{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.898 visninger | Oprettet:

HALEKUPERING {{forumTopicSubject}}

Jeg er dybt imponeret af folk der tilsyneladende ved alt om hunde der bliver halekuperet -
Når man så spørger ind til benet får man kun et dumt "gør-det-selv-svar"
Det kan da ikke være rigtigt at man som den angrebne part skal komme med diverse fakta - og den anden part ingen?
Jeg har til dato ikke set bevisførelse at en hund ikke skulle kunne leve et helt normalt liv med kuperet hale?
At den så er udelukket fra hundesprog?
At den har fantomsmerter?
At den ikke "styrer så godt"?
At det udelukkende er for menneskets skyld?

Jeg kunne blive ved mend at remse op - men vil derimod bede den der tvivler SELV finde ud af fx de Svenske undersøgelser for langhalede jagthunde.
Og så her lige et link at muntre sig over:

http://www.wingshooters.co.za/pdf/Tail-Docking-FactSheet-LR.pdf


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HALEKUPERING
  • #1   2. nov 2007 kan kun give dig ret... smiler...

  • #2   2. nov 2007 Thanx :o)

  • #3   2. nov 2007 Ja lad os se noget dokumentation

  • #5   2. nov 2007 Jeg kan hermed dokumentere, at mine hunde har både hale og ører intakt, og de har ikke spor problemer i den anledning.

  • #6   2. nov 2007 Hunde som Fransk Bulldog, Breton og Rottweiler født uden hale, har da et fint liv uden problemer med at kommunikere - eller deraf andre problemer.....



  • #7   2. nov 2007 Charlotte

    den var god *sss*


  • #8   2. nov 2007 En hund uden hale vil til hver en tid have et handicap i forhold til hundesprog. Ikke sagt at de så er er dårlige til deres sