{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

Kan jeg få mig en hund? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg søger lidt rådgivning ift min situation. Jeg er nyligt færdiguddannet sygeplejerske, single og starter job pr 1 august. Jeg kommer til at arbejde 37 timer om ugen med 8 timers vagter. Jeg bor i lejlighed lige nu. Jeg ønsker virkelig at få en hund i mit liv. Men jeg ved også at jeg gerne vil give en hund et godt liv hvor den ikke er alene 8-9 timer om dagen. Jeg har kigget på pasningsordninger - meget af det er for dyrt eller findes ikke i min by, Odense. Jeg har tænkt på om man kunne finde en ældre person der havde lyst til at holde hunden med selskab i løbet af dagen - så kunne jeg hente den efter arbejde.
Derudover har jeg aldrig selv haft hund alene.
Jeg vil sætte mig ind i hundetræning og gøre alt for at give hunden et godt liv. Men mit spørgsmål er; er mine forudsætninger for at få hund simpelthen for dårlige fra start? Skal jeg opgive ideen? Jeg har brug for råd.
Mvh Ida


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg få mig en hund?
  • #1   27. jul 2023 Næh hvorfor skulle du opgive idéen?
    At have hund er ikke kun for pensionister eller folk der går hjemme.
    Så længe du sætter dig ind i den race du ønsker dig, og sørger for at have fri i forbindelse med at du får hunden hjem, så spring ud i det.
    En hund kan sagtens både bo i lejlighed og være alene hjemme.
    Du kan evt. finde en der vil hjælpe dig med at kigge til hvalpen i starten når den skal være alene hjemme og på den måde arbejde dig op på fuld tid.


  • #2   27. jul 2023 Du kan da sagtens have en hund smiley men den vil da sikkert nyde at have lidt selskab i løbet af dagen, men der er nu mange der er alene en normal arbejdsdag.

    Det eneste jeg lige vil nævne, som jeg da tror du er helt med på, er at du jo bare skal huske at du bliver meget låst resten af tiden, for når du så kommer hjem fra arbejde kan du ikke bare efterlade hunden igen, men skal lave noget med den. Så du skal både have lyst til at prioritere hunden hver eneste dag, (du kan selvfølgelig godt besøge folk, så længe den kan komme med ) og at du har energi og overskud til at du kommer hjem til en hund der er fuld af energi smiley

    Så ja, når du har styr på pasning i hvert fald imens den er hvalp, så den ikke skal være alene hele dagen fra starten, så tænker jeg da sagtens at du kan


  • #3   27. jul 2023 Selvfølgelig kan du det smiley Hvis du vil prioritere tiden med vovse (og det ér hårdt de første par år), så skal du selvfølgelig have en hund smiley

    Og finder du nogle i området som kan hjælpe med lejlighedsvis pasning, så har du også stadig noget frihed.

    Der kan være stor hjælp at hente i racegrupperne på facebook, særligt ift. pasning, legeaftaler og træf, så husk at melde dig ind i relevante grupper.

    Pøj pøj med at finde din perfekte makker smiley


  • #4   27. jul 2023 Jeg ville ikke sælge en hvalp til det setup du beskriver, for det ville min race aldrig trives i. Den ville æde hytten indefra. Måske andre racer ville, men det kræver enten rigtig meget ferie/frihed eller hjælp fra en anden person i de første mange måneder, før hvalpen kan være alene 8 timer plus transport, indkøb osv. Så du skal have tænkt en hel masse detaljer igennem. Mød nogle opdrættere og vend situationen. De kan vejlede omkring gøen, alenetid, hvilke racer der matcher bolig, ønsker til træning osv osv.

  • #6   27. jul 2023 Det er ikke optimalt for hunden med så mange alenetimer hver dag, så jeg ville kun gøre det hvis at jeg havde en, der kunne være ved hunden nogle af timerne.

    Måske en pensionist eller lign., der gerne vil tjene en skilling og/eller der ikke selv kan have hund på fuld tid. Måske et sted hvor du kan aflevere hunden et par gange om ugen, eller som kan hente den midt på dagen og tage den med hjem.

    Jeg forstår godt lysten til at have hund, men jeg fravalgte det selv, da jeg var alene og havde en arb.dag, der lignede din. Ville have det dårligt med at tænke på hunden alene derhjemme.........


  • #7   27. jul 2023 Så hunde er kun for folk i parforhold med forskudte arbejdstider eller for pensionister og andre hjemmegående? smiley Jeg læser i øvrigt ikke at TS vil have en husky, men omvendt står der ikke hvilken race hun ønsker, så jeg kan jo tage fejl. Dog er det (næsten) logik, at jo større hunden er, og jo vildere racen er, des sværere bliver det at finde nogle “søde pensionister” der vil passe den i dagtimerne.

