{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Underlivsinfektion .... {{forumTopicSubject}}

altså kan en underlivsinfektion/betændelse være lidt .. kan den hvis den er åben sådan bare sive lidt af og til ... eller vil den altid blive til noget ... og forholdsvis hurtigt ?

jeg lurer lidt på Oda, der er som sådan ikke noget betændelse at se, men nede deromkring der er det sådan at hårene klistrer sammen, et par totter over nogle dage, jeg klippede noget væk, måske for 2 uger siden, og vaskede noget væk for en uges tid siden og nu er der igen 2 små totter der er klistret ... på den ene side er hun Oda, på den anden side synes jeg hun er blevet lidt moody, mindre glad, mindre livlig ( ikke at hun har været voldsom livlig) men alligevel sådan at for ikke længe siden sprang hun af og til rundt, gad løbe efter en bold, sprang i skovbunden, nu går hun og måske hurtigere går hun langsommere på turen end før ...
I sidste uge gik vi et par dage ret langt for en skotte, 7 km, og der satte hun sig et par gange den ene dag sidst på turen, som om noget irriterer ...

hun spiser, drikker osv ..

jeg ringer selvf til dyrlæge, men er så lige der hvor jeg selv har en heldagstur til Viborg sygehus i dag så tænkte jeg ville høre erfaringer ..

kan det være underlivsbetændelse ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlivsinfektion ....
  • #1   21. maj Når du spørger sådan, så ja. Det kan altid være en pyometra på en intakt tæve. MEN tæven bliver som regel ret hurtigt dårlig med en pyometra.
    Det er mere sandsynligt at tæven bare er hormonelt påvirket, hvis hun er frisk, uden feber og det er 6-9 uger siden løbetiden. Perioden kaldes falsk drægtighed og er helt normal om end ikke så rar altid. Man kan ofte aktivere sig ud af perioden med succes.


  • #2   21. maj Ja har tænkt det, passer så nogenlunde med løbetid start 2. Marts, men hvad med det meget lidt, men dig sekret der tilsyneladende kommer ud og klistrer i pelsen omkring skedepbningen, er det normalt ?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #3   21. maj Det er ikke helt korrekt, Malene.
    Odas symptomer er nærmest ord til ord en beskrivelse af Vilmas.
    Hun begyndte at slikke sig en del og indimellem nappe lidt i pelsen som om, noget generede hende. En dyrlæge, der klippede hendes negle for et par uger siden, mærkede efter og mente ikke, der var noget galt.
    Vilma havde ikke feber og virkede ikke påvirket overhovedet. Indimellem satte hun sig, som Oda, umotiveret på ture.
    Det var først ved scanning, at livmoderbetændelsen blev opdaget. "Den har", sagde dyrlægen, "formodentlig været undervejs i flere uger". Dette på baggrund af min beskrivelse af Vilmas slikkeri. Der er sevet lidt betændelse.

    Har du snakket med dyrlægen?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #4   21. maj Vilma kom i løbetid den 26. februar.

    Jeg ville få hende scannet, hvis jeg var dig, Hanne. Betændelsen KAN udvikle sig eksplosivt - også selv om den er startet langsomt - sagde dyrlægen, da jeg hentede Vilma efter operationen.


  • #5   21. maj Nej har ikke talt med dyrlæge, sidder på Viborg Sygehus selv smiley ..
    hun slikker sig nu ikke, men ved ikke om det er fordi hun ikke kan nå ...
    ringer så snart jeg har mulighed, men skal scannes om lidt


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #6   21. maj Jeg læste vist noget, der ikke stod - det med, at Oda slikkede sig.
    Har du mulighed for at få en anden til lige at ringe til dyrlægen - og evt. køre forbi dyrlægen med Oda?


