Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brækket / forstuvet tå
  • #1   27. aug 2022 Forstuvet ja.
    Han blev luftet i snor på plan underlag. Og jeg gav ham laser hver dag i 2 uger.
    Desværre har skaden med tiden højst sandsynlig været skyld i at han nu har gigt i den tå. Så ville måske ønske at jeg havde gjort mere dengang.

• #3   27. aug 2022 AG -

Hvordan fandt du ud af at tåen var forstuvet ?

• #4   27. aug 2022 Linda -

Ved du hvad der var galt med dens tå?

• #5   27. aug 2022 Ja. Dixie har en skadet tå nu, men vi ved dog ikke endnu hvad der er galt. Forventer endeligt svar på mandag.

Indtil da er hun blevet sat på smertestillende, som også er inflammationshæmmende og så skal hun have sko på når hun er ude, så tåen holdes ind til poten.

• #6   27. aug 2022 Og lige et tillægsspørgsmål - haltede hundene hele tiden, eller kun ind imellem - og gjorde det en forskel, hvilket underlag de gik på?

• #7   27. aug 2022 Svar til tillægsspørgsmål:

Dixie halter kun når hun lige har fået trådt forkert. Halter i 1-2 min. og er så haltfri.

Dog haltede hun resten af dagen efter hun havde løbet eftersøgning og frit søg, hvor hun i det frie søg fik trådt dumt på en gren. På det tidspunkt troede jeg faktisk bare det var hendes negl der havde været skadet, da det havde blødt fra der hvor neglen hæfter på tåen, og hun viste kun ømhed selve dagen det skete. Dagen efter var der ikke noget.

Men 2 dage efter træningen var tåen hævet.

Ja, underlag har betydning. Løse sten er ikke godt.

Da Dixie var til dyrlægen på en akuttid, så de bare kiggede og mærkede på den viste dyrlægen mig røntgen af en anden hunds tå som de havde taget dagen i forvejen og tå-knoglen så HELT skør ud.

Dyrlægen fortalte at de havde taget røntgen i en anden forbindelse og den skadede tå var en gammel skade som ejer aldrig havde opdaget.

Han hev det frem fordi da han begyndte at snakke om brækket tå, der sagde jeg om hun så ikke skulle have haltet fra start, men det kan man altså ikke regne med.

• #8   27. aug 2022 #7

Tusind tak for svar smiley

• #9   27. aug 2022 Han haltede på f.eks grus. Men var ellers kun halt efter arbejde.
    Han blev røntgenfotograferet for at udelukke brud.
    Det var blot en forstuvning men det kan virkelig give problemer længe.

• #11   27. aug 2022 #9

Mange tak for svar smiley

• #12   27. aug 2022 #10

Det lyder til gengæld som en af vores hunde - flækkede en negl - lang historie - og nu har han kun 3 tæer på den ene fod.

Også tak for svar til dig smiley

• #13   28. aug 2022 Charlie forstuvede tå i feb. Smertestillende i 10 dage, ro 3 uger. Ikke halt mere end da jeg opdagede skaden. Ture på jævnt underlag. Som der nævnes kan disse skader, behandlet forkert give gigt senere. Claus Sloth hvor vi går sagde også, at 3 ugers ro er vigtigt.

• #14   28. aug 2022 Ja Laika fik fjernet en tå.

• #15   28. aug 2022 #13

Men så er det jo gigasvært at konstatere faktisk. Hvis hunden halter én gang og så ikke mere ?

Men igen - tak for dit input smiley

• #16   28. aug 2022 Ja Charlie haltede 2-3 gange på en tur.. en gang på dag nr 2. Derefter ro og så tjek hos Claus.

• #17   28. aug 2022 Okay. Jeg må lige se hvad jeg skal gøre her så.

Min haltede i .. en 2-3 dage .. og det er 3-4 måneder siden. Derefter intet, og så igen her for 14 dage siden. Ret meget. Dagen efter intet og intet siden.

Jeg ved ikke om det er tåen - men jeg synes bare mønsteret er lidt sært og derfor mine spørgsmål smiley

• #18   28. aug 2022 Dumle havde som lille (5 - 6 mdr gammel) leget lige voldsomt nok, han haltede og fik taget røntgen. Han skulle holdes i ro, lidt svært når man har krudt i måsen smiley
    Poten blev pakket ind og han fik en "sok" på når han skulle ud. Han blev dog ved med at bide forbindingen af, så han fik skærm på..
    Det lykkes ham og ødelægge 4 sofa puder, sko og dørkarme osv med stor skærm på, men det er en anden historie smiley

• #19   28. aug 2022 Glemte lige og indsætte billede
    Han er idag 6 år gammel og ikke generet af noget smiley

profilbillede
  • #20   28. aug 2022 Jeg tager altid til Sloth… de 600-700 kr er godt givet ud, og han finder altid problemet og løsning.

Lige med led/knogler tager jeg ingen chancer med de sorte.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 46 Svar: 905
    #21   28. aug 2022 Et input herfra er, at vi har oplevet for nylig med en af vores, at han haltede on/off på venstre forben.

For at gøre en lang historie kort, så har havde han skadet den ene tå og der var dannet sig en lille knude (belastning/infektion) inde i tåleddet, den lille knude flyttede sig og alt efter hvor den lige sad, når han brugte tåen, så var han halt. En tur til kropsbehandleren, der fik masseret og trykket for ca. 2 mdr. siden og han har været halt fri siden.

