{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Hjælp er i syv sind {{forumTopicSubject}}

Ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver,så undskyld på forhånd.
Men har brug for nogle udenfor stående meninger.
Lang historie kort.
Har den skønneste westie på 14 år og 3 mdr.
Fik for 4-5 år siden allergi som westie jo desværre er meget gåkendt for.
Vi kunne i de første par år godt selv holde det ned med kost og bade.
Derefter fik hun 1 sprøjte hos vores dyrlæge engang om mdr. for et års tid siden var det ikke nok,så vi prøvede med preknisilon,det har hun nu fået i et år hun er meget restløs og jeg har prøvet at drosle ned på medicinen men det duer slet ikke.hun begyndte i sidste weekend at være meget rastløs, så jeg tog til dyrlægen med hende da jeg havde mistanke om hun havde smerter.
Dyrlægen under søgte hende og sagde vi kan prøve at gi hende en sprøjte mod smerter hvis hun slapper mere så er det jo pga. af smerter.
Sådan en sprøjte holder ca. 1 mdr.
Hendes nyrertal er forhøjet.
Så kommer min store tvivl skal vi blive ved med at gi hende den sprøjte 1 gang om mdr. eller er det nu man skal sige nok er nok??
er bare så bange for at hun bliver ædt op inden i af preknisolon og den sprøjte
Vh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp er i syv sind
  • #1   17. feb 2023 Librela (den sprøjte hunden kan få en gang om måneden) slår ikke din hund ihjel. Men den er heller ikke som sådan smertestillende. Har din hund smerter, bør den få noget rigtig smertestillende (daglige piller).

    Hvad siger dyrlægen om langtidsvirkningen af prednisolon? Og nyretallene?



  • #2   17. feb 2023 Jo den sprøjte hun for nu er ikke den mod allergien men mod smerter.
    Dyrlægen siger det sådan lidt tvetydigt det pest eller coolera.


  • #3   17. feb 2023 Og nyrertallene er i den høje ende men ikke alarmerende

  • #4   17. feb 2023 Liberale mod allergi var den hun fik i starten af forløbet.

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #5   17. feb 2023 prednisolon kan desværre også have indvirkning på psyken/adfærd og måske det også er den, der er synderen med forhøjet nyretal.

    Mit input/tanker:

    Hun har en alder, hvor man måske skulle sætte en dato for at give hende fred (?) Men det er kun dig der kan vurdere det. Vil du kæmpe for længere tid med smertestillende, så kunne du måske hjælpe hendes krop lidt ved, at bygge tarmen op ved hjælp af tilskud og udrensning med marietidsel (skal ikke gives ved samme måltid).

    Kender i hendes allergigener til bunds, så i evt. kunne fodre hende med mest kød (af tålt variant) råt eller let kogt (bedst) eller singelprotein uden andet indhold på dåse.

    Hvis du er interesseret, kan jeg i pb sende dig et link og forklaring på smertestillende der opløses i slimhinderne og derfor ikke belaster de indre "rensningsorganerne" Jeg bruger det selv, samt på mine hunde.

    Og ellers skal du have et smiley Det er altid svære tanker, at tumle med, når ens hund (e) er syg.



  • #6   17. feb 2023 men hvordan har hun reageret på de smertestillende sprøjte ?
    har selv lige sagt farvel til en skotte på 13 år med svigtende nyrer, fra start til slut gik der ca ½ år og hun tabte sig , men hos jer vil prednison jo nok giv stigende vægt så det opvejer måske hinanden ..

    Det spørgsmål der skal stilles er vel for hvis skyld hunden skal leve, er det fordi den stadig har en ok livskvalitet og glæde, eller er det jer det har det svært med at få sagt nok er nok (hvilket er forståeligt) ... men det er vores ansvar hvis ikke hunden sover stille ind at tage stilling ... jeg følte mig som en bøddel, og HADER at være herre over om det skal være liv eller død, men det er en dyreelskers lod og ikke mindst pligt.


  • #7   17. feb 2023 Mange terriers har forhøjede nyretal når de når op i alderen. Jeg ville tilbyde nyrediæt,, hvis det er muligt.
    Er hun ellers glad, spiser osv, så vil jeg klart prøve fx Librela.


  • #8   17. feb 2023 Tak for alle de fine tilbagemeldinger??

  • #9   17. feb 2023 Librela er mod gigt, ikke mod allergi smiley Den sprøjte hun får en gang om måneden “mod smerter” hedder librela. Hun bør få noget rigtig smertestillende, hvis hun har ondt.

  • #10   17. feb 2023 Nå ok??
    Jeg skal snakke med dyrlægen mandag??



  • #11   18. feb 2023 Sprøjten mod allergi er Cytopoint vil jeg tro. Den må hunden godt få NSAID mod smerter samtidigt med, men det går ikke med Medrol (prednisolon) da det kan give kredsløbsstop. Der skal man have fat imorfika, som hos nogle hunde ikke virker ret godt, og hos andre super godt. I den alder er det lidt svært da mange skavanker kan komplicere tingene indbyrdes.
    Men ingen tvivl om at hunden skal smertedækkes. Hvis ikke liberela er nok kan cartrophen måske lykkes. Evt i samspil med morfika af en art.
    Ellers nærmer tiden sig måske for et farvel hvis de ting ikke lykkes.



  • #12   18. feb 2023 @ cookie, er cartrophen smertestillende ? troede det var noget der forsinkede en fx slidgigt proces ..
    min har fået Cartrophen for slid i hofte, Librela som smertestillende og da det ikke længere var nok suppl vi med Kertaminol i meget lille dosis ...


  • #13   18. feb 2023 Ja det er smertestillende i et vist omfang, men har også ledforbedrende egenskaber. Krumme kom på det og det gav ham 1 1/2 år mere i tillæg til laser. Han kom på previcox tilsidst. Det må TSs hund dog ikke så længe den er på prednisolon.

Kommentér på:
Hjælp er i syv sind

Annonce