{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven {{forumTopicSubject}}

Det veterinære sundhedsråd er i dag kommet med en udtalelse om taping og anden korrigering af ørestilling.

Det er jo temmelig anvendt, og også herinde gives bunkevis af råd om det. Får det nogle til at overveje en anden linje fremover?

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyhedsbreve/Sider/Udtalelse-om-korrigering-af-orestilling-hos-hunde.aspx?fbclid=IwAR328e14xBN5HiOMh1MTCMk06ZtJ--szHuUDno2CX0WcMdiL3ujH07xzNkk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven
  • #1   19. jan 2023 Jeg ser det som fuldstændigt logisk, at korrigering af ører er i modstrid med loven, ligesom alle øvrige kosmetiske indgreb af mere eller mindre indgribende karakter.

  • #2   19. jan 2023 Ingen ændring her, så vigtig er ørestilling simpelthen ikke for mig... og hvis det var, ville jeg da ønske at købe hvalp efter forældre med korrekte ører, og det har (en del) opdrættere så gjort ret besværligt ved at gøre det umulige at vide, hvilke ører deres avlsdyr ville gave haft uden "hjælp"

    Men det kunne da være dejligt, om det fik nogen til at ændre praksis, også selvom jeg synes det er lige i overkanten at kalde det dyreplageri (afhængig af metoden der bruges).


  • #3   19. jan 2023 Jeg har svært ved at se, at et stykke elefantsnot/tyggegummi skulle være dyremishandling.

  • #4   19. jan 2023 Jeg forstår ikke hvordan det at hjælpe naturen på vej uden brug af kirurgi er dyremishandling smiley

  • #5   19. jan 2023 .. og vi har lige fået minkene tilbage i burene .. og i (på?) Island er der hopper der bliver gjort drægtige og herefter får tappet vistnok 10% af deres blod .. får en ulovlig abort (fik lige set starten til det smiley smiley smiley smiley - og herefter gjort drægtige igen .. osv osv ...

    Hvad F sker der i hovedet på de mennesker, der sidestiller lidt lim på et øre med dyremishandling .. hvad er det andet så ??????

    Jeg har aldrig forestået fascinationen af noget så imponerende ligegyldigt som et udseende, men ...
    Det der, det er for langt ude.


  • #6   19. jan 2023 Jeg synes også, det er lidt ekstremt at kalde det dyremishandling, alt efter hvilken metode, der bruges selvfølgelig. Lidt moleskin og tape er for de fleste hunde max lidt irriterende i starten (ligesom mange andre nye ting er, fx seler, snor og halsbånd), og så er det ligesom det. Hvis det generer hunden mere end det, så stopper man selvfølgelig. Så meget er ørestillingen heller ikke værd.

  • #7   19. jan 2023 Martine, de nye mink der er kommet til Danmark er de sidste som var i Norge.
    Men fuldkommen enig.


  • #8   19. jan 2023 Enig Susanne - det er en underlig praksis synes jeg, men hvis det er dyremishandling, så er der dælme mange ting, vi mere eller mindre dagligt udsætter vores hunde for, der kan komme i samme kategori.

  • #9   19. jan 2023 Sidespring.. men hvorfor gør man det der mod de stakkels hopper, på Island?

  • #10   19. jan 2023 Jeg ville stadig tape/lime ørene.
    Det ville drive mig til vanvid hvis min hund havde to forskellige ører.

    Jeg er også ret sikker på, at dyrlægerne ikke vil melde det, hvis der kommer en hund med tape.

    Jeg synes, at de i stedet for skulle gøre det ulovlig at have hund i bur 8 - 9 - 10 timer mens folk er på arbejde eller om natten
    Det kalder jeg dyrplageri


  • #11   19. jan 2023 Anne Julie, det er for at få et bestemt hormon som bruges til medicin.
    Og det er ikke kun på Island det foregår, i nogle østlande og nogle arabiske lande gør det også.
    Så en udsendelse fra Bulgarien det var simpelthen så ulækker


  • #12   19. jan 2023 Anni, hvad så hvis tape ikke hjalp? Ville du så tage ned til Bille Ruwald og få opereret stivere i ørerne?

