{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Service hund.
  • #1   23. maj Den skal igennem en træner inde for en af forening. Man kan have selv betal eller kommunen.

  • #2   23. maj Nej man kan lave dem selv, dog skal de op til en prøve.

  • #3   24. maj Jeg har trænet egen hund op som terapihund og hjulpet med at træne en venindes hund op som servicehund, begge under Trinitas.
    Hundene skal kunne fungere neutralt i alle miljøer samt kunne udføre opgaver ud fra et standardiseret program. Jeg tror du kan finde det på hjemmesiden.
    Man bliver tilknyttet en træner, som vejleder, og går til sidst til prøve i bymiljø.


  • #4   24. maj Nej, men hvis det hjælper kan jeg fortælle hvad jeg ville have brug for i sådan en hund (jeg har angst og stresser nemt bla pga min ADD)

  • #5   24. maj Nu er det til mig selv. Så ved hvad jeg har brug for i den og det er faktisk kun to ting. Men det mere hvad der forventes hvad den skal kunne.

  • #6   24. maj Ah okay smiley

  • #7   24. maj Du kan læse hvad prøven består af inde på Trinitas hjemmeside smiley

  • #8   24. maj Dette er hvad hunden skal kunne til offentlighedstesten hos trinitas. De er rigtig søde der inde og vil gerne hjælpe.
    Vil lige sige at de andre foreninger er begyndt at åbne for ejer træning.

    Offentlighedstest Psykiatriske servicehunde

    Testen forestås af en testleder fra Trinitas samt den berørte træner.
    Certificering udstedes såfremt alle de obligatoriske testelementer bestås. Der gives en bestået/ikke bestået vurdering af de enkelte elementer samt en samlet kommentar på testudførelsen. Ekstraordinære testelementer kan inddrages såfremt testleder er gjort opmærksom herpå senest en måned inden testens udførelse. Der gives en samlet helhedsvurdering af ekvipagen (hund og ejer).
    Alle elementerne er myntet på at hunden skal kunne færdes offentlige steder med sin ejer. Specifikt i fødevarebutikker, hvor der er stramme regler for, hvordan hunden skal gebærde sig.
    Testen skal udføres i et bymiljø, hvori hunden ikke færdes til hverdag. Træneren har ansvaret for, at de nødvendige forudsætninger for testens gennemførelse er til stede. Træneren arrangerer en rute hvor alle testelementerne indgår, og gennemfører en generalprøve, så borgeren har været ruten igennem. Ruten fastlægges, så den bedst passer med alle elementerne, de skal ikke nødvendigvis tages i nedenfor anført rækkefølge. Hele testen inkl. evaluering på café, tager ca. 1 time.
    Obligatoriske testelementer:
    • Ind og ud af køretøj - Det er vigtigt, at hunden kan komme ind og ud af en bil stille og roligt. Hunden må først forlade bilen ved tilladelse fra ejer. Indtræden i bilen foregår som det passer bedst for hund og ejer. Er hunden i taske, skal den være rolig ved ind- og udtagningen.

    • Hilse - Hunden må ikke opsøge forbipasserende på eget initiativ, men skal have lov til at hilse på testleder ved tilladelse fra ejer. Hunden må ikke hoppe op, være fremfusende eller udvise aggression eller frygt, men skal hilse stille og roligt. Ejer må til enhver tid kalde hunden til sig igen. Testleder giver besked til ejer om at kalde hunden til sig, når det vurderes passende af testleder. Hvorvidt hunden står eller sidder i situationen, er uvæsentligt.
    En hund, der ikke har lyst til at hilse, skal respekteres. Dette må ikke ses som nødvendigvis ensbetydende med hverken aggression eller frygt.
    Ejer må gerne instruere evt. fremmede i hvordan de bør hilse på hunden. Det er således tilladt for ejer at lade evt. forbipasserende hilse på hunden i løbet af testen.

