{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Officiel udmelding: Slut med rutinemæssig neutralisering af hunde
  • #1   10. jun Jeg har nu aldrig kunnet forstå, at det er lovligt at operere på en sund og rask hund.
    Håber at forbundet også snart kommer til Danmark.


  • #2   10. jun er sund og rask kun defineret af fysiske sygdomme ?

    min forrige Nova hun levede under en stol stort set fra løbetids start og de kommende 2-3 måneder ... hun var nedtrykt, virkede ikke glad, var hormonelt påvirket i en grad der var til at tage og føle på ... efter sterilisation var det slut, hun var en stille hund, men hun trak sig ikke længere væk fra det sociale og legesyge i at være hund ...
    Oda jeg har nu har ikke rørt sig legetøj, gidet løbe efter en bold eller andet fra ca 1. marts til nu her omkring sidst i maj/først i Juni ... klart hormonelt påvirket ...


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #3   10. jun Anni enig : Jeg har heller aldrig forstået det smiley

    Hvad mener du med: forbundet kommer til DK, er det Wsava eller ville du skrive forbudet ?

    Hanne: Det er jo fysisk sygdom at have ubalance i hormon systemet som så påvirker det mentale. Kender ikke almindelig dyrlægebehandling for det, men ved at homøopatiske dyrlæger kan afhjælpe udfordringen.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #4   10. jun Åh for pokker. Det kan misforstås smiley

    Tilstanden af falsk drægtighed hormonelt, er naturlig ! Men nogen påvirkes for meget og kan lide under det. Dem der lider meget under det, har uorden i hormon balancen.



  • #5   10. jun Hvad mener du med: forbundet kommer til DK, er det Wsava eller ville du skrive forbudet

    Jeg mener, at der burde komme et forbud mod at sterilisere og kastrere sunde og raske dyr


  • #6   10. jun mine 2 der har været sådan har ikke været falsk drægtige, altså ikke lagt mælk, ikke pebet eller gået med tøjdyr .. de har bare været moody og virket ja deprimerede hvis jeg skal sammenligne med mennesker ...

  • #7   10. jun Hanne: Sådan var Skye også. Hendes livskvalitet var elendig i flere mdr. om året pga. løb, og særlig falsk drægtighed. Ikke sådan fysiske symptomer, ud over hun væmmede sig ved sig selv under løb, og ikke ville have noget som helst med blodet at gøre.
    Hun mistede livsgnisten. Ville bare sove.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.152
    #8   10. jun Sådan havde Kela det også - virkede deprimeret efter løbetid. At hun slap for disse triste måneder var en stor sidegevinst ved at sterilisere hende - hvilket jeg følte mig nødsaget til, da hun blødte 35 dage i træk i forbindelse med en løbetid.

  • #9   10. jun Det håber jeg da holder stik.
    Jeg har læst om de her avlere af doodles der neutralisere inden de bliver solgt.
    Det håber ieg da at det stopper


  • #11   10. jun Slettede lige mit indlæg, da jeg LÆSTE overskriften, så mit ? - "gælder det også katte", gav sig selv.

    Synes det er et glimrende tiltag.


  • #12   10. jun #9 det er hun trods alt stoppet med for nogen år siden. Nu er der bare krav om der gøres inden en given alder.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #13   10. jun Kan man sige, at "hun" stoppede ? Det var simpelhent så speget en sag smiley

    Den eneste grund til, at det kunne lade sig gøre var fordi, at hun havde reddet dyrlægen fra konkurs smiley

    Dyrlægen var også DKK opdrætter smiley

    Dyrlægen blev tvunget til at stoppe!

    Har lige læst følgende på specialdogs side: Pr. 8.6.2024 har vi ikke længere avlsforbud på hvalpe solgt efter den 8.6.2024


  • #14   10. jun Ja, eller dyrlægen sagde nej til at fortsætte - en af delene.
    Det bliver i hvert fald ikke gjort længere hos doodle-damen


  • #15   10. jun Det var virkelig på tide med en stor international anbefaling og forhåbentlig en kommende ændring i praksis. Man har jo vidst i årevis at der statistisk er langt flere negative følger end fordele ved at fjerne en hunds kønshormoner.

  • #16   10. jun Så hun forlanger det heller ikke på et senere tidspunkt mere?