  • #14   19. jan 2023 En operation er jo en helt anden kategori, og bør selvfølgelig på ingen måde være acceptabelt for at få korrekt øreposition...

  • #16   19. jan 2023 #14, men Anni skriver “Det ville drive mig til vanvid hvis min hund havde to forskellige ører. ” Og så spørger jeg (hende) hvad hun ville gøre, hvis tape ikke var nok. For der ér jo dyrlæger der opererer.

  • #17   19. jan 2023 Anne, nej det ville jeg ikke.
    Bille ville aldrig få lov til at røre ved mine dyr.
    Man behøver hellere ikke tage til dyrlæge for at få stivet ørene, det kræver ikke en operation og det gør man selv

    Hvis ikke hunden fik ens ører efter tapening må jeg jo leve med det.
    Gaddafi havde tapet ørene i lang tid.
    Det virkede ikke 100% på ham. Han havde meget "åbne" ører, og dem levede jeg så med.


  • #18   19. jan 2023 Bille ville aldrig få lov til at røre ved mine dyr.

    HELT enig !


  • #19   19. jan 2023 Det er ikke noget jeg selv har benyttet mig af, men at kalde de dyremishandling tænker jeg nok også lige er i overkanten, så længe man ikke gør noget operativ som ikke er nødvendigt eller påfører hunden smerte.

    Jeg tænker at der er flere åbenlyse steder at rette opmærksomheden mod fx hestene og kreaturerne på Molslaboratoriet og andre tossede rewilding projekter hvor dyrevelfærdsloven åbenbart ikke gælder.

    Når det så er sagt så gad jeg godt se 20 sheltier som ikke har haft lim eller tyggegummi i ørerne som hvalp/unghund. Mig bekendt så gør alle det mere eller mindre i den race for man vil hellere gå med livrem og seler end at stå med en hund med "forkerte" ører.


  • #21   19. jan 2023 Aboutmydogs - men hvis nu 80% af hundene (eller mere) får forkerte ører, er vi så ikke ude i, at den er gal med enten racestandarden (der lægger for meget vægt på ørestilling) eller avlen?
    Racestandarden skulle jo gerne beskrive et udseende, man reelt kan avle sig frem til, ikke et der kræver klippe-klistre-færdigheder.

    Anni - de gør det også i USA. Noget med at hormonet bruges til medicin til kvinder i overgangsalderen, har jeg læst mig til.


  • #22   19. jan 2023 Michelle: Jo, hvis hunden ikke kan få de ører der er beskrevet i racestandarden af sig selv og uden indgriben, så er der helt sikkert noget galt i den måde der bliver avlet på.

    Men derfra og så til at kalde det dyremishandling syntes jeg at der er langt imellem når man ikke påfører hunden smerte eller unødig operation, selvom jeg da personligt foretrækker naturlige hunde.

    Jeg har det selv mest stramt med dem som taper ørerne op og sammen ovenpå hundens hoved, da jeg faktisk tænker at det påfører hunden ubehag, da ørerne med tape og stivere "flyver" rundt på hovedet af hunden når den løber mv.

    Jeg forstår heller ikke ideen med at man føner sin hund, topére den, sprayer den og puder den for at udstille den, da man jo derved kan dække/skjule fejl og mangler.

    Rigtig mange boxere og Doberman har jo desværre lange tynde og skrøbelige haler og det er jo desværre fordi at man i rigtig mange har kuperet dem, så man har ikke kunne vælge at avle på hunde med gode/rigtige haler som ikke gik i stykker.


  • #23   19. jan 2023 Jeg er også imod unødvendige operationer, og kuperinger, men at man har forbudt at få ulveklør fjernet synes jeg er hul i hovedet, for de fleste hunde med ulveklør river dem løs, nogle endda flere gange. Og det ender alligevel med, at de må opereres væk. I mine øjne er det mere humant at fjerne dem på nyfødte

  • #24   19. jan 2023 Enig, jeg synes også det er overkill at kalde det dyremishandling afhængig af metoden (dobere med stativ på hovedet har keg altid haft det stramt med, også hvis man ser bort fra kuperingsdelen).