    TS, jeg bor alene med nu 2 hunde og en kat, og jeg har et fuldtidsarbejde som gør at jeg er væk 8,5 time om dagen, inkl. transport. Min gamle hund er 9,5 år, og hun er en stille og rolig lille tut. Og så fik jeg en grå schæfer sidste sommer (som afløse for min gamle schæfer). Er der fart over feltet? Åh ja! Føler jeg nogle gange at jeg har et fuldtidsjob i hunden, ved siden af mit fuldtidsjob? Jeps! Er jeg låst til mine hunde? JA!

    Jeg tog 3 ugers fuldtidsferie da jeg fik hvalpen hjem, og så tog jeg en uge som jeg splittede ud på 2 uger på halv tid. Og så arbejdede jeg af og til hjemme. Jeg fik genboens knægte til at komme forbi hundene når drengene havde fri fra skole, og det gjorde de indtil jul.

    Schæferen er min nye konkurrencehund, og jeg har prioriteret at træne rigtig meget med hende. Og det er nok cirka halvdelen af dét der gør, at det føles som et fuldtidsjob ved siden af mit fuldtidsjob smiley Hvis man ikke er til den slags, handler dagen med hunden om almindelig hverdagstræning, oplevelser, gåture og mental stimulering. Ja, du vil være meget låst, og særligt indtil hunden er omkring 2,5-3 år, men det ér ikke raketvidenskab smiley

    En sund og rask hund fra en GOD opdrætter, som har lagt et godt fundament i hvalpen, vil sagtens kunne være alene 8 timer om dagen. Nok ikke når den er 3 måneder gammel, men i hvert fald inden den er 6 måneder gammel.

    Men overvej racen - mange selskabshunde har svært ved at være alene. Alle racer der er lavet til en form for arbejde, vil kræve noget ekstra stimulering, for at deres brugsegenskaber ikke skal give udslag i uhensigtsmæssigt adfærd. Men hvis man tænker sig om i anskaffelsen af race, har en god opdrætter der vejleder og man finder et godt sted at gå til hvalpetræning, så er det ikke en uoverstigelig opgave smiley


  • #8   28. jul 2023 Og så blev det gjort til en videnskab at have hund igen.
    Det er faktisk en ret kedelig tendens, at vi selv kan have hund, men at alle andre ihvertfald ikke kan.
    Hunde har alle dage kunne bo i lejlighed og alle dage kunne være alene hjemme og det kan de sørme stadig den dag i dag.
    Ja en polarhund på 5 sal i kbh er nok ikke verdens bedste idé, ligesom en selskabshund der skal være alene i 10 timer om dagen, heller ikke er det, men gennemsnittet af hunde kan sagtens både bo i lejlighed og være alene hjemme.
    Og heldigvis for det da.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 747
    #9   28. jul 2023 Hvorfor ikke en selskabsrace ?

    Det eneste selskabsracerne har til fælles er deres størrelse!

    En hund der får indfriet sine behov og har en god psyke, vil sove det meste af tiden, imens ejer er afsted.





  • #10   28. jul 2023 CM, fordi det altid bliver fremhævet at selskabshunde er lavet til selskab, og ikke kan være alene en arbejdsdag smiley

    Jeg vælger at tro at mine hunde har et godt og rigt liv med masser af oplevelser og respekt for deres behov. Her i kvarteret bor et pensionistpar med en langbenet labradorhan. Aner ikke om han har tavle, og det er for så vidt også ligegyldigt. Der er uden tvivl arbejdslinjer i ham. Han bor i rækkehus med en mikroskopisk have. Han går 2 ture om dagen på 2-3 km. En ekstra tur hvis vejret er rigtig godt. Og så en tur på boldbanerne, hvor de kaster bold med ham med sådan en kastearm i en halv times tid, for “så bliver han så dejlig træt”. Det er da muligt at den hund har selskab 24/7, men for mig er det ikke et fedt hundeliv smiley

    Jeg tror at den hund ville trives væsentlig bedre i en lejlighed hos en enlig med fuldtidsjob, hvis han bare fik lov at komme til træning, apportere nogle dummyer, gå et par spor eller lign. Han får ikke et fedt liv af at hans mennesker er pensionister.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 747
    #11   28. jul 2023 Hvis man selv undersøger de enkelte selskabsracer og ikke lader sig nøje med andres udsagn , vil man opdage, at grp 9, er lidt en skraldespand for små hunde.

