{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.070 visninger | Oprettet:

Kraftige gener {{forumTopicSubject}}

Yrsas mor er en powder puff, faren havaneser.
Er overrasket over hvor meget den hårløse trænger igennem. Hun har meget tynd pels på siden og inderlårene. Hun fejler intet i huden eller pels, skal det siges. Hun kommer til at få solcreme på når det bliver sol.
Jeg læser men bliver ikke som sådan klogere
Er der nogen af jer der ved hvordan det er med de hårløse og gener?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kraftige gener
  • #1   15. mar Hos Chinese Crested er genet for hårløs dominant. Dvs. en hund behøver kun en kopi af genet for at blive hårløs. Faktisk er det sådan at det dominante gen for hårløshed er det eneste kendte lethalgen hos hunde. Dvs. fostre der får gen for hårløshed fra både far og mor dør inden de når at udvikles ret meget og absorberes. Dvs alle Chinese crested er enten hetorozygote for hårløshed = bærer kombinationen hårløs x med hår (og er dermed hårløse) eller er homozygote for 'med hår' (dvs har kombinationen med hår x med hår) = powderpuff. Det er faktisk lidt pudsigt at din hund er så tyndpelset idet dens mor, der er powder puf jo rent faktisk ikke bærer gen for hårløshed.

  • #2   15. mar Hvis hun har pels over det hele, selv om det er tynd, bliver hun så ikke en værre fedtet hund når du smører hende ind i solcreme/olie ?

  • #3   15. mar Kan hun ikke bare være tyndpelset? Min mors ruhårede JRT er virkeligt tyndpelset - han er praktisk talt nøgen under maven og ekstremt tyndhåret et godt stykke op ad siden. Og der har helt bestemt ikke været en hårløs forbi i anerne smiley

    Mette - det er egentligt lidt sjovt, for hårløs betyder jo egentligt ikke (nødvendigvis) helt hårløs ved CC. Dem med stor, flot "manke" i bedste barbiehest-stil har da som regel en hel del kropsbehåring - altså ikke som almindelige, behårede hunde, men alligevel ret meget.
    Kan en PP mon i virkeligheden være en meget behåret CC i stedet for en måske lidt tyndt behåret PP?
    Eller er det ikke muligt at være SÅ behåret, når der er et hårløsgen?


  • #4   16. mar Men har rimelig godt styr på selve hårløsgenerne. Men hårløs er jo ikke bare hårløs. Det kommer i varierende grader. Da hunden her er PPblanding så kan den ikke være “hårløs”. Men tyndhåret kan den jo godt være.

  • #5   16. mar Mette, jeg bliver SÅ imponeret og fascineret hver gang du skriver om gener. Jeg ville ønske at jeg kunne forstå det, sådan rigtigt, men min hjerne vil ikke. Og så bliver jeg endnu mere fascineret over at det er sådan en slags basisviden for dig smiley

    Jeg er VILD med nørder smiley

    Undskyld for OT, Pernille smiley


  • #6   16. mar Det er sgu spændende smiley

    Jo hun kan sagtens bare være tyndpelset. Men synes det er påfaldende når hendes mor er pp.

    Hun er klart nok også meget kuldskær


  • #7   16. mar Jo Anni, hun bliver sikkert mega fedtet. Men hellere det end solskoldet smiley

  • #8   16. mar Kan man mon få et hundedækken i sådan noget baby-soltøj?

  • #9   16. mar Lise-Lotte, man kan godt få UV-beskyttelses-tøj til hunde, det er bare ikke så udbredt.

  • #10   16. mar Yorkie - tænkte bare, at det må være bedre end solcreme i pels.

  • #11   17. mar Nu er det jo hellere ikke sikker at hun bliver solskoldet selv om hun er tyndpelset, men det må forrige ejer jo kunne svare på, da den kommende sommer jo ikke er hundens første.

    Min Taliban var utrolig tyndpelset på grund af allergi og demodex. Hun elskede at solbade og lå timevis i bagende sol uden at hun nogensinde blev solskoldet.
    Gaddafi elskede/elsker også at solbade, Det meste af tiden lå/ligger han på ryggen, og han har hellere aldrig været solskoldet, hellere ikke hos ny ejer.
    Måske man ikke skulle tage alle sorgerne på forskud. smiley


  • #12   18. mar @5: Altså jeg synes jo at genetikfagene på landbohøjskolen var superspændende. Jeg synes det er et vildt fascinerende puslespil.
    Det medfører så også rigtig tit at jeg pænt holder munden lukket, når folk fortæller hvad deres blanding er en kombination af; ofte har de en farve eller en pels, der ganske enkelt ikke mulig med de ingredienser de siger den er kommet af smiley


Kommentér på:
Kraftige gener

Annonce