{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle
Tilmeldt:
14. okt 2023
Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529

Et spørgsmål om hundebid {{forumTopicSubject}}

Hvad mener panelet, der ville ske, hvis man politianmeldte nedenstående episode:

Fire løse hunde, to eurasiere, en springer spaniel og en dværgpuddel, følges på en hundestrand. Forude spottes en stor gul hund, retrieverblanding, i snor.
De løse hunde tages i snor. Ejer af den store gule råber, at han er kastreret og fredelig, så det er helt fint at lade de fire være løse. Vi slipper dem (dumt!), og de render hen og hilser på. Ejer af retrieverblandingen har sluppet snoren. Alt er fredeligt. De to eurasiere snuser videre på stranden. Retrieverblanding og springer snuser lidt mere til hinanden. Pudlen render rundt og gør - render så hen til den gule, som griber ham i munden og rusker effektivt.
Vi får ham til at slippe. Den lille puddel bløder fra store sår på ryggen.

Pudlen kommer straks til dyrlægen og bliver syet. Han har det fint i dag.

Vi har talt noget om, hvad der egentlig ville være sket med retrieverblandingen, hvis ejer af pudlen havde meldt sagen til politiet.
Jeg har en fornemmelse af, at der ikke ville være sket noget, fordi vi befandt os på en hundestrand og skadelidte hund var løs og selv opsøgte den bidende hund - men har jeg ret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et spørgsmål om hundebid
  • #1   8. dec 2023 Når de begge var løse er jeg ret sikker på, at retrieverblandingen havde "fået skylden" og som minimum fået påbud om snor og mundkurv.

  • #2   8. dec 2023 Jeg var engang vidne til en episode hvor en cairn havde tirret og snappet efter en dobermann, som til sidst svarede igen ved at flække cairn’en fra nakke til røv. Det skete i en indhegnet hundeskov. Doberens ejer fik en bøde, og i begrundelsen blev der lagt vægt på, at der var tale om et friløbsområde, og at man som ejer accepterer en vis risiko for skade, når man går sådanne steder.

    Så mit bud ville være at ejer af gul hund ville få en bøde for ikk at have sin hund under kontrol smiley


  • #3   8. dec 2023 I realiteten kan den vel ende ud i aflivning, hvis der er tale om skambid.
    Men hvorfor overhovedet melde hundebid til politiet..? Stak ejer af retrieveren af eller nægtede at vedkende sig skyld osv..?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #4   8. dec 2023 Nej, ejer stak ikke af eller nægtede at vedkende sig skyld. Der har bare været bøvl siden mht. betaling af dyrlægeregninger mv. Derfor har der været snak i "hundegruppen" om forløbet.

  • #5   8. dec 2023 Men er det ikke forsikringsselskaberne der skal løse det..? Det er da normal procedure. Begge parter melder det til deres forsikring og så finder selskaberne ud af hvordan og hvorledes.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #8   8. dec 2023 "Men er det ikke forsikringsselskaberne der skal løse det..? Det er da normal procedure. Begge parter melder det til deres forsikring og så finder selskaberne ud af hvordan og hvorledes."

    Jo. Bøvlet kommer vist af, at ejere af den bidende hund betalte én dyrlægeregning. Siden ville de have pengene tilbage, fordi det var forsikringsselskabet, der skulle betale. Ejer af den bidte hund havde det noget i retning af "det må I selv rode med".


  • #9   8. dec 2023 Så må de jo blot kontakte deres selskab og overgive regningen på det betalte.
    Det var stadig ikke noget jeg ville melde til politiet med tanke på at det kan i værste fald ende ud i en aflivning.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #10   9. dec 2023 Retrieverens familie har givet regningen til eget selskab. Dette har så bedt pudlens forsikringsselskab om at betale, såvidt jeg forstår det. Før de vil det, skal pengene puddelejeren fik, betales tilbage. Her er det, at puddelejeren bliver irriteret og siger, at hun tabt flere penge, end hun har fået og har fået en hund, der ikke er helt så frimodig som tidligere. Nu gider hun ikke mere bøvl.
    At retrieverens familie selv dækkede den første dyrlægeregning var vist for at vise imødekommenhed og undgå anmeldelse.

    Hvis min hund havde skambidt en anden, havde jeg nok betalt, sendt en kurv med hunde- og menneskelækkerier til puddelejeren og derudover holdt min kæft. Kunne jeg få mine penge fra forsikringsselskabet ville det da være dejligt, men kunne jeg ikke, ville jeg acceptere. Vi taler om cirka 2500 kr.


  • #11   9. dec 2023 Jeg havde også betalt uden at blinke. Det er frygteligt nok at få en hund skamferet på den måde.
    Men jeg synes stadig ikke det skal betyde en evt dødsdom til hunden, hvis det ikke er sket før. Men man har jo hørt at retrievere nærmest kan gøre hvad som helst uden det får følger. Ikke længe siden 2 af slagsen var fremme i pressen omkring overfald af både mennesker og hunde, uden der blev gjort noget.
    Politiet har lidt mere travlt medat hente amstaff-lignende hunde der til gengæld ikke har gjort noget og endda er holdt i snor.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #12   9. dec 2023 Enig, Cookie - og måske havde det ført til en anmeldelse, hvis det ikke havde været en retriever(blanding). Dog var det, iflg. en af dem jeg fulgtes med, ikke første gang, den havde haft fat i en anden hund. Det var bare ikke gået så galt før.