  • #17   10. jun Jo, som skrevet skal det gøres inden en given alder (husker ikke præcis hvornår, men trods alt ikke som hvalp)

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #18   10. jun Staffordshire bull terrier mom : Nej, men anbefaler det stadig.

    udmeldingen : Pr. 8.6.2024 har vi ikke længere avlsforbud på hvalpe solgt efter den 8.6.2024, ville heller ikke give mening smiley



  • #19   10. jun Men det håber jeg da så ikke at nogen dyrlæger gør smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #20   10. jun Malene: Evidens og almindelig praksis er desværre 2 forskellige ting smiley

    Man der er nu god mulighed for, at modargumentere hos dyrlægen smiley Og være klædt bedre på til, at være en god advokat for sin hund smiley




  • #21   11. jun Helt sikkert.. men det kræver at nyheden når ud til folket.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #22   11. jun Det er derfor jeg følger dyrlæge Lise Hansen og er tilmeldt nyhedsbrev fra Wsava.

    Hun er p.t. den eneste "offentlige kanal" jeg kender, har været til foredrag med hende omkring vaccinationer/titertest, men aldrig benyttet mig af hende.

    DDD er for langsomme i deres arbejdsgange (Flere år)

    Kender du andre "kanaler" ?


  • #23   11. jun Der er tale om retningslinier fra et forbund som man kan vælge at være medlem af eller ej. Hvis man læser det de skriver så er det jo ikke sådan så at WSAVA anbefaler at neutralisering aldrig skal komme på tale. De taler om at hos 'ansvarlige ejere' anbefaler man at man lader hundene forblive intakte. Det er ikke sådan at man fx aldrig vil komme ud for at det kan være det bedste for tæven at blive steriliseret.
    Det anbefalingerne går på er at det ikke skal være en rutinesag at sterilisere eller kastarere, som det jo er tilfældet i flere lande (fx i USA og UK). Ofte gøres det mens dyret er helt ungt, hvilket jo ikke ligefrem er normen her i DK. Her i DK forbliver de hunde intakte.
    Mht katte så er anbefalingen stadig neutralisering, men istedet for at fjerne det hele så nøjes med at fjerne ovarierne. Hos hankatte anbefaler de stadig at man kastarere dem ved at fjerne testiklerne.
    Der står også en hel del om at det er vigtigt at ejer er informeret om bivirkninger af sterilisation eller kasteration. Både selve indgrebet men også dem på lang sigt. Men man skal også være informeret om de 'bivirkninger', der er ved at lade dyret forblive intakt. Fx skriver de at det er vigtigt at tæveejere forstår vigtigheden af at huske at undersøge en intakt tæve for mammatomur regelmæssigt.


  • #24   11. jun DDD anbefaler nu altså heller ikke at man rutinemæssigt kastarere eller sterilisere smiley

  • #25   11. jun Jeg synes, at et forbud er hul i hovedet. Har man en han og en tæve, og man ikke ønsker hvalpe, bliver det et problem.

  • #26   11. jun Jeg tror altså ikke at det vil komme til et forbud. Der er anbefalinger fra en dyrelægeorganisation smiley

  • #27   11. jun Susanne, hvorfor bliver det et problem at have en intakt han og tæve ?
    Jeg har haft intakte hanner og tæver uden problemer, og kender mange andre der også har det uden problemer. Det samme gælder mange opdrættere.
    Wr man seriøs og tager ansvar giver det ikke problemer.


  • #28   11. jun Det er ikke alle, der kan dele huset op, så jo det kan sagtens give problemer, især hvis hannen går fra foderet mm. under løbetid. Jeg vil i så fald ikke kunne tage en hund akut ind pga dødsfald igen, hvis det bliver indført.

  • #29   11. jun Anni: Problemet er ved alle dem, der IKKE er ansvarlige. Så er spørgsmålet om deres hunde neutraliseres eller antallet af ups-kuld skal øges markant.
    Det er årsagen til, at så mange hunde neutraliseres tidligt i USA, at forebygge en endnu mere ekstrem mængde uønskede hvalpe, end der allerede er.
    Der er lige fundet en kasse med døde hvalpe ved en REMA, det skulle undre mig, hvis ikke de var resultatet af et ups-kuld, hvor neutralisering af forældrene havde været at foretrække.

    En anbefaling på ny evidens er super. Og som hundeejer har jeg klart ændret holdning til neutralisering af mine fremtidige hunde, pga. den nye evidens.
    Men det skal stadig være muligt, at neutralisere hunde, med uansvarlige ejere, hvor deres uansvarlighed er hovedargumentet.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #30   11. jun WSAVA er en global paraply organisation for verdens landes dyrlægeforeninger, hvor der arbejdes på tværs af lande om, at fremme kæledyrs sundhed og velfærd. DDD er medlem. Der afholdes kongresser rundt om i verden med bestemte hovedtemaer, så dyrlægerne kan holde sig opdateret.

