{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Overtage en hund {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Min familie og jeg har på siden “lån min hund” på Facebook, mødt en sød dame og hendes hund. Siden nytår har vi passet hendes dejlige hund rigtig meget. Alt fra 3-14 dage af gangen. Vi elsker hendes hund, vi kommunikerer super godt sammen via beskeder, hun følger med på Facebook osv når vi passer hunden. smiley

Damen vil nu gerne af med sin hund til os. Hun har ændringer i sit liv, og syns at hunden vil få det dejligt hos os, stor have, minimum af alene tid, masser af opmærksomhed osv osv.
vi vil gerne overtage hunden. Vi elsker hunden og er helt vildt glade for denne mulighed! smiley

Men hvordan gør vi med overtagelse? Skriver man en kontrakt ? Fx på hvis der skulle ske noget så skal hunden tilbage til ejer osv. eller hvordan sikrer man sig de aftaler vi laver?
Hun ønsker at se hunden ca 1 gang om måneden fx i en weekend. Det syns vi kun er dejligt. smiley Vi vil meget gerne beholde hende i vores og hundens liv således hun kan agerer som fast “passer” , lidt ligesom vi har gjort for hende.
Men nu kommer den kringlede del. Hun VED at hun ønsker hunden skal bo ved os. Vi VED at vi ønsker at hunden skal bo ved os. Men hun er samtidig os bange for at når hun giver sin hund væk juridisk at hun mister sin rettighed til at se hunden. Jeg ønsker at hun bliver ved med at se hunden. Vi ønsker bare at den juridisk bliver korrekt skrevet over ril os, så vi kan få styr på det hele med forsikring, dyrlæge osv. Damen vil gerne der evt er en overgangsperiode hvor hun juridisk ejer hunden men vi har den og betaler for alt. Så hun er sikker på vi ikke “forsvinder med hunden”.
Det handler jo om tiltro fra begge sider. Vi taler godt sammen, sender billeder til hinanden af hunden, er venner på Facebook og insta. Vi ved hvor hinanden bor osv.

Hunden er en 5 årig lille blanding, steriliseret og har allergi som ved korrekt fodring er stabilt.

Hvordan kan vi evt lave et “kontrakt” så vi begge kan sove roligt om natten i denne overtagelse? smiley smiley

Nogen der har prøvet en situation som den her før?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtage en hund
  • #1   14. aug 2023 For mig lyder det som om, det hun ønsker er en slags udstationeringsaftale, hvor i så bliver 100% ejer efter x dato. Alternativt at hun er co-ejer på hunden.
    Begge dele findes der vist DKK- kontrakter på man kunne tage udgangspunkt i.

    Men hvis hunden overdrages så den er 100% jeres, så har hun ikke rettigheder længere - man kan skrive alt muligt i en salgskontrakt, men juridisk er der altså grænser for hvad en sælger kan bestemme over det hun har solgt (= ikke ret meget)


  • #2   14. aug 2023 Enig med Michelle.

    Husk følgende ved overtagelse:

    Du skal registreres som ejer i Dansk Hunderegister

    Der skal tegnes en ansvarsforsikring på hunden.

    Hvis der er en sygeforsikring på hunden, skal du undersøge, om du kan overtage den.

    Held og lykke med det smiley


  • #3   14. aug 2023 vil bare sige at jeg ville ikke gå med til at betale alt og stå med ansvar for en hund der ikke juridisk er min .. så skal hunden, udgifter og ansvar være jeres, så skal det ikke være så hun evt om alt fra kort til længere tid (hvis hendes situation ændrer sig igen) kan komme og sige hunden skal tilbage til hende med loven på hendes side ..

    så det må være fuld overdragelse og så en aftale om besøgs og pasning hos tidligere ejer, og den kan jo kun baseres på gensidig tillid ...


