uden line med gravhund?! {{forumTopicSubject}}
Hej alle gravhundeejere og alle andre
Jeg har haft en rughåret gravhund i 15 år. Det var en drømmehund men jeg kunne ikke gå med den uden snor da den altid ville løbe væk (især hvis den kom på rævespor)
Spørgsmålet er, om man "lige så let" som ved andre racer kan træne en gravhund lydighed så den ikke løber væk når man går tur i skoven? (Eller om den har så kraftige "ræve instinkter" at man ikke kan være garanteret at kunne opnå dette? )
Jeg ville selvfølgelig allerhelst at min fremtidige hund ikke skal "overvåges" konstant på en gå-tur og kræve streng deciplin, men at den "af sig selv" ville blive i nærheden når man går tur..
Er dette realistisk at opnå for alle gravhunde? Eller kommer det an på dens gener og temperament? (for så kan man jo ikke stille lige så meget op?)
Nogle vise ord eller gode råd inden jeg skal vælge min næste hund..?:-)
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 140 Svar: 741
Det er sjovt du siger det med at din gamle gravbasse ligesom "fik færten" af noget. Min Dværgpinscher/gravhund kan nemlig også få lugten af noget dyr, trods hun kun er halv gravhund. Det har jeg også måtte træne, med lang line da den var hvalp til den var 4-6 mdr. Det er først nu som 9 mdr's undhund at hun lystrer ;o)
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Emner: 52 Svar: 1.024
Men lytter lige med hvis der er en som kan komme med tips og råd som jeg ikke har prøvet endnu
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.141
Men en gravhund KAN godt lære at kunne luftes uden snor, men det kræver altså en noget større indsats end ved f.eks. en labrador, idet gravhunden jo er lavet til en helt anden form for arbejde. Om de kan lære osse at blive ved ejer når der er vildt i området osv, skal jeg ikke kunne sige -men det vil snadsynligvis kræve benhårdt arbejde.
Men ønsker du en førerfikseret hund, der lever for at please, så skal du nok kigge i en helt anden retning en gravbasserne:o)
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 472
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 227
Dog ikke den type hund man ser oftest men dygtig var den.
Så er svaret selvfølgelig kan man da det. Man får det man lægger i det.
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Svar: 1
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.954
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 220
Jeg ville aldrig kunne træne det med min Bastian - han har total selektiv hørelse når det kommer til vildt.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
feb 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 1
Tak for jeres svar..Jeg tror lige jeg vil overveje en ekstra gang om det nu er "nervøsiteten værd" når den nu højst sansynligt vil løbe et par gange hvis der kommer gode dufte.!.(trods træning...)..
En hund der ligner gravhunden men som ikke har den samme drift i sig er bare ikke sådan lige at støve op:) Eller? Måske man skulle ud i et gadekryds!?
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
uden line med gravhund?!