{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

Hvad laver i med jeres gamle hunde <3 {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger.

Hvad laver i med jeres gamle hunde??

Manfred er 11 år og 8 mdr, han døjer med synet når der mørkt, han høre ikke så godt. Men han elsker at komme med på tur.

Træning kan vi kun gøre med håndtegn, og tror han er lidt dement for mange af de øvelser som han var skarpe i, kan han ikke mere.

Jeg går sygemeld, så er hjemme med ham, ud over når jeg skal noget. Og han dybt afhæning af mig, han tuder og skriger når han ikke kan finde mig. Der intet hvis jeg siger han skal blive og passe på huset.

Jeg har snusemåtte, den elsker han. Han elsker hans faste lege venner og nyder dem.

Har ham med hvor jeg kan. Han elsker at køre bil, så har tit ham med.
Men tænker tit, er det nu?? Han tager gerne 4-6 km gå tur, selv om han er på smertestillende, som han har været i over 4 år, og dosering er ikke ændret og hanhar ingen smerter.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad laver i med jeres gamle hunde <3
  • #1   17. nov Vores gamle hund laver vi ikke rigtigt noget fast med. Han har knas med lænden - ingen smerter, men manglende kontrol - så han får bare lov til at trisse rundt (læs; spæne som en idiot, han er ikke malle for ingenting smiley ) - og så leger jeg enormt meget med ham, Han er mest til at trække i ting og kommer meget og smider alt muligt op på skødet af mig, som jeg så skal hive i smiley

Vi har en stor grund på 3 hektar, så han er ikke så meget ude at gå tur mere - han kan ikke gå så skide langt, så vi lader ham selv gå rundt på grunden, enten alene, som han nyder - eller sammen med os, som han elsker smiley

Da han virkelig ikke kan lide at køre i bil mere (ved ikke hvorfor, men han kan VIRKELIG ikke lide det), kommer han ikke med på ture naturligvis, men virker OK tilfreds med bare at være derhjemme.

Når vi har de to ugentlige træningsdage med vores team, er han midtpunktet og hygger MAX i pauserne - han er en elskelig og meget insisterende sag, så han sørger for at blive set smiley

• #2   17. nov Jeg har Lucky der bliver 12 år i december, udover lidt gigt fejler han dog ingenting, så vi laver det vi altid har lavet. Pt. Går vi på et fitness hold det er vi begge meget begejstret for, og tænker fitness er super godt til de gamle, for det holder muskelgrupperne godt igang. Jeg kan i hvert fald se forbedring i Luckys bevægeapparat når vi laver vores øvelser og når vi ikke gør så meget ud af dem. Ved ham er det så primært et knæ han blev opereret i for pl for efterhånden en del år siden, som godt kan drille ham.

Ellers er det mest for sjov træning, fodersøg, et par trick titler hist og her, foderbolde og aktivitetsspil er han også glad for, det har han altid været.
    Vores gå ture er som de altid har været. Når det er koldt og vådt går jeg ikke lige 5-7 km med ham, men ellers skal jeg sjældent tage de store hensyn til ham. Og det har nok mindre med alder og mere med personlighed at gøre at han går i vinterhi.

• #3   18. nov Jeg har Kida på 10,5 år. Hun bøvler meget med bindevævet i kroppen efter fjernelse af kønshormonsystemet. Det er stift og ufleksibelt, så hendes gang er påvirket. Vi går derfor til både fysioterapi og fitness.
    Derudover har hun tegn på begyndende demens. Hun glemmer hvad hun er i gang med, og opfører sig anderledes på flere punkter end før. Men hun vil gerne træne. Vi har taget Sirius Nosework Miljø Seniorstjerne fra begynder til ekspert det sidste kvartal, og hun er blomstret helt op smiley
    Hun kan ikke gå lange ture mere, men hun luftes flere gange dagligt i indhegninger, hvor hun kan løbe frit og selv vælge tempo.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 90 Emner: 24 Svar: 2.647
    #4   18. nov Jeg fortsatte vores vanlige liv med Lina og Kela, da de blev gamle - vi gik ture på marker, enge og i skove - men ikke lange ture. De tog begge løbeture (næsten) til det sidste og elskede at snuse efter mus på marken smiley
    Lina og Kela blev begge 13 år.

profilbillede
  • #5   18. nov Jeg har Sunshine, som bliver 12½ midt i december.
    Udover alderen har hun haft nogle skader i lænden og den ene bagpote indenfor de sidste 20 mdr. Efter operation i bagpoten sidste sommer (amputation af en tå pga. indkapslet græs avne og udgravning af en flintesten højt oppe i den store bagerste trædepude) måtte hun holdes i ro i over 3 mdr. fordi, hullet i trædepuden var så længe om at læges. Ikke godt for en gammel hund, og hun mangler i høj grad muskler i bagparten.
    Hun har altid slidt sine neglene på bagpoterne meget, og på den måde hun går på nu, slider hun dem til blods, så nu går hun med "sokker". Det fungerer.