  • #4   14. aug 2023 Enig og personligt ville jeg ikke sende hunden frem og tilbage på pasning hos tidligere ejer. Jeg har omplaceret hunde men besøger dem sjældent, da det forvirrer dem

  • #5   14. aug 2023 Hunden bliver altså ikke forvirret af at blive passet hos tidligere ejer Lens, det er faktisk en rigtig god ide.
    Mit råd til TS, få hunden overdraget nu, skriv en kontrakt hvor alt hvad i mundtlig aftaler, bliver skrevet ned, juridisk vil det muligvis ikke være gyldigt men moralsk er det og hvis i ved at det er en aftale i er enige i begge parter så vil i naturligvis også opfylde betingelserne.
    Men få ejerskiftet hunden med det samme, ellers bliver det noget bøvl med forsikring m.m


  • #6   14. aug 2023 Mit råd må være at I ejerskifter hunden med det samme.
    Ikke fordi jeg tror nogen af jer er ude på at snyde den anden, men jeg ville aldrig selv overtage en hund, som ikke stod i mit navn.
    Og så skriv jeres aftaler ned, så der er styr på det hele ned til mindste detalje.
    Den holder ikke i "retten" nej, men på den måde er I aldrig i tvivl om hvad aftalen lyder på.
    Om man skal lade hunden se sin gamle familie, det kommer nok an på hunden.
    Her virker det som om at hunden i forvejen er i begge hjem og trivedes med dette, så er det jo bare at forsætte.
    Jeg overtog Gipsi akut en onsdag aften og fredag så hun sin ene ejer igen. Hos dyrlægen. Hun blev glad men det var helt tydeligt at hun godt vidste hvor hun hørte til nu. Hun så sin anden ejer, 1 eller 2 gange efter, også hos dyrlægen og det gav ikke anledning til problemer.
    Til sidst kom hele familien forbi og så hende, efter måske et halvt år og ja hun blev glad, men det var ikke fordi hun ville med dem hjem.


  • #7   14. aug 2023 Det afhænger altid helt af hunden Bodil. For mig er det dens behov først, også på en kontrakt. Ts kender deres lånehund bedst før de skriver under

  • #8   14. aug 2023 Det har nu heller ikke været min oplevelse, at mine omplaceringshunde er blevet forvirrede af at tilbringe tid med tidligere ejer - og denne hund har jo allerede været vant til at flytte mellem de to hjem.



  • #9   14. aug 2023 Og det er skønt smiley men for mine har sagen været en anden og ts skylder ikke at lade sin hund flytte rundt. De kender hunden og ved om den skal. Derfor skal de overtage helt så de kan bestemme



  • #10   14. aug 2023 Lens - men nu svarer du jo i en tråd om en specifik hund, som har været vant til at skifte mellem netop disse to hjem uden problemer, ikke på en fiktiv hund, der måske/måske ikke kan fungere med det.
    Så når nu det afhænger af hunden, så har denne hund jo vist, at det kan den sagtens.


  • #11   14. aug 2023 Men jeg skriver mine erfaringer, lige som alle andre

    Du antager at hunden trives med det, jeg tager udgangspunkt i at jeg ikke kender den

    Jeg ved ikke om den trives. Men jeg ved hvad jeg ville gøre, og det er den personlige erfaring vi kan dele på er Forum. Vi aner intet om denne hund jo

    Så læs det nu bare som en erfaringsdeling mellem alle de andre. Ts kender hunden og kan vurdere

    Men ts behøver ikke flytte sin hund rundt, hvis man ikke ønsker det. En sådan kontrakt behøver ts ikke lave, med mindre de vil. Og det ville jeg personligt ikke. Andre ville og sådan er det jo. Forummer er fuld af folks forskellige personlige erfaringer

    Så er den ged da vist også barberet smiley Jeg deler en erfaring, andre gør det samme. Bim bom videre. smiley


  • #12   14. aug 2023 Jeg stemmer lige i med det der "ikke se forrige ejer" for så bliver hunden forvirret.

    Min far overtog min konkurrencehund, da hunden blev skadet og skulle pensioneres. Men hver eneste gang hunden skulle passes (ikke ret tit for min far var ikke glad for at rejse fra den), så blev den passet af mig.

    Ingen problemer, den hyggede sammen med mig - og blev glad for at se min far igen når han kom og hentede den smiley


  • #13   15. aug 2023 Denne hund blir mega glad når hun afleverer den ved os, og omvendt. Den er vant til at blive passet og befinder sig lige godt begge steder. Den virker ikke til at føle sig forladt men blir bare mega glad for at se os. Lige så omvendt når den så ser hende.

Kommentér på:
Overtage en hund

Annonce