{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

Kravlegård til hvalp? {{forumTopicSubject}}

Puha, jeg tænker at emnet er kontroversielt, men jeg vover alligevel pelsen ... Jeg håber at få en bassethvalp næste år, der skal gøre mig og mine to gravhunde (13 og 14 år, 18 og 9 kg) selskab, og jeg er gået i gang med at tænke, købe ind, læse op på træning og adfærd osv. Jeg overtog gravhundene, da de var 4 og 5 år gamle, så det her bliver første gang, jeg skal have hvalp.

Jeg tænker, at jeg gerne vil sætte ind tidligt med træning og prægning, nu da jeg endeligt får chancen, og efter at have været på kursus i positive træningsmetoder var et af rådene faktisk at lære hunde at finde ro i et bur.
Jeg skal IKKE have burhund, der skal bruge halvdelen af sin dag i bur, men jeg tænker at der er fordele med buret, som jeg vil lade hvalpen drage fordel af.

I hverdagen er jeg hjemme stort set altid, jeg arbejder kun 6 timer om ugen og er så skravlet, at jeg ikke er væk hjemmefra synderligt længe ad gangen, men især i hvalpetiden med unoder og kløende tænder vil jeg gerne have at alenetiden bliver uden adgang til at ødelægge noget.

Jeg har fået lovning på et bur på 50x91 cm, men jeg har det stadig en lillebitte smule svært med bur, så jeg ville være ret ked af at lukke en hund inde der, må jeg tilstå.

Jeg ved af gode grunde ikke endnu hvilket forhold de 3 hunde kommer til at få til hinanden, men som minimum planlægger jeg at gravhundene skal være i samme rum som hvalpen, når de er alene hjemme, og så ser jeg ellers, når vi er faldet på plads i hverdagen efter nogle uger om de skal være der alle 3 eller hvalpen alene, når de skal være alene.

Da jeg overtog gravhundene, led de en del af separationsangst, og det blev hurtigt tydeligt for mig, at de trivedes bedst i bryggerset, når jeg var væk i starten, så jeg holder nok fast i at de skal være i bryggerset. Ellers er de i hele huset, har adgang til alle møbler, seng osv., så det bliver som sagt i meget begrænset omfang (omend planen self er at bur osv. er frit tilgængeligt på frivillig basis også når jeg er hjemme)

Men hvor stor en kravlegård skal der mon købes? Både hvis det viser sig at de helst vil være sammen alle 3, eller hvis det er kun til bassetten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kravlegård til hvalp?
  • #1   1. nov 2022 Bur til hunde er noget der kan bringe pisset i kog hos mange.
    Jeg har selv været meget glad for både transportkasser, weekendseng og bur til mine maltesere.

    Transportkasserne er blevet brugt til transport, og til hundenes helle, når de har været med i byen.

    Buret, mener det var 120x70, blev brugt, når tæverne var i løbetid. Min hanhund hylede og skabte sig, hvis han ikke kunne se tæverne, men hvis han var i buret i samme rum som tæverne, var han helt afslappet. Når vi ikke havde tæver i løb, stod buret åbent og blev brugt af alle hundene.

    Weekendsengen blev brugt i stuen, når vi havde hvalpe. Så var hvalpene sammen med os, og kunne ligge sikkert og uden træk, når de sov.

    Jeg ved ikke, hvilken størrelse bur du skal have, men det er vigtigt, at hunden kan ligge ordentligt, og at den kan vende sig i buret.
    Nogle hunde kan godt lide, at buret virker som en hule, og så kan et tæppe/et stykke stof være en god ting.

    Held og lykke med din nye hvalp, det bliver en interessant - og måske stor opgave at sammenføre to gamle gravhunde med en basset.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   1. nov 2022 Vi har herhjemme flere kravle/løbegårde. De er ikke sat sammen permanent i enderne, så de kan med fordel også bruges som hegn, men der medfølger stænger, så man kan sætte dem sammen til en gård. De er ca. 4 meter lange, når de bruges som hegn.

    Princippet er som her: https://www.bing.com/videos/search?q=ollipet+hvalpeg%c3%a5rd&view=detail&mid=E5C755B92997D5C0ABE4E5C755B92997D5C0ABE4&FORM=VIRE

    De er en lidt dyr løsning, det kan gøres billigere ved, at købe komposthegn og sætte sammen med strips.

    Begge løsninger kan lynhurtigt gøres større/mindre og slås sammen og gemmes væk.

    Herhjemme er de brugt til vores hvalpekuld, ved løbetid og når vi er på ferie/besøg.

    Jeg ville vælge en løbe/kravlegård, hvor hunden har frihed til at bevæge sig og evt. sætte et bur/hule ind i løbegården, fremfor kun et bur.





    .


  • #3   1. nov 2022 Vi har flere hvalpegården, inde er jeg rigtig glad for den her https://cotonshoppen.dk/hvalpegaard-633/ollipet-hvid-hvalpegaard-2-delt-laage-p13014?gclid=CjwKCAjwh4ObBhAzEiwAHzZYU54qmcuGo9_6L2Y1jXOWV9siBCvdBVcjPaNJc2x5jTFt3dJjzKIHZhoCc80QAvD_BwE
    Den er solid og pæn, vi har bygget to sammen for at give nok plads, hvis hvalpen skal opholde sig der mere en en enkelt time af og til, vil jeg klart anbefale hvalpegård, et bur vil oftest være alt for lille, tænk hvis hunden fx får diarre, den har ikke mulighed for at komme væk fra det i et bur;)


  • #4   1. nov 2022 Undskyld for OT, men har du fundet en opdrætter?
    Jeg er nemlig selv rigtig glad for basset hounds, men det er simpelthen ikke lykkes mig at opstøve en opdrætter der går op i at lave sunde funktionelle hunde.Eller de skriver på deres hjemmesider at de går op i sundhed, men når man så ser deres hunde og de manglende helbredstests,så er virkeligheden en anden.Så jeg opgav projektet igen...


  • #5   1. nov 2022 Jeg bruger altid bur når jeg har hvalp. Især om natten de første måneder. Så jeg kan høre når eller hvis hvalpen skal ud og tisse.
    De har været lynhurtig renlige på den måde.
    Derudover er det fint at fodre i buret, så hvalpen kan spise i ro og mag og ikke bliver forstyrret eller forstyrrer.

    Og hvalpen lærer hurtigt at finde ro når den er i bur.
    Jeg lader dog aldrig hvalpen være i lukket bur når den er alene. Men den har adgang til buret.

    Jeg lærer altid hvalpen at være lukket væk fra de andre hunde, først med en babylåge og senere lukket dør.
    Jeg lader først alle hundene være sammen når de er alene når hvalpen er mindst 7-8 mdr.
    Jeg ønsker ikke vild leg når jeg ikke er tilstede. Både hvalp og ældre hunde skal have ro fra hinanden.
    Der er babylåger bare fremragende


Kommentér på:
Kravlegård til hvalp?

Annonce