{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
418 visninger | Oprettet:

Lola H
Lola H
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 21

Højt proteinindhold = godt foder? {{forumTopicSubject}}

Har et spørgsmål, fordi jeg snakkede med min dyrlæge, som mente at højt proteinindhold i foder gør det sværere for hunde at optage foderet korrekt.

Men samtidig har jeg altid hørt, at højt proteinindhold (rigtigt kød ikke benmel osv.) i tørfoder betyder, at det er godt foder. Så hvilken af delene er rigtige?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Højt proteinindhold = godt foder?
  • #1   14. apr Det kommer jo an på hunden.

Der var et studie for en del år siden, omkring 15 år vist, som viste at nogle hunde ikke bare kan optage kulhydrater, men også har brug for dem for at fungere optimalt, imens andre hunde ikke kan udnytte kulhydrat.

Protein er ikke bare protein - noget er sværere at nedbryde, og bliver derfor optaget langsomt eller slet ikke. Derfor er der i hvalpe- og seniorfoder typisk letoptagelige proteiner.

Du kan spørge 100 mennesker om emnet, og få 100 forskellige svar. Brug det der virker for din hund, og luk ørerne for resten smiley

• #2   14. apr hos skotterne skal man ikke gå med for højt protein indhold mener nogen da de har en tendens til med alderen at få forhøjede levertal.. så tænker at er der hunde/racer der har en historik med svagheder/lidelser der kan relateres til for højt proteinindtag så skal man vel være obs på det ..

..

• #3   14. apr Efter vores er gået fra Wolf of the Wilderness, som jo har et højt proteinindhold, og over på Crave som også er i den høje ende, har han kun afføring en måske to gange om dagen, hvor han før lavede 3 gange og større pøller. Så han optager det meget bedre.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 104 Emner: 29 Svar: 3.377
    #4   14. apr Surt at være ulv, hvis man ikke kan tåle kød - protein smiley
    Undskyld for OT.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 29 Emner: 46 Svar: 935
    #5   14. apr Protein i tørfoder kommer ikke kun fra kød og det er kød(animalske) proteiner hundene har mest brug for, så måske du har misforstået dyrlægen?
    I realiteten kan tørfoder indeholde rigtig meget protein uden at indeholde animalske proteiner.

• #6   14. apr Tag et webinar hos Hundefodernørden og bliv klogere på fakta.
    De fleste dyrlæger ved simpelthen ikke nok om ernæring.

• #7   15. apr Du kan ikke sætte lighedstegn mellem højt ptoteinindhold og højt kødindhold. Protein kan komme fra meget andet end kød.

Hvor højt indholdet af kulhydrat skal/må være afhænger meget af hunden - Sten fungerer rigtig godt på foder med højt kødindhold (og hvor en god del af energien kommer fra fedt i øvrigt).
    Min gamle tæve havde brug for en god del kulhydrat - hun blev simpelthen ikke mæt ellers og blev så madfikseret at hun åd alt muligt inkl jord, bark og ikke-spiselige ting. Hun vækkede mig sågar om natten kun for at komme ud at spise hvad end hun kunne finde.
    Min gamle hanhund trivedes på hvad som helst - jeg tænker såmænd han også havde klaret sig fint på det billigste fra brugsen smiley

Men hundefodernørden er et godt sted at få lidt basisviden om hundefoder og hundes behov (eller mere end basis, hvis man vil betale for det).

Generelt har jeg det nok dådan, at hvis hunden er sund og rask og trives på det den får (få evt lavet blodprøver ift evt mangler, hvis du er i tvivl), så er det nok ikke helt galt.

Kommentér på:
Højt proteinindhold = godt foder?

Annonce