    Det er vel egentlig kun tempel hundene, der oprindelig var beregnet til "selskab"

    De belgiske griffoner burde være i samme kategori som dansk svensk gårdhunde selv om de er mindre.

    Yorkshire Terrier burde være i grp 3 eller igen samme sted som dansk svensk gårdhunde.

    Bare for at nævne nogle eksempler.

    Jeg ved ikke hvorfor, det skulle være mere synd for en selskabshund at være alene. En schæferhund er mere plisende og fører fokuseret end flere af de små, så umiddelbart hvis vi skal skrive om at være alene, så er det da mere synd for schæferhund ( jeg mener ikke at det er synd)

    Nogen gange når noget bliver gentaget ofte nok, så bliver det til sandhed smiley

    I dette tilfælde er det så samtidig en god undskyldning for opdrættere af selskabsracerne ikke at have fokus på sindet smiley og en god undskyldning for hundeejere ikke at aktivere dem nok for når bare de har selskab og får 3 ture rundt om blokken smiley



  • #12   28. jul 2023 Hold da op hvor er jeg træt af de her tråde, alle må gøre som deres samvittighed tillader dem! Men intet i hele verden vil få mig til at forstå hvordan man kan mene at en hund, et flokdyr, vil have det strålende alene i 8-10 timer dagligt uanset hvor meget man træner og aktiverer! Rigtig mange hunde vil kunne affinde sig med det, men det betyder ikke at de har det strålende.
    Racer som er lavet til selskab, bør da sket ikke efterlades alene i så mange timer, det vil være betydeligt nemmere for de mere selvstændige racer som fx terrier, dansk svensk gårdhund og flere andre, at klare det!
    Til TS, ja der er rigtig mange hunde derude som er alene i rigtig mange timer! Det gør egentlig ikke situationen bedre for den enkelte hund, så du må gøre op med dig selv hvad din samvittighed tillader.
    Naturligvis kan man have hund med fuldtidsarbejde, man må bare finde en løsning som fx naboen, en skoleelev, hundedagpleje eller måske hjemmearbejde noget af tiden.


  • #13   28. jul 2023 Cm enig i at det er en broget flok.
    Mit indtryk er nu også at der bloover nævnt selskabsracer i flæng. Dem jeg gentagne gange hører om alene-hjemme-problemer, er Bichon'erne og Malteser. Ikke Shih eller Lhasa fx. Jeg tror generelt folk tænker på de små langhårede racer som selskabshunde. Men ja du har ret. Der er både terriers og gårdhunde i gruppe 9 også.


  • #14   28. jul 2023 Ja så bliver kortet med samvittighed også trukket. Fordi at når ikke man gør som en selv, fordi kun ens egen måde at have hund på er den rigtige, jamen så må det være op til folks egen samvittighed.
    Tænk sig at sidde og være så hellig og tro at kun ens egen måde er den rigtige, og at det er synd hvis ikke alle har hund på samme måde.
    Jeg brækker mig.


  • #15   28. jul 2023 Nu har du ikke spurgt på en bestemt race, men nogle af de problemer der er med mange små hunde/selskabsracer, er, at der er avlet på alt med en puls.

    Da jeg i sin tid ville have hvalpe på mine maltesertæver, var det nærmest umuligt at finde en hanhund i Danmark, der lå indenfor racestandarden. Både det ydre og det indre.
    Jeg valgte så at køre Tyskland tyndt, for at finde den rigtige hanhund.

    Flere af mine hvalpekøbere havde tidligere haft racen, men var kede af at hundene havde et skrøbeligt sind (nervøse/bange).
    Det er 12 år siden jeg havde hvalpe sidst, men jeg får stadig forespørgsler fra nogle der har købt hvalp hos mig, eller nogen, der kender en hund herfra.

    På internaterne har der længe været en hel del små hunde, både renracede og blandinger. De ser alle søde ud, men de fleste larmer og er angstbidere.
    De kan ikke bo i lejlighed, der må ikke være andre hunde/husdyr, der må ikke være børn etc.

    Min Faster har overtaget sådan en uldtot. Kræet giver hals uafbrudt, og bider alt og alle. Den mangler i den grad opdragelse, men mon ikke noget af det stammer fra skodavl.

    Det jeg vil sige, er, at Ida sikkert sagtens kan anskaffe sig en hund og give den et godt hundeliv.
    Det er bare vigtigt, at man gør sig nogle tanker om hverdagen med hund, inden man springer ud i det. Det viser Idas forespørgsel jo også at hun gør.