Jeg er selv overrasket over, at hun stadig er her, for jeg har haft flere perioder, hvor jeg tænkte, at nu var det nok snart slut, men hun er kommet sig hver gang.

Mht. hvad vi laver, vi går ture, hun elsker sine ture, men de er da blevet kortere. Ca 3 gange om ugen kører jeg i skoven, til stranden eller andre steder hen for at give hundene bedre ture end langs vejen, hvor jeg bor. Jeg forsøger at holde turene på max 3 km, men det sker da, at vi ryger op på 4. Det klarer hun også fint. Den største bekymring er, at få hende op i bilen, men ind til videre er det da lykkes. Forsøg med ramper har ikke været så succesfuld, så hun hopper og giver hende en hånd bagi.
    Hun får to ture hver dag, de andre er mindre lufteture herhjemme. Hun har altid været vant til 2 daglige ture, og det mener hun, hun har ret til. Mit indtryk er, at det ikke er så vigtigt for hende, om turene er lange eller korte, bare hun får sin tur. smiley

Ellers laver vi lidt fodersøg herhjemme. Indtil i foråret har vi gået til hyggetræning, hun og Ouna har skiftedes til at komme med, og det har hun elsket, men her i efteråret har det kun været Ouna. Dog tog jeg Sunshine med til sæson afslutningen, og det nød hun i høj grad.

Sunshine er på både loxicom og librela. Og uden det sidste ville hun helt sikkert ikke være her mere, det har virkelig hjulpet hende.
    Jeg er bevidst om, at det kan være når som helst, jeg må sige farvel, men så længe hun stadig er en glad hund, der ikke bare sover sit liv væk, men er opmærksom og med i hvad der foregår her, kan hoppe og danse af begejstring, fordi vi skal på tur, så bliver hun her.

• #6   18. nov Jeg har Aslan som bliver 14 år på onsdag smiley
    Han er med på en lang tur hver anden dag, da hans krop ikke kan holde til dem, så får han korte ture de andre dage. Han får masser af godbidssøg. Han går stadig til Hoopers, han kan dog ikke se så godt, så han får bare 3-4 forhindringer og masser af succes oplevelser. Han er med i vores daglige træninger af sit, dæk og bliv og er super skarp til dem.
    Han går også til nosework hver anden uge og ja, han husker nok ikke altid hvad han laver, men han har en fest og elsker andre mennesker og hunde. Så det er nok for ham smiley

• #7   18. nov Han kan ikke holde til lange ture hver dag, skulle der stå smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 376
    #8   18. nov Spor. smiley

• #9   18. nov Kewin er lige blevet 15 år 1 november er glad livlig danser for godbider (vinker) og spiser stadig som han plejer ...gården gennemsuses dagligt med "høne fang mig...og whiii høne du kan ikke fange mig" og leg med Tippe og mig, mest med bold og pinde. håber han bliver et par år mere.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 23 Emner: 41 Svar: 878
    #10   18. nov Har en intakt tæve på 11 år og 2 mdr., så de er tæt på hinanden aldersmæssigt smiley

Her laver vi det, vi altid har gjort, der er ingen forskel, måske hun nogen dage er lidt mere træt end andre dage, men så stopper vi bare lidt før med træningen/aktiveringen. Tænker ikke så meget over det, da det er normal kutyme livet igennem. Nogen dage er der fuld skrald på aktiviteterne og andre dage måske bare afslapning med vanlige gåture.

Hun har i modsætning til flere andre i flokken på 6 aldrig været den store "hoppebold" Men deltager stadig på forhindringerne i haven/ i huset og i miljøhaller, men ikke decideret for mange spring længere. Hun forventer at blive båret op i seng/sofa eller der står en trappe hun kan benytte.

Hun går stadig lige så langt km/ time antal som altid. Der er ingen forskel (Endnu). Hun blev øjenlyst i oktober, der viste aldringstegn og der er begyndende nedsat syn, men ikke noget, der volder udfordringer endnu, hun har tørre øjne og får dagligt øjendryp. Hun fik for første gang en tandrens i oktober og dyrlægen mente at det også blev den sidste p.g.a. hendes alder. (Billedet er fra efter tandrensningen, hvor hun sad på mit skød og blev sig selv igen efter sedation). Hørelsen og snuden fejler ikke noget smiley

Jeg har udfordringer med at bevare musklerne/fedtlag på hendes bagpart især og lidt på ryggen, også selv om vi udfører øvelser fra hendes kropsbehandler, så hun kommer afsted til kropsjustering/massage oftere end de andre.

