{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
709 visninger | Oprettet:

MC
MC
Tilmeldt:
20. dec 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39

Dåsefoder - tandsten {{forumTopicSubject}}

Mine hunde får en blanding af våd- og tørfoder. Blandt andet på grund af kræsenhed, men også fordi jeg godt kan lide variationen, så de ikke skal spise det samme hele tiden. Men jeg får hele tiden af vide af andre, at jeg virkelig skal passe på, fordi hunde får så meget tandsten af vådfoder. Og at det er meget vigtigt, at hundene får tørfoder som de tygger, da det renser tænderne.
Er det korrekt? Jeg synes bare ofte tørfoder har sådan en lidt fedtet hinde, den sætter sig vel på tænderne?

Min ene hund tygger stort set aldrig tørfoder, det sluges bare. Uanset størrelse nærmest.

Begge hunde får, ud over deres våd- og tørfoder, diverse grøntsager at gnave i, en masse tørrede naturlige tyggeting og indimellem rå kyllingelår.

Men jeg er i tvivl om jeg skal droppe vådfoderet på daglig basis? Jeg ønsker selvfølgelig ikke at forøge risikoen for tandsten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dåsefoder - tandsten
  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.530
    #1   13. feb Mine hunde får også tørfoder (morgenmad) og dåsemad (aftensmad). Dåsemaden udskiftes jævnligt med råt kød, der gerne kan være kyllingelår. Derudover får de tyggeben og kødben. Den yngste på to har intet tandsten overhovedet. Den ældste på 4½ har en smule, som dyrlægen eller jeg kan få væk med en tandbørste ell. lign.
    Tørfoder tygges ikke hos mig smiley


  • SC
    SC Tilmeldt:
    jul 2021

    Svar: 13
    #2   13. feb Vådfoder giver ikke tandsten, men har ikke en slibende effekt.
    Tørfoder har en meget let slibende effekt, hvis tørkosten tygges, så man kan antage at der muligvis vil være en lille forskel på hunde fodret kun med tørfoder i forhold til hunde fodret kun med vådfoder.

    Men det er en minimal forskel, og man er alligevel nødt til at passe tænderne på andre måder - f.eks. tandbørstning, rå ben eller andre tyggeting, regelmæssige tandrensninger hos dyrlægen om nødvendigt. Så med det taget i betragtning, står det vel een frit for at fodre med det, man nu helst vil fodre med.

    Lidt sat på spidsen kan de sammenlignes med at vi mennesker spiser en håndfuld tvebakker i stedet for at børste tænder. Det er måske lidt bedre end at spise grød, men det er slet, slet ikke nok smiley


  • #3   13. feb Jeg har altid fodret med en blanding af tør-, våd- og råfoder - ikke noget som helst af det bliver tygget noget særligt på. Til gengæld får mine hunde rå ben og andre gode gnaveting, og ingen af dem har nogensinde haft problemer med tandsten.

  • #4   13. feb Ingen former for foder forebygger tandsten. Det er en salgstale fra nogle producenter.
    Tandsten forebygges ved manuel rens, dvs tandbørstning, tygning af hårde, store materialer mv. Vær OBS på at nogle materialer skader tænderne mere end de renser, herunder bærende knogler, fordi slitagen på tyggefladen er større end gevinsten ved slibningen på siderne.

    Så drop ideen om særlig fodring ift tandsten, og kom i gang med tandbørsten smiley
    Der er stor forskel på hvordan racerne har tendens til tandsten.


  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #5   13. feb Okay, jeg skulle måske have nævnt fra start, at jeg er helt med på intet foder forebygger tandsten. Det var heller ikke det jeg mente. Blot om vådfoder decideret gav mere tandsten end tørfoder smiley

    Tandbørste er ikke en mulighed. Så det bliver tyggeting og evt. tandrens hos dyrlæge ved behov. Den ene har fået renset tænder mange gange allerede.

    Men hvis nu vådfoder forværrede situationen, som jeg hele tiden hører, så kunne jeg jo droppe det. Da jeg naturligvis ikke øsnker at fremavle tandsten smiley Men det lyder på jer, som om det ikke gør nogen forskel.

    Er rå ben bedre til hjælp mod tandsten end tørre tyggeting? De får mange andevinger, luftrør, struber, kyllingehalse, ører, hønsefødder osv.
    Men af råt kun kylling, da det er den eneste ting jeg lige kan komme i tanke om, hunde på under 15 kg kan tygge rigtigt smiley


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.530
    #6   13. feb Ribben fra fx gris kan små hunde også tygge. Det har jeg givet mine hvalpe.

  • SC
    SC Tilmeldt:
    jul 2021

    Svar: 13
    #7   13. feb Vådfoder giver ikke tandsten, nej. Tandsten er en helt naturlig proces, hvor kalken i hundens spyt aflejres på tænderne. Der er en stor genetisk komponent - især små racer døjer med det, men det er du nok godt klar over.