  • #7   21. maj Hanne, pøj pøj.
    Håber at skanningen viser at alt er ok. smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #8   21. maj Det er godt nok også noget møg, at du lige skal have Oda at spekulere over, Hanne smiley
    Jeg håber, der er en anden, der kan gøre det for dig, så du kan fokusere på dig lige nu smiley


  • #9   21. maj En dyrlæge ringer til mig ved 13 tiden.. der er ikke andre der kan tage over med hende .. det lyder måske sært, men min mand er slet ikke den der tager sig af, har viden om, observerer osv ..min søn har kørt mig til Viborg og arbejder her i dag, og døtrene er jo også på arbejde .. så nej jeg ville ikke være rolig, altså medmindre det var NU så måtte en jo køre, men når det er sådan vævende, uklart og noget jeg synes så kan de andre ikke ..
    hvis dyrlægen vurderer så får jeg måske en tid i eftermiddag eller i morgen formiddag (må forhåbentlig køre igen der)


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #10   21. maj Sådan var det også med min ex, Hanne.
    Kan du ikke bede din mand om lige at holde en lille smule øje med, om Oda slikker sig bagi?
    Men, men - forhåbentlig er det ikke noget farligt. Jeg er nok bare lidt på mærkerne overfor symptomer, der bare LIGNER underlivsbetændelse, fordi jeg lige har været igennem en sådan.

    I øvrigt kan Oda også have skedekatar, omend dette er mest almindeligt hos tæver, der endnu ikke har haft deres første løbetid.

    Held og lykke med både dig selv og Oda smiley
    Jeg håber meget, du får din køretilladelse tilbage.


  • #11   21. maj En smule klart flåd er normalt ifm falsk drægtighed.
    Betændelse fra en livmoderbetændelse er ildelugtende, tykt, gult eller grønligt- evt med blod i, alt efter alvoren/hvor vidt fremskreden tilstanden er.

    Isabelle - bemærkede du at jeg skrev "som regel"?
    Selvfølgelig er der undtagelser, og du har helt sikkert fanget din tæves betændelse før den blev alvorlig, siden symptomerne var så milde. Da er helbredschancen enormt stor og tævens liv ikke i fare. Ofte kan en abortsprøjte/udrensning af livmoderen løse problemet, når det fanges tidligt.
    En lukket pyo eller en fremskreden pyo gør tæverne ekstremt syge meget hurtigt. Jeg har selv haft oplevelsen x 3.

    Jeg håber din tæve bare er falsk drægtig, Hanne.


  • #12   21. maj Og så er det vigtigt at vide, at der er stor forskel på dyrlægers udstyr og evne til at se en betændelse på ultralyd.
    I perioden efter en løbetid er tævens hormonniveau det samme om hun er parret eller ej, og dyrlæger uden særlig indsigt kan komme til at se spøgelser.
    Selvfølgelig skal livmoderen us hvis den er fyldt op med betændelse, men det ses desværre også at nogen dyrlæger vælger operationen fordi de ikke kan se forskel på det ene og det andet på det grynede skærmbillede.
    At fjerne en tæves forplantningssystem har massive konsekvenser for hele systemet, så det bør kun gøres, såfremt det er eneste mulighed for helbredelse.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #13   21. maj Er der noget nyt, Hanne?

    Jeg kunne have valgt ikke at sterilisere, for dyrlægen sagde, at han kunne forsøge med behandling først, men at risikoen for at få livmoderbetændelse igen, når tæven først har haft det, er ret stor.
    Skulle jeg have ventet og set, om Vilma havde fået endnu en omgang betændelse? Måske, men det turde jeg ikke. Næste gang kunne det være en lukket livmoderbetændelse smiley


  • #14   21. maj nej dyrlægen ringede som lovet, jeg tog tlf men hun kunne åbenbart ikke høre mig, jeg ringede tilbage og de sagde de ville ligge besked til hende, men hun har ikke ringet ... der er ikke nogen forværring med Oda ... så jeg venter til i morgen og prøver så igen ..

    jeg har ikke haft en bp i hjernen og jeg havde ingen forkalkninger i halspulsårene ..


  • #15   21. maj Skedekatar kan alle få, Coco har haft det mange gange og hun blev steriliseret da hun var 2 år, så det har ikke noget at gøre med løbetid eller ikke.
    Med Coco har det ofte været pga urent udstyr ved trimmere... har Oda været til trimmer for nyligt?