    Så vælg racen og opdrætteren med omhu, og sørg for at have en pasningsmulighed på forhånd.
    Du kan jo forhøre dig om pasning i lokalområdet, måske har I en boligforening eller en gruppe for beboerne i området på et socialt medie.

    Held og lykke med det smiley



  • #16   28. jul 2023 Ej ej ej stop nu. Selvfølgelig kan man have hund selvom man har et arbejde.

    At det overhovedet bliver et spørgsmål - og en diskussion - er da fuldstændig hul i hovedet.

    JA du kan sagtens have hund selvom du får dig et fuldtidsarbejde smiley Jeg har et almindeligt 37-timers job og er alene med min hund. Det kræver noget prioritering på visse punkter - selvfølgelig kan du ikke bare lige gå til zumba hver mandag og tage spontant i biffen efter arbejde. Det kræver noget planlægning og pasning, men når man har lyst til hund, er det jo også ofte fordi man netop vil hunden.

    Spring ud i det og lad være med at gøre det til et større spørgsmål end det er. Held og lykke med hunde-jagten smiley


  • #17   28. jul 2023 Hvis du har mulighed for lidt fleksibilitet fra arbejdet eller hjælp fra familie/venner i begyndelsen, hvor den skal lære at være alene, vil jeg sagtens mene det kan lade sig gøre for dig. Jeg kan anbefale at bruge GOD tid (små steps ad gangen) og være tålmodig med alene hjemme træningen i begyndelsen.

    Hvis du derudover træner hunden i at være med dig rundt omkring fra en tidlig alder, vil du også være en del mindre låst efter job, fordi du kan have hunden med hjem til venner osv. Held og lykke med det smiley


  • #18   28. jul 2023 Hvis man føler sig truffet over at “ samvittighedskortet” bliver trukket, så har man nok ikke nogen god samvittighed!!! Hvis man selv syntes at det er helt ok at lade hunde være alene i mange timer, så burde man jo ikke føle sig stødt!!

  • #19   28. jul 2023 Og til den der med at selskabshunde som ikke kan være alene er dårlig avl! Vrøvl, selskabshunde er avlet til selskab gennem generationer, det gør dem sku da ikke til dårlig avl! En nervøs hund er dårlig avl, uanset race…En hønsehund som tager stand er pisse irriterende på en agility bane, men det gør den da ikke til dårlig avl!

  • #20   28. jul 2023 Desværre Bodil, mine hunde har 6,5 hektar at rende på og er aldrig nogensinde alene hjemme.
    Men det du skriver er at hvis ikke folk har hund på DIN måde, ja så må det være op til deres egen samvittighed.
    Det er DET jeg reagere på.


  • #22   28. jul 2023 Fniiis

  • #23   28. jul 2023 Ja lidt ligesom at man bør overveje om man bør deltage, når man alligevel aldrig har noget at bidrage med.
    Men sådan er der så meget.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 747
    #24   28. jul 2023 Vi bliver aldrig enige Bodil D smiley Og sådan ER det bare !

    Du vil aldrig kunne få mig til, at ændre standpunkt og jeg vil aldrig kunne dig få til, at ændre dit.

    Men at tro, at alle selskabsracerne er opdrættet til selskab ER simpelhent nonsens ! Og det er egentlig bare, at gennemgå dem race for race og læse FCI standarderne på dem.

    For sjov p.g.a. denne tråd, tog jeg lige en hurtig gennemgang på Købhund.dk og tjekkede forskellige racer ud som ikke var i grp. 9. Stikprøver i forskellige størrelser og i lav og mellem aktivitet, læste beskrivelserne og der ER faktisk også en del i disse målgrupper, der står opført som selskabshunde, under deres beskrivelser smiley (Her har jeg ikke tjekket FCI standarderne)

    Så ordet selskab, skal nok tages race for race, uanset hvilken gruppe de er opført under.

    Så bruges ordet flokdyr: Flokdyr bor og lever i flokke, men kan sagtens være alene under f.eks. jagt, det er ikke alle racerne, der jæger i flok. = De kan uden problemer være alene. Heste er også flokdyr, men er ikke jægere, så her giver det større mening, at de ikke skal være alene, men have artsfæller som selskab.

    Vores hunde lever ikke længere i gammel dage, hvor de blev brugt til, hvad de oprindelig blev opdrættet til. Vores samfund er heller ikke længere indrettet til, at det for alle vil være muligt, at der altid er en person hjemme. Hvem skal indordne sig ?

