{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

Skambid/ skyldsspørgsmål. {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo i gang med at finde ud af om racen Dobermann er noget for mig, og i den forbindelse går diskussionen bla på små løse hunde , og hvad der sker hvis en stor hund bider en lille hund. Så er der en der siger dette, men passer det?

"Jævnfør dansk lovgivning er det den hund der volder mest skade som er den skyldige. Og nej jeg oplever ikke at folk med mindre hunde er specielt gode til at opdrage deres hunde. Hvilket sætter mine 'store' hunde i en uretmæssig og uretfærdig situation, fordi de 'må ikke' forsvare sig, for skulle de 'svare igen' vil de påfører den største skade og derved være den skyldige part, selv om jeg har snor på og modpartens hun er løs."

Agh...det er sent og min hjerne er træt. Men forstår i hvad jeg spørger om? smiley

Jeg har ikke kunne finde noget om det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skambid/ skyldsspørgsmål.
  • #1   24. apr 2023 Altså jeg har haft kontakt med politiet her i min landsdel (sydjylland), da der i min lille by boede nogen med en evigt løsløbende ikke venlig hund, og jeg havde én der IKKE accepterede hunde der blæste i fjæset på ham.


    Da min ikke havde et helt sikkert indkald var han altid i snor, og når min er i snor og den anden løs (ikke under kontrol), så ville det være så godt som straffrit for min hvis den bed den anden.

    Men jeg tror det var Lens der havde fået en modstridende oplysning af politiet, så jeg tror måske det er hvordan politiet vil tolke det...

    Dog synes jeg det lyder fuldstændigt grotesk hvis man ikke kan få lov at gå med sin hund uden at risikere dens liv, fordi andre ikke har styr på deres dyr, så jeg har valgt at tro at det er "mit" politi der har ret.


  • #2   24. apr 2023 Hvis en hund er under kontrol, og bider en løs hund (enten fordi den løse angriber, eller fordi hunden under kontrol bliver overrasket), vil hunden under kontrol ikke få skylden. Det er der også retspraksis for, endda efter den “gamle” hundelov, altså inden hundelovens skambidsbestemmelse blev lempet.

  • #3   24. apr 2023 #2 ja lige præcis.

    Men Lens mente ikke at en snor var nok til at kalde det under kontrol så vidt jeg husker...

    Men "mit" politi mener det er nok (og det synes jeg da også lyder mest logisk, for ellers må alle hvalpe og unghunde der endnu ikke er fuldt opdraget (og visse racer der aldrig bliver 100% lydige) jo blive hjemme i haven hvis man har en sådan, ellers risikerer de jo at skulle aflives for at forsvare sig).


  • #4   24. apr 2023 Generelt synes jeg ikke små hunde ejere er værre end andre hundeejere, tvært i mod - det er ikke disse hunde jeg oplever rende løse hen til mine store
    Ja, en stor hund må ikke bide/skade en anden hund, men man lærer at tage sinde forholdsregler. Mine (store) hunde skal ikke reagere på en fremmed generende hund, den del tager jeg mig af mens de forholder sig roligt. Vi "hilser" ikke på fremmede hunde.
    Har man en stor hund så lærer man at tage sine forholdsregler.



  • #5   24. apr 2023 En af dem jeg træner med, har en schæfer, som er ret sur. De møder alt for tit 2 løse terriere, så hun har spurgt en af politierne i klubben om, hvordan hun står, hvis schæferen nakker en af de små. Politiet siger at det er helt gratis, så længe hendes er under kontrol (i snor).

    Ift under kontrol uden snor, så er der sagen fra DcH med Tage. Jeg har lige nu glemt hvad hunden hed. Her blev hunden frifundet, selvom den ikke havde snor på. Den var så aflivet inden dommen faldt smiley


  • #6   24. apr 2023 Hvis Lens har fået at vide, at snor i sig selv ikke nødvendigvis er nok, kan det måske skyldes, at hvis ikke ejer kan holde/styre deres hund, så er den jo ikke under kontrol, selv om den har snor på.

    Jeg har mødt en mand på et tidspunkt, der måtte snøre snoren et par gange rundt om et træ og stemme imod, for at kunne holde sine to aggressive store hunde, så uanset hvor meget de var i snor, så havde de jo ikke været under kontrol, hvis ikke der lige havde været et træ eller andet, han kunne bruge.

    Jeg synes også at mindes et par episoder fra perioden, da forbuddet blev til, hvor hunde var blevet angrebet af andre hunde i snor, som folk bare ikke kunne holde. Og i det hele taget, hvor mange af os har ikke mødt eller set folk, der simpelthen ikke har kunne holde deres hunde ? Heldigvis har de fleste ikke været aggressive.

