud i hvad som helst
En hel række racer kunne også have gavn af et mere objektivt fokus på sundhed og mentalitet; hvorfor skal fx folk, der køber selskabshunderacer ikke også have en vis sikkerhed for at den hvalp de køber er god til at afreagere og hvalp der møder verden nysgerrigt og frejdigt?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.206
Australsk kelpie som fysisk ligner en hund(som i de gode "gamle" dage) uden alle mulige deformaniteter, dværgvækst, ekstra hud, voldsom pels mv.
Den skal udover HD og AD resultater samt øjenlysning fremvise en sundhedsattest.
Jeg har en FB bekendt fra Tyskland, som lige har skrevet dette:
"So. Wir haben die Show in Dortmund gecancelt. 100eur Meldegebühr (für einen Hund) plus ca.100eur für ein Gesundheitsattest, welches nur für eine Show gültig ist...plus Sprit und Hotel...
Dann lassen wir das mit dem Veteranen Ch.
Ich weiß auch so, dass xx nach wie vor in Topform ist.
Ärgert mich dennoch"
Google translate:
"Så vi aflyste showet i Dortmund. 100 eur registreringsgebyr (for en hund) plus ca. 100 eur for et sundhedscertifikat, som kun er gyldigt for én udstilling... plus brændstof og hotel...
Så overlader vi det til veteranen Ch.
Jeg ved også at xx stadig er i topform.
Det irriterer mig stadig"
Jeg har ændret hundensnavn til xx.
jan 2007
Ny tysk dyreværnslov