2.816 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
27 Svar
Brækket / forstuvet tå Brækket / forstuvet tå
Er der nogen, der har haft en hund med en skadet tå?
Hvis, hvad gjorde du så ved den?
0 synes godt om
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.642
Han blev luftet i snor på plan underlag. Og jeg gav ham laser hver dag i 2 uger.
Desværre har skaden med tiden højst sandsynlig været skyld i at han nu har gigt i den tå. Så ville måske ønske at jeg havde gjort mere dengang.
jan 2006
Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.469
Hvordan fandt du ud af at tåen var forstuvet ?
jan 2006
Ved du hvad der var galt med dens tå?
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Indtil da er hun blevet sat på smertestillende, som også er inflammationshæmmende og så skal hun have sko på når hun er ude, så tåen holdes ind til poten.
jan 2006
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Dixie halter kun når hun lige har fået trådt forkert. Halter i 1-2 min. og er så haltfri.
Dog haltede hun resten af dagen efter hun havde løbet eftersøgning og frit søg, hvor hun i det frie søg fik trådt dumt på en gren. På det tidspunkt troede jeg faktisk bare det var hendes negl der havde været skadet, da det havde blødt fra der hvor neglen hæfter på tåen, og hun viste kun ømhed selve dagen det skete. Dagen efter var der ikke noget.
Men 2 dage efter træningen var tåen hævet.
Ja, underlag har betydning. Løse sten er ikke godt.
Da Dixie var til dyrlægen på en akuttid, så de bare kiggede og mærkede på den viste dyrlægen mig røntgen af en anden hunds tå som de havde taget dagen i forvejen og tå-knoglen så HELT skør ud.
Dyrlægen fortalte at de havde taget røntgen i en anden forbindelse og den skadede tå var en gammel skade som ejer aldrig havde opdaget.
Han hev det frem fordi da han begyndte at snakke om brækket tå, der sagde jeg om hun så ikke skulle have haltet fra start, men det kan man altså ikke regne med.
jan 2006
Tusind tak for svar
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.642
Han blev røntgenfotograferet for at udelukke brud.
Det var blot en forstuvning men det kan virkelig give problemer længe.
jan 2006
Mange tak for svar
jan 2006
Det lyder til gengæld som en af vores hunde - flækkede en negl - lang historie - og nu har han kun 3 tæer på den ene fod.
Også tak for svar til dig
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
jan 2006
Men så er det jo gigasvært at konstatere faktisk. Hvis hunden halter én gang og så ikke mere ?
Men igen - tak for dit input
dec 2008
jan 2006
Min haltede i .. en 2-3 dage .. og det er 3-4 måneder siden. Derefter intet, og så igen her for 14 dage siden. Ret meget. Dagen efter intet og intet siden.
Jeg ved ikke om det er tåen - men jeg synes bare mønsteret er lidt sært og derfor mine spørgsmål
sep 2015
Følger: 38 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 15 Svar: 147
Poten blev pakket ind og han fik en "sok" på når han skulle ud. Han blev dog ved med at bide forbindingen af, så han fik skærm på..
Det lykkes ham og ødelægge 4 sofa puder, sko og dørkarme osv med stor skærm på, men det er en anden historie
sep 2015
Følger: 38 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 15 Svar: 147
Han er idag 6 år gammel og ikke generet af noget
dec 2008
Lige med led/knogler tager jeg ingen chancer med de sorte.
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 46 Svar: 905
For at gøre en lang historie kort, så har havde han skadet den ene tå og der var dannet sig en lille knude (belastning/infektion) inde i tåleddet, den lille knude flyttede sig og alt efter hvor den lige sad, når han brugte tåen, så var han halt. En tur til kropsbehandleren, der fik masseret og trykket for ca. 2 mdr. siden og han har været halt fri siden.
Vi kunne klemme/trykke hele poten, trædepoter og tage fat i tæerne, det var kun hvis vi fik fat i et bestemt punkt som pga knuden, kunne være et forskelligt sted fra gang til gang, at der kom en reaktion fra hunden.
jan 2006
Jeg er ikke ret god til at se på røngtenbilleder, så det siger mig ikke noget. Men fedt at han er fin
jan 2006
M-touch kunne også få en reaktion frem, ikke meget men. Jeg må lige se tiden an, som sagt har han ikke haltet så enormt meget, men de halter jo sjældent fordi de keder sig ...
jan 2006
Jeg har brugt Faxe - Lars og Ken - men de er jo begge stoppet dernede.
Lars starter vist op igen til efteråret (det er jo snart) så hvis problemet fortsætter, så kommer dyret også en tur forbi der
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.488
Perle har også haft revet en sene næsten over på undersiden af en tå. Her var hun ikke sådan rigtig halt. Jeg tror det tog en 10-12 uger med ro så var hun helt iorden igen. de første par uger havde hun en forbinding på for at holde tåen på plads. Hun havde ingen men af det.
okt 2011
Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.547
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Min Bianchi har en tå på forpoten, som hun har forstuvet nogle gange, værst første gang, hvor den hævede meget voldsomt og hvor hun på trods af at hun blev holdt i ro i mange uger, kunne halte let på ujævnt underlag i flere måneder efterfølgende.
De efterfølgende gange har der været let hævelse og så har hun været stort set haltefri igen efter en uge.
Jeg fik taget røntgen de første par gange, for at sikre, der ingen brud var, de sidste par gange har hun i samråd med dyrlægen fået lidt smertestillende og er blevet holdt i ro en uges tid. Hun er en hund med stort behov for at røre sig og en intelligens, der 99% er indstillet på løb og jagt, så anden aktivering er stort set umulig, hun fatter ikke ideen.
Får hun gigt eller andre gener senere må vi tage den derfra, det er for mig vigtigst, at hun har et godt liv nu og her.
Hendes barnebarn Akka ødelagde en sene i en tå allerede som 6 uger gammel (hun var og er en vild vovehals), den helede i første omgang, pænt, men hun har senere ødelagt den igen. Det er blevet vurderet af en dyrlæge, at operation nok ikke ville give et tilfredsstillende resultat, så hun får lov til at leve med sin strittende tå.
Hun har på intet tidspunkt haltet, går og løber fuldstændig rent. Hun er blevet udstillet nogle gange og samtlige de dommere hun har været i hænderne på, kommenterer tåen og siger, at det er en af de mest almindelige skader som de ser hos mynder, et par stykker er selv opdrættere af racen og siger, at de sjældent oplever at den type skader har givet problemer senere i livet.
jan 2006
Jeg har kun været hos M touch med ham, og han fik en reaktion frem i “pegetåen” på venstre forpote.
Efterfølgende har der intet været.
Jeg holdt ham i ro i ti dage og smertestillende i 6.
Han har lange tæer og jeg har set et par gange, når han lander fra A-spring, at en af tæerne ligesom kommer ind under poten.
Jeg tænker, at det måske kan have udløst hans halten sidst, der var ret voldsom, men til gengæld fuldstændig væk dagen efter
Jeg er enormt omhyggelig med at file hans kløer så korte som det kan lade sig gøre, filer dem hveranden dag, og tænker, at det ihvertfald er en rigtig god ide.
Får hun gigt eller andre gener senere må vi tage den derfra, det er for mig vigtigst, at hun har et godt liv nu og her.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Jeg tænker M touch ville sende dig videre, hvis han havde mistanke om noget mere alvorligt, mit indtryk fra hvalpekøberes beretning er, at han er dygtig
Brækket / forstuvet tå