Hun er blevet mere ømskindet, gider ikke står midt i flokken og blive skubbet til for en god duft, det regulerer hun selv ved at vente på, at de andre er færdige og går vi et sted, hvor det er forsvarligt, bliver hun sluppet, så hun går forrest og få duftene først. Er der et jagtbytte, står hun stadig midt i flokken og skubber de for meget, så siger hun fra smiley

Hun er begyndt at få glucosamin som fast tilskud og det er det.

smiley Jeg elsker hende og hun har en special plads i mit hjerte, hun har indfriet mit ønske om at prøve at få hvalpe x2 og udover det har hun beriget hverdagen igennem alle årene, hun har en sjov personlighed og er meget insisterende både, når der er noget hun vil og når der er noget hun ikke vil smiley

profilbillede
  • #11   18. nov Jeg lavede balanceøvelser med Coco, trænede små positionsøvelser og targetøvelser. De her ting elskede hun virkelig!

Og så selvfølgelig almindelig leg i have og hus med trækkelegetøj.
    Derudover gik jeg ture med hende i den længde der passede hende:) overvejede til slut en taske så vi kunne gå længere, men synes egentlig nu at det var fint som det endte:)

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#12   18. nov A-S Du skriver som om, at du ikke længere har Coco, har du mistet hende ?

• #13   18. nov Ja, hun blev aflivet i efterårsferien. Hun blev pludselig dårlig og det viste sig hun var meget kræftsyg..

• #14   18. nov Åhh A-S, det gør mig ondt. Stort kram til dig. smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#15   18. nov Kondolerer smiley og stort kram smiley

• #16   18. nov A-S, det gør mig ondt. Mange varme tanker herfra smiley

• #17   18. nov Ellie og jeg laver præcis det samme. Jeg kan ikke mærke på hende, at hun er blevet 10, og udover nogle grå hår i ansigtet, så er det heller ikke noget at se. Jeg må dog indrømme, at vi sjældent kører ud og går tur, fordi vi er flyttet på landet, og der hører 52 HA med til ejendommen, så vi går primært bare herhjemme.

Når hun en dag virker mere træt eller får problemer fysisk, så justerer jeg selvfølgelig på motionen. smiley

• #18   18. nov Jeg har Tucker på 12år. Han kører ikke i samme tempo som førhen, og tager selvfølgelig nogle længere lure efter aktivitet, men han vil og kan stadig gerne en del smiley

Vi går stadig ok lange ture - dog sjældent ruterne over 10km. Han kan godt, men ikke med samme energi som førhen.
    Han kommer med rundt hvor han kan og sommetider også bare for at være i bilen mens jeg f.eks. handler. Jeg arbejder en del mere end jeg gjorde da han "var ung", så når jeg har fri, bruger jeg mest mulig tid med ham.

Jeg ville rigtig gerne gå til noget hyggetræning, som fitness eller bare noget "familiehold", men der er ikke de store muligheder desværre. Tror han ville elske det.

Men gåture, småtræning på turene, ud i indhegninger til frit løb/leg, med rundt i naturen/byer/hos familie, snusemåtter og aktivering herhjemme.

profilbillede
  • #19   18. nov Vaks er næsten 17,5 år gammel nu, og vi fokuserer mest på at putte og gå ture - Han går stadig mindst to ture om dagen i ret tjept tempo, men det plejer at være i dagtimerne, fordi hans syn i mørket ikke er så godt mere. Når det er mørkt, så kommer han bare lige ud i gården og tisser, hvilket han har det fint med! smiley

Leg og træning gør han ikke voldsomt meget i, men det har egentlig aldrig sagt ham så meget som hans gåture, så det er egentlig ikke overraskende. Han spæner stadig afsted på tur, og han løber stadig fjollet rundt, ruller sig i tæpper og lignende, når han er hjemme.

Hans hørelse er meget dårlig efterhånden, men det gør ham faktisk ikke noget. Der er ikke så mange larmende ting, der kan gøre ham bange mere. Gøende hunde tæt på og fyrværkeri har betydeligt mindre effekt på ham nu, hvilket er en god ting, da han altid har været lidt nervøs ved den slags.

Vi tandrenser og tager blodprøver hver 6. måned, og hans udover UREA, så er hans værdier super fine. Han får et kosttilskud, som hjælper nyrerne lidt, men ellers intet.