    Så vedkommende, der har sagt at snor ikke i sig selv er nok, har måske ville gøre det klart, at det er kontrol, der er det vigtige.


  • #7   24. apr 2023 Betyder det noget i forhold til dit valg af race? Nu er Dobermann jo altså ikke normalvis en race, der kaster sig frådende over andre hunde, der kommer hen til dem. Som udgangspunkt er de OK med andre hunde. Det der er størst sansynlighed for kan ske er at de under fri leg får fyret op under jagtinstinktet og der går jagt i den. Det er ikke nødvendigvis kun små hunde der kan være 'byttet. Penny leger normalt fint med andre hunde, men med en goldenblanding ude på træningspladsen, der pludselig 'panikkede lidt over løbelegen, gik hun totalt i jagtmode og havde kun øje for at få fat i den stakkels hund. Det blev selvfølgelig lynhurtigt stoppet og det er ikke en hund hun får lov at lege med igen. Jeg vælger hendes legekammerater med omhu, da det skal være hunde der kan holde til hendes vilde leg og som er med på den slags leg, hvor man bare blæser rundt og rundt og rundt og så en gang i mellem smadre ind i hinanden.
    Det man skal holde være klar over når man har en Dobermann er at det er en hund der er mange, der er bange for og mange, der har mange fordomme omkring. Min oplevelse er at det ikke er en hund folk lader deres små Fidoer rende hen til.


  • #8   24. apr 2023 Er der ikke osse noget med, at når en hund i snor går som værende under kontrol, at linen så må være max 2 meter? Dvs at sker der noget mellem løs hund og hund i 5 meter lang flexline, så går begge som værende ikke under kontrol?

  • #9   24. apr 2023 Hovsa-hund

    Jeg har aldrig læst at det er defineret som 2 meter. I hundeloven står der klart og tydeligt at en hund i snor skal holdes tæt ind til føreren og 2 meter er ikke tæt ind til føreren. Jeg har ikke tjekket ordene i loven men formoder det er ved færdsel i befærdede områder der her er tale om...


  • #10   24. apr 2023 #5

    Det var en Ridgeback. Ejeren var sikker på at det ville ende med tvungen aflivning og valgte så at få den aflivet med det samme.

    Træk liiige vejret HELT ned i maven, Simon ....


  • #11   24. apr 2023 Lise - det var bare det jeg kunne huske fra debatter for lang tid siden

  • #12   24. apr 2023 EDIT #10

    Det var en Ridgeback, der spillede smart overfor en schæfer, der egentlig gik fredeligt og trænede med sin ejer i DCH.
    Schæferen fik bidt den her Ridgeback og ejeren tog så desværre den beslutning om at aflive med det samme smiley


  • #13   24. apr 2023 Jeg er fuldkommen enig med Mette, og spørger også, om du ville have de samme tanker, hvis det vat en Lab eller Golden du var interesseret i.
    Og en Dobber er ikke et frådende uhyre kun fordi der er mange som er bange for dem på grund af udseendet.
    Jeg ville slet ikke bekymre mig om den bider en anden hund eller ej hvis ikke du har til hensigt at lave et frådende uhyre ud af den.


  • #15   24. apr 2023 En Dobber ER super sød og venlig. smiley

  • #17   24. apr 2023 Hej. Mange tak for jeres svar. Jeg tænkte nok at ens hund ikke bliver aflivet for at forsvare sig, hvis den ellers er under kontrol.

    (jeg svare lige i flere omgange, fordi jeg lige skal læse jeres svar igen)


  • #18   24. apr 2023 Og nej andres fordomme betyder hverken fra eller til, i forhold til valg af race. Og jeg har heller ikke en forventning om at en dobermann kaster sig frådende over andre hunde. smiley .
    Spørgsmålet kom sig af at en anden åbenbart er ret nervøs for skambidsparragraffen når hun lufter sine hunde. Og så var jeg nød til at finde ud af om hun har grund til bekymring eller ej.


  • #19   24. apr 2023 Det var en Ridgeback, der spillede smart overfor en schæfer, der egentlig gik fredeligt og trænede med sin ejer i DCH.
    Schæferen fik bidt den her Ridgeback og ejeren tog så desværre den beslutning om at aflive med det samme


    Nja, schæferejer fik påbud om line og mundkurv, og dét ville han ikke byde sin hund, og aflivede derfor hunden. Så var det at DcH fik ham henvist til en advokat, som vandt sagen. Ingen bøde, ingen påbud. Men det var jo for sent smiley

    EDIT: Her er en gammel tråd om sagen https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/493234-schaefer_aflivet_efter_at_vaere_blevet_angrebet

    Er der ikke osse noget med, at når en hund i snor går som værende under kontrol, at linen så må være max 2 meter? Dvs at sker der noget mellem løs hund og hund i 5 meter lang flexline, så går begge som værende ikke under kontrol?

