418 visninger
|
Oprettet:
Højt proteinindhold = godt foder? {{forumTopicSubject}}
Har et spørgsmål, fordi jeg snakkede med min dyrlæge, som mente at højt proteinindhold i foder gør det sværere for hunde at optage foderet korrekt.
Men samtidig har jeg altid hørt, at højt proteinindhold (rigtigt kød ikke benmel osv.) i tørfoder betyder, at det er godt foder. Så hvilken af delene er rigtige?
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 152 Svar: 10.736
Der var et studie for en del år siden, omkring 15 år vist, som viste at nogle hunde ikke bare kan optage kulhydrater, men også har brug for dem for at fungere optimalt, imens andre hunde ikke kan udnytte kulhydrat.
Protein er ikke bare protein - noget er sværere at nedbryde, og bliver derfor optaget langsomt eller slet ikke. Derfor er der i hvalpe- og seniorfoder typisk letoptagelige proteiner.
Du kan spørge 100 mennesker om emnet, og få 100 forskellige svar. Brug det der virker for din hund, og luk ørerne for resten
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.165
..
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1429 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 8.025
okt 2023
Følgere: 104 Emner: 29 Svar: 3.377
Undskyld for OT.
sep 2020
Følgere: 29 Emner: 46 Svar: 935
I realiteten kan tørfoder indeholde rigtig meget protein uden at indeholde animalske proteiner.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.762
De fleste dyrlæger ved simpelthen ikke nok om ernæring.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.058
Hvor højt indholdet af kulhydrat skal/må være afhænger meget af hunden - Sten fungerer rigtig godt på foder med højt kødindhold (og hvor en god del af energien kommer fra fedt i øvrigt).
Min gamle tæve havde brug for en god del kulhydrat - hun blev simpelthen ikke mæt ellers og blev så madfikseret at hun åd alt muligt inkl jord, bark og ikke-spiselige ting. Hun vækkede mig sågar om natten kun for at komme ud at spise hvad end hun kunne finde.
Min gamle hanhund trivedes på hvad som helst - jeg tænker såmænd han også havde klaret sig fint på det billigste fra brugsen
Men hundefodernørden er et godt sted at få lidt basisviden om hundefoder og hundes behov (eller mere end basis, hvis man vil betale for det).
Generelt har jeg det nok dådan, at hvis hunden er sund og rask og trives på det den får (få evt lavet blodprøver ift evt mangler, hvis du er i tvivl), så er det nok ikke helt galt.
Højt proteinindhold = godt foder?