{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Race forslag {{forumTopicSubject}}

Hver gang der oprettes en race tråd, hvor der spørges til råds omkring race valg, undrer jeg mig.

Læser folk ikke opslaget omkring krav/det der kan tilbydes?
Der bliver i hvert fald forslået racer der overhoved ikke hænger sammen med TS ønsker og det vedkommende kan tilbyde, så er der jo ikke meget hjælp i det.

Hvad tænker i, har i TS i mente når i foreslår racer eller foreslår i bare dem i selv kan lide, eller andet?
Undrer mig bare lidt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Race forslag
  • #1   17. aug 2022 Maya, du er ikke den eneste, der nogen gange undrer sig.

    Og så alligevel synes jeg, der er sket en positiv udvikling på det punkt, for jeg husker for år tilbage, at mange altid bare foreslog deres egen race, næsten uanset hvad ønskerne var. Det synes jeg ikke er så udbredt mere, så jeg tror, at de fleste svarer reelt ud fra, hvad de mener kan passe de fleste af ønskerne.

    Det sker jo også at ønskerne simpelthen virker modstridende eller i hvert fald meget begrænsende hvis ikke helt umuligt, hvis alle ønsker skal opfyldes. Derfor kommer der sikkert også svar, der kun svarer til nogen af ønskerne. Alternativ kunne man jo bede folk prioritere i ønskerne.

    Endelig er der også den mulighed, at folk svarer ud fra kendskab til en enkelt hund af en race, og den er jo ikke nødvendigvis repræsentativ.


  • #2   17. aug 2022 Men tænker det ville være mere givende så at spørge ind, hvis der er noget der går i mod hinanden eller skrive at det og det er modstridende, hvad vægter mest eller lignende, i stedet for bare at slynge en tilfældig race ud der i hvert fald er modstridende i forhold til TS ønsker.

    Der bliver også nogle gange forslået racer, fordi vedkommende har mødt et atypisk eksemplar der måske ville kunne leve op til nogle af tråd starters ønsker, selvom racen generelt slet ikke passer på beskrivelsen.

    Undrer mig bare da jeg selv har været meget ærlig når folk har kontakte mig i forhold til min hund og racen.
    Meningen er vel at folk skal finde en race de får glæde af.


  • #3   17. aug 2022 Men det er vel også meningen, at folk får foreslået nogle racer, de så selv skal undersøge videre på. F.eks nogle racer man ikke selv kender til eller har tænkt på.

    Forhåbentlig er der ikke mange, der siger til sig selv, ok, Hg synes, det her er en fin og passende race til mig, sådan en køber jeg.


  • #4   17. aug 2022 Altså ja, nogen gange undre man sig lidt. MEN på den anden side så kan det jo være at der er gevinst blandt de forslag, der umiddelbart forekommer lidt 'off' i første omgang.
    Nogen gange har TS måske fået beskrevet et eller andet krav lidt for firkantet og ved nærmere granskning så var det fx ikke en deal-breaker og et lidt 'off' forslag er måske så lige i øjet til TS krav og ønsker.
    Raceforslag i den slags tråde er jo netop forslag; så kan andre byde ind med at de måske pga dit og dat ikke tror det er den rigtige race osv og TS får måske lidt inspiration til den videre søgning.


  • #5   17. aug 2022 Det har du da helt ret i, men hvis det egentlig er selskabshund beskrivelsen passer på, så er det da oplagt at forslå racer der er i den kategori.
    Ellers så kan man jo ligeså godt bare gennemgå alle racer og ikke spørge på HG.
    Går jo ud fra at folk gerne vil hjælpe, så det ville da være oplagt at læse TS oplæg og forslå racer man synes passer på de kriterier og så evt give udtryk for hvis der er punkter der evt ikke passer helt, så kan TS jo så reflektere om der kan skrues på noget hvis en given race ellers ser spændende ud.


  • #6   17. aug 2022 Jeg må tilstå at jeg faktisk synes de fleste af de forslag der kommer i den slags tråde er forholdsvist velovervejede. Når der så en gang imellem er nogen der foreslår noget der slet ikke passer så er der da hurtigt nogen der siger 'aaarrhhh og så ikke helt alligevel' og begrunder det. I Susannes tråd forekommer det ret oplagt at racen skal findes blandt de mindre selskabshunde og ikke blandt de lidt mere selvstændige hundetyper smiley

  • #7   17. aug 2022 Man kan også have forskellige opfattelser af hvordan en race er (selvfølgelig ikke ud i ekstremer, men nuancer).
    Jeg ville for eksempel ikke beskrive en dværgschnauzer som en gøende race, men det tror jeg rigtig mange ville være uenige i.
    Der kan også være forskel i hvad man lægger i "ikke for meget pelspleje", som er et typisk krav. For nogle er det i en grad så man ikke kan løfte en børste, for andre betyder det fx at de fint kan have en ruhårs, som mest har et højt behov i perioder.