  • #13   9. dec 2023 Det er sørgeligt at sådan noget sker mere end en gang. Hunden er jo for så vidt uden skyld, det er dens ejer der er et fjols og pålægger sin hund unødigt pres. Hvor er det synd smiley og da også særligt dem det så går udover, at ejeren er et så stort respektløs og uansvarligt fjols.

  • #14   9. dec 2023 Hmm ... jeg sidder og tænker på, at hvis man SKAL placere skyld, så vil jeg lægge den hos puddel ejeren. Der er ikke ret meget mere I R R I T E R E N D E end en galpende hund, der bare spæner rundt og rundt og ikke rigtigt tør interagere med de andre hunde, som den råber efter.
    Og det er ikke kun mig, der synes det - det gør hundene også.

    Det bliver beskrevet at de andre hunde hilser på "normal" vis - tingene foregår roligt, indtil pudlen får labben op i et uhensigtsmæssigt - men forståeligt - leje .. tænker det er sådan "NU lukker du F... _øven !!!" - og så er pudlen bare ikke så skide holdbar i sådan en situation.

    Nej, fra hvor jeg sidder, skulle puddelejeren have taget sin hund i snor og bedt den om at tie stille.

    Men skide synd er det da - at pudlen har en dum ejer ...


  • #15   9. dec 2023 Det er noget af en tolkning smiley

    “Pudlen render rundt og gør - render så hen til den gule, som griber ham i munden og rusker effektivt.”

    I øvrigt er der INGEN hunde, og slet ikke “den gør ingenting, den er fredelig”, der skal ruske en hund, heller ikke selvom hunden er lille og gør.

    Havde den lille hund tirret, lavet udfald, hoppet op og snappet efter den gule osv., er en reaktion ok. Men at ruske er aldrig ok.


  • #16   9. dec 2023 Martine ja der har du også en pointe. En galpende hund har intet at gøre i leg med fremmede hunde, netop fordi det ret hurtigt kan tænde uhensigtsmæssigt af.
    Men derfor mener jeg stadig retrieverejeren er et fjols, særligt hvis ikke det er første gang.
    Er det første gang så holdes den forhåbentlig i snor ved andre møder med lidt for mange og evt galpende hunde.



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #17   9. dec 2023 Retrieverejeren lagde ud med at have hunden i snor, men slap snoren. Hun var dog tæt på, da bidet skete.

    Jeg mener, der er sket fejl på begge sider. Pudlen skulle ikke være sluppet løs, selv om retrieverejer sagde, at hendes nu kastrerede hund var fredelig. Hunden HAVDE jo en historie bag sig. Retrieverejeren skulle ikke have opfordret os til at slippe hundene igen. Vi HAVDE jo taget dem i snor, da vi spottede retrieveren.

    Pudlen fungerer i øvrigt fint med alle andre hunde (jeg har mødt) på stranden. Han var lidt gøende overfor Kenia de første par gange, vi mødte ham. Men da hun er rimeligt flegmatisk, hvis småhundene ikke snapper ud efter hende (DET bør de ikke gøre!), holdt pudlen hurtigt mund.


  • #18   9. dec 2023 Isabelle -

    Jeg var der ikke - kommenterer blot udfra den vinkel at gøende hunde, der vedbliver og løber rundt og ikke inteagerer, blot denne sikkerhedsafstand men jeg kan godt råbe efter dig, ER enormt uhøfligt og konfliktoptrappende. Jeg LÆSER ikke at retrieveren har gjort noget galt, den har blot reageret. Hvorfor bed den ikke de andre i grunden ...

    Nej, imo der ligger den primære fejl hos puddelejeren .. tag din hund til dig, og få den til at holde kæft !

    Hvis det nu kommer frem at retrieveren har en historik at den bider andre hunde, er ejeren jo en giga nar .. men det fremgik ikke af startindlægget smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #19   9. dec 2023 Min fejl, at jeg ikke nævnte, at retrieveren havde en historie fra start. Men som jeg skrev i #18, mener jeg ikke, at du har uret, Martine - men altså heller ikke 100% ret. Puddelejeren TOG jo sin hund i snor, hvorefter retrieverejeren råbte, at hendes hund var fredelig, så vi kunne bare slippe hundene løs igen.

    Ja, retrieveren har reageret - på en temmelig uhensigtsmæssig måde.

    Jeg gætter på, at den ikke bed i de andre hunde, fordi pudlen var mest oplagt - lille og larmende.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #20   9. dec 2023 Min hund gør Ingen ting. Så regner man vil med at det er rigtig. Det var det så ikke.



  • #21   9. dec 2023 Jeg gætter på, at den ikke bed i de andre hunde, fordi pudlen var mest oplagt - lille og larmende.

    Det tror jeg at du har endda rigtigt meget ret i smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.529
    #22   9. dec 2023 Helt enig, Max - men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på, at der kom en lille flok på fire hunde "i hovedet på"/hen til retrieveren. Jeg havde det efterfølgende skidt med ikke at have beholdt mine to i snor. Jeg BURDE have tænkt på, at det kunne give problemer smiley

Kommentér på:
Et spørgsmål om hundebid

Annonce