    Nej, flexiline er specifikt nævnt i bemærkningerne til hundeloven som, at det er at opfylde snorepåbuddet. Det nævnes også, at linen skal passe til hundens vægt og at den skal kunne låses.

    At en hund er i snor, er jo ikke nok til at sige at den er under kontrol. Den skal, som Lise beskriver, de facto være under kontrol - line eller ej.


  • #20   24. apr 2023 #6:

    Men det Lens og jeg "diskuterede" var om mine skulle aflives hvis de bed i en hund der for i hovedet på dem.... Og det sagde politiet var straffrit..

    Selvfølgelig var det noget andet hvis mine i flexi-line eller lang snor fik lov at drøne hen i og bide i andre hunde.



  • #21   24. apr 2023 Nja, schæferejer fik påbud om line og mundkurv, og dét ville han ikke byde sin hund, og aflivede derfor hunden.

    Min pointe her var, at han valgte at aflive inden sagen var afgjort ..


  • #22   24. apr 2023 #20, Dorte, det ville jeg også forvente, at det var.

    Jeg ved jo selvfølgelig ikke præcis, hvad du og Lens har snakket om, men der er jo hunde, der ikke behøver en flexiline eller lang snor for at trække deres ejer efter sig. Det jeg bare siger er, at selv en kort snor er ikke nok, hvis en ejer ikke har enten fysisk kontrol over sin hund eller lydigheden i orden.


  • #23   24. apr 2023 Min pointe her var, at han valgte at aflive inden sagen var afgjort ..

    Men det er jo egentlig underordnet, sådan ift trådens emne. Pointen i mit indlæg er, at en hund under kontrol gerne “må” skambide en anden hund.


  • #24   24. apr 2023 Pointen i mit indlæg er, at en hund under kontrol gerne “må” skambide en anden hund.

    Aha på den måde.

    Men så havde du jo ikke behøvet at kommentere mine indlæg i det hele taget da de jo var ganske irrelevante for trådens indhold smiley


  • #25   24. apr 2023 Jeg spurgte - og jeg ved ikke om politikredse behandler det forskelligt - men jeg fik at vide, at det er ejerens ansvar at have kontrol, og hvis en snor ikke er nok, skal man som ejer forudse og gøre det, der er nødvendig for at sikre kontrol.

    Men også at hver sag var en individuel vurdering og at man ser på en helhed, herunder ejers historik og erfaring samt selve situationen og om man fx har trænet med sin hund ( hvis man ved den er reaktiv og generelt for at få kontrol - indkald mm) og råbt at folk skal tage deres væk mm....

    Endelig ville man se på skaden. Hvor slemt har hunden bidt.

    Og at man med de hunde hvor ejeren havde vist ansvarlighed, ofte ville anbefale fx mundkurv og ikke bare aflive fx.

    Det var Midt og Vestjyllands Politi jeg spurgte.





  • #26   24. apr 2023 Lens, og det giver mening.

  • #27   24. apr 2023 Det giver da lidt ro i maven i hvert fald hvis alle kredse har det syn.

    Jeg tænker at nogle faktisk har den kontrol uden snor... selvom deres hund er reaktiv hvis den presses. Hvis man fx har dækket sin hund helt af....og anråber en ejer til en løs hund uden kontrol. men det ved jeg ikke.....?


  • #28   24. apr 2023 Martine, jeg er sjovt nok uenig. Jeg synes egentlig dén sag er god at få på banen, med de nuancer der er. For den siger netop en masse om, hvor svære de sager er, og hvor mange nuancer der er, når der skal laves en vurdering af kontrol og skambid.

    Jeg synes jo at sagen netop giver ro i maven ift. at have sin hund under kontrol, og blive opsøgt af andre hunde. Uagtet om hunden er “kendt” for at være reaktiv, og man som ejer ikke har nået at reagere. Der var så vist endnu en krølle med, at de trænede på at lukket/privat område, hvor ridgeback og ejer ikke havde noget at gøre.



  • #29   24. apr 2023 Anne - ikke sagen der er ligemeget.

    Det er, som jeg også skriver, mine indlæg i tråden, der er ligegyldige.


Kommentér på:
Skambid/ skyldsspørgsmål.

Annonce