    Bare en tanke:)


  • #8   17. aug 2022 A-s det har du selvfølgelig helt ret i, vi har hver vores udgangspunkt og oplevelser med forskellige racer.

    Mette..
    Måske du har ret, nu undrede jeg mig også især over min egen race blev nævnt i Susannes tråd, for den virker bare forkert på alle mulige barometer, men måske jeg bare skal tænke at TS kan sortere i forslagene og at vi alle har forskellige oplevelser og holdninger til forskellige racer.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 739
    #9   17. aug 2022 Jeg undrer mig gang på gang, når selskabshundene nævnes i flæng for det eneste de alle har til fælles, er at de er sat i selskabshunde gruppen i DKK og under samme specialklub smiley

    Der er stor forskel på flere af racerne, der er i denne DKK kategori.


  • #10   18. aug 2022 @Maya; da din race kom op som et forslag bød du jo selv ind med at du ikke synes den passede og en begrundelse. Det er vel sådan det er tænkt at fungere i sådan en tråd - det er da den opfattelse jeg har af dem smiley
    @CM: Ja, det har du egentlig ret i. Det er jo faktisk en stor rodebunke at kalde det 'selskabshunde'.


  • #11   18. aug 2022 Maya, jeg tror egentlig kun din race blev nævnt fordi jeg nævnte dværgschnauzer og Susanne skrev pelsen på den ikke gik an. Mange tror at schnauzer og pincher er helt ens. Men en mellempincher har vel energi mindst som en mellemschnauzer tænker jeg (og det ville jeg aldrig foreslå Susanne) og hvis den så også er lidt mindre stærk i sindet end mellemschnauzeren, så er det jo helt klart et skævt forslag.

    Men der kommer også altid meget forskellige og måske "underlige" forslag, når folk virker til at have nogle krav som ikke engang næsten 400forskellige hunderacer ikke kan dække. Hvilket nok er forståeligt:)


  • #12   18. aug 2022 A-s min oplevelse af pinscheren og schauzeren er at pinscheren er mere varm og sensitiv, hvor jeg har oplevet schauzeren er mere grounded, selvfølgelig er der individuelle forskelle.

    Min undren omkring race tråde er ikke kun baseret på Susannes tråd, det er noget jeg ofte har tænkt på når der har været disse tråde, og det kan godt være det bare er mig men synes bare der ofte bliver forslået racer der er helt hen i vejret, der bliver selvfølgelig også givet en masse gode bud, har bare undrer mig over nogle der foreslår racer der slet ikke passer på TS behov og ønsker.


  • #13   19. aug 2022 At man forslår racer der ikke passer på krav og ønsker hænger vel sammen med at man ikke kender racen godt nok eller har fået et forkert indtryk af den. Så er det jo godt at nogen der kender racen kan byde ind og sige 'ahhhh så godt passer den nu heller ikke' smiley
    Og som A-S også påpeger som kommer der nogen gange nogle skæve skud fordi krav og ønsker ikke rigtigt findes i nogen race og fordi alt det der forekommer oplagt afvises smiley


  • #15   19. aug 2022 Jeg har også lagt mærke til at pudlen ofte bliver nævnt, det er måske fordi de fås i flere størrelser.

    Jeg synes det er super fint at nævne en race, der måske ikke opfylder alle krav, men så, som du gør, lige skrive hvor det ikke helt passer, så tænker jeg også det er meget overskueligt for den der spørger efter hjælp.


  • #17   19. aug 2022 Nej det har du da helt ret i, det er da et godt ?

  • #18   19. aug 2022 Der er bare også nogle racer som er mere alsidige end andre, og derfor forslås oftere..

  • #19   19. aug 2022 Isabelle, jeg tænker at grunden til at pudlen bliver nævnt ofte, er fordi den findes i mange størrelser og er god til mange ting.
    At den bliver valgt fra skyldes nok også flere ting, som pelspleje, fordomme og at det måske er en smule (for nogle) intermitterende at den er kendt for at være ekstremt klog og dygtig til mange ting, fordi det så også hurtigt kommer til at virke som en hund der kræver rigtig rigtig meget (og det er da som jeg kender dem, også en ret krævende race, hvis man søger en sofakartoffel)
    Udbudet er måske heller ikke kæmpe stort, hvis man som mange på hg søger noget specielt og går op i sundheden og at hundene faktisk er testet (dette er kun en tanke, for jeg har aldrig undersøgt pudlen nærmere)
    Og sidst men ikke mindst, så giver alle de der puddel blandinger nok desværre bare et dårligt ry til pudlen som race, selvom det jo intet har med den race at gøre.

    Jeg er selv begyndt at kigge lidt på pudlen nu, som mulig hund i fremtiden, fordi jeg netop ønsker en str lille hund, men med fuld knald på i træningen, og det må man sige at pudlen kan.


  • #20   19. aug 2022 Pudlen er jo rent faktisk en super god race til rigtig mange ting;) så det undrer da slet ikke mig at den ofte bliver foreslået

Kommentér på:
Race forslag

Annonce