{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Falsk drægtighed? {{forumTopicSubject}}

Hejsa hønse-¨host¨hundegård.. smiley smiley

Efterhånden har jeg haft nogle hunde gennem tiden, ikke vildt mange men nogen - nogle enkelte tæver men de har så været steriliserede. Har jo sådan set mest haft hanhunde, dog har jeg gennem de sidste 9år (& heldigvis stadig) en lille tæve som er intakt, men hun har aldrig haft "Pige-problemer" på dén her måde - lidt mad-aggresivitet på tæve-måden men det så noget helt andet smiley ...Udover hende har jeg denne her store fine tæve (hvalp) på halvandet år - hende fik jeg passet her over jul & Nytår....Da jeg kom hjem & hentede hende ovre fra naboen, opdager jeg somom hun har hævede tutter & da jeg så undersøger hende nærmere & forsigtigt "presser" på en af dem så kommer der lidt hvidt "mælk" ud....Så har jeg haft holdt øje med hende siden & jeg synes altså hun slikker sig meget, både på tutter & kone...Udover dét er jeg også kommet itvivl om jeg synes hun er en lille smule hævet nede på konen (dog ikke så meget som var hun i løbetid) men med alle symptomerne fremhævet tænkte jeg self. straks på falsk drægtighed som synderen - altså selve min (guts) mavefornemmelse er ikke itvivl men det er jeg (mit hovede) nu lidt alligevel da hun ikke som sådan har andre typiske tegn på falsk drægtighed såsom; nedsat spiselyst, redebygning, piveri, samler på legetøj, ekstra kærlig osv. altså ingen ændringer på adfærd udover slikken? Havde egentlig tænkt at vedhæfte et billede af hendes mave hvis det ville være en hjælp men jeg er på P.c & den kan jeg desværre ikke noget på.. smiley Nu kender jeg jo heller ikke rigtig til hvad der indikere falsk drægtighed som sådan, derfor tænker jeg i kan gøre mig klogere på emnet?

Kan så slet ikke lige huske hvornår hun sidst var i løbetid men tror det 1 - 2 mdr. siden sådan cirkus? (bøvler meget med tal & datoer så ik´ lige hæng mig op på det)..Jeg er itvivl om hvad jeg skal / kan gøre for hende, både på lang & kort sigt for hun er den første hund jeg mistænker til at være falsk drægtig. Jeg synes ikke hun var hævet på den her måde inden hun blev smidt over til naboen...

Hvor lang tid tager sådan noget før hun er "sig selv" igen?
Hvornår må hun møde andre hunde igen?
Hvad skal jeg være (ekstra) opmærksom på?
Skal jeg give hende en bamse som jeg har læst flere steder?
På lang sigt, skal jeg så overveje at få hende steriliseret? Fordele & ulemper? /til eller fra??
& Hvordan kan jeg være sikker på hun rent faktisk ér falsk drægtig? & til sidst hvor lang tid tager sådan en omgang normalt?

Føler mig helt blank på området da det jo er helt nyt emne for mig så er spændt på hvad i siger??? Indtil videre har jeg læst lidt rundt om det på nettet / Google men synes ikke jeg kan finde de svar jeg søger om topic....

Håber både vovser & mennesker kom godt ind i det nye år!*popcorn*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Falsk drægtighed?
  • #1   1. jan 2023 Falsk drægtighed kan sagtens kun være fysiske symptomer, det behøver ikke indebære redebygning mm.
    Hvis det er et par måneder siden løbetid passer det jo tidsmæssigt godt nok.

    Hvis ikke hun er mentalt påvirket ville jeg ikke gøre noget som helst anderledes bortset fra at være lidt opmærksom på, at nogen hanhunde godt kan reagere på drægtige/falsk drægtige tæver som om de var i løbetid, så plejer i at mødes med intake hanner, så hold øje og skil dem ad, hvis hun bliver chikaneret, og det samme hvis hun selv bliver lidt kælling, så vær obs på hun ikke ryger i klammeri med hundevenner. Ellers ville jeg ikke afholde mig fra vanlige aktiviteter inkl møder med hundevennerne, hvis det er noget i plejer at gøre.