    • Gå pænt i snor - Testen indebærer en gåtur gennem det gældende bymiljø. Her skal hunden kunne gå pænt i (fast) snor trods de tilfældige forstyrrelser, der forefindes. Træner vil sørge for at der på turen vil være mindst en anden hund til stede, som skal passeres. Det er fuldt lovligt for hunden at gå ud i snorens længde, men ejer har til enhver tid ansvar for at hunden ikke er til gene for andre. Ligeledes er det fuldt lovligt at skifte fortov, gå ind til siden og få hunden ned at sidde/lægge, stoppe op og få kontakt, kalde på hunden, give godbidder samt snakke med sin hund. Det er således til enhver tid ejers opgave at sætte både hunden og sig selv i så gunstige situationer som muligt. Træneren kan også være behjælpelig i situationen.

    • Følg tæt (gå på plads) - På mindst en strækning på ca. 20 meter skal hunden følge sin ejer helt tæt trods eventuelle forstyrrelser. I løbet af strækningen skal ejer 'tabe' snoren og fortsætte med at gå min. 4 skridt inden snoren samles op igen. Hunden har lov til at reagere på den tabte snor ved fx at kigge bagud, men det forventes at hunden forbliver i øvelsen; dvs. følger sin ejer tæt.
    Hunden må også god stoppe op, for at signalere at ejer har tabt snoren.
    Testleder giver besked om hvor og hvornår og har ansvar for at elementet foregår i egnet område.

    • Blive i position trods forstyrrelser - I løbet af testen skal hunden mindst en gang blive bedt om at blive i en bestemt position trods omkringværende forstyrrelser. Ejer skal gå ca. 5 skridt væk fra hunden. Hvorvidt hunden skal sætte sig, lægge sig eller blive stående er op til ejer. Der tages forbehold for naturlig adfærd fra hundens side - det betyder at et positionsbrud er tilladt ved fx en fremmed hunds eller menneskes direkte opsøgning af gældende hund. Testleder giver signal til hvornår elementet udføres.

    • Stop - Ejer skal kunne stoppe sin hund i at udføre en uønsket handling, såsom at spise tabt mad. Elementet kan udføres på et hvilket som helst tidspunkt i forbindelse med testen og iværksættes af testleder.

    • Indkald - Hunden skal enten sættes/dækkes af eller holdes i snor af tredje part, mens ejer går 10 m. væk alt afhængig af mulighederne i testområdet. Hunden skal derefter kaldes ind og løbe til ejer. Til elementet må gerne bruges en lang snor/sporline.

    • Håndtering af fremmede mennesker -Hunden skal kunne håndtere, at en fremmed person (testleder) tager fat i hundens snor uden at denne udviser aggression eller frygt. Hunden skal ligeledes kunne forholde sig roligt idet den fremmede person giver hånd til ejer samt evt. lægger en hånd på dennes arm/skulder. Det er til enhver tid den fremmede persons ansvar at tage behørigt hensyn til både hund og ejer. Berøring af arm eller skulder skal afklares med ejer, før dette element udføres. Det er tilladt at frabede sig berøring.

    • Lyde - Hunden må ikke udvise angst eller frygt i forbindelse med de lyde, der forefindes under testen. Ved evt. forskrækkelse skal hunden udvise evne til at komme sig igen.

    • God kontakt - Hele testen skal bære præg af en god positiv kontakt mellem hund og ejer. Hunden skal udvise glæde over at arbejde og være sammen med sin ejer.

    • Butik - Hunden skal kunne føres sikkert gennem en fødevarebutik uden at snuse til hverken fødevarer eller andre mennesker. Hunden skal til enhver tid forblive tæt på ejer. Ejer skal stoppe op og kigge på varer min. en gang i løbet af elementet. Varigheden af stoppet er ikke væsentligt. Blot skal hunden blive bedt om at sætte sig ned og imødekomme dette. Det er til enhver tid ejers ansvar at sætte både hunden og sig selv i så gunstige situationer som muligt. Hunden skal trænes i forskellige butikker.
    Vejer hunden under 10 kg, skal hunden være i taske enten på armen eller i vogn. Træner skal godkende at hunden kan gå på gulvet uden at snuse til varerne.

