{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Nyt studie om by- og landsbyhunde {{forumTopicSubject}}

Faldt over det her opslag på Facebook

https://www.facebook.com/10778756137/posts/pfbid02mA5nBm4th3iar7R4RFqbzj7ZEYdsgWzxzrLyAaVfqqcUhnYxQ658UP2fgGvW2u3gl/?d=n

Men er det en korrekt antagelse at landsbyhunde render frit rundt med et lokal "slæng" af andre hunde?

Min umiddelbare tanke da jeg så det var at det var en meget gammeldags opfattelse af hvordan landsbyhunde lever?

Men ellers giver det umiddelbart god mening hvad de skriver ang byhunde, det er lidt sørgeligt egentlig...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt studie om by- og landsbyhunde
  • #2   15. aug 2022 Hvis man lige tager sig tid til at læse den faktiske artikel, starter den således:

    "Man skal et stykke væk fra Danmark for at møde hunde, som går frit rundt blandt beboerne i en landsby, uden at høre til hos én bestemt familie, og som ofte er lidt forhutlede og i en dårlig ernæringstilstand. Sådanne ”landsbyhunde” kan vi let opfatte som stakler, der ville have det bedre ved at leve i faste og trygge rammer hos en familie i et parcelhuskvarter i Danmark. Men måske er det ikke helt så enkelt."

    Så det er danske hunde generelt. De landsbyhunde de sammenlignes med er ikke i Dk.


  • #5   15. aug 2022 Aha, ja, skal gerne indrømme jeg kun læste KU's eget opslag og starten på siden og ikke i selve studiet.
    Men det giver egentlig bare en yderligere kritik og undren, synes bestemt ikke man kan kalde gadehunde for landsbyhunde som render frit, og at sammenligne deres adfærd med byhunde... argh hva..

    Nå, må lige se om jeg gider læse det helt igennem, inden jeg helt bestemmer mig for at mene det er noget lort smiley


  • #6   15. aug 2022 Jeg tror ikke, at vi hjælper gadehundene, ved at give dem et hjem efter dansk standard. Hvor de bor inde i huset, er alene hjemme, når familien er i skole og på arbejde. Bliver luftet, trænet og leget med. Jeg tror faktisk, at de i mange tilfælde har det bedre som gadehunde. På samme måde, som vores hunde, der er født til, at leve sammen med os mennesker, ikke vllle trives, som gadehunde.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #7   16. aug 2022 Pengene er efter min mening spildt på det studie smiley

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #9   16. aug 2022 For 60 år siden kan jeg huske det kunne finde sted i den lille by hvor vi boede smiley

  • #10   16. aug 2022 Spørgsmålet er vel, hvem det studie er rettet mod.

    For mange af os var der ganske rigtig ikke det helt store epoke gørende nyt, men prøv at se på hvilke begrundelser i hvert fald nogen foreninger bruger for at skaffe hjem til deres gadehunde, nemlig at hundene vil være dybt taknemmelige for at være blevet reddet til et liv i luksus i Dk, også selv om det indebære alene hjemme dagen lang i en lejlighed. Og mange af dem, der tager gadehunde ind, sluger det råt.
    Problemerne opstår så mange gange, når virkeligheden indhenter dem, og hunden aldeles ikke trives med eller bare kan affinde sig med det liv.

    Det er vi måske nok mange, der godt kunne have advaret dem mod, men nogen gange tror folk bare mere på tingene, hvis der er et studie eller lign. der bekræfter det andre tilfældige hundeejere siger.


  • Venus
    Venus Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #13   16. aug 2022 Opslaget på KU's hjemmeside er "kun" kommentarer til en del af studiets fund. Selve studiet er offentliggjort på ScienceDirect og indeholder mange henvisninger til andre spændende studier/undersøgelser. En andel af studiet ser også på effekten af selektiv avl i forhold til den generelle velfærd hos hunde.

    Jeg tror ikke at studiet skal betragtes som resultatet på banebrydende ny forskning, men en sammendragning af eksisterende viden, hvor man forsøger at foretage en sammenligning af velfærden hos "landsby-/gadehunde" og "familiehunde".


Kommentér på:
Nyt studie om by- og landsbyhunde

Annonce