    Opdrætterne eller den gængse hr. og fru Danmark

    Eller kan vi finde en middelvej, hvor hver opdrætter selv bestemmer hvem de vil sælge til og hvor mening mand selv bestemmer om de kan give hundene et godt liv på trods af manglende selskab 24/7 ? Uden at bruge ordet : Samvittighed

    Anne har i #10 beskrevet en lab lignende race og jeg er faktisk enig med hende i, hendes konklusion.




  • #25   28. jul 2023 Ja det kan du. Men du skal engagere dig i racevalg og hunden når du har fri

    For mig er det derfor mere interessant hvad du laver i din fritid, og om du har plads til en hund der, og i givet fald hvilken race


  • #26   28. jul 2023 Jeg erkender gerne, at min viden om selskabshunde er MEGET begrænset smiley Jeg har indtryk af at nogle er nemmere for gamle fru Olsen, fx pekingeser og shih tzu, og at nogle er mere store hunde i små kroppe, fx griffoner.

    Der er mere end 400 racer at vælge imellem, så mon ikke vores TS kan finde en hund, som matcher hende? Ligesom stort set alle her i tråden har valgt racer, der matcher os?

    Mega godt råd med at lære hunden at komme med rundt, både en tur ned i byen, men også hjem til forskellige mennesker, hvor den kan finde ro på sit tæppe.

    Alle brugsracer ville uddø, hvis det kun var hjemmegående mennesker, der kunne have dem. Genpuljen ville blive så lille, og der ville være en overvægt af gamle mennesker, og det er måske ikke dem der er de bærende kræfter i at skabe potente brugshunde smiley

    Nu har jeg ferie, og Ellie, som ellers er meget velcro, vælger at trække sig og gå ud i bryggerset for at sove. Ikke i de 8 timer hun normalt ville være alene, men nok i 3-5 timer om dagen. Det læser jeg som, at hun har brug for at kunne være “i fred” for mig. Bevares, hvis jeg beder hende om noget, kommer hun straks. Men hun er klart på overarbejde, når jeg har ferie. Om det er tillært, ved jeg ikke. Men jeg tvivler på at jeg har en enestående hund, som er en af de få, der vælger selskab fra smiley


  • #28   28. jul 2023 Kommer du til at have vagter der evt er længere, det ved jeg nogle i dit fag har ... eller skiftende arbejdstider ?

    som du kan læse er det svært og op til den enkelte .. da vi i sin tid fik hund havde vi begge fuldtidsarbejde, men min mand mødte tidligt og var hjemme kl senest kl 15, jeg mødte ofte 9 eller 10 ... det gik da ...


  • #29   28. jul 2023 Jeg er enig med de andre der siger at du sagtens kan have hund. Selvfølgelig afhængig af race og hvor meget du ellers er væk i fritiden.

    På en arbejdsdag er jeg som regel væk 8 timer. En dag i ugen 9-10,5 timer. På de ekstra lange dage, henter min far Tucker efter et par timer, lufter ham og tager ham med hjem. Når jeg kommer hjem, så er jeg sammen med Tucker - skal jeg noget, er han med. Der udover har jeg minimum én dag i ugen, hvor han slet ikke er alene.

    Jeg har desuden selskabsrace og han har ingen problemer med at være alene hjemme.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #30   28. jul 2023 Der handler vil også om indhold. Får hunden lov at leve. Noget at se frem til.

    Ser mange hunde som opholder sig meget i haven. God tid men ingen indhold. Tror de ville trives bedre med mindre tid og så få lov at give den gas.

    Men ja. 8-9 timer og søvn. Så forpligter det når man kommer hjem.


  • #31   28. jul 2023 Det er jo hele essensen i det. Man kan ikke sige at ens egen måde, er den eneste rigtige. Jeg tænker at vi alle, har hund på den måde vi hver især finder rigtig.
    Man kan ikke sige at en hund med have, har det bedre, end en hund i lejlighed har det eller at en hund der aldrig er alene, har det langt bedre end end en der er alene en arbejdsdag.
    En hund der aldrig nogensinde er alene, kan have det mest røvsyge liv og omvendt.
    Vi skal simpelthen stoppe med at tro at vores egen måde, udelukkede er den rigtige. Og lade være med at forsøge at gøre andre hundeejere til dårlige mennesker, blot fordi de ikke gør som en selv. Deres hund, kan nemlig, når alt kommer til alt, have et hvis ikke bedre, så et lige så godt liv, som vores egne har det.


