{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

CM
CM
Tilmeldt:
11. sep 2020
Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820

duepigge værn mod katte ? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have sikret noget af vores grund mod kat.

Jeg havde først tænkt el-tråd, men det er for besværligt for os selv, da det også skal være til afspærring af vores indkørsel.

Jeg har læst diverse råd med at holde katte ude, men det indebærer som regel også noget med stærk lugt, der så også går udover vores hunde og det skal "vedligeholdelses"

Jeg kan se at duepigge findes i mange forskellige udformninger og tænker ikke, at de alle vil skade kattene, men gøre lågen "usikker" at springe over ? Nogen der har erfaringer ?

Lige nu har vi en indkørsel, hvor der ikke er låge det første stykke men en åben gård, inde i gården har vi en låge på ca. 1.40 indtil lukket gård og den springer én bestemt kat over, så en låge skal være meget høj for, at holde katten ude, men for at vi selv nemt kan komme ind med bil, så skal lågen hverken være for høj eller tung.

Jeg har som sådan ikke noget imod katte, men forleden dag gik det galt, katten var på besøg i vores åbne gård og jeg kom gående med 3 hunde i flexliner hjem fra gåtur i tusmørke, man har ikke frit udsyn i gården, da den er omkranset af en staldbygning, mejeribygning og en carport, højt stativ ind mod haven og så lågen, der fører ind i lukket gård. Midt i gården stod vores ene bil parkeret.

Jeg ved godt, at jeg skal holde hundene tæt om hjørner, men hånden på hjertet, jeg havde lige løsnet flexlinerne, da vi er på vej ind på privat grund og væk fra vejen.

Jeg vil gerne sikre mig, at mine hunde ikke kommer til skade på egen grund med en fritgående kat. En skadet hund på den bekostning er nok smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  duepigge værn mod katte ?
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #1   2. jun Tilgiv min nysgerrighed - men hvad skete der? Hvad var det, der gik galt?

  • #2   2. jun måske bare mig men jeg får et grimt billede af spiddet kat på nethinden smiley

  • #3   2. jun Vi har ikke haft låge til haven i små 5 år. Vi har kun set katte ned på den gamle togbane (der køre kun tog ved halloween, jul og tre dage i sommerferien.) Molly har lært at løbe ned til hegnet, tror dog ikke hun forstår hvorfor, de er væk længe før hun kommer der ned og hun gør det ikke mod vores ejen kat eller når vi går tur, hvilket så også er endt ud i, at jeg er blevet angrabet af to katten så jeg var lige ved at falde ud foran en bil… (prøvet at komme væk, men ikke nemt når katten sidder i låret på en.) var på skadestuen og blev renset. (Og det er ikke første gang de katten er hoppet på mig)

    Og så lige et billede af vores ejen grimme kat. Hun er mit vækkeur, åbner døren ind til mit værelse og stiller sig foran mit ansigt og miaver så højt som hun kan. Lige 10 min før min mobil ringer. Hvis jeg ikke vågner eller bare bliver liggende. Så har jeg en kat i hovedet…


    profilbillede
  • #4   2. jun Hvis du ved hvor katten hører til, kunne du måske bede ejer holde den hjemme?
    Jeg tænker det er ekstremt svært at holde katte helt ude trods hegn. Pigge lyder ikke som en god løsning rent etisk.
    Vores grund er hegnet med 200 cm hegn, dyr ikke kan kravle i. Alligevel kommer katte ind. De bruger træer, tværstivere osv. De kommer desværre ikke altid hele ud igen.. men hvad skal man gøre. De er åbenbart ikke kloge nok til at holde sig væk trods lugt af hund.
    Vores tidligere nabo (som boede 200 meter væk) havde +30 katte... det var op af bakke. De blev så kørt ned en efter en smiley


  • #5   2. jun sådan kan man holde katte inde på egen grund
    Hvis man vil holde katte UDE fra sin grund.... kan man vel bare vende den øverste del ud af ( omvendt ... = ud af ) ....???


    profilbillede
  • #6   2. jun mange katteopdrættere har et (svagt) stødhegn på toppen af indhegningen for både at holde katte ude og inde.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #7   2. jun Katten følte sig trængt op i en krog og reagerede med en klo igennem øjet på den ene hund, helt igennem linsen, så hunden har grå stær og mistet noget af synet. P.t. behandles den medicinsk i håb om, at bevare noget af synet og ikke mindst øjet.

    Hellere en spiddet kat på hegnet end flere hunde med øjenskader. Nej smiley Har du søgt på det for det er ikke alle sammen der er "spyd" på.