    • Café-/restaurant besøg - Hunden skal holde sig i ro og så tæt som muligt på ejer under hele besøget. Hunden må ikke på egen pote opsøge andre end ejeren. Hunden skal kunne forholde sig i ro såfremt noget tabes på gulvet. Det er til enhver tid ejers opgave at sætte hunden i en så gunstig situation som muligt - herunder at give hunden mest mulig fred for forstyrrelser. Det er tilladt at medbringe tæppe, som hunden kan ligge på. Ligeledes er det tilladt at hunden ligger i skødet eller på stol ved siden af ejer, såfremt det tillades af gældende café/restaurant.

    Generelt: Det er tilladt for ejer at opmuntre sin hund gennem hele testen. Det betyder at ejer gerne må minde hunden om hvad der ønskes. Dog skal hunden udvise tydelige tegn på forståelse af de forskellige kommandoer.


  • #9   24. maj Hvis det er har jeg flere dokumenter omkring træning hos trinitas. Hvis det er kan jeg hjælpe med at komme i kontakt med servicehunde akademiet(de skulle være de billigste) eller servicehundeforningen. Jeg anbefalede ikke team Servicehund Danmark, men det er bare mig personligt, de laver gode hunde der kan de det skal. Så intet ondt om dem.

  • #10   24. maj Tak Trine lige det jeg lede efter smiley men lyder ikke umuligt at træne smiley

  • #11   24. maj Tak må jeg skrive når jeg har tingene mere på plads, har ikke en hund til det endnu. Vi snakkede om det her hjemme, da min gammel hund giver mig den ro og overskud jeg har brug for jeg er ude, dog fungere han ikke i Fårup sommerland eller kan ikke gå med mig ind i butikker (kun hvor han får lov)

    Men han elsker mennesker. Og det okay han er familie hund men for lille til at skabe den plads omkring mig.


  • #12   24. maj Næ, det er nemt. Især hvis man ved om hundetræning og kender hunden. Og det koster mindre når man ikke skal have besøg af træner tit.
    De har også et ca beløb for hvad det ville koste for at få den trænet med dem. Hunden skal nemlig om til testet hver andet år, så den stadig lever op til forventningerne.


  • #13   24. maj Dette er til anden besked, du kan også få dem med ud og teste hvalpen, for et beløb. Du må altid skrive. Du kan også få min mail hvis det er.

  • #14   24. maj Vil også sige, at hvis det er til en der sidder i kørestol er der også sth, de laver dog kun til kørestol bruger. Men de andre laver også hunde til det. Og hunde til diabetisk, blinde hunde (som danske førehunde også gør), andre alarm hunde og kombi hunde.

  • #15   24. maj Og hunden skal være over et år (tror jeg) og under 5/6 for at tage testen. De vil gerne godkende og måske også begyndte træning før den er et år, men ellers anbefalede de almindelig hvalpe træning

  • #16   24. maj Bare lige et spørgsmål, hvordan kan man selv træne en hund til noget man ikke kan gøre uden en service hund?
    Det virker lidt modstridende på mig, en blind kan jo heller ikke selv træne en hund op.

    Er blot bekymret for om der kunne blive konflikt med omverdenen omkring færden med service hund, hvis de ikke lever op til det der forventes af hunde på "job"


  • #17   24. maj Den kommer op til en test, lige som de hunde der bliver trænet af træneren. I Danmark er loven for Servicehund meget utrolig så lige nu, kan du vælge at købe en vest der står Servicehund og så kan du bare gå ind i butikker. Vi prøver at få lavet loven om, så det er nemmer at forstå lovene.

    Men hvis man træner sammen med en foreningen skal den op til en test, hos trinitas giver de også lov på et tidspunkt i hunden træning til at få en vest så man kan træne i butikker og steder hunden ikke må være. Dog kun hvis den kan finde ud af det. De må ikke tisse inde (kun hvis der gives kommando) den må ikke gø (unden det er en "task") den skal blive hos bruger og være 110% opmærksom på den, den skal være ligeglad med alt omkring den og kunne give plads når der er brug for det og lave de andre øvelser/"task".

