{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Loppe- og flåtbehandling uden recept {{forumTopicSubject}}

Har I set at der er kommet et håndkøbsprodukt som alternativ til Nexgard og Bravecto?

https://www.webapoteket.dk/medicare/dyr/flaat-og-loppemidler/adtab-tyggetabletter-til-hunde-11-22-kg-p-553254

Særligt for dem, der kun vaccinerer hvert 3. år (eller slet ikke) er det jo rart at slippe for at betale konsultation for at få loppe- og flåtbehandling.

Jeg har ikke selv prøvet dem (endnu), men kommer helt sikkert til det. Særligt på katten, som kun er afsted hvert 3. år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Loppe- og flåtbehandling uden recept
  • #1   8. jan Kender dem ikke, og det er måske heller ikke så relevant for mig, fordi hundene er ved dyrlæge mindst 1 gang årligt alligevel.
    Men jeg vil alligevel lige sige at det er mega fedt at de faktisk har den godkendt til hunde helt ned til 1,3 kg. Bravecto findes kun fra 2 kg og op. Og der har både Lucky og Rosa jo altså været for små. Der findes så en anden receptpligtig pille der kunne bruges, så vi har ikke manglet, men det er altid rart når de husker de helt små, inkl hvalpe smiley


  • #2   8. jan spændende, nu har jeg bestilt en pakke .. har ellers altid brugt pipette, men nu prøver jeg og håber det er godt, der er mange rådyr i det område vi går ture ..

  • #3   8. jan Hanne, giv endelig en melding på det, når du har testet. Der går jo nok lidt tid inden flåterne dukker op (TAK for hård frost smiley ), men jeg er spændt på om de virker lige så godt som dem på recept.

  • #4   8. jan ja, tænker ikke at behandle før sidst februar, hen i marts alt efter hvornår der kommer varme, og så kan der jo gå en tid før jeg ved noget ...

  • #5   8. jan FYI: Jeg fandt en flåt i panden på Coco igår (en levende flåt!) Vi har de sidste to døgn haft -10 grader - jeg fatter ikke hvor den flåt kom fra.. Men tænker helårsbehandling måske skal til med det her nye klima...

    Håber håndkøbspillerne er ligeså effektive, det er da en super udvikling smiley


  • #6   8. jan Jeg har kørt adTab på fire hunde hele efteråret samt 1 kat.
    Men bor ikke i belastet område til at starte med smiley


  • #7   8. jan @ jaric, har du så ingen flåter fundet, eller er de fundet flåter der så er døde

  • #8   8. jan 0 flåter fundet - før fandt jeg flest på katten smiley

  • #9   8. jan Jaric, nogen bivirkninger ? Har hørt nogle får tynd mave en tid på Bravicto

  • #10   9. jan Øremider er hovedårsagen til at vi giver katte bravecto herhjemme. Det er en ekstrem udbredt lidelse hos katte også indekatte

  • #11   9. jan Ingen bivirkninger, bravecto var noget skrappere da vi brugte det, for det holdt jo tre mdr.
    Fortsætter med adtab umiddelbart smiley


  • #12   9. jan Vi prøvede dem sidst. Jeg giver stadig kun 1/2 dosis til Boxerne og Cookie får 1 pille. Ingen flåter, lopper eller andet utøj at spotte. Cookie får dem kun hver anden måned fast, da man ikke kan se evt ting og sager i hans pels, og han ruller sig en del alle vegne.
    Ingen bivirkninger heller. Ikke engang hos Xena som har en meget sart mave.
    Men tyggetablet er det ikke for Cookie. Men han æder heller ikke hvad som helst, så den skal pakkes ind i leverpostej eller dåsemad.


  • #13   9. jan Det er egentligt spøjst at det ikke er på recept???? Aktivstoffet er i samme gruppe som det der er i Bravecto og Nexguard. Dosis aktiv stof pr kg legemsvægt er sådan ca den samme, men virkning angives som kun 1 måned.
    Der er godt nok angivet at der ikke er nogen kendte bivirkninger. Meeeeen med tanke på stoffet må det handle om hvordan de forsøg, der er lavet har været designet.
    Lad forøvrigt være med at behandle med lavere dosis end angivet; det giver en kraftigt forøget risiko for at parasitterne med tiden udvikler resistens.


  • #14   9. jan Jeg har tænkt det skal prøves, et par af mine er flåmagneter og jeg fandt en flåt på Bianchi i går, på trods af at temperaturen de seneste dage ikke har været over -8 grader.

  • #15   9. jan Mette det undre også mig lidt, for jeg bruger credelio til Lucky (også en tyggetablet) de holder også kun 1 måned og er på recept.

  • #16   9. jan hm.. fandt nu produktresumeet på adtab og der er faktisk raporteret de samme bivirkninger som hos Bravecto - dog i lidt sjældnere grad.

  • #17   9. jan vores dyrlæge anbefalede at købe dem i stedet for nexgard, da det bliver billigere uden recept. Seresto er også kommet uden recept nu. smiley

  • #18   10. jan Jeg må tilstå at jeg faktisk slet ikke forstår at midler til loppe/flåtbekæmpelse skal være uden recept så man får begrænset brugen lidt.
    Fx er det ene af de to aktive stoffer i seresto et stof der tidligere har været meget anvendt i sprøjtemidler i landbruget. I EU har nekotinioder (incl dette aktivstof) været forbudt siden 2018 (bortset fra i lukkede drivhuse). Det dræber bier og andre nyttedyr, det er giftigt for fugle og det på virker pattedyrs nervesystem. Så put det da endelig om halsen på en hund uden nogen former for regulering smiley Seresto må være fløjet under radaren siden det stadig er tilladt i EU smiley
    Det andet aktivstof i seresto er et gammelkendt insekticid fra en stofgruppe, der bruges i massere af insekticider i landbruget. Det er giftigt for insekter - goes without saying - men også for fisk og padder og vandlevende organismer. Og så altså katte.

    Det er lidt pudsigt med loppe og flåtmidler. Der bruges mange tons af aktivstofferne på verdensplan om året og vi glemmer lidt at selve stofferne - eller deres nedbrydningsprodukter alle havner ude i naturen på den ene eller den anden måde.
    Det er noget der heldigvis er begyndt at komme mere fokus på. Bravecto, Nexgard og det nye Adtab lader til at være i den milde ende hvad angår giftighed for det omgivende miljø. Mens seresto er i den tunge ende.


Kommentér på:
Loppe- og flåtbehandling uden recept

Annonce