{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Sandt eller falsk mht trapper {{forumTopicSubject}}

Der bliver snakket meget om trapper er skadelige for hvalpe, men hvad er den egentlige sandhed. Her er nogle af de ting jeg har fået fortalt.
1. En hund må hverkan gå op eller ned af trapper til de er 1 år.
2. En hvalp må gerne gå op af trapper, men ikke ned af trapper.
3. De behøver kun at blive løftet det første halve år.
4. En gammel dch træner sagde at han aldrig havde hørt om det.

Jeg holder mig til min hund ikke må gå på trapper det første år, for så er jeg da heldækket! Men er der nogen der faktisk kender FAKTA og ikke bare hvad de har hørt...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sandt eller falsk mht trapper
  • #1   1. nov 2007 Vi har fået at vide at hunde ikke må gå trapper før de er udvokset.

• #2   1. nov 2007 Så er det træls at have en engelsk mastiff da de først er udvokset i 4 års alderen smiley Men ville høre om der rent faktisk var nogen der kendte til de egentlige faktaer...

• #3   1. nov 2007 der er ingen fakta for det.... det er et vurderingsspørgsmål... hvad er risikoen for hd osv. hvor meget er hunden disponibel og hvor stor er risikoen... jeg ville nødig bære mine til de er et år, så er jeg da en slidt kvinde.

• #4   1. nov 2007 Kiwi vejer pt 23 kg, hun er også ved at være tung. Har søgt efter en stuelejlighed i 5 mdr nu, men heldet har ikke været hos os endnu!! Så det er bare at kridte mullerne indtil vi finder et sted uden trapper!!

• #5   1. nov 2007 Tror ikke du kan få et entydigt svar, da der er forskel racerne imellem.

• #6   1. nov 2007 Shkhan har gået på trapper både op og ned fra han var 4 måneder, han har A-hofter. Så jeg tror ikke det har noget at sige.

• #7   1. nov 2007 1. En hund må hverkan gå op eller ned af trapper til de er 1 år.
    Det kommer an på så meget, de tunge hunderacer må ikke, men de lettere kan klare det i moderate mængder, dvs. bor du på første sal gør det ingen skade.

2. En hvalp må gerne gå op af trapper, men ikke ned af trapper.
    Det er hårdere for hundens ryg at gå ned end op at trapper.

3. De behøver kun at blive løftet det første halve år.
    Der kommer det igen an på race og trappens størrelse.

4. En gammel dch træner sagde at han aldrig havde hørt om det.

Vi løftede selv vores engelske bulldog op og ned det første år (vi bor på 1. sal) og derefter bar vi hende kun ned af trapperne, og hun gik selv op.

• #8   1. nov 2007 Jeg løfter altså også, så er jeg på den sikre side..

• #10   1. nov 2007 Mine forældre havde en schæfer pige da jeg var barn, og hun fik HD i en alder af 3 år.. Det mente dyrlægerne (England) var blevet frem provokeret af for meget op og ned af trapper?!

Ved ikke om det er rigtigt, men jeg holder mig i hvert fald fra at min hvalp selv skal gå op og ned af vores trapper, da jeg oplevet hvordan HD virkelig kan udvikle sig og er bestemt ikke rart!!

• #11   1. nov 2007 Det er også altid bedst at tage sine forholdsregler mener jeg!!

• #12   1. nov 2007 Jeg har lige været til et fordrag med en dyrlæge...

Hun fortalte at for de hunde som har tendens til HD er det skidt at de skal gå på trapper før de er udvokset.

Det har jo noget at gøre med stillingen hoften kommer i tror jeg... og hun fortalte at det at de hunde med tendens til HD leger på træ gulve heller ikk var en go ide når de f.eks glider og deres hofte ryger ud i nogen spøjsestillinger smiley

Spurgte hende om hvor vidt det så var forkert at bølle gik på trapper og har gjort det siden han var 3 måneder, der svarede hun at det gjorde ikke noget ...

Så det handler vel om racen vil jeg tro smiley

• #13   1. nov 2007 Jeg må indrømme at jeg tager det ikke så tungt det med at hunden ikke må gå på trapper..