    Og ift grooming står jeg altså også af - tænk sig, for aussies findes der ligefrem dyre kurser man kan tage på for at lære at klippe-klistre - det skulle forestille at være en brugsrace, om end det jo også er lidt tid siden afhængig af linjer. Men den sælges altså stadig som værende sådan en "løber på væggene, helt vildt krævende brugsrace" blandt mange opdrættere, og så degraderer de den alligevel til en frisør-dukke, når den skal vises frem smiley




  • #25   19. jan 2023 Anni - de fleste ligefrem? Islænderne har ofte dobbelte ulveklør og ulveklør er (var?) et krav i racestandarden - er ikke stødt på nogen hvor det har givet problemer, selvom man da sikkert kan støve et par stykker op.

  • #26   19. jan 2023 Jeg synes også det er overkill at kalde det dyrplageri.

    Men jeg er til gengæld helt enig med Michelle, hvis man gerne vil have en race fastholder den ørestilling, der er nævnt i standarden og som må formodes at være baseret på typiske hunde, da standarden blev lavet, så er det på den lange bane en dårlig ide at ændre ørestillingen, hvad enten det er med lim, snot eller andet. Der går ikke længe, så vil ingen opdrættere vide, hvilke linjer man kan forvente korrekt ørestilling fra og hvilke man ikke kan. Det kan godt være, man hjælper sig selv kortvarig, men man hjælper ikke racen på den lange bane.

    Den holdning har jeg altid haft, så ingen ændring her.



  • #27   19. jan 2023 Jeg har nu også haft meget få problemer med ulvekløer efter 42 år med en flok hunde med dobbelte ulvekløer. De problemer jeg har haft med kløer har i langt de fleste tilfælde været med kløerne på selve poterne, og dem er der vel ikke nogen, der vil have fjernet. I hvert fald ikke i DK og på hunde.

  • #28   20. jan 2023 Min brors rundkørsel fik nogle ulvekløer fjernet. Han havde dobbelte ulvekløer og problemer med dem.

  • #31   20. jan 2023 Enig med jer, der mener at det er en smule i overkanten at kalde det dyremishandling. Men hvis det generer hunden, bør man ikke gøre det, blot for udseendets skyld.

    Dét, der fortælles om hopper er jo bare virkelig ulækkert, og med de naturlige kosttilskud, man kan få til kvinder i overgangsalderen, er det også helt unødvendigt!

    Anton havde ulvekløer (ulvekløer sidder på bagbenene), og har aldrig i sine knapt 13 år haft problemer med dem, og han fik altså størstedelen af sine ture i naturområder, hvor der var rigeligt at hænge fast i.


  • #32   20. jan 2023 Jeg syntes det er dejligt at Fødevarestyrelsen melder så klart ud, det betyder ikke at jeg syntes at alt mulig andet er ok, det betyder bare at jeg syntes det er rart at der bliver meldt så klart ud på et direkte spørgsmål og jeg håber at rigtig mange vil stoppe med at klippe og klistre!

  • #34   20. jan 2023 En Boxer der får foldet øre og får plaster på har ingen gene af det, andet end i den tid det tager at sætte på og tage af. Aftagning sker her med påsmøring af olie så klisteret opløses.
    Øret er ikke lukket så der er ikke problem med svamp og sår medmindre hunden ikke tåler plaster. Så må man jo opgive at have det på og nulre ørerne meget i stedet.
    Det er godt nok langt ude at det kan medføre en dyreværnssag.
    Hvor de virkelige problemer blot kan fortsætte i vanlig stil og hvor opdrættere påpeger at uha nej, vi skal ikke skyde på andre racers ekstremer, for så er der guf for dyreværnsaktivister smiley


    profilbillede
  • #35   20. jan 2023 Stakkels boxer og jeg mener det faktisk, uanset hvad du mener så må det der sku være ubehageligt at rende rundt med og det er så fuldstændig unødvendigt! Jeg fatter simpelthen ikke hvordan man kan syntes det er ok!! Der er rigtig mange andre ting jeg også syntes skulle påtales, men det giver sku da ikke mening at fordi noget andet er værere så er det ok at plastre hundens ører til, kun for at få ørene til at se anderledes ud!!