    Går hun hen og bliver meget påvirket mentalt kan man i første omgang sørge for rigelig motion og aktivering og då har jeg ladet mig fortælle, det kan hjælpe at skære ned på foderet.
    Er det helt ad H til kan man tage til dyrlægen ig få Galastop, det afhjælper normalt falsk drægtighed hurtigt.
    Er det et tilbagevendende problem ville jeg sterilisere.

    Men igen, hvis det blot er milde fysiske symptomer ville jeg ikke gøre noget.

    Ift tidshorisonten, så følger falsk drægtighed normalt nogenlunde den almindelige drægtighed - altså drægtighedssymptomer frem til det tidspunkt hun ville have født, hvis hun var drægtig og så evt "hvalpepleje" (passe bamser mm) efterfølgende.


  • #3   1. jan 2023 Er der nogen som helt risiko for, at hun er drægtig? Altså er parret af en hanhund mens hun var i løbetid?

    Falsk drægtighed er en naturligt forekommende fænomen, som er enormt praktisk hos vilde hunde, idet alle tæver kan hjælpe med at passe afkom.
    I vores verden er det ofte ikke så praktisk. Det går over af sig selv. Man kan som regel aktivere sig ud af det, dvs mindre foder og mere aktivitet. Har tæven hævet yver og mælk, skal der nogle gange medicinsk behandling til.


  • #4   2. jan 2023 I følge Heras dyrlæge, så stiger risikoen for brystkræft hvis tæven flere gange bliver falsk drægtig. Hvilket var en af årsagerne til Hera blev steriliseret.

    Det er bare lige lidt info du kan tage med. smiley


  • #5   2. jan 2023 #michelle

    Ved i hvert fald at til hundeudstillingen i Herning november d.12-13. var hun ikke i løbetid, men kom det lige efter.
    Det med at mødes med andre hunde ved jeg ikke helt om jeg tør nu hun er sådan, specielt nu når de (hvad jeg har hørt personligt fra flere) godt kan blive ustabile fordi deres hormoner jo raser? Tænker bare det ville være dumt at tage chancen nu jeg heller ikke har den store erfaring med hverken falsk drægtighed eller hende i hendes nuværende tilstand?
    Hvad fanden er Galastop? har jeg aldrig hørt om, hmm - det må jeg lige have slået op..
    Nu når det er første gang hun har/er det, kan det så ikke nå at ændre sig mht. hendes adfærd??
    Udfra hvad du skriver med hvis det er et tilbagevændende problem, mener du så hvis hun kommer det igen "tilbagevendene" eller mener du ifht. adfærden - hvis dén er tilbagevendende?
    & hvor længe tager sådan en drægtighed normalt?
    Tak for svar!

    #isabelle

    Okay - er der normalt delte meninger om det med bamser eller hvad? for jeg har fået afvide af en opdrætter jeg spurgte om emnet - det var ham som sagde jeg skulle give hende en bamse hvis hun begynder at bygge rede? Vil jo helst ikke forværre adfærden..
    Hun er en Rottweiler så heldigvis ingen underuld smiley
    Hvordan ved jeg om hun er "belastet" af hendes falske drægtighed, udover de tydeligt ændrede mønstre jeg lige kan se med det blotte øje?
    Tak for svaret!

    #Malene

    Nej det er der ikke - altså naboen har en intakt hanhund men der er hegn imellem dem - hun er ikke udenfor uden mig mere for der er 2 jagthunde for enden af min have & dem & hende er virkelig blevet gale på hinanden & jeg vil ikke risikere de ryger i flæsket på hinanden selvom der er hegn imellem dem, for jagthundene valgte nemlig at ødelægge det yderste hegn (der er 2 hegn imellem) så det skal jeg have ordnet.. & jeg holder hende væk fra ALLE hunde straks jeg bemærker det mindste tegn der kunne tyde på løbetid for så lader jeg hende ikke ude af syne...
    & tak for svar!

    Nu er hun altså begyndt at pive! smiley & virkelig af ingenting.... smiley


  • #6   2. jan 2023 #AnneJulie

    Tak for infoen - det er også hvad jeg har hørt. smiley


  • #7   2. jan 2023 Idé - hvad er det du snakker om med adfærden?
    Jævnfør dit første indlæg, er der kun tale om fysiske ændringer og ikke adfærdsændringer, er det korrekt?