    Som sagt, bare sørg for at hunden får noget at gnave i, hvor tænderne kan blive brugt. Det vigtigste er at der er noget i kosten med slibende effekt, og der er tørkost alene ikke nok alligevel. Vådfoder er harmløst - måske endda sundere end tørkost smiley
    Jeg tror ikke, at der findes studier over hvad der er bedst at tygge i, for at undgå tandsten. Her tænker jeg, at det vigtigste må være, at det er noget hunden gider - om det er rå lammeribben eller et tørret svineører kan nok komme ud på ét.


  • #8   13. feb Jeg tænker vis de kun får vådfoder, ja så får de meget tandsten, men tandsten har sååå meget med genetik at gøre, lige som os mennesker. Det kommer an på hvor meget pyt med kalk i vi danner.

    Jeg har hund på 11 snart der kun har fået en tandrensning i sit liv, og det var pga to tandbylder (og de var kommet om jeg så havde børstet tænder på ham og fået hans tænder renset hvert år) og dyrlægen vil ikke bedøve ham for at rense hans tænder.


  • SC
    SC Tilmeldt:
    jul 2021

    Svar: 13
    #9   13. feb Ansofie -- der er ingen studier, der viser, at vådfoder giver tandsten. Det, man kan se i studierne, er at hunde fodret kun med tørfoder (sammenlignet med hunde fodret kun med vådfoder) har en lille smule mindre tandsten. Dette er ene og alene fordi tørfoder har en let slibende effekt. Det er ikke fordi at vådfoder giver mere tandsten.

    Har du en hund uden tendens til tandsten, vil forskellen være absolut minimal, eller slet ikke eksisterende. Har du en hund med større tendens til at danne tandsten, vil den forskel der ses, alligevel ikke være nok til at tørfoder kan stå alene.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #10   13. feb Mange delte meninger smiley

    Her kommer min påstand, som jeg har lært af HundefoderNørden: Tørfoder giver tandsten fordi hundene mangler et enzym i spyttet til at nedbryde stivelsen fra tørfoderet.

    Vådfoder findes med og uden stivelse, så det med stivelse, tænker jeg må give samme udfordring.



  • #11   13. feb mine 2 nu afdøde hunde fik det meste af livet tørfoder, den ene fik let tandsten og en rens, den anden dannede enormt med tandsten og endte med flere rens og fjernelse af tænder ..
    tror simpelthen det har mere med hundens tænder at gøre end foderet .. som med mennesker 2 mennesker kan leve ens men den ene får mere tandsten end den anden


  • #12   13. feb Til små hunde kan du sagtens anvende andet end kyllingeben, sådan noget som kalvebrystben er super - de består primært at hårdt brusk, der renser tænder rigtig godt.



  • #13   13. feb Tandsten har intet med enzymer i spyttet at gøre. Tandsten er mineraliseret plak (forkalket plak). Plak er den bakteriebelægning, der kommer på tænder, når spyt pg fødevarer møder hinanden i munden. Belægningen består af baterier og fødevarerester. Mængden af tandsten afhænger af kalkindholdet i spyt, som afhænger temmelig meget af genetik.
    Hunde er ikke strict carnivore som katte og præcist som os mennesker kan de faktisk godt nedbryde 'tilberedt' stivelse (primært varmebehandlet). Nyere forskning har bevidst at hundes spyt (i modsætning til ulves) rent faktisk indeholder små mængder af amylase (det enzym der nedbryder stivelse). Men ikke nok til at det for alvor betyder noget for nedbrydningen smiley Den sker længere nede i fordøjelseskanalen.
    Tandsten kan for en stor dels vedkommende undgås med tandbørstning (så man får fjernet plak inden det bliver til tandsten smiley ) eller ved at gnave i fødeemner, der slidder plak af tænderne (fx. gulerødder, rå ribben og lignenede knogler). Min gamle dobermann havde nedsat nyrefunktion (pga leptospirose som ung). Hun måtte ikke få for meget animalsk protein så hendes diæt bestod primært af kulhydrat. Hun fik sit tyggebehov opfyldt og renset sine tænder vha en daglig Whimzees dental stix. Hun havde det flotteste tandsæt til sin dødsdag. Intet tandsten overhovedet. Tænker det var den daglige whimzees, der gjorde det smiley Men bevares det var dyrt; en kasse med 50 stk kostede ca 500 kr. Så jeg brugte i omegnene af 25.000 kr på Whimzees dental stix i hendes liv smiley
    ... og så bekymrer folk sig om prisen for en hvalp smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #14   13. feb Tandsten har intet med enzymer i spyttet at gøre.

    Måske jeg forsimpler mit svar: hundene mangler et enzym i spyttet til at nedbryde stivelsen fra tørfoderet, der giver madrester/bakteriebelægning og som så udvikler sig til.........



  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #15   13. feb Så tror jeg bare jeg fortsætter som jeg gør nu smiley
    De får en masse andet at tygge i ud over deres foder. Og som saft sluger den ene hund alligevel tørfoderet, så det slider alligevel intet.