  • #36   20. jan 2023 Bodil, det er til mindre gene end halsbåndet. De mærker det ikke overhovedet når det er på. Det tager under 2 min at sætte på ovenikøbet. Det kan du så tro på eller lade være. Men det er et fact.

  • #37   20. jan 2023 Hvad bliver det næste? Snart må man vel heller ikke sparke sin hund.
    Nå, dyremishandling er det næppe, men det er fanme uetisk. Hvordan får man avlet "skøre" ører ud af en race, hvis man bare kan tape hvalpene og siden avle på dem?


  • #38   20. jan 2023 Vi prøvede med tyggegummi på Balder. Det faldt konstant ud. Så prøvede vi at tape ørerne. Men da han blev rød under tapen stoppede vi og lever nu med hans stritører.

    Men hverken tyggegummi eller tape følte han sig generet af på nogen måder


  • #39   20. jan 2023 Søren se det er mere interessant. Men i racer der stadig kuperes og bruges i avlen, der er det ikke til at danne sig et overblik over gode ører. Og så længe der trækkes ned både i avlskåring og på udstillinger for ører så bliver det svært at undgå tape på en del racer. Men det gør det så ikke længere. På billeder ihvertfald.
    Jeg har haft mine sidste Boxere, og ingen af dem har haft tape på, trods en kuperet far. Men han havde kæmpeører og store næsebor. Noget han har givet videre til vores. Men alligevel fik jeg en der havde trange næsebor og måtte opereres. Det troede jeg var en dødsdom, men det var normalt. Også at bruge dem i avl. Det blev mit endeligt med Racen jeg elsker men som bare er alt for syg.


  • #40   20. jan 2023 Jeg synes det er noget pjat at man har brugt ressourcer på dette og lidt langt ude at kalde det en overtrædelse af dyrevekfærdsloven...

    Jeg ville ønske man istedet forbød import at kuperede hunde, især de ørekuperede som jeg synes der er en del af... måske man også kunne kigge på folks brug af bur til deres hunde og sætte nogen retningslinjer for dette?


  • #41   20. jan 2023 Nu har rådet jo ikke udtalt sig af egen drift, men er blevet stillet konkrete spørgsmål, som der er svaret på. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyhedsbreve/Documents/udtalelse%20Det%20veterin%C3%A6re%20Sundhedsr%C3%A5d%20om%20hunde%C3%B8re.pdf

    Slutteligt fremgår af udtalelsen: "Såfremt der ikke opstår komplikationer ved den anvendte procedure, og såfremt denne ikke udføres uhensigtsmæssigt, eksempelvis i form at betydelig vægt i relation til de anatomiske forhold, vævsirritation, mm. vil indgrebet sandsynligvis i de fleste tilfælde næppe giver anledning til mere end uvæsentlig lidelse og uvæsentlig smerte. Påsætningen etableres dog med det formål, at give et varigt mén, i form af ændring af ørenes ydre fremtoning, ligesom der er risiko for udvikling af sår, betændelse mv. i forbindelse med indgrebet, hvilket Rådet finder indebærer risiko for væsentlig lidelse, smerte, angst og ulempe."


  • #42   20. jan 2023 Tænk hvis rådet var blevet stillet et spørgsmål om, hvorvidt det er i strid med dyrevelfærdsloven at ørekupere (som jo er reguleret i lov), og svaret var, at "jahhhh, johhhhh, MEN der er jo hunde der sidder i bur 8 timer om dagen, slagtesvin der pines i varme lastbiler, kalve der fjernes fra deres mor straks efter fødslen, islandske hopper der gøres drægtige og meget andet, så godt nok er det i strid med lovgivningen og etisk forkert, men vi ser igennem fingre med det, fordi der er andre områder, hvor dyr har det værre......"

  • #43   20. jan 2023 fordi der er andre områder, hvor dyr har det værre......"

    “Og der vælger vi at lægge vores energi og engagement istedet for “


  • #45   20. jan 2023 Hvis de var generede eller mærkede det ville de nok enten klø sig eller ryste på hovedet. Det gør de så ikke.
    Som sagt er de betydeligt mere irriterede af halsbånd.


  • #47   20. jan 2023 Ja Isabelle, hunde er gode til at skjule smerter.
    Men hvis hunde er generet af noget så reagerer de på det, som for eksempel at få halsbånd/sele på. Blive stukket ag dyrlægen mm.
    Og ja, vi VED, at deres hørelse ikke er påvirket fordi hunden er tapet. Man taper jo ikke øregangen til.
    Prøv lige engang at tage op for oven på dit øre og tape det. Hvis du taper rigtig, så hører du lige så godt som uden tape.
    Tapede ører giver ikke senfølger andet end at ørene evt ændrer facon, så det er jo helt forfærdeligt at tape.
    Men at operere på sunde og raske hunde, fordi man ikke gider at leve med løbetider og fordi man ikke gider at opdrage sin hanhund er selvfølgelig noget andet. Det generer åbenbart ikke hunden, selv om neutralisering giver senfølger.

    Dobbeltmorale længe leve.


  • #49   20. jan 2023 Anni, du skrev Man behøver hellere ikke tage til dyrlæge for at få stivet ørene, det kræver ikke en operation og det gør man selv

    Nu har jeg tænkt og tænkt - hvordan gør man det (permanent), uden operation, når tape ikke er nok? Sætter man selv noget IND i øret, eller? For dét er om muligt endnu mere crazy end at lade Bille operere (som trods alt er i narkose).


  • #50   20. jan 2023 Anne, man sætter "stivere" på indersiden af øret og så taper man rundt om på den udvendige side.
    Der bruges som regel skumgummi eller tampax som stivere, da de er bløde og skånsomme.


  • #54   20. jan 2023 Man hører meget om tape og lim m.m., men hvordan sætter man egentlig vægte på hundes ører, og præcis hvad skal opnås med det? Hvilke racer bruges det på ? Umiddelbart synes jeg, det lyder mere ubehageligt end tape og lim.

  • #56   20. jan 2023 Isabelle, det er ikke vægte man hænger på ørene.
    Det er for eksempel en mønt med en passende vægt man sætter på øretippen


  • #57   20. jan 2023 Nogle Boxeropdrættere bruger det at sætte en 20’er fast på øreflippen med tape under så mønten ikke ligger inde på huden. Det har jeg aldrig selv benyttet da jeg tænker det må gøre ondt hvis hunden ryster hovedet.

    Ved kun at bøje flippen sammen som på mit billede forhindrer man ikke de lette ører i at flyve og sidde højt. Det har heldigvis aldrig været vores problem, men kun at ørerne vil stå ud forkert. Nulren i rigelige mængder kan gøre det samme ved øret. Men mine hvalpe har ikke tid til det, og det irriterer dem langt mere.


  • #60   20. jan 2023 . Hvem henviser du til i ovenstående, Anni
    Til dem der har den indstilling Isabelle


  • #61   20. jan 2023 . Man hører meget om tape og lim m.m., men hvordan sætter man egentlig vægte på hundes ører, og præcis hvad skal opnås med det? Hvilke racer bruges det på ? Umiddelbart synes jeg, det lyder mere ubehageligt end tape og lim.

    Til de racer med kipører


  • #62   20. jan 2023 Anne, man sætter "stivere" på indersiden af øret og så taper man rundt om på den udvendige side.
    Der bruges som regel skumgummi eller tampax som stivere, da de er bløde og skånsomme.


    Men det er jo ikke en permanent løsning. Bille opererer (eller gjorde i gamle dage, jeg ved egentlig ikke om han stadig gør) stivere ind i øret, så det kan stå til evig tid - uden at noget er tapet på for at hjælpe. Min barndomsveninde fik opereret et implantat ind i pungen på sin terrier, så den kunne udstilles og godkendes til avl.



  • #63   20. jan 2023 Bille er rablende gal. han har gjort mange uetisk ting gennem årene.

  • #65   20. jan 2023 Cookie, jeg sidder og er ved at eksplodere, når folk i schæfergrupperne roser ham til skyerne. Min bror bruger ham smiley

  • #66   20. jan 2023 Der er en historie - måske en vandre en af slagsen - om en krytochid hanhund, der lige fik fikset det problem hos Bille.
    Historien går, at efter et stykke tid røg stenen ned af sig selv - og så var der lige pludselig tre sten i pungen smiley

    Ved ik om det er rigtigt, skal lige tilføjes.


  • #67   20. jan 2023 Anne, jeg har nu aldrig hørt at man opererer stivere ind i ørene, og har hellere ikke kendskab til en hund der har fået det, og det selv om jeg har haft kuperingsracer i rigtig mange år, og kender mange opdrættere af kuperingsracer.
    Ikke engang de amerikanske opdrættere jeg kender far nævnt det.

    Jeg kan hellere ikke forestille mig at man kan det.
    Ørene er da alt for tynde til at man kan operere fremmedlegemer ind i dem, samt at hunden så hellere kan bevæge sine ører naturligt.
    Udstillingsmæsig vil det da hellere ikke være en fordel, da en hund, hvor ørene ikke kan bevæges naturlig, samt at man både må kunne se og føle at der er opereret noget ind.

    At man opererer sten ind i kryptoichide og kastrater er ikke nyt, det var meget "moderne"
    i Tyskland for en del år siden
    Hvor udbredt det er nu ved jeg ikke.


  • #68   20. jan 2023 Jeg fatter hellere ikke at politiet bruger Bille som dyrlæge.
    Jeg har en del historier om Bille, som desværre er sandt.

    Martine den du nævner er en sand historie, kommer den manglende sten alligevel ned, så opererer man bare en gang til.

    Da han er politiets dyrlæge er der også mange ph - medlemmer der bruger ham..
    En af mine træningskammeraters hund fik skaldede pletter og kløede meget så den måtte jo en tur til Bille.
    Bille havde straks en diagnose da han så hunden.
    Den havde fået sodeksem, hunden fik en sprøjte som nok skulle hjælpe.
    Der er så bare det, at det kun er grise der kan få sodeksem, at det ikke klør og at der ikke findes ordentlig behandling af det.
    Hunden kom til en anden dyrlæge og fdet viste sig at den havde demodex.
    Ejeren af hunden var så idiotisk, at han vendte tilbage til Bille, for alle kan jo tage fejl.


  • #69   20. jan 2023 Den med 3 sten tror jeg findes i mange racer. Det har også eksisteret ved Boxere. Måske fordi man ikkehar kunnet bruge en kryptorkid til noget, og deraf lige hargivet den et snit og en silikonebold.

  • #70   20. jan 2023 Anni, jeg er ret sikker på den med stiverne i ørerne. Mest fordi jeg var i erhvervspraktik i 9. klasse hos ham, og var med til sådan en operation smiley

  • #71   20. jan 2023 Jeg ikke forestille mig det med stiverne.
    Men det er selvfølgelig Bille og alt kan lade sig gøre hos ham, bortset fra hd/ad fotografering, fordi DKK ikke mere godkender hans.


  • #72   20. jan 2023 Har en kammerat hvis hund som 10 mdr fik konstateret OCD i en grad så han blev bedt om at overveje aflivning vs operation. Han kørte i stedet til Bille, som sagde at den bare havde vokseværk. Det var jo en noget rarere dom, så det er den, han har holdt sig til siden, og er der bøvl med hunden, er det der han kører hen.
    Nu er hunden 7 år - den bevæger sig stort set aldrig hurtigere end luntetrav og bliver ofte "væk" på gåtur, fordi den stopper op og holder pauser. Dens bevægelse og potestilling på et forben bliver løbende mere og mere underlig - nærmest som om den prøver at lave en knytnæve. For mig ser det ud til at skyldes smerter.
    - men ejer mener jo, at alderen beviser, at første dyrlæge bare ville have penge, og at Bille jo havde ret (og endda til små penge). Det er løbende noget jeg stikker til, fordi jeg simpelthen har så ondt af den hund. Men sådan en dyrlæge kan dælme gøre livet svært for sådan en hund, når ejer vælger at tro ham. Ejer kan desværre ikke se, at det der "vokseværk" aldrig gik væk, og at hunden næppe bare er helt usædvanligt rolig og har været det gele livet smiley


  • #73   20. jan 2023 Jeg fatter ikke, at man ikke har taget Bille autorisation for mange år siden.

  • #75   20. jan 2023 Han er ejer af Stens absolut bedste gåturven (altså hans anden hund, ikke den med OCD). Lad os bare sige, at vores syn på hunde, og hvorfor de gør som de gør, er ret forskelligt. Det er for mig uforståelig, at han ikke selv jan se, at den ikke er ok. Men det er jo nok fordi han holder af den så det er svært at erkende, at den nok har haft ondt altid, den har alle dage haft det, så der er ikke sket en brat ændring i dens adfærd e.l. og en dyrlæge bliver ved ar bekræfte, at den er tip top.

  • #76   20. jan 2023 Jeg kender flere terrierfolk, som har fået knækket brusken i øret hos Bille, så et stritøre er blevet et kipøre, og nogle, som har fået lagt snit i halen, så en hale, der krummede for meget ind over ryggen, pludselig var mere lige. Der var mange racer, med sjove haler, da kuperingsforbuddet blev indført, ret naturligt, da man jo aldrig har kunnet se hele halens naturlige stilling.

    Den med de kryptorkide hanner er god nok, jeg har mærket tre sten på en dobermann for mange år siden smiley I min race har man i England avlet på de kryptorkide indtil engang midt i 90'erne, det betyder at stort set alle linjer bærer gener for kryptorkisme og at 15-20% af alle hanner er kryptorkide smiley

    Det kommer vi nok aldrig til livs, for der er efterhånden andre ting, som det er vigtigere, at tage hånd om. Ører taper vi så ikke, de sidder korrekt på 80-90% og da ingen taper er det ret nemt at se smiley


  • #77   20. jan 2023 Jeg anede ikke man kunne snitte haler - det er utroligt hvad nogen er villige til at gøre for at vinde på en udstilling smiley
    Hvordan man med god samvittighed kan gøre den slags ved et dyr, man må antages at holde af er mig en gåde.


  • #78   20. jan 2023 Fad vide om Morten Spiegelhauer vil tage det med Bille op i operation X.

    Er der nogen der ved, om doktor død stadig praktiserer?


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    jul 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #79   20. feb 2023 Det virker 100% fornuftigt for mig, at korrektioner er blevet forbudt! Hvad skal det dog gøre godt for?
    Hvis man har et problem med en ørestilling, er der for mig at se, kun 2 situationer, der bliver lidt udfordret:

    - Udstillinger
    - Avl

    Det er nok muligt, at nogle som havde store drømme om at udstille deres hund og hente pokaler hjem, er nødt til at indse at deres hund egner sig bedre til noget andet. Men man vælger vel aktivitet ud fra hundens evner, sind, fysik, temperament osv., ikke? Nå ja - så blev det ikke til en væg med rosetter, men til gengæld fik man alligevel en dejlig ven, og overskud til at lave så meget andet sjovt.

    Der er jo en vis sammenhæng mellem udstillinger og avl. Så hvis en hund pga en "charme", som jeg vælger at kalde det, ikke egner sig til udstilling, egner den sig sikkert heller ikke til avl.

    Men igen - så er der så meget andet, ikke?

    Blandt mennesker er vi for længst hold op med at tvinge venstrehåndede til at skrive med højre! Og måske er jeg ikke så god til at bruge en højrehåndssaks, men så finder jeg bare en anden! Sværere er det jo ikke smiley

    I øvrigt vil en ørekorrektion jo kun korrigere det synlige ydre og IKKE arvematerialet.

    Så i bund og grund svarer det jo til at tisse i bukserne for at holde varmen.


Kommentér på:
Korrigering af ører er i strid med dyrevelfærdsloven

Annonce