    Synes ikke din kat er grim smiley Angrebslystne katte er ikke at spøge med smiley

    Kattens ejer er informeret og mente, at jeg bare skulle smøre hjortetakstolie på lågen også den nye der skal aflukke helt ind til gården. Dette skal gentages, når det har været regnvejr smiley Jeg gik egentlig ned til dem for, at høre om de ville undersøge om deres indbosforsikring måske ville dække, da jeg har læst på nettet at nogen gør. Det er 4 dage siden, de vidste hunden var til tjek igen i går, de har ikke spurgt ind til hunden overhovedet, det gjorde de heller ikke da jeg kom og spurgte dem smiley
    Den er også ofte i haven, men her er der mere åbent, så der hopper den ud, når hundene kommer, så her havde vi egentlig ikke tænkt os at gøre noget, kun i gården hvor der kun er indkørslen til at komme væk. Der er ikke "spyd" på alle duepigge, når man søger på nettet. Vi har plankeværk rundt om grunden med trådhegn op over og det er ingen hindring for den, så der skal noget andet til smiley

    3 af hundene er mindre end katten og 3 af dem på størrelsen med den.






  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #8   2. jun Nå det hedder duespiral den model jeg tænkte på og hører under fuglesikring smiley

    profilbillede
  • #9   3. jun Hvis det kun er ved lågen katten kan komme ind i den lukkede gård ... så skru en plexiglas plade øverst på lågen og gør den så høj , som det ønskes. ..... katte kan ikke klatre på glatte flader. smiley

  • #10   3. jun Først god bedring med hunden, håber at øjets kan redes.
    Kattens ejer bør betale dyrlægeregningen.

    Man kan få sådanne "Pet roller" til at sætte øverst på hegnet/lågen.
    Springer katten op, så ruller de rundt og katten falder ned.
    Jeg vil tro, at nedløbsrør kan bruges i stedet for og som er billigere.

    https://petgrooming.dk/vare/pet-rollers-pakke-1/


  • #11   3. jun Altså er det ikke bare at indfange den kat? I stedet for alle de krumspring for at beskytte egne hunde på egen matrikel? Katten skal holdes hjemme, længere er den sådan set ikke.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #12   3. jun Ny låge der skal laves i indkørsel bliver ca. 4-6 meter lang, skal være en stor låge, der kan trækkes til side (frem og tilbage som et gardin) For at det kan lade sig gøre, er vi nød til at lave et fast "hjørne " der også skal katte sikres. Da bygningerne der er på hver sin side af indkørslen ikke står lige overfor hinanden. For at vi stadig kan få leveret træpiller, tømt skraldespande etc., vil denne låge være åben indimellem uden opsyn og derfor skal hegn og låge inde i gården også kattesikres.

    Tænker ikke plexiglas til låge/hegn udenfor, det skal være for højt til, at gøre nytte.

    Tak Anni for god bedring til hunden smiley Der satsets på som minimum øjebevaring, men det kræver at inflammationen bliver slået ned, så linsen lukker sig igen og stopper med at sive proteiner ud.

    Jeg kan godt se for mig, at det ville kunne fungere med at man spænder wire op og sætte nedløbsrør på, så behøver låge heller ikke være så høj smiley

    Gør og bør, er to vidt forskellige ting, så regningen har vi glæde af smiley Tænker at hvis deres indbo forsikring var en af dem, der betalte for kattens skader, så havde vi hørt fra dem.

    Kender lovgivningen om, at kat skal holdes på egen grund, men den bliver ikke håndhævet. Nok den lov, der brydes mest i DK og hvor folk mener det er i orden.


  • #13   3. jun Æv for en træls oplevelse smiley God bedring med hunden smiley
    Kan godt forstå i vil forsøge at kattesikre jeres hegn. Det der med at katte egentlig skal holdes på egen matrikel er rimeligt håbløst. Der er virkelig mange katteejere der ikke aner at det faktisk forholder sig sådan og resten er nok ret ligeglade. Jeg har selv fritløbende missekat, men bor langt ude på landet. Herude har alle katte på gårdene for at holde mus og rotter nede. Og det skaber ikke problemer. Men I tættere bebygget område er det en helt anden sag at lade sit kæledyr rende løst rundt. Der burde være noget lidt mere streng lovgivning om at man skal holde sin kat bag hegn i byzoner.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #14   3. jun Åh stakkels hund. God bedring smiley smiley

    Det er SÅ urimeligt, at kattens ejere kan slippe for at betale for de skader, deres kat har forvoldt - og SÅ underligt, at de ikke bøjer sig beskæmmede, skynder sig at betale og give en god flaske rødvin og blomster som undskyldning for, at de ikke overholder loven.