  • #16   21. maj Da Ellie fik underlivsbetændelse. Fløøøøød det ud med gult, klamt, ildelugtende betændelse. Der var man slet ikke i tvivl smiley Da dyrlægen så hende, sagde hun, ja jeg behøver jo dårligt at tjekke. Der lugter af betændelse i hele klinikken. smiley

  • #17   21. maj @A-S ja, tror hun blev trimmet 1. maj ..., har også haft en med katar, da den var unghund .. det er det måske ..

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #18   21. maj Vilma havde skedekatar som unghund - cirka 6 måneder, og da fik jeg at vide, at hun sikkert ikke ville få det efter første løbetid. Dette koblede jeg med flere udtalelser om det samme på nettet - bl.a. HG's Malene.

    "Risikoen for at udvikle skedekatar er stor for tæver, der ikke har været igennem den første løbetid. Ældre tæver får sjældent skedekatar." (Netdyredoktor)

    "Når din tæve spiser og drikker som normalt, er der sandsynligvis tale om en let skedekatar. Det er en tilstand som af og til ses hos yngre tæver" (Gærum dyreklinik)

    "Skedekatar ses som regel kun på unge tæver før første løbetid" (skrevet af Malene her på HG juli 2017 som et svar til Hanne smiley )

    PS. Jeg skrev ikke, at alle ikke kan få det, A-S, men at skedekatar er mest almindeligt hos yngre tæver.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #19   21. maj Jeg glemte lige: DEJLIGT at høre, at du ikke har haft en blodprop og ingen forkalkninger i halspulsåren har, Hanne smiley

    - Og skønt, at du også må køre igen smiley


  • #20   21. maj Whatever Isabelle, det der ordkløveri er jo ikke vigtigt. Det vigtige er jo at Hanne får at vide at skedekatar ikke kan udelukkes bare fordi hendes hund ikke er ung.
    Som jeg skrev fik min det pga urent udstyr hos trimmer, Hanne har en skotte, den går hos en trimmer, den har meget tydelige symptomer for skedekatar, ergo skal hun ikke udelukke det. Det er ganske sandsynligt når hunden er trimmet her i starten af maj at det har sammenhæng.

    At det kun er unghunde, der får det "ud af det blå" er sikkert rigtigt, I don't know, så jeg udbreder mig ikke om det. Men holder mig til det, jeg har en erfaring med.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #21   22. maj Det er så fint, A-S.

    Hvordan går det i dag, Hanne?


  • #22   22. maj nå fik endelig en tid ved dyrlæge ...
    Ja hun synes også det sekret der var og som gjorde noget af pelsen der stiv var for meget til skedekatar .. alt trykken hist og pist, viste ikke ømhed, ingen feber osv .. vi blev enige om scanning, og der var nogle, og her er det jeg ikke kan huske, måske det der svarer til vores æggeledere, eller andet, de var lige str. mæssigt til den gode side .. det kunne sagtens være der hvor Oda er i cyklus, det kunne være tegn på noget der ulmer, men der var ingen infektion at se ... konklusion, jeg klippede de stiv hår væk, og så skal jeg holde øje med om der kommer noget igen, og holde øje i det hele taget .. hun kunne ikke finde noget akut, kunne heller ikke afvise noget der var på vej ... så ja havd skal jeg sige ..
    Vi blev enige om ikke at give noget mod fx skedekatar for ikke at risikere at camouflere andet der være ...
    under alle omstændigheder får jeg hende steriliseret i løbet af 1-1½ mdr ..


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #23   22. maj Godt, at du fik det tjekket, så du ved, at der ikke er noget her og nu.
    Det er en lusket sygdom, den underlivsbetændelse.
    Havde dyrlægen andre bud på det klistrede stads end underlivsbetændelse og skedekatar?
    Det lyder meget rigtigt ikke at give noget for en evetuel skedekatar - for ikke at skjule en betændelse.
    Jeg kan godt forstå, at du vælger at sterilisere. Det er virkelig ikke rart at være nervøs for underlivsbetændelse. En bekendts eurasier døde i løbet af et døgn af en lukket af slagsen smiley Det har givet mig en skræk for den sygdom.