    Min ene hund vejer 6 kg og har pilskæve tænder. Han har fået renset tænder ca hvert andet år hele livet (han er 14) og her fået fjernet flere tænder pga paradentose. Det tænker jeg ikke jeg har kunne undgå uanset. Han har fået børstet tænder tidligere, men det er droppet, da det simpelthen var et overgreb. Og det har ikke ændret noget.

    Den anden vej pt. 10 kg, tænker hun får en voksen vægt på ca 12 kg. Hun har naturligvis ikke fået renset tænder endnu, og racen skulle heller ikke være slemt plaget mht. tænderne. Men jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan. Ud over tandbørstning.

    Ribben gider de ikke spise. De gnaver i dem, men dropper dem så ret hurtigt når de indser de ikke kan knuse dem.
    Men jeg vil klart kigge på kalvebrystben smiley Og ellers fortsætte som jeg gør med alt det hårde tørrede.


  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #16   13. feb Tak for alle jeres svar, det var meget brugbart og lærerigt smiley

  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.530
    #17   13. feb "Tandsten kan for en stor dels vedkommende undgås med tandbørstning"

    Jeg børster tænder flere gange dagligt og får alligevel tandsten smiley

    Hvor købte du de Whimzees, Mette - til hundene altså smiley


  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #18   13. feb Isabel - de kan i hvert fald købes hos Seleshoppen. Der har jeg købt nogle smiley

  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.530
    #19   13. feb Tak, MC

  • #20   13. feb Hvad med at komme maden i en af de der speciel skåle så hunden ikke sluger maden? Og den med rensning af tænder, kan du måske få hundene til at spise sådanne noget pulver? (Det skulle hjælpe på tandsten...) For hvis du vil prøve den, må du gerne købe min. Molly vil ikke spise det…

    profilbillede
  • #21   13. feb @17: Jeg købte dem hos Gærum dyreklinik på nettet.

  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.530
    #22   13. feb Det har ingen virkning, det pulver.
    Jeg tror egentlig heller ikke, at hundene tygger maden, fordi de får den serveret i en særlig foderindretning. De bruger bare mere tid på ............. at sluge den smiley


  • #23   13. feb Så kan jeg da godt smide det ud!
    Syndes Molly (og de andre hunde jeg giver mad) tygger på det. Men altså Molly tager det op og spytter det ud på hendes seng for så at tygge det. Hun kan så også være 30 min om at spise sine 100 g mad… (engang var hun 20 sek om det)


    profilbillede
  • #24   13. feb Mht amylase i spyt og madrester. Så handler det ganske enkelt ikke om fraværet af amylase (hvilket det jo heller ikke helt er i hundes spyt). Det handler om at den findelte mad klistrer til tænderne et stykke tid. Hos mennesker tilsættes amylase i munden via spyttet, men stivelsesnedbrydningen finder først for alvor sted når maden har passeret munden. Man må gå ud fra at det samme er tilfældet for hunde med den smule amylase de trods alt tilsætter via deres spyt.
    Man kan også få plak og tandsten på en kost uden stivelse smiley


  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #25   13. feb Begge hunde får enten deres mad i en form for slowfeeder/aktiverings halløj eller spredt i græsset. Det ændre intet for hanhunden, som Isabel skriver, så sluger han det alligevel når han får fat i det. Eller det gør den forskel at han kun sluger en/to piller ad gangen, hvor han ellers ville sluge det hele på en gang smiley

  • #26   13. feb Jeg kan forstå at du udelukker tandbørstning. Man kommer virkelig langt med træning af frivillig håndtering i den sammenhæng. Tandbørstning kan læres ligesom alt andet smiley
    Og bonus er at mange andre former for håndtering også bliver nemmere, samt penge sparet på ture til dyrlægen.


  • MC
    MC Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
    #27   13. feb Alt andet håndtering omkring mund og tænder foregår nemt og frivilligt for begge hunde smiley
    Den gamle er ikke trænet fra hvalp i det, da jeg ikke vidste det dengang. Jeg har forsøgt at træne det med ham som voksen, men han knurrer og bliver sur når vi når et vist punkt i træningen.

    Den unge er trænet helt fra hvalp i det, og jeg kan sagtens gøre det med hende, og frivilligt på den måde, at hub selv kommer og ligger hovedet i min hånd og acceptere det, men det er så tydeligt, at det er et overgreb på hende, og det vil jeg ærligt bare ikke byde hende hver dag.

    Derfor er jeg bare blevet enig med mig selv om, at så må jeg gøre alt andet jeg kan for at forebygge, og så punge ud, hvis det er en nødvendighed. Det tror jeg er det bedste for lige præcis mine to hunde smiley Om jeg gør noget anderledes i fremtiden eller med andre fremtidige hunde? Hvem ved, måske. Men ikke som det ser ud nu smiley


Kommentér på:
Dåsefoder - tandsten

Annonce