    Hjortetaksolie holder ikke katte ude - eller inde. For mange år siden forsøgte jeg at holde min kat i egen have med hjortetaksolie. Jeg købte også vandgeværer til mine naboer, så de kunne give katten en forskrækkelse, hvis den kom i deres haver. Ingen af delene hjalp. Hegn ER vist det eneste, der effektivt holder en kat på egen matrikel. Derfor har jeg ikke kat i dag - har ikke råd til at hegne min lille have ind.


  • #15   3. jun Jeg kan godt se for mig, at det ville kunne fungere med at man spænder wire op og sætte nedløbsrør på, så behøver låge heller ikke være så høj

    Eller rundstokke.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #16   3. jun Tak for god bedring til hunden, Mette og Isabelle smiley

    Der er rigtig mange, der ikke kender lovgivningen og rigtig mange af dem som kender den, overholder den ikke, da de mener det er synd for katten. Vi bor på landet og der har egentlig aldrig været udfordringer, heller ikke med hunde og kattene imellem, da der for det meste er plads til at kattene kan komme væk, eller så gode til, at ligge fuldstændig stille og vente på hundene er væk.

    Husene ligger for langt imellem til, at vi hver især er plaget af katte, der kommer helt tæt på beboelserne som f.eks. terrasser og havemøbler, men mest opholder sig på marker og udhuse. Vores gård er så bare en af de steder, hvor katten kan blive trængt op i en krog, når vi kommer hjem. Skal vi ud, har den ikke problemer med at komme væk.

    I byzoner hvor folk bor tæt, burde loven håndhæves, der er rigtig mange der lider under af, at andres katte render frit smiley Og så burde der indføres lovpligtig ansvarsforsikring, der kunne træde i kraft, når uheldet var ude. Her tænker jeg ikke specielt på vores uheld, men i byerne, hvor kattene også er involveret i trafikuheld.

    Katten var væk for nogen år siden, hvor ejerne ledte efter den og det viste sig, at den ved et uheld, var blevet lukket inde på vores mejeri, det afholdt den i et pænt stykke tid for, at komme igen, måske jeg ikke skulle have ledt efter den smiley (Det er frustrationerne, der lige kommer ud. Jeg har intet imod katten !)

    Personligt synes jeg også at det er urimeligt at kattens ejere slipper, men det er helt overordnet generelt jeg mener det. Selv da vi havde heste var de forsikret, så hvis de brød ud af indhegningerne eller på anden vis slap løs, dækkede vores landbrugsforsikring eventuelle skader.

    Jeg forstår heller ikke helt hvor forskellen er, men det er som det er. Gider ikke bruge tid på det, bliver bare mere frustreret over det smiley



  • #17   3. jun Den skade katten har påført din hund er kattens ejer ansvarlig for. Deres indbo forsikring bør dække, sådan en indeholder også en ansvarsforsikring.

    God beding med din hund

    Man kan iøvrigt klage til politiet over katte der genere en på ens grundstykke. De bør tage en snak med ejer..


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #18   3. jun Tak for god bedring til hunden smiley

    Jeg har kun kunne finde information omkring, at nogen indbo forsikringer dækker, ved du hvor jeg kan finde det på skrift, at det er generelt ?

    Det er ikke naboer vi dyrker social omgang med, men hvor vi igennem årene har haft hjulpet hinanden som f.eks. ved at låne bil til hinanden i akut situationer, fordi vi bor ude på landet uden offentlig transport (en skolebus x2 i døgnet)

    I realiteten er jeg ret ligeglad med "forholdet" Men jeg tror der ville bryde direkte nabokrig ud, hvis jeg anmeldte/indblandede politiet og det ville indbefatte flere naboer og området ville blive delt i 2 hold, dem der har løsgående katte og dem der ikke har katte smiley Hvis jeg ved, at en indboforsikring dækker, kan jeg sagtens lægge mig direkte ud med naboen omkring regningen også hvis jeg ved, at det kræver en politianmeldelse på episoden, men det skal ikke være omkring generelt at de skal holde deres kat på egen matrikel. Giver det mening ?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #19   3. jun Hunden = Naomi bliver 6 år i næste måned, normalt er hun ikke afhængig af sin mor, Coco der bliver 11 år til september, men dagen efter uheldet og efter nummer 2 besøg hos dyrlæge, hvor hele verden bare være øv smiley Så var mor alligevel den bedste til at ligge og blive trøstet hos smiley (Naomi til venstre)