  • #24   22. maj nej hun havde ikke andet bud ... men sagde netop at de kan bygge sig op over måneder faktisk de betændelser .. og egentlig bare ikke udvikle sig så der bare kommer lidt sekret af gangen ... selvfølge indtil den dag det så går galt tænker jeg, spurgte faktisk ikke om det kan gå i sig selv igen når fx hormonerne efter løbetid falder helt til ro ..

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #25   22. maj Jeg er temmelig sikker på, at livmoderbetændelse ikke kan forsvinde af sig selv. Men jeg har ikke spurgt dyrlægen heller, så 100 % sikker kan jeg jo ikke være.

  • #26   22. maj Jeg ville absolut få styr på den katar, så det ikke er den, der vandrer op og forværrer alting.
    Din tæve har ikke symptomer på livmoderbetændelse, hun er undersøgt grundigt nu.
    Skedekatar er normalt hos unge tæver - mindre normalt hos de ældre. Man kan ofte ændre situationen med en anden form for foder, c-vitamin-tilskud samt probiotika. Det ville jeg klart gøre i stedet for at spolere tævens grundlæggende hormonsystem. Det er ikke for sjov at vi alle er født med kønshormoner.


  • #27   22. maj hun bliver 4 lige om lidt så ung er hun jo ikke ... jeg ser lige weekenden an .. altså dyrlægen mente jo ikke det var katar ... og hun ville ikke afvise det var en betændelse der var under enorm langsom udvikling .. hun ville helle ikke kunne sige det var ...

    hun sagde man kunne få noget til at sprøjte på ved katar der neutraliserede den irritation det er


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 621
    #28   22. maj Er du ikke blevet anbefalet at tørre hendes skedeåbning med klorhexidin, når hun har været ude og tisse..?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #29   23. maj Hvis I behandler med et svampemiddel, vil en eventuel livmoderbetændelse vel ikke blive camoufleret?

  • #30   23. maj @24: Livmoderbetændelse er en møgsygdom. Og den eneste rigtig effektive behandling er sterilisation. Man kan godt behandle medicinsk - antibiotika - og derved slå det ned. Men det vil med næsten 100% sikkerhed komme igen efter næste løbetid. Den eneste årsag til ikke at sterilisere en tæve med livmoderbetændelse er, at det er en avlstæve man ønsker et kuld på ved næste løbetid. Og herefter bør man så kraftigt overveje at steriliserer. Var det min tæve havde jeg muligvis valgt at sterilisere nu - også selvom tidspunktet er forkert iflg cyklus. Det måtte jeg selv gøre en gang og hunden blev altså ikke 'underlig'. Den blev sig selv igen og levede resten af sit liv som en helt normalt hund (så normal som en Irsk Terrier nu kan være smiley ). Min hund havde så en lukket livmoderbetændelse (dvs. der var intet at se udenpå som på Oda - hvis det altså er livmoderbetændelse hun har). Hun gik fra helt normal, hvor vi ikke anede at der var noget galt til fuldstænding apatisk og virkelig syg på 1½ time. Hun kom babu babu til dyrlægen og blev opereret med det samme. Min svigermor mistede en gammel hund til livmoderbetændelse for 2 mdr siden. Den havde haft det ved sin forrige løbetid og det blev slået ned med antibiotika. Denne gang gik det så galt igen og hunden stod ikke til at redde. Hunden var for gammel og svækket af livmoderbetændelsen til at dyrlægen ville anbefale operation.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.153
    #31   23. maj Lige mine ord, Mette.
    Jeg er SÅ glad for ikke at stå alene med dem i en ikke ufarlig situation som denne.


  • #32   23. maj nej er ikke blevet anbefalet noget .. andet end at holde øje ...

    der er ingen tvivl om at Oda under alle omstændigheder steriliseres ... men det optimale tidspunkt er først om en lille mdr`s tid, så sker det ikke grundet en her og nu situation så bliver det midt i Juni ..


Kommentér på:
Underlivsinfektion ....

Annonce