    Men der er meget konflikt omkring det, "for man kan jo se at brugen ikke er syg". Og "de kan da saksen klare sig uden". Og så er folk så sure, for hvad med allergi, (for parfume, blomster, nødder, nikkel og alt sådan noget, er jo ikke noget vi tænker på) men det er ikke dem der har hunde allergi der siger noget...


  • #18   24. maj Men hvis man bare kan give en vest på hunden og forlange at medbringe den hvor som helst, så kan jeg godt forstå at folk undre sig, jeg undrer mig over hvordan en person der er så sårbar og har det så svært ved at færdes ude i samfundet, at det kun kan lade sig gøre med en service hund, men vedkommende er så velfungerende at de kan træne en hund op til at være service hund, det virker ulogisk.
    Så kan jeg godt forstå folk tænker vedkommende ikke er "syg" nok.
    Det handler jo også lidt om det signal man sender til folk, hvis alle bare kan træne deres hund op og få lov til at tage den med alle steder, hvor andre ikke må medtage deres hund, så bliver folk mistroisk, det burde være helt klare linjer og regler for service hunde så tror jeg også omverden ville acceptere det, men lige nu virker det meget rodet og ikke særlig professionelt og det tænker jeg folk reagere på.


  • #19   24. maj Dem der bare smider en vest på (hvor hunden ingen træning har, som jeg mente i sidste besked) syndes bare at hunden ikke skal være alene og det gør ikke noget at lille Fido sidder og gø'er af alle og bider ud efter folk. Og folk der bare smider en vest på sin hund, er så ducking unfair. Det ødelægger alt for dem der har en uddannet hund der opføre sig som de skal (de er jo stadig hunden, så det kan da godt være den slår en prut eller lige for gået for langt vej fra sin plads. Det er jo ikke en robot)

    Dem der selv træner sin Servicehund vil gerne have noget mere at sige i træning så hunden passer dem bedst og de kan vælge om det er er han eller tæve. Og det kan være en hund med pels de kan holde ud og alt muligt. Selve træning tager tit længere tid end når hunden er hos en træner. Og det er tit kun med træner at de er ude. Og så skal de kunne tage sig af en hund for at kunne få den. Mange bliver afvist fra kommunen fordi de er for syge, men for ikke noget hjælp. Mange syndes også det er nemmer at have en hund med, end et menneske, man syndes man er mere fri.

    Men hundens træning er jo slet ikke slut når den kommer ud til bruger og er cifikaceret(?). Den skal så lære at regere på bruger.


  • #20   24. maj jeg undrer mig over hvordan en person der er så sårbar og har det så svært ved at færdes ude i samfundet, at det kun kan lade sig gøre med en service hund, men vedkommende er så velfungerende at de kan træne en hund op til at være service hund, det virker ulogisk.

    Det kommer nok an på hvilken slags sårbar du tænker på.

    Hvis personen kan færdes sammen med en hund, så kan personen træne hunden samtidig. Det er komplet underordnet om hunden er en servicehund eller hund, det er "bare" en hund som hjælper sin bruger/ejer til at være mere fungerende ude i samfundet. Og her tænker jeg ikke på dem som har brug for hunde med særlige kundskaber, men hunde som bare er der som en støtte.

    Det som blev ridset op, burde være noget alle hunde kan for at begå sig i en by (og inden der kommer ramaskrig, så ved jeg godt at sådan er det ikke).


  • #21   24. maj Der må da også være en eller anden form for uvildigt tilsagn fra en eller anden form for behandler eller fra en kommune om at vedkommende er godkendt til at have en servicehund før man kan få en hund godkendt som servicehund ????? Det ville da være helt skørt hvis jeg kunne træne mine hunde og bestå en prøve, give dem en vest på og tage dem med i fx supermarkedet eller på restaurant. Jeg har li'som ikke rigtigt brug for en servicehund.