Vi kunne klemme/trykke hele poten, trædepoter og tage fat i tæerne, det var kun hvis vi fik fat i et bestemt punkt som pga knuden, kunne være et forskelligt sted fra gang til gang, at der kom en reaktion fra hunden.

• #22   28. aug 2022 #19

Jeg er ikke ret god til at se på røngtenbilleder, så det siger mig ikke noget. Men fedt at han er fin smiley

• #23   28. aug 2022 CM

M-touch kunne også få en reaktion frem, ikke meget men. Jeg må lige se tiden an, som sagt har han ikke haltet så enormt meget, men de halter jo sjældent fordi de keder sig ...

• #24   28. aug 2022 #20

Jeg har brugt Faxe - Lars og Ken - men de er jo begge stoppet dernede.

Lars starter vist op igen til efteråret (det er jo snart) så hvis problemet fortsætter, så kommer dyret også en tur forbi der smiley

• #25   29. aug 2022 Både Perle og Stormy har haft brækket en tå. Begge gange var jeg ikke i tvivl om at den var helt gal. De ville slet ikke støtte på den ramte pote. Perle havde nærmest fået pulveriseret en knogle i den yderste tå på højre forpote. Stormy brækkede en af de midterste tæer på en bagpote. Ingen af dem fik forbindinger på; det ville ikke have gjort den store forskel. De var på smertestillende i 14 dage og ro i 6 uger (rolige ture i snor, ingen træning og ingen springen op og ned af ting). Stormys tå kom sig helt og bruddet helede fint og lige. Perles brud groede totalt rodet sammen, så tåen var lidt deform efterfølgende. Men hun havde ikke ondt i den og var haltfri, da den var groet sammen.
    Perle har også haft revet en sene næsten over på undersiden af en tå. Her var hun ikke sådan rigtig halt. Jeg tror det tog en 10-12 uger med ro så var hun helt iorden igen. de første par uger havde hun en forbinding på for at holde tåen på plads. Hun havde ingen men af det.

• #26   29. aug 2022 Martine - Ved du hvor Claus starter op henne?

• #27   29. aug 2022 Skader på tæerne er ret almindelige på whippets.

Min Bianchi har en tå på forpoten, som hun har forstuvet nogle gange, værst første gang, hvor den hævede meget voldsomt og hvor hun på trods af at hun blev holdt i ro i mange uger, kunne halte let på ujævnt underlag i flere måneder efterfølgende.

De efterfølgende gange har der været let hævelse og så har hun været stort set haltefri igen efter en uge.

Jeg fik taget røntgen de første par gange, for at sikre, der ingen brud var, de sidste par gange har hun i samråd med dyrlægen fået lidt smertestillende og er blevet holdt i ro en uges tid. Hun er en hund med stort behov for at røre sig og en intelligens, der 99% er indstillet på løb og jagt, så anden aktivering er stort set umulig, hun fatter ikke ideen.

Får hun gigt eller andre gener senere må vi tage den derfra, det er for mig vigtigst, at hun har et godt liv nu og her.

Hendes barnebarn Akka ødelagde en sene i en tå allerede som 6 uger gammel (hun var og er en vild vovehals), den helede i første omgang, pænt, men hun har senere ødelagt den igen. Det er blevet vurderet af en dyrlæge, at operation nok ikke ville give et tilfredsstillende resultat, så hun får lov til at leve med sin strittende tå.

Hun har på intet tidspunkt haltet, går og løber fuldstændig rent. Hun er blevet udstillet nogle gange og samtlige de dommere hun har været i hænderne på, kommenterer tåen og siger, at det er en af de mest almindelige skader som de ser hos mynder, et par stykker er selv opdrættere af racen og siger, at de sjældent oplever at den type skader har givet problemer senere i livet.

• #28   29. aug 2022 Mange tak for alle jeres indlæg smiley

Jeg har kun været hos M touch med ham, og han fik en reaktion frem i “pegetåen” på venstre forpote.
    Efterfølgende har der intet været.
    Jeg holdt ham i ro i ti dage og smertestillende i 6.

Han har lange tæer og jeg har set et par gange, når han lander fra A-spring, at en af tæerne ligesom kommer ind under poten.
    Jeg tænker, at det måske kan have udløst hans halten sidst, der var ret voldsom, men til gengæld fuldstændig væk dagen efter smiley - og overhovedet ikke har været der siden.

Jeg er enormt omhyggelig med at file hans kløer så korte som det kan lade sig gøre, filer dem hveranden dag, og tænker, at det ihvertfald er en rigtig god ide.

Får hun gigt eller andre gener senere må vi tage den derfra, det er for mig vigtigst, at hun har et godt liv nu og her.

smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #29   29. aug 2022 Det skader i hvert fald ikke at holde kløerne korte, det gør jeg også på whipperne, for at mindske risikoen for at en tå hænger fast i underlaget, når de løber.

Jeg tænker M touch ville sende dig videre, hvis han havde mistanke om noget mere alvorligt, mit indtryk fra hvalpekøberes beretning er, at han er dygtig

Kommentér på:
Brækket / forstuvet tå

Annonce