{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.653 visninger | Oprettet:

uden line med gravhund?! {{forumTopicSubject}}

Hej alle gravhundeejere og alle andre

Jeg har haft en rughåret gravhund i 15 år. Det var en drømmehund men jeg kunne ikke gå med den uden snor da den altid ville løbe væk (især hvis den kom på rævespor)

Spørgsmålet er, om man "lige så let" som ved andre racer kan træne en gravhund lydighed så den ikke løber væk når man går tur i skoven? (Eller om den har så kraftige "ræve instinkter" at man ikke kan være garanteret at kunne opnå dette? )

Jeg ville selvfølgelig allerhelst at min fremtidige hund ikke skal "overvåges" konstant på en gå-tur og kræve streng deciplin, men at den "af sig selv" ville blive i nærheden når man går tur..
Er dette realistisk at opnå for alle gravhunde? Eller kommer det an på dens gener og temperament? (for så kan man jo ikke stille lige så meget op?)

Nogle vise ord eller gode råd inden jeg skal vælge min næste hund..?:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uden line med gravhund?!
  • #1   25. apr 2009 Jeg tror faktisk godt at du kan opnå det med en gravhund, hvis du træner det meget fra hvalp af. Mine bedsteforældre har en gravhund, der slet ikke løber nogen vegne. De gik til hvalpetræning med den, og øvede det egentlig ikke mere end nogle få minutter derhjemme også.

    Det er sjovt du siger det med at din gamle gravbasse ligesom "fik færten" af noget. Min Dværgpinscher/gravhund kan nemlig også få lugten af noget dyr, trods hun kun er halv gravhund. Det har jeg også måtte træne, med lang line da den var hvalp til den var 4-6 mdr. Det er først nu som 9 mdr's undhund at hun lystrer ;o)


  • #2   25. apr 2009 Det BURDE kunne lade sig gøre. Altså Baloo kan sagtens gå uden snor men ja så snart der enten kommer en kat eller vild så er han ikke til at stoppe. Jeg kæmper rimelig hårdt med at han ikke må uden at jeg giver ham lov men det er ikke helt lykkes endnu. Også derfor mine har snor på 97% af vores gåture, så det er noget af en opgave ;o)
    Men lytter lige med hvis der er en som kan komme med tips og råd som jeg ikke har prøvet endnu


  • #3   25. apr 2009 Det er ikke realistisk at forvente at en gravhund "af sig selv" ønsker at blive nær dig på gåturen. Hvis det er hvad du ønsker, skal du have en race med en noget stærkere trang til samarbejde, og en der af natur er mere førerfikseret (og alligevel kræver det noget arbejde at få den til ikke at gå sine egne veje)

    Men en gravhund KAN godt lære at kunne luftes uden snor, men det kræver altså en noget større indsats end ved f.eks. en labrador, idet gravhunden jo er lavet til en helt anden form for arbejde. Om de kan lære osse at blive ved ejer når der er vildt i området osv, skal jeg ikke kunne sige -men det vil snadsynligvis kræve benhårdt arbejde.

    Men ønsker du en førerfikseret hund, der lever for at please, så skal du nok kigge i en helt anden retning en gravbasserne:o)


  • #4   25. apr 2009 Jeg vil tro at det er med gravhunden på samme måde som med beaglen. Det kan trænes og det kan også virke, men ligeså snart der er et spor, så bliver der lukket af og så er alt lydighed "glemt".

  • #5   25. apr 2009 Altså... Nu gåt jeg en del til konkurrencer... Og Der er en super lydig gravhund i A (DCH)... Jeg var vil imponeret, og i den høje klasse skal man ha linen af for at lave en "fri vedfod". Hun klare sig super.
    Dog ikke den type hund man ser oftest men dygtig var den.

    Så er svaret selvfølgelig kan man da det. Man får det man lægger i det.


  • #6   25. apr 2009 Min gravhund kunne sagtens lige fra 3. gåtur eller sådan noget smiley Men hun er desværre død nu, 12½ år gammel smiley

  • #7   25. apr 2009 Vores den gamle ruhårede kunne sagtens luftes uden snor, men det krævede, at man konstant var i kontakt med hende. Det var så også et område med utroligt mange ræve og hvis man var uopmærksom og hun nåede udenfor en eller anden usynlig grænse, var der ikke noget at gøre, så var hun afsted ned i en rævegrav og kom tilbage, når det passede hende.

  • #8   25. apr 2009 Der er ikke nogen tvivl om at du nok får din sag for hvis du skal træne en gravhund til at gå ved din side i skoven.

    Jeg ville aldrig kunne træne det med min Bastian - han har total selektiv hørelse når det kommer til vildt.


  • #9   25. apr 2009 vores gravhund kan godt gå løs, det lærte hun i en alder af 6år, hun høre måske ikke første gang men så sruer jeg lige tonelejet en anelse op og bliver mere bestemt så kommer hun. brugte træningen jeg lærte til FT springer spaniel træning.

  • #10   25. apr 2009
    Tak for jeres svar..Jeg tror lige jeg vil overveje en ekstra gang om det nu er "nervøsiteten værd" når den nu højst sansynligt vil løbe et par gange hvis der kommer gode dufte.!.(trods træning...)..

    En hund der ligner gravhunden men som ikke har den samme drift i sig er bare ikke sådan lige at støve op:) Eller? Måske man skulle ud i et gadekryds!?


  • #11   25. apr 2009 min er labrador og gravhund, kig forbi tessi..... smiley

Kommentér på:
uden line med gravhund?!

Annonce