  • #22   24. maj Mette, hvis man går gemmen kommunen skal der være utomt alt muligt med hjælp og man skal være længerevarende syg, hvor medicinen ikke hjælper (nok). Men hvis man selv betaler er det foreningen der stiller krav og ser om man er syg nok. Der er nogle psyske sygedommen (der er langvarig) der ikke er nok til at have Servicehund.

  • #23   24. maj Jeg er helt med Mette.
    Det burde ikke være en eller anden eller nogle foreninger der bør afgøre om vedkommende har behov for en servicehund.
    Det burde være lige som med et p-skilt til bilen eller et ledsagerkort være lægen/psykologen, som er med til at afgøre om personen har behov for en servicehund, og når man er godkendt får man vesten og et legimationskort som viser at man er tilkendt en servicehund.

    Sådan som det er nu, så kan gud og hvermand der gider at træne lidt hund få sin hund godkendt som servicehund, og jeg er ret sikker på, at der er en del der udnytter det.


  • #24   24. maj Trine M må jeg skrive lidt spørgsmål til dig, når jeg lige har fået lavet en liste?

  • #25   24. maj Loven burde virkelig laves om. Men politikerne har droppet det. Det nået at være oppe to gange for de droppet det uden at høre hvad de blev sagt og skabte kun flere problemer om at de skulle samle de to loven og gøre det mere tydligt hvad de siger.

    Jeg har sat min læge til at skrive hvad han syndes jeg har brug for i en Servicehund og så skal jeg igennem hos kommunen, håber jeg når igennem før jeg bliver 30… jeg har på ingen måde penge til selv at betale, men jeg ved hvor meget det ville hjælpe mig at have min Servicehund med mig. Jeg kan ikke engang gå til tandlægen mere eller tage med ud i Rema for at købe rugbrød til frokost. Kan næsten ikke få mig selv til at gå ind i bussen og det hele er 17 gange værre når jeg ved det ikke bare er min klasse vi har timer med. Og når min medicin ikke gør andet end for mig til at få migræne og blive rundtosset gider jeg ikke bruge de 2.000kr om månden på dem, når jeg også har alle de andre piller jeg skal købe.


  • #26   24. maj Staffordshire, selvfølgelig. Vil du have min mail eller bare her?

  • #27   24. maj Det lyder som et område der er totalt det vilde vesten. Dvs. man kan da nok forholdsvist nemt risikere en situation, hvor servicehunde mister deres anerkendeles og fx forbydes adgange igen, fordi der mangler et ordentligt regelsæt at operere indenfor.
    Man kan da virkelig håbe at der ikke er nogen der misbruger muligheden.


  • #28   24. maj Jeg skriver bare en pb til dig senere smiley

  • #29   24. maj Jeg vil holde øje.

  • #30   24. maj Jeg tænker hvorfor kan man ikke selv træne sin hund, skjulet handicaps er så forskellige og hvad der tricker en. Hos mig er hundetræning medicin for min psyke, selv om vi er flere 100 mennesker, men bare vi er 5 fremmede mennesker sammen er jeg total på overarbejde og kan få et angst anfald før jeg skal afsted.

    Og jeg kan ikke få medicinsk behandling.


  • #31   24. maj Der er ikke ret mange servicehunde i Danmark, så det er ikke et problem at privatpersoner kan træne en hund op og få den godkendt. Træningen foregår i samarbejde med en forening, og der er både prøveeksamen og eksamen. Det er ikke noget man bare lige gør. Det er en proces over måneder eller år.
    Der anvendes servicehund til mange forskellige lidelser, og jeg tænker det er meget få, som reelt selv kan træne sin hund.
    Jeg har planer om at træne en hund op for min datter, og jeg er lykkelig for muligheden, så vi ikke behøver overtage en voksen hund, som andre har trænet. Det bliver da udelukkende et redskab, og sådan er mit hundesyn ikke.


  • #32   24. maj Jeg ved også godt det ikke er bare noget man gør, har trænet meget hund og vil også have et samarbejde med en træner der ved hvad der skal til, og ved der nogen der tager flere år at få trænet op pga alle de ting de skal kunne og under dem at de får hunden fra de foreninger.


Kommentér på:
Service hund.

Annonce