Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven
Det veterinære sundhedsråd er i dag kommet med en udtalelse om taping og anden korrigering af ørestilling.
Det er jo temmelig anvendt, og også herinde gives bunkevis af råd om det. Får det nogle til at overveje en anden linje fremover?
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyhedsbreve/Sider/Udtalelse-om-korrigering-af-orestilling-hos-hunde.aspx?fbclid=IwAR328e14xBN5HiOMh1MTCMk06ZtJ--szHuUDno2CX0WcMdiL3ujH07xzNkk
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.766
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men det kunne da være dejligt, om det fik nogen til at ændre praksis, også selvom jeg synes det er lige i overkanten at kalde det dyreplageri (afhængig af metoden der bruges).
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.068
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.545
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.464
Hvad F sker der i hovedet på de mennesker, der sidestiller lidt lim på et øre med dyremishandling .. hvad er det andet så ??????
Jeg har aldrig forestået fascinationen af noget så imponerende ligegyldigt som et udseende, men ...
Det der, det er for langt ude.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Men fuldkommen enig.
jan 2007
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
maj 2009
Det ville drive mig til vanvid hvis min hund havde to forskellige ører.
Jeg er også ret sikker på, at dyrlægerne ikke vil melde det, hvis der kommer en hund med tape.
Jeg synes, at de i stedet for skulle gøre det ulovlig at have hund i bur 8 - 9 - 10 timer mens folk er på arbejde eller om natten
Det kalder jeg dyrplageri
maj 2009
Og det er ikke kun på Island det foregår, i nogle østlande og nogle arabiske lande gør det også.
Så en udsendelse fra Bulgarien det var simpelthen så ulækker
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.729
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
sep 2017
maj 2009
Bille ville aldrig få lov til at røre ved mine dyr.
Man behøver hellere ikke tage til dyrlæge for at få stivet ørene, det kræver ikke en operation og det gør man selv
Hvis ikke hunden fik ens ører efter tapening må jeg jo leve med det.
Gaddafi havde tapet ørene i lang tid.
Det virkede ikke 100% på ham. Han havde meget "åbne" ører, og dem levede jeg så med.
jan 2006
HELT enig !
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Jeg tænker at der er flere åbenlyse steder at rette opmærksomheden mod fx hestene og kreaturerne på Molslaboratoriet og andre tossede rewilding projekter hvor dyrevelfærdsloven åbenbart ikke gælder.
Når det så er sagt så gad jeg godt se 20 sheltier som ikke har haft lim eller tyggegummi i ørerne som hvalp/unghund. Mig bekendt så gør alle det mere eller mindre i den race for man vil hellere gå med livrem og seler end at stå med en hund med "forkerte" ører.
jan 2007
Racestandarden skulle jo gerne beskrive et udseende, man reelt kan avle sig frem til, ikke et der kræver klippe-klistre-færdigheder.
Anni - de gør det også i USA. Noget med at hormonet bruges til medicin til kvinder i overgangsalderen, har jeg læst mig til.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Men derfra og så til at kalde det dyremishandling syntes jeg at der er langt imellem når man ikke påfører hunden smerte eller unødig operation, selvom jeg da personligt foretrækker naturlige hunde.
Jeg har det selv mest stramt med dem som taper ørerne op og sammen ovenpå hundens hoved, da jeg faktisk tænker at det påfører hunden ubehag, da ørerne med tape og stivere "flyver" rundt på hovedet af hunden når den løber mv.
Jeg forstår heller ikke ideen med at man føner sin hund, topére den, sprayer den og puder den for at udstille den, da man jo derved kan dække/skjule fejl og mangler.
Rigtig mange boxere og Doberman har jo desværre lange tynde og skrøbelige haler og det er jo desværre fordi at man i rigtig mange har kuperet dem, så man har ikke kunne vælge at avle på hunde med gode/rigtige haler som ikke gik i stykker.
maj 2009
jan 2007
Og ift grooming står jeg altså også af - tænk sig, for aussies findes der ligefrem dyre kurser man kan tage på for at lære at klippe-klistre - det skulle forestille at være en brugsrace, om end det jo også er lidt tid siden afhængig af linjer. Men den sælges altså stadig som værende sådan en "løber på væggene, helt vildt krævende brugsrace" blandt mange opdrættere, og så degraderer de den alligevel til en frisør-dukke, når den skal vises frem
jan 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.523
Men jeg er til gengæld helt enig med Michelle, hvis man gerne vil have en race fastholder den ørestilling, der er nævnt i standarden og som må formodes at være baseret på typiske hunde, da standarden blev lavet, så er det på den lange bane en dårlig ide at ændre ørestillingen, hvad enten det er med lim, snot eller andet. Der går ikke længe, så vil ingen opdrættere vide, hvilke linjer man kan forvente korrekt ørestilling fra og hvilke man ikke kan. Det kan godt være, man hjælper sig selv kortvarig, men man hjælper ikke racen på den lange bane.