    Med tilbagevendende mener jeg, hvis hun bliver falsk drægtig efter hver løbetid. Gør hun det og også er megetbelastet af det mentalt, så ville jeg overveje at sterilisere.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #8   2. jan 2023 Du har fået flere gode råd, især med at sætte foderet ned og sæt aktiviteten op.

    Desværre kommer sterilisation også op smiley ja, fordelene med at undgå eventuelle livmoderbetændelser og brystkræft, er nok rigtigt, men til gengæld er der risiko for flere andre sygdomme også andre kræftformer.

    Hormon systemet ER vigtigt !! Der findes efterhånden en del materiale omkring det. Så man kan søge information om for/imod, før man tager en endelig beslutning, der ikke kan laves om. ( vil man have informationerne på dansk, har homøopatisk dyrlæge Lise B. Hansen foredrag om det (Også skrevet en bog, hvor det beskrives) Rie Ravn (Ved ikke hvilken titel, jeg skal give hende smiley ) Holder også foredrag omkring det og har også skrevet en bog (hvori det beskrives).

    En ung tæve kan som hanner have uorden i hormon systemet, der måske har brug for at stabilisere sig og ofte gør det, når de bliver lidt ældre, men der er også mulighed for at få hjælp til at stabilisere hormon systemet, hvis man konsulterer en homøopatisk dyrlæge.

    Igennem snart 34 år som hundeejer, har jeg endnu aldrig fået foretaget det indgreb (sjældent kun haft en hund ad gangen).

    Jeg har en tæve på 9,5 år, der har haft lidt uorden i hormonsystemet, (stammede fra hypofysen og ikke æggestokkene) Startede da hun var ca. 2 år. Hun er blevet justeret i hormon systemet. (Avlstæve).

    Jeg har for første gang haft en tæve med åben livmoderbetændelse for ca. et halvt år siden, hun er på vej til de 7 år og hun blev behandlet medicinsk af dyrlægen, samtidig blev hendes behandling understøttet med homøopatisk behandling. Måske jeg bare har købt hende tid, før en evt. sterilisation, det vides ikke endnu, men hun vil så blive den første, der steriliseres (familiehund og datter af tæven på 9,5).



  • #10   2. jan 2023 #michelle

    Altså om adfærden ikke kan nå at ændre sig fra hendes normale adfærd? (nu det er første gang) ?
    Ja det er korrekt smiley godt nok er hun begyndt at pive en del her idag (også lidt igår aftes) & søge mig lidt mere.
    Super, jamen det ser vi så med tiden om det bliver tilbagevendende...

    #CM

    Ja rigtig gode råd, det er jeg også glad for. smiley
    Okay det var jeg slet ikke klar over - vidste godt det med at forebygge livmoderbetændelse ved sterilisation, men ikke det andet...Hvad er det for andre sygedomme/kræftformer der er risiko ved at få ved/efter sterilisation?? smiley Troede faktisk ikke der var nogle risici udover anæstesien/komplikationer?
    & ja helt sikkert - vil klart undersøge noget (meget) mere inden jeg tager min endelige beslutning omkring sterilisering, men super godt lige at hører alle "nørderne" på H.G først smiley så tak for dit svar!
    Okay, hende vil jeg da prøve at slå op - kunne da være ret fedt & spændende at komme til sådan et foredrag...
    Lyder voldsomt med åben livmoderbetændelse smiley men godt i har fået nogenlunde styr på det. Kunne det også være en mulighed for min hvis det blev aktuelt? altså med homø (det du sagde) -behandling??


  • #11   2. jan 2023 Her er der lige nogle billeder af både tutter & kone smiley hun er blevet noget mere hævet nu som i kan se...