Går hunden selvstændig op eller ned af en trappe, uden at der er nogen hjælp fra menneske, så sker der ikke noget..

Men det er når mennesket blander sig, at det kan gå galt.
    På samme måde at hvalpen lærer at færdes på glatte gulve mm.

Jeg bære hvalpen til den er omkring 6 mdr. gl. op og ned af trapper...

• #14   1. nov 2007 Alt med måde, kan man vel også sige!!!

• #15   1. nov 2007 Vi fik Aiko da vi boede på 2 sal og det var kun de 3 første måneder vi bar ham og har nogen rigtig flotte lårmuller siger dr dyr.....

Vi ville gerne have båret ham i et lidt længere stykke tid, men med en hund der ikke vil bæres og som hurtig blev stor var det næsten umuligt

• #16   1. nov 2007 Maria og Kim - det ville også være min vurdering

• #17   1. nov 2007 I naturen ville en hund løbe op og ned af bakker osv.
    Jeg havde engang en rottweiler blanding, som jeg trænede meget med. Vi havde ikke trapper. Han var et sandt muskelbundt, men da han blev 10 år, havde han svært ved at rejse sig, jeg fik ham røntgenfotograferet og stor var både dyrlægens og min overraskelse. Manse havde faktisk ikke nogle hofteskåle. Det der havde holdt ham frisk og frejdig i alle årene var hans fantastiske muskler, som nu begyndte at forsvinde på hans gamle dage.

• #18   1. nov 2007 Min forældres hund, hvilken er en lab formel 1 har aldrig gået på trapper, men døjer nu alligevel med sine skuldre, i en alder af 4 år!!

• #19   1. nov 2007 Det kommer vel også an på hvor mange trapper der er tale om..
    3 trin skader nok ikke det store, men jeg bar min hund de første 11 mdr op/ned fra 1 sal.
    Han er tjekket til A-hofter (men racen har generelt ikke problemer på den front)

• #21   1. nov 2007 de er sku farlige sådan nogen trapper vors lille staff mmistede hele neglen så der kun negle roden tilbage. uheldig

• #22   1. nov 2007 Vi bor i hus....med tre plan...men vi kan kun bo ovenpå, pga ombygning.....Så Billy er nødt til at komme med os op, og den dag i dag går han selv både op og ned, eller det vil sige vi går altid sammen med ham....Vi bar ham tidligere men han er for tung nu, og stor - det er simpelthen for farligt, man kan jo ikke se en sk*d.....
    Har hørt man skal skåne dem, men heller ikke pakke dem ind i vat....

• #23   1. nov 2007 Med vores tidligere hund, foregik det på samme måde - og han havde fin hoftestatus....

• #24   1. nov 2007 I følge min dyrlæge skal man forsøge at løfte sin hundehvalp op og ned af trapper så længe det kan lade sig gøre, i særdeleshed hvis man har mange trapper. Grunden er at det kan øge risikoen for hoftedyspleksi, særligt hvis hunden i forvejen er disponeret for denne lidelse. Så hvis man løfter er man da på den sikre side... Det gør jeg ihvertfald smiley

• #25   1. nov 2007 Hermann M: det vil jeg også gike dig ret i men det er desværre ikke muligt for os mere

• #26   1. nov 2007 I vores købskontrakter står der at hunden ikke må gå på trapper det første år...

Men min dyrlæge siger at det ikke spiller den store rolle, bare trappen ikke bliver hundens legeplads....

Arthur bar vi til han var 10 mdr og vejede ca 60 kg (eller dvs Michael bar ham) Jeg skulle kun bære ham ned fra vores første sal fredag morgen, alle de andre gange gjorde Michael det smiley

• #27   1. nov 2007
    Laura løber dagen lang op og ned af 4 trin mellem stue og gang/køkken...
    Hun bliver nok en ca en 13 kgs hund når hun bliver voksen...

Hun går dog ikke op af de 8 trin til soveværelserne men det er nu mest fordi at jeg ikke gider at ha' hende deroppe.
    Så hvis hun engang imellem skal derop, bliver hun båret..

Kommentér på:
Sandt eller falsk mht trapper

Annonce