  • #32   29. jul 2023 Yorkshire Terrieren er i gruppe 3 smiley


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 747
    #33   29. jul 2023 Du har ret Inge, når de bliver udstillet, men deres specialklub er:

    https://www.canis-minor.dk/DK/Racer.aspx

    Der er 3 af racerne, der stilles i andre grupper, når de udstilles. 2 i grp. 3 og en i grp. 5


  • #34   29. jul 2023 Har du set på Tjekisk Rottehund ?
    Den kunne jeg godt selv falde for. smiley
    Den skulle ikke gø ret meget, er intelligent og meget lærenem.
    Der ligger en del videoer på you tube af dem, hvor der bliver vist, hvad sådan et lille pus blandt andet kan.
    Jeg tror, at det er en hund for dig. smiley

    Så er der engelsk og russisk toy terrier, ved ikke lige, hvor meget de gør.
    En Boston Terrier eller en Brabacon kunne måske også bruges.


  • #35   29. jul 2023 Jeg er selv sygeplejerske, jeg arbejder 3 holds skift (dog helst aften/nat).
    Jeg har ikke læst indlæggene til din tråd. Jeg vil blot give dig et lille indblik i hvordan vores hverdag kan se ud. Jeg har en højaktiv race som kræver en del stimuli for at være i balance og trives.

    Når jeg kommer hjem fra nv, får hunden en kort tur og så er det ellers op og sove. Senere hen ad eftermiddagen får hun en længere tur hvor der altid er dele af den uden snor, hvad og hvor længe vi træner er meget forskelligt. Hvis jeg har nv igen får hun en hurtig krudt af tur, efter jeg har taget en aftenlur, inden jeg skal afsted på arbejde. Hvis alt går efter planen, ellers får hun en kort tur hvor hun lige kan komme på toilettet.
    Min hund er tit alene 9 timer ad gangen, når jeg vi hjemme foretrækker hun ofte at ligge i min seng med alle fire poter i vejret. Hun er altid klar på eventyr, men hun acceptere også når der ikke sker det store. Når hun har været "meget" alene i et par dage, prioritere jeg aktiviteter hvor jeg kan have hende med. Fx hos venner og familie hvor hun er velkommen.

    Det kan sagtens lade sig gøre at have hund, bo alene og arbejde i treholdsskift, det handler om din indstilling og planlægning. Vi bor i en to-værelses på Amagerbro, jeg kører dagligt ud og lufter i naturområderne rundt om/i byen, nogle gange mest for min egen skyld, jeg keder mig bravt hvis jeg går de samme steder.
    Hvis du skal bruge dit liv på at lytte til alle de eksperter som har meninger om din tilværelse og kun ser begrænsningerne i den, kommer man ingen vegne. Hvis du vil have hund så gør dit forarbejde. Brug lang tid på at overveje race, udvælg nogle og opsøg folk som har de racer du kan lide. Se dem træne, spørg ind til deres hunde og lær ad dem, men vær kritisk. Lyt til podcast, se videoer med hundetrænere eller adfærdsbehandlere som du synes er dygtige og underviser på måder som giver mening for dig.
    Overvej hvad du kan tilbyde en hund og hvad du har tænkt dig at gøre på daglig basis for at imødekomme dens behov og vær realistisk omkring det. Hvis du gør det, er jeg sikker på at du nok skal blive en god hundeejer. Tilsidst skal du forvente at bruge ekstra MEGET tid på den de første to år, så du skaber et godt fundament for hvordan jeres tid sammen de næste ti skal forløbe sig smiley



  • #36   29. jul 2023 Jeg er enig med de andre, det kræver du dedikerer din fritid til hunden smiley men det er jo et valg og en prioritering.
    Du skal bare lige være obs på de der pålagte vagter i jo desværre får engang imellem. Der skal være nogen der kan tage hjem til din hund og være med den hvis du bliver tvunget til at arbejde en ekstra vagt i træk smiley


  • #37   29. jul 2023 Thea, helt OT, men gud hvor er hun lækker, din pige smiley

  • #38   29. jul 2023 Anne, tak smiley

  • #39   31. jul 2023 Helt ærligt,så tror jeg du vil få rigeligt at gøre som nyuddannet sygeplejerske … i Sverige har man ved lov vedtaget at en hund max må være alene hjemme i 6 timer…jeg ville aldrig sælge en hund til dig med det arbejdsliv jeg ved du vil have,uanset hvor meget du synes du savnet en hund i dit liv…

  • #40   31. jul 2023 Med det arbejdslivhun hun må have .. Altså et ganske almindeligt et.