    profilbillede
  • #12   2. jan 2023

    profilbillede
  • #13   2. jan 2023

    profilbillede
  • #14   2. jan 2023 #Isabelle

    Ja okay, synes tit det er svært at finde ud af hvad man skal holde sig til når man hører noget forskelligt fra hundefolk - specielt når jeg nu hører det kan have impact på adfærd & så måske endda for resten af livet smiley - & man selv ikke ved nok til at danne sig en mening. vil jo ikke forværre adfærden HVIS nu hun kommer til at ville have bamser. Det er heldigvis ikke aktuelt.. smiley (endnu)
    Kan godt forstå du ikke sterilisere hvis ikke der er nogen ændringer, det er også derfor min tæve på 9½ år ikke er streiliseret. Hun har aldrig haft noget som indikere jeg skulle foretage et indgreb...dog har jeg da frygtet lidt livmoderbetændelse fordi jeg ikke har ladet hende foretage indgrebet - men ved ikke om det bare mig der er hys? jeg er i hvert fald stadig bange for det sker....kan slet ikke bærer tanken om at miste hende bare fordi jeg ikke har fået foretaget et indgreb på hende.. Det ville være ligesom mit værste mareridt kom til live.....Fy for den da smiley smiley


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #15   2. jan 2023 Kort svar omkring sygdomme i forbindelse med sterilisation:

    Kortere levetid, forkert knoglevækst, cushings syge, korsbåndsruptur, hjertetumorer, hofteledsdysplasi, cancer, urin inkontinens, større risiko for infektionssygdomme, Sygdom i skjoldbruskkirtlen, adfærdsproblemer. (Kilde Lise Bang Hansen)

    Hormonsystemet regulerer rigtig meget i kroppen inkl. dens celler.

    -----------------
    Du spørger: Kunne det også være en mulighed for min hvis det blev aktuelt? altså med homø (det du sagde) -behandling.

    Mener du ved livmoderbetændelse ? Så skal en dyrlæge indover evt. en homøopatisk dyrlæge, der kan give tæven "begge behandlinger" /undersøgelser.

    Eller mente du :

    Uorden i hormonbalancen ? Så er svaret ja, hvis du gør brug af en homøopatisk dyrlæge.

    Jeg gør selv brug af en udenlandsk alternativ behandler med speciale i homøopati, men som ikke er dyrlæge ! Min dyrlæge (mest brugte) Er vidende om det, kender den alternative behandler og har også samarbejdet med denne. Dyrlæger kan ikke undværes !!


  • #16   2. jan 2023 Altså jeg ville nok i første omgang trække vejrer og rage det med ro. Det er ret almindeligt for tæver at blive falsk drægtige, det skal man ikke sætte deres liv på pause for! Tværtimod vil jeg næsten sige, netop når tæven er falsk drægtig skal den aktiveres og jeg ville helt sikkert tage åå ture, til træning mm som vanligt.

    CM - det er vel altid en afvejning af fordele og ulemper. Ja hormoner er vigtige, men hvis tæven er helt ad H til (det lyder ikke til at være tilfældet her... endnu da), så ville jeg se det som ret tungtvejende ift at sterilisere.
    Og en god del af de bivirkninger du lister er påvist ved TIDLIG neutralisering, ikke ved neutralisering generelt - f.eks. øger risiko for HD mm


  • #18   2. jan 2023 Isabelle - ja det er der. Der er lavet undersøgelser om neutralisering de seneste år og på dyrlægeforeningens hjemmeside kan du finde opdateret vejledning til neutralisering med oplysninger om hvordan det bl.a. påvirker vækst, risiko for ledproblemer mm.
    Der er dog det men, at mange af bivirkningerne ses specifikt ved tidlig neutralisering (formentligt fordi de har med vækst at gøre).


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #19   2. jan 2023 Giver personligt ikke så meget for opdateret vejledning til neutralisering fra dyrlægeforeningens hjemmeside, men det er da et skridt på vejen i den rigtige retning.

    Ved for tidlig neutralisering, ser man ofte bivirkningerne ret hurtigt = Hunden stort set hele sit liv måske har problemer.

    Ved senere neutralisering ses ofte også alvorlige bivirkninger, men de opstår som regel først, når hunden når senioralderen (forskelligt fra race til race) For det handler ikke kun om vækst. Hormon systemet er så meget mere end det.

    Det var fra min side kun et input, pga kommentarer der fremkom omkring sterilisation. Man skal tænke sig om, også selv om det i rigtig mange år, har været en "vane" at anbefale indgrebet og stadig, er for rigtig mange dyrlægers vedkommende.


