{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.355 visninger | Oprettet:

Pris Griffon {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Vi overvejer at få hund igen.
Er der nogen her der kan fortælle om petit brabancon?
Hvordan er den? Gør den meget? Kan den med katte? Nogen gode opdrættere?
Er der nogen der ved hvad prisen er på sådan en? Sidst vi købte hund var i 2007, der købte vi Berta for 12000 kr, så jeg har ingen anelse om hvad en hund koster i dag.
Håber nogen kan gøre mig klogere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris Griffon
  • #1   3. okt 2022 Jeg har ingen erfaring med denne race.
    Hvad priserne angår, er de vel ved at normalisere sig igen. Under nedlukningen blev alt med en puls solgt for helt sindssyge priser.

    Det jeg egentlig ville sige, var, hatten af for at du spørger ind til racen, og ikke løber i armene på den første hundehandler, du møder på din vej.



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   3. okt 2022 En petit brabancon, er en af de 3 varianter af belgiske griffoner, der er:

    Griffon bruxellois som er den oprindelige variant (rød evt. med sort maske trimmerace)
    Griffon belge (Sort eller black/tan trimmerace)
    Petit brabancon (som slet ikke har griffon i sit race navn, Kort strid pels)

    Petit brabancon blev i en del år pillet ud af kuldene for at dø, da de var uønsket på linje med langhåret schæfere.

    I dag er petit brabancon den mest kendte, populære og udbredte af de belgiske griffoner.

    Det er tilladt at parre alle 3 varianter på kryds og tværs.
    Parrer man på kryds og tværs af varianterne eller rent bruxellois og rent belge, kan der være petit brabancon i kuldene.

    Parrer man to petit brabancon kommer der kun petit brabancon.
    Farverne parres også på kryds og tværs, derfor er det heller ikke ualmindeligt, at den røde farve er udvandet og mindre rød.

    På grund af ovenstående kan man opleve petiter med varierende strid/blød pels, samt der er forskel på hvor meget eller lidt underuld de har,

    Racen er oprindelig blevet brugt til at holde hestevognene og staldene fri for mus og rotter, samt været alarm hund og en del af dem, har dette instinkt i behold. Så der er forskel på hvor meget de gør.

    En belgisk griffon er en aktiv, livlig og intelligent hund, der altid er klar på en udfordring med stor personlighed nogen af dem kan være meget ihærdige, når de har sat sig noget for. For langt de fleste, er de meget nemme at træne. De færreste af dem er til lydighedstræning i det uendelige, men aktiviteter som f.eks. rally, agility, spor og nose work er de velegnet til. Herhjemme er terrier coursing et hit for flere af dem, eller når manden henter en af sine fjernstyret biler.

    Når det er skrevet, så er de sofakartofler, når de er hjemme/inde og bliver man syg og dermed ikke kan aktivere dem, så holder de en med selskab og venter på man er klar igen.

    Griffonerne kan for de flestes vedkommende have stor glæde af katte.

    Man kommer langt i sin udvælgelse af en opdrætter ved, at besøge flere forskellige og spørge sig selv om man vil aflevere sin hvalp retur til denne. Er svaret nej, så skal man ikke købe der. Spørgsmålet er hypotetisk til en selv. Rigtig mange griffon opdrættere åbner gerne sit hjem for besøg, der afholdes også træf rundt omkring, hvor interesseret kan få lov at komme og møde dem i større flokke (bare spørg)

    Vi kommer ikke uden om, at det er en brachycephale race, men indtil nu, har racen ikke de store udfordringer med vejrtrækning eller allergigener som nogen brachycephale racer har, men man skal se sig for. Der er kommet en tendens til, at opdrætte med lidt mere fylde (kraftighed) og dette kan have indflydelse. Så det er vigtigt at du lytter efter opdrætterens voksne hundes vejrtrækning. Den skal være lydløs også efter aktivitet og for at du kan bruge det som rettesnor, skal de voksne helst være fyldt min. 4 år, da en griffon ikke har fået sin endelig fylde/masse før og det har betydning.

    Der findes meget få opdrættere af griffon, der opdrætter linje avl, eller kun har en bestemt linje i generationer og det vil sige, deres opdræt kan alle være af varierende kvalitet. Man skal som i alle andre racer ikke kigge på udstillingsresultater.

    Racens FCI standard er at vægten skal være mellem: 3,5 til 6 kg. ønsker man en hund i denne vægtklasse, så skal man også være opmærksom på at meget få danske griffoner overholder denne vægtklasse, langt de fleste ligger over max. kg.

    Prisklassen er meget varierende, men du skal forvente en pris ml. kr. 14.000 til 18.000

    Jeg elsker racen og deler min hverdag med 7 stk.s smiley Har kennelmærke og trukket 2 kuld, har aldrig haft intention om, at skulle være opdrætter, men ville bare så gerne prøve, at have hvalpe og valgte i respekt for racen, at gøre det seriøst, men egner mig bestemt ikke til, at være opdrætter smiley Så når jeg engang skal have hvalp igen, så skal jeg også ud, at købe hos opdrætter, derfor følger jeg lidt med på sidelinjen overordnet hvad der sker for/med racen. Har stadig social kontakt med flere opdrættere og så afholder vi herhjemme hvert år et griffontræf.

    Til slut får du et pøj pøj med at finde jeres nye familiemedlem og et billede af vores lille flok, der kun tæller en petit brabancon. Du er velkommen til, at stille spørgsmål, jeg vil også gerne være behjælpelig med at tjekke sundhedsresultater på hundeweb, men jeg kan ikke være behjælpelig med anbefaling af opdrætter.




    profilbillede
  • kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 47
    #3   3. okt 2022 kan ikke hjælpe med pris, men kan anbefale kennel Karmdal, hun er rigtig dygtig og hendes hunde er sundhedstestet og udstillet i både ind og udland,

  • #4   4. okt 2022 Tusind tak for alle jeres svar.
    CM hvor er de dog bare skønne allesammen, jeg bliver helt misundelig.
    Jeg vil undersøge lidt nærmere udfra det i har skrevet.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #5   4. okt 2022 Tak, de er også en stor kilde til glæde og kærlighed hver evig eneste dag og sørger for min daglige motion, de er familiehunde men også en hobby på flere planer smiley

    Ved du, at du kan tilmelde dig på https://koebhund.dk/kb/petit-brabancon , så du får en mail hver gang et nyt kuld, bliver registreret der ?

    Der står også en beskrivelse af dem, men den er ikke helt ok, f.eks. er der ikke højde på dem, selv om der står det smiley Den rigtige information står i FCI standarden, du skal ned i gruppe 9 = https://www.dkk.dk/race/racestandard

    Flere racerepræsentanter har forgæves forsøgt, at få DKK til at rette det smiley


  • #6   5. okt 2022 Jeg ejer en Petit Brabancon

    Han er så skøn

    Han elsker hele verden

    Meget aktiv og meget glad for leg og træning

    Er jo en aktiv race

    Gø - tja det har han nok mest lært af vores andre hunde

    Så meget gør han ikke

    Sygdom - han er opereret for patella i begge knæ

    Han er købt hos en super avler


Kommentér på:
Pris Griffon

Annonce