    Hornhinde såret var hurtig til at lukke sig og det forhøjet tryk i øjet, blev normaliseret indenfor 1,5 døgn, så der har ikke været meget tåreflod. De værste skader sidder "indvendigt" Så umiddelbart ser billedet fredeligt ud, hvis man ikke ved bedre smiley


    profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #20   3. jun "Hvis andre kræver erstatning af dig for din kats skader, kan du i stedet anmelde uheldet til din private indboforsikring, som også indeholder en ansvarsforsikring.
    Men du skal være opmærksom på, at din indboforsikring kun betaler erstatning i få tilfælde i relation til dyrs skader. Det skyldes, at man meget sjældent kan gøre en ejer af en kat, kanin, eller andre smådyr ansvarlig for dyrets færden. Det er som hovedregel kun, hvis man kan bebrejde ejeren for sin egen opførsel, at der kan blive et ansvar."

    https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/vaerd-at-vide-om-forsikring/dyr-og-forsikring/dyreforsikring/katteforsikring/

    Det er helt absurd. Katte skal holdes på egen matrikel, men man kan tilsyneladende ikke bebrejde katteejere, at de ikke gør det.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #21   3. jun Tak Isabelle smiley

    Det lyder helt absurd, den tekst, du har kopieret smiley Går lige ind og læser hele linket.


  • #22   3. jun man kan måske ikke undres over at de der har løsgående katte vil være på katteholdet hvis naboerne deles i 2 lejre .. men jeg kommer ALDRIG til at forstå ansvarsfraskrivelse overfor de skader ens dyr laver, uanset dyret ...
    Den der rulleting(fuglesikring ser da ok ud ...

    Og stakkels stakkels hund ... god bedring til hende, håber ikke hun for megen gene af de mén hun nok uundgåelig får...

    og ja undskyld, sikke nogle klaphatte at de end ikke spørger til hunden ... mit temperament ville nok løbe af med mig og de ville få af vide at betalte de ikke regningen så blev der en anmeldelse ud af det ...


  • #23   3. jun Dette net med pigge på har min nabo..nabo ... for at holde hendes katte inde .
    Det er 30 cm. højt og fås i metermål....... ( Det er i hård plast )
    Billedet er taget fra forskellige vinkler så man kan se piggene .... både på skrå ...nedefra og lige på....
    Problemet er , at hun har købt det på en Kinesisk side og kan ikke huske linket ( noget med ching- chang ...et eller andet ) ???? ... men mener det også kan fås i DK ... men så er det dyrere .
    Hun siger at man kan male det ... så det falder mere ind i farven på låge og hegn .

    Det virker hos hende ...... så virker det vel også , hvis man sætter det udvendig på lågen


    profilbillede
  • #25   3. jun Sådan ot - jeg er ikke altid lige hurtig og opdateret kan jeg se, for jeg anede ikke, at det sådan en hund, du havde.
    De er alt, alt for kære - tænker at jeg nok ikke er den eneste, der er faldet for deres udseende efter at have set Verdell i "As good as it gets" smiley

    God bedring med din lille hund - jeg har desværre ingen tricks til at holde katte ude. Vores hunde (undtagen Esh, som er som Michael Jackson .. "I´m a lover, not a fighter" smiley smiley ) - "følger" kattene pænt ud af vores grund, så vi har 7-9-13 ingen problemer i den retning.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #26   3. jun Tak for god bedring Hanne og Martine smiley

    NITTIB : Der er da også pigge på ?? Men det er måske uskadeligt.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #27   3. jun Piggene er af plastik, CM, så de er ubehagelige for katten, men kan næppe "spidde" dem.

    Der er flere anbefalinger at læse på siden:

    "Dette er den anden ordre, jeg har lavet til denne katteafskridning, den er meget god. Jeg købte den for at holde mine katte inde i et indskrudt have, og den er meget bred og stopper mine katte meget godt fra at flygte."

    smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #28   4. jun Har forsøgt at gennemlæse linket om forsikringen og tænker alene den tekst du har sat ind Isabelle, at det kommer til at høre ind under:

    Hændeligt uheld
    Har du opført dig, som andre normalt ville have gjort i tilsvarende situation, er du ikke ansvarlig for skaden og skal ikke erstatte noget. Det kaldes et hændeligt uheld.

    Så længe loven ikke håndhæves.