  • #20   2. jan 2023 CM - nu tog jeg netop den, fordi de historisk har været rigtig meget fortalere for neutralisering, så når Isabelle spørge, om der overhovedet er andre, der har fundet de bivirkninger (dem du skriver om), så synes jeg da det er meget sigende, at netop de også har fundet (og indrømmet) de bivirkninger ved neutralisering - når selv de siger, der er de her bivirkninger, så er der nok noget om snakken, for de har jo ikke ligefrem været kendte for at sige noget negativt om neutralisering.
    - så det var ret bevidst, at det var netop dem jeg hev frem lige her smiley

    Ønsker man det, er der jo en del internationale studier, man kan søge mere info i.

    Og nej, selvfølgelig er bivirkningerne ikke alle udelukkende relateret til vækst. Men lige netop HD, korsbånd o.l. har i høj grad en sammenhæng med væksten at gøre.


  • #22   2. jan 2023 Måske den her artikel er lidt mere grundig, end Lise Bang smiley

    https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2020.00388/full


  • #23   3. jan 2023 #CM

    Mange tak for uddybelsen smiley så blev jeg da også klogere omkring dét.
    Mente ifht. livmoderbetændelse?? - selvom jeg også godt kunne bruge svaret/forklaringen omkring hormonubalancen. Lyder spændende, selvom det nok ikke må være særlig spændende når ens hund døjer med det - men mega fedt lige at få lidt viden omkring dette også.. (y)

    #Michelle

    Fedt nok du skriver at man lige skal huske; "trække vejret & tage den med ro" og "det skal man ikke sætte sin hunds liv på pause for" de kommentarer kunne jeg SÅ godt lige bruge! for det var faktisk det jeg lidt begyndte at få ind i hovedet (selvom jeg egentlig samtidig også selv tænkte at tage den lidt med ro) - at det jo så ville være nogle pisse svære måneder nu min tæve også har den alder hun har (1½ år, snart 2) hvis jeg skulle til at holde hende væk fra omverdenen bare fordi hun nu er falsk drægtig. Så din(e) kommentarer fik mig sku lige til at sænke skuldrene lidt, slappe lidt af & blive bekræftet i ikke at blive så hys..... smiley

    #Isabelle

    Ja nemlig. Men hører jo også på hvad du siger smiley - specielt når du siger at det kan blive forstærket for vil jo helst ikke "forværre" situationen/adfærden hvis vi kommer til det med plysdyrene...
    Kan fandme godt forstå du også var urolig for livmoderbetændelse! det er jeg også stadig! Skønt at du undgik alle sygdommene & de blev så flot en alder smiley pyyyw.. Ja håber sku ikke min den bette på 9½ år nogensinde får livmoderbetændelse, hun er generelt så sund en hund & har aldrig fejlet noget! så det ér virkelig min aller største frygt for hende smiley


  • #24   3. jan 2023 Super fedt at i alle kommer med så gode indput her i min tråd smiley kan virkelig bruge det til noget, det hele!
    Tusind tak for det ihvert fald....må lige have undersøgt mere omkring de sygdomme der. Men dejligt det ikke sådan lige er aktuelt lige nu...

    Tak for linket Anne! ja også til CM & Michelle smiley altid rart (spændende) med ny viden ^^

    Må igang med at læse noget mere, også sådan generelt - er simpelthen blevet for dårlig til at få læst. Altså nu læser jeg da lidt på nettet når jeg sådan surfer rundt men nu det ikke ligefrem lange romaner (gloser) jeg får læst så det er tit primitivt hvad jeg får suget til mig af viden....


  • #25   3. jan 2023 Idefix, det gode ved det engelske link er, at du kan nøjes med at læse om den/de racer der er relevante. Man skal måske lige læse det et par gange (med mindre man er engelskkyndig/engelskyndig smiley ), men det giver et ret godt overblik over for og imod neutralisering fra et evidensbaseret synspunkt.



  • #26   3. jan 2023 Cool Anne, haha ja jeg genkender godt det med lige at skulle læse sætningerne et par gange ekstra når det er Engelsk jeg læser smiley tror jeg er helt alm. DANSK til Engelsk - altså jeg kan læse & skrive det sådan nogenlunde det basic, men tale det! Uha, dét er straks noget andet! smiley hahah

Kommentér på:
Falsk drægtighed?

Annonce