Han overrasker mig hver dag og jeg tror bestemt ikke, han er normen, men man er lidt nødt til at vurdere den enkelte hund, tænker jeg smiley

profilbillede
  • #20   18. nov Med funky lavede vi alt vi plejer bare i samme mængder. Hun tog en sirius tricks prøve i sept og var i gang med lave optagelser til en da hun sagde farvel smiley
    Hun ville jo stadig gerne. smiley hun blev 15 år smiley

profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#21   19. nov Alexandoria : Super flot alder smiley

• #22   19. nov Buster er 14 år og han træner lidt rally og fitness. Ellers graver han efter mus og går op til 10 km turer. Han virker frisk og glad men hans hørelse er blevet dårligere. Det var også eneste anmærkning ved hans seniortjek

Archie er 11,5 år og han træner stadig som han plejer. Han har lige været til både NM og VM i rally og de ture klarede han super. Både syn og hørelse virker normalt.
    Dyrlægetjek er stadig uden anmærkninger.
    Han går gerne ture på op til 15 km og er stadig med på løbeture.

• #23   19. nov Her er det ikke kun hunden, der er blevet gammel smiley

Et "minde" dukkede op på FB om Anthrax - en hund jeg havde og som jeg solgte videre til en familie, da Anthrax og jeg bare ikke var det bedste match.
    Det her "minde" var fra for 11 år siden. Og jeg tænkte "han er da samme alder som Moon, og Moon er kun 9. Det må være en fejl."

Hurtigt tjek på working-dog - Moon er 10, og fylder 11 i næste måned smiley smiley smiley

Jeg har virkelig styr på tingene, og kan kun undskylde mig med, at Moon trods alt ikke er helt min hund smiley smiley

• #24   20. nov Marine jeg sagde også til manden for 3 uger siden, det vildt Manfred bliver 11 til april, så kiggede han på mig og siger, skat han bliver altså 12 år smiley

• #25   20. nov Giver i noget tilskud til jeres gamle hunde?
    Jeg har en på 14 år. Han er egentlig aktiv præcis som han altid har været. Han har ikke samme høje tempo, men virker til at nyde turene. Han har noget slidgigt, hvor vi nu er ved at teste smertestillende. Og så har en meget let forhøjet nyretal.
    Men han virker glad og frisk, han leger dejligt, løber og ruller/gnubber sig i sofa og tæpper smiley

• #26   20. nov Jeg giver Vital Animin til Sunshine, og jeg har set en klar forskel, efter jeg holdt en længere pause, og så gik i gang med det igen her i sommer.

• #27   20. nov Ellie får Riaflex (det fås desværre ikke i EU, mener jeg) og Flexadin Advanced.

Jeg skal desværre have fundet et alternativ til Riaflex.

• #28   20. nov Skye får Flexadin Advanced, det er desværre ret dyrt.

• #29   20. nov Lucky får ikke rigtig tilskud. Jeg har prøvet et par gange, men Lucky vil IKKE have tilskud, så det gider jeg ikke bøvle med.
    Han får dog Librela og catophren (jeg mener det er det det hedder, et stik ved dyrlægen hvert halve år). Det hjælper hans gigt gevaldigt. smiley Faktisk så meget at han har glemt at han er gammel smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#30   21. nov glucosaminen jeg bruger til min tæve er vegansk = Glucosamin 850 hochdosiert fra Sunday natural.

• #31   21. nov Tucker får Vitapetz Superflex Senior og så har jeg lige bestilt Nutrolin Senior for at prøve det af.

• #32   21. nov Er det noget i oplever gør en forskel? Min får også glucosamin og grønlæbet musling - men jeg mærker ingen forskel, tror jeg smiley
    Han skal opstarte på previcox, for at se om han reelt har smerter.

• #33   21. nov Jeg tror, det er forskelligt, hvad der hjælper forskellige hunde, så derfor kan vi jo godt have forskellige erfaringer med diverse tilskud. Jeg har også brugt både Flexadin Advanced/Moveflex og grønlæbet musling på flere gamle hunde, men har ikke set nogen særlig effekt af det.

Mit indtryk herinde fra er, at rigtig mange ser en effekt ved Flexadin Advanced, og det var da også min dyrlæge, der foreslog det i stedet for Vital Animin. Jeg så bare ikke rigtig nogen effekt, og derfor er jeg gået tilbage til Vital Animin, som tydeligt har hjulpet Sunshine.

Kommentér på:
Hvad laver i med jeres gamle hunde <3

Annonce