  • #41   31. jul 2023 #40 et nyt liv som uddannet sygeplejerske er ret meget anderledes end et kontorjob,man kan blive meget træt,jaget i dobbeltvagter,blive frustreret bl.a

  • #42   31. jul 2023 Og så kan man ikke have en hund????

  • #43   31. jul 2023 Jo, hvis man har nogen der kan hjælpe...

    Min ene svigerdatter er nyuddannet sygeplejerske.

    Hun har de sidste 4 mdr. Haft 16 dobbeltvagter fordi der ikke har været nogen afløser når hun skulle gå hjem...

    Så hun har 16 gange været væk i 17 timer (med transporten til og fra)..

    Så hvis hun havde haft en hund og været selv med den, synes du det havde været okay?


  • susi j
    susi j Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #44   31. jul 2023 Nu bliver jeg nok overfaldet; men har du overvejet en kat - eller to?

  • #45   31. jul 2023 Hvorfor i alverden skulle man få en kat eller to, hvis man vil have en hund? smiley

  • #46   1. aug 2023 Enig. Ønsker man en hund, så er det selvfølgelig ikke en kat man anskaffer sig.

  • susi j
    susi j Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #47   1. aug 2023 Nå, men hun kunne så evt. få en hund senere, alt efter hvordan hun synes det går med tiden til et dyr! Og en indekat skal jo f.eks. ikke luftes.

  • #48   1. aug 2023 Susi, det er dog så dobbeltmoralsk som det kan blive.
    Du synes ikke, at man kan have hund under de betingelser, men en kat er ok, alene fordi den ikke behøver at blive luftet.
    Hvorfor skal en kat have dårligere betingelser som en hund ???
    En hund behøves hellere ikke at luftes, den kan meget let lære at lave i en kattebakke.
    Og hvis man ønsker en hund, sø skal man ikke købe en kat., men en hund.


  • #49   1. aug 2023 Og fordi HGs selvudnævnte dommerpanel har talt, så må TS ikke få en hund, "med det arbejdsliv hun får", som er et helt almindeligt et og fordi hunden skal være alene hjemme, noget som de sagtens evner, så nu skal TS så trækkes med en kat de næste 15 år. En kat hun slet ikke har ønsket sig.
    Flot.


  • #50   1. aug 2023 Vi har solgt en hvalp til en sygeplejerske. Hun er enlig mor til en teenager og en datter på 5 med handicap. Der er så en mormor der træder til, når det er weekend/aftenvagter, men det er primært pga børnene. Hunden har et herligt liv og er højt elsket af hele familien, som også er fælles om træning/aktivering. Ejer er vokset op med 4 stk af samme race, og vidste hvad hun gik ind til.

    Vi fik selv katte, da vi var under uddannelse og boede i lejlighed. Dem indstillede vi og fik også et kuld. Vi var vældig glade for vores Russere, men det var ikke hunde. Det var retrospektivt set en erstatning. Vi skulle have ventet til vi flyttede i hus.


  • #51   1. aug 2023 Uha, TS, hvor jeg kender til de tanker og ønsker, som du går med. smiley

    Selv har jeg længe haft idéen om en Corgi Pembroke, der kunne trisse rundt i lejligheden, og som jeg kunne gå/træne med i fritiden, have med rundt på eventyr, samt sidde og nusse med i sofaen/sengen, men så står jeg lidt i samme dilemma omkring alenetid som du.
    Så er der også 2 marsvin i mit hjem, jeg bokser med en lettere stram økonomi, der skal hænge sammen - for slet ikke at tale om, hvis/når der kommer uforudsete dyrlægebesøg -og regninger. smiley

    Derudover ved jeg også, at racen jeg ønsker har det med at gø meget, og selvom lejlighedens vægge er meget tykke (jeg kan intet høre fra mine underboer), så tænker jeg at sådan en gøen ville kunne høres og blive meget irriterende....så... :/....det bliver nok også ved drømme og ønskerne smiley



  • #52   1. aug 2023 Det giver da bestemt mening at prøve det nye job/liv af i en periode, før man kaster sig ud i at anskaffe hund. Så meget haster det vel heller ikke, og så er man selv bedre rustet til at vurdere, hvordan det vil kunne fungere.

    Jeg har selv haft fuldtidsjob og været alene med mine hunde, og det er gået fint. Men jeg havde 8 - 16 job 5 dage om ugen, så på den måde meget nemmere. Jeg ville ikke have kunne tage f.eks. dobbeltvagter eller bare længerevarende overarbejde. Det kræver, at man har nogen, der kan og vil træde til også med kort varsel.


  • #53   1. aug 2023 Lene jeg er helt enig i, at det er en god idé at prøve den nye hverdag af inden. Men tænker også at er man lidt seriøs, og vælger sin opdrætter med omhu, så er der ikke sjældent 6-12 mdrs ventetid på en hvalp.

  • #54   1. aug 2023 Louise, nu ved vi jo ikke hvilken race, ts ønsker sig, og det har nok noget at sige om, hvor længe man skal vente. Vi har jo ikke corona mere, hvalpe bliver ikke nødvendigvis revet væk mere.

    Jeg har her i sommer både snakket med og hørt om opdrættere med forskellige racer, hvor hvalpene bestemt ikke er blevet revet væk, og det er ikke opdrættere, hvor jeg umiddelbart tænker, at de virker useriøse. Der er købere, der går målrettet efter noget specifikt inden for den race, de ønsker sig, og så kan der da bestemt være lang ventetid, men mange andre har ikke helt så specifikke ønsker. De kan måske nok/forhåbentligt finde ud af at styre uden om masse import og hvalpefabrikker, men peger ikke en eller to opdrættere ud af en race som de eneste, de vil købe fra. Og så behøver det ikke nødvendigvis tage så lang tid, igen afhængigt af racen.


  • #55   1. aug 2023 Hvor er ts?

  • #56   1. aug 2023 har jeg undret mig over i dagevis , så derfor har jeg faktisk ikke gidet skrive med ...

  • #57   1. aug 2023 En kat kan ikke udgøre det for en hund, især ikke hvis det er fordi man gerne vil have en til at gå lange ture med, træne og/eller mødes med andre hundeejere..

    Ja jeg går tur med den ene af mine katte.. Det er kun lige i nærområdet og de fleste gange bare en tur rundt om blokken..

    Det er kun den end jeg gør det ved, da han er en kat der gerne vil se nye ting, og snakke med fremmede mennesker (og ja måske hunde/katte vi møder på vores vej), men langt de fleste ture foregår ved at vi går få meter, så står vi der mens han spiser/snuser til græs..

    Så går vi lidt igen og står stille osv..

    Den anden kat er med sky, han HADER fremmede.. Hvis jeg gik tur med ham og han slap ud af selen, ville jeg nok ikke se ham igen, da hans frygt ville få ham til at løbe længere væk..

    Den store går bare hen til opgangsdøren..

    Det er langt fra alle katte der trives med "kun" at være indekatte uden mulighed for at komme ud som min. i sele, men ideelt i indhegnet have.

    ligesom alt efter race, er det ikke alle der kan leve med at lave ingenting hele tiden..

    De aktive racer ville nærmest løbe på væggene..


  • #58   1. aug 2023 Jeg forstår vitterligt ikke behovet for nogen form for snak om kat i dette opslag smiley smiley

  • #59   1. aug 2023 Lene du har helt ret. Jeg har bare slet ikke mærket Corona på mine 2 racer. Den ene kan sælges sådan nogenlunde ok. Den anden kan ikke. Sådan har det altid været

  • #60   1. aug 2023 Mon ikke TS er blevet lidt skræmt af nogle af kommentarerne? smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #61   1. aug 2023 Ikke en har sagt hun ikke må få hund. Hvem skulle dog forbyde hende det. Folk har svaret ud fra deres egne meninger.

    Det er der ingen grund til at blive fornærmet over.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 747
    #63   1. aug 2023 Max er din kommentar #61 respons på Anne's #60?

    Tænker, at der er stor forskel på, at blive lidt skræmt og fornærmet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #64   1. aug 2023 Nej. 49.

  • #65   2. aug 2023 Louise, det giver mening. Dine racer spænder vel fra talmæssigt forholdsvis lille i DK til ekstrem lille. Og ja, så kan man ikke regne med, at der er hvalpe hele tiden. Sådan var det også med pyreneerne, enten ventede man eller også så man til udlandet.
    Men i nogle af de talmæssigt større racer har jeg indtryk af, at der jævnt hen er hvalpe at få.


  • #66   2. aug 2023 Ja det tror jeg du har ret i.
    Åh Joh. Der er født 12 sealyer i år. Det er HELT uhørt. Ved ikke om vi også parrer. Det er snart 4 år siden sidst.
    Adet mest skræmmende er 0 Airedales so far!! Der registreres årligt mellem 35 og 50 stk. I 80'erne ikke unormalt med 1500 stk og den lå på DKK's top 20 et par gange.


Kommentér på:
Kan jeg få mig en hund?

Annonce