    Så det er ikke den enkelte dyrlæge, der vælger at være medlem smiley

    DDD's brochurer er opdateret for nylig, men jeg har stadig ikke tommelfingeren op smiley

    At man ønsker at have en hanhund og tæve sammen, er et bevidst valg ejer tager og må derfor også være ejers ansvar, at vælge en løsning, der er i overensstemmelse med god dyrevelfærd.





  • #31   11. jun Et bevidst valg siger du. Ja, jeg kunne jo også have ladet hunden sulte ihjel alene i et hus, hvilket jeg så fremover må.gøre.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #32   11. jun Der arbejdes p.t. på lovændringer for bl.a. opdræt, så avlere af papirløse hunde, skal opdrætte på samme betingelser som registreret opdræt med DKK stambog. Der skal være et landsregister, hvor alle hunde bliver registreret og hvor det kræver godkendelse at få lov at trække et kuld på den enkelte hund. Det er under ny lov for dyrevelfærd, mange politiske partier er involveret, samt flere dyreværnsforeninger, DKK, DDD og KU. (Jeg kan ikke huske dem alle).

    Under dette punkt kommer der så også til at være en lovændring, der gør at man ikke kan trække alle de kuld man har lyst til på en tæve (skulle afhjælpe hvalpefabrikker).
    Papirløse hunde med flade snuder, bliver pålagt at der skal være sundhedsstatus, der er ok for opdræt.
    Og ups kuld kommer også ind under denne kategori.

    Fælles registeret kommer også til at omhandle katte.

    Det er i støbeskeen, hvor man forsøger at lave en lov, der gør at der ikke skal indføres forbud.

    Kan ikke huske alle detaljerne, men jeg var til politisk møde i DKK, hvor ekspertpanelet var opdrætter, DKK, KU, DB og dyrlæge Nina (der er godkendt til BOAS graduering) Der er nogen flere foreninger med i samarbejdet, men de var ikke repræsenteret i panelet.


  • #33   11. jun #30

    Helt enig .. jeg gider / orker / magter .. IKKE tæver i løbetid, sammen med mine hanner. Jeg får fnidder af det, og mine hanner er ikke engang slemme.

    Derfor har jeg og kæresten aftalt, at vi udelukkende har hanner her .. hvis der skulle komme en tæve ind, ville det være en steriliseret en af slagsen. Jeg gider ikke det andet.


  • #34   11. jun Jah pt forsøger EU at ødelægge ethvert katteopdræt, så kun dem der er f...... ligeglade bare kan avle løs. Men det er en anden diskussion.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #35   12. jun Løbetid med hanner og tæver er også noget fanden har skabt, jeg hader disse perioder, hvor vi ikke bare kan være sammen smiley Og vores drenge er heller ikke slemme. Vi har 4 tæver, der kommer lige efter hinanden, så der går flere uger med det.

    Vi har lige overstået en løbsperiode, vores ene tæve blev steriliseret i marts p.g.a. livmoderbetændelse, der ikke kunne behandles medicinsk. Hun har kun fået fjernet livmoderen, så hun kommer stadig i løb men uden blod, så hendes duft er selvfølgelig forandret, så ud over at hun selv havde det anderledes og var lidt trykket af det, så var drengene totalt forvirret over hende. Tæver ændrer duft længe før de går rigtigt i løb og i den første tid, kan de sagtens være sammen (Herhjemme, vil ikke anbefale andre det) Vores ældste hanhund er nem at læse, når ægløsning er ved, at nærme sig, tæverne lige så. smiley


  • #36   12. jun Balder har næsten lige haft 14. dage uden rigtig at spise pga en tæve i nærheden, der var i løb, og det bliver ikke lettere med alderen. En tæve her i huset kan kun ske, hvis den er steriliseret.

  • #37   12. jun @32: Det er meget spændende hvor det ender. Jeg tvivler på at det ender med at bliver særlig restriktivt. Mht selve det med rutinemæssige sterilisationer så må jeg altså tilstå at jeg har lidt svært ved at se at det er noget, der kræver lovindgreb i DK. Det er trods alt det mest almindelige i DK at både hanner og tæver forbliver intakte. For langt de fleste hundeejere er løbetider ikke noget problem.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #38   12. jun Det var måske ikke særlig godt formuleret eller særlig godt specificeret smiley

    Det var omkring uansvarlige ejere og ups kuld.



Kommentér på:
Officiel udmelding: Slut med rutinemæssig neutralisering af hunde

Annonce