  • #29   4. jun Det her virker smart synes jeg https://coyoteroller.com/

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #30   4. jun Samme system/princip som det Anni linker til længere oppe smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #31   4. jun Det er skisme ikke i orden, CM smiley

    Jeg ville nok lige ringe til mit forsikringsselskab og høre, om kattens angreb på DIN grund hører under hændeligt uheld.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #32   4. jun Jeg er ikke informeret om, at det kommer til at være sådan, men jeg har konkluderet smiley



  • #33   5. jun Så springer vi lidt i det, sorry smiley
    Jeg så også billedet af to af dine hunde længere oppe.
    Kan det passe, at jeg, for mange år siden, har set dig på en KSS udstilling, hvor du gik med 4-5-6-7 hunde samtidig i korte snore uden at de blev viklet ind i hinanden!!!


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #34   5. jun Nej ikke mig , jeg er lidt yngre smiley Så ung at puddelen jeg gik med efter skoletid i nogen år, kom i Alice Weigelin's hundesalon og det er Alice, du har set smiley

    Hun har været racerepræsentant og opdrætter.

    Hun udstiller ikke længere, men var kendt for, at gå med op til tror jeg 8-9 hunde i en hånd og de viklede sig ikke ind i snorene smiley Det var (er måske stadig) Et dagligt syn, når hun luftede sine i Kbh.NV smiley For hun havde som regel en stor del af flokken med på arbejde smiley



  • #35   5. jun Du er måske ved at gå i trææning smiley
    Det er også mange år siden.
    Jeg husker slet ikke damen, men var imponeret over at hun kunne gå med så mange hunde uden at de viklede sig ind i hinanaden.
    Sjovt at man lige får sådan et billede frem på horhinden af at have set billedet af dine skønne hunde smiley


  • #36   5. jun Sæt ruller på toppen af lågen.

    Kattens ejer er iøvrigt erstatningsansvarlig.


  • #38   5. jun Øvøv for en oplevelse smiley vi bor i villa kvarter og jeg måtte over til en genbo og sige de måtte holde deres kat inde for nu havde jeg video optagelser af at den sked i min have og den pissede på min dørmåtte (vores hus har udendørs overvågning) og så drillede den hundene i haven hvor den slog ud efter dem. Og ramte den en af dem fik de regning og ville jeg have katte pis og lort i min have havde jeg selv fået kat.

    Det ende med vi have hundeprop pistol liggende og så vi den på grunden skød vi efter den. Og det holde den på afstand og så jagtede jeg den sammen med min hunde og lånte også naboens terrier.


  • #39   5. jun Jeg havde en ret nærgående fertil hankat i min have en overgang. Vi blev så trætte af ham, fordi vores hankatte i løbegården rev poterne i stykker, når de ville slå opkomlingen ihjel. Så jeg måtte lægge et stykke i den lokale FB gruppe om, at blev han ikke holdt inde eller kastreret, ville han blive indfanget og afleveret hos dyrlægen. Det hjalp faktisk, selvom jeg fik en shitstorm. smiley smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #40   6. jun Jeg tror ikke hverken min mand eller jeg skal have en hundeprop pistol i hånden smiley
    Vi kunne måske ved et uheld ramme en af hundene eller hinanden smiley smiley

    Jeg har nok ikke startet en shitstorm, men jeg var ikke lige så tålmodig og neutral i dag, da naboerne endelig troppede op smiley

    Det har taget dem en uge og en dag, de vidste hunden skulle til opfølgende dyrlægebesøg i fredags. Da de kom, fortalte de at de nu endelig havde haft tid til, at kontakte forsikringsselskabet, der var kun en lille chance for, at forsikringsselskabet ville dække, men de var blevet opfordret til at anmelde det.

    Herefter fortsatte manden, ja vi har haft travlt med vores vinduer .... Hørte ikke hvad han sagde, da jeg afbrød hans talestrøm og sagde; Jeg vil skide jeres vinduer et stykke smiley I har ikke spurgt til hunden !

    Så blev der spurgt ind til hunden smiley Jeg har sendt mine info til dem i en sms som deres forsikringsselskab skal bruge. Så nu kan vi krydse smiley
    __________________

    Naomi var til øjenkontrol i dag og ud fra kontrollen, mener dyrlægen at prognoserne for, at hun får lov at beholde øjet er gode smiley Men der er ingen garantier endnu smiley Hun bliver nu sat ned i binyrebarkhormon af 2 omgange de næste 10 dage, så hun er nede på en 1/2 pille, hun skal kun have supplerende smertestillende efter behov og den ene øjendråbe er ændret. Hun må nu selv være "medbestemmende" For hvor meget hun bevæger sig. Så alt i alt positivt.

    Krummerne omkring mund og i skæg er fra dyrlægens godbidder smiley


    profilbillede
Kommentér på:
duepigge værn mod katte ?

Annonce