Den holdning har jeg altid haft, så ingen ændring her.
maj 2008
jul 2012
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.275
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 541
Øret er ikke lukket så der er ikke problem med svamp og sår medmindre hunden ikke tåler plaster. Så må man jo opgive at have det på og nulre ørerne meget i stedet.
Det er godt nok langt ude at det kan medføre en dyreværnssag.
Hvor de virkelige problemer blot kan fortsætte i vanlig stil og hvor opdrættere påpeger at uha nej, vi skal ikke skyde på andre racers ekstremer, for så er der guf for dyreværnsaktivister
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.275
okt 2022
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Nå, dyremishandling er det næppe, men det er fanme uetisk. Hvordan får man avlet "skøre" ører ud af en race, hvis man bare kan tape hvalpene og siden avle på dem?
jul 2012
Men hverken tyggegummi eller tape følte han sig generet af på nogen måder
okt 2022
Jeg har haft mine sidste Boxere, og ingen af dem har haft tape på, trods en kuperet far. Men han havde kæmpeører og store næsebor. Noget han har givet videre til vores. Men alligevel fik jeg en der havde trange næsebor og måtte opereres. Det troede jeg var en dødsdom, men det var normalt. Også at bruge dem i avl. Det blev mit endeligt med Racen jeg elsker men som bare er alt for syg.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Jeg ville ønske man istedet forbød import at kuperede hunde, især de ørekuperede som jeg synes der er en del af... måske man også kunne kigge på folks brug af bur til deres hunde og sætte nogen retningslinjer for dette?
sep 2017
Slutteligt fremgår af udtalelsen: "Såfremt der ikke opstår komplikationer ved den anvendte procedure, og såfremt denne ikke udføres uhensigtsmæssigt, eksempelvis i form at betydelig vægt i relation til de anatomiske forhold, vævsirritation, mm. vil indgrebet sandsynligvis i de fleste tilfælde næppe giver anledning til mere end uvæsentlig lidelse og uvæsentlig smerte. Påsætningen etableres dog med det formål, at give et varigt mén, i form af ændring af ørenes ydre fremtoning, ligesom der er risiko for udvikling af sår, betændelse mv. i forbindelse med indgrebet, hvilket Rådet finder indebærer risiko for væsentlig lidelse, smerte, angst og ulempe."
sep 2017
jan 2006
“Og der vælger vi at lægge vores energi og engagement istedet for “
okt 2022
Som sagt er de betydeligt mere irriterede af halsbånd.
maj 2009
Men hvis hunde er generet af noget så reagerer de på det, som for eksempel at få halsbånd/sele på. Blive stukket ag dyrlægen mm.
Og ja, vi VED, at deres hørelse ikke er påvirket fordi hunden er tapet. Man taper jo ikke øregangen til.
Prøv lige engang at tage op for oven på dit øre og tape det. Hvis du taper rigtig, så hører du lige så godt som uden tape.
Tapede ører giver ikke senfølger andet end at ørene evt ændrer facon, så det er jo helt forfærdeligt at tape.
Men at operere på sunde og raske hunde, fordi man ikke gider at leve med løbetider og fordi man ikke gider at opdrage sin hanhund er selvfølgelig noget andet. Det generer åbenbart ikke hunden, selv om neutralisering giver senfølger.
Dobbeltmorale længe leve.
sep 2017
Nu har jeg tænkt og tænkt - hvordan gør man det (permanent), uden operation, når tape ikke er nok? Sætter man selv noget IND i øret, eller? For dét er om muligt endnu mere crazy end at lade Bille operere (som trods alt er i narkose).
maj 2009
Der bruges som regel skumgummi eller tampax som stivere, da de er bløde og skånsomme.
maj 2008
maj 2009
Det er for eksempel en mønt med en passende vægt man sætter på øretippen
okt 2022
Ved kun at bøje flippen sammen som på mit billede forhindrer man ikke de lette ører i at flyve og sidde højt. Det har heldigvis aldrig været vores problem, men kun at ørerne vil stå ud forkert. Nulren i rigelige mængder kan gøre det samme ved øret. Men mine hvalpe har ikke tid til det, og det irriterer dem langt mere.
maj 2009
Til dem der har den indstilling Isabelle
maj 2009
Til de racer med kipører
sep 2017
Der bruges som regel skumgummi eller tampax som stivere, da de er bløde og skånsomme.
Men det er jo ikke en permanent løsning. Bille opererer (eller gjorde i gamle dage, jeg ved egentlig ikke om han stadig gør) stivere ind i øret, så det kan stå til evig tid - uden at noget er tapet på for at hjælpe. Min barndomsveninde fik opereret et implantat ind i pungen på sin terrier, så den kunne udstilles og godkendes til avl.
okt 2022
sep 2017
jan 2006
Historien går, at efter et stykke tid røg stenen ned af sig selv - og så var der lige pludselig tre sten i pungen
Ved ik om det er rigtigt, skal lige tilføjes.
maj 2009
Ikke engang de amerikanske opdrættere jeg kender far nævnt det.
Jeg kan hellere ikke forestille mig at man kan det.
Ørene er da alt for tynde til at man kan operere fremmedlegemer ind i dem, samt at hunden så hellere kan bevæge sine ører naturligt.
Udstillingsmæsig vil det da hellere ikke være en fordel, da en hund, hvor ørene ikke kan bevæges naturlig, samt at man både må kunne se og føle at der er opereret noget ind.
At man opererer sten ind i kryptoichide og kastrater er ikke nyt, det var meget "moderne"
i Tyskland for en del år siden
Hvor udbredt det er nu ved jeg ikke.
maj 2009
Jeg har en del historier om Bille, som desværre er sandt.
Martine den du nævner er en sand historie, kommer den manglende sten alligevel ned, så opererer man bare en gang til.
Da han er politiets dyrlæge er der også mange ph - medlemmer der bruger ham..
En af mine træningskammeraters hund fik skaldede pletter og kløede meget så den måtte jo en tur til Bille.
Bille havde straks en diagnose da han så hunden.
Den havde fået sodeksem, hunden fik en sprøjte som nok skulle hjælpe.
Der er så bare det, at det kun er grise der kan få sodeksem, at det ikke klør og at der ikke findes ordentlig behandling af det.
Hunden kom til en anden dyrlæge og fdet viste sig at den havde demodex.
Ejeren af hunden var så idiotisk, at han vendte tilbage til Bille, for alle kan jo tage fejl.
okt 2022
sep 2017
maj 2009
Men det er selvfølgelig Bille og alt kan lade sig gøre hos ham, bortset fra hd/ad fotografering, fordi DKK ikke mere godkender hans.
jan 2007
Nu er hunden 7 år - den bevæger sig stort set aldrig hurtigere end luntetrav og bliver ofte "væk" på gåtur, fordi den stopper op og holder pauser. Dens bevægelse og potestilling på et forben bliver løbende mere og mere underlig - nærmest som om den prøver at lave en knytnæve. For mig ser det ud til at skyldes smerter.
- men ejer mener jo, at alderen beviser, at første dyrlæge bare ville have penge, og at Bille jo havde ret (og endda til små penge). Det er løbende noget jeg stikker til, fordi jeg simpelthen har så ondt af den hund. Men sådan en dyrlæge kan dælme gøre livet svært for sådan en hund, når ejer vælger at tro ham. Ejer kan desværre ikke se, at det der "vokseværk" aldrig gik væk, og at hunden næppe bare er helt usædvanligt rolig og har været det gele livet
maj 2009
jan 2007
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Den med de kryptorkide hanner er god nok, jeg har mærket tre sten på en dobermann for mange år siden
Det kommer vi nok aldrig til livs, for der er efterhånden andre ting, som det er vigtigere, at tage hånd om. Ører taper vi så ikke, de sidder korrekt på 80-90% og da ingen taper er det ret nemt at se
jan 2007
Hvordan man med god samvittighed kan gøre den slags ved et dyr, man må antages at holde af er mig en gåde.
maj 2009
Er der nogen der ved, om doktor død stadig praktiserer?
jul 2021
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Hvis man har et problem med en ørestilling, er der for mig at se, kun 2 situationer, der bliver lidt udfordret:
- Udstillinger
- Avl
Det er nok muligt, at nogle som havde store drømme om at udstille deres hund og hente pokaler hjem, er nødt til at indse at deres hund egner sig bedre til noget andet. Men man vælger vel aktivitet ud fra hundens evner, sind, fysik, temperament osv., ikke? Nå ja - så blev det ikke til en væg med rosetter, men til gengæld fik man alligevel en dejlig ven, og overskud til at lave så meget andet sjovt.
Der er jo en vis sammenhæng mellem udstillinger og avl. Så hvis en hund pga en "charme", som jeg vælger at kalde det, ikke egner sig til udstilling, egner den sig sikkert heller ikke til avl.
Men igen - så er der så meget andet, ikke?
Blandt mennesker er vi for længst hold op med at tvinge venstrehåndede til at skrive med højre! Og måske er jeg ikke så god til at bruge en højrehåndssaks, men så finder jeg bare en anden! Sværere er det jo ikke
I øvrigt vil en ørekorrektion jo kun korrigere det synlige ydre og IKKE arvematerialet.
Så i bund og grund svarer det jo til at tisse i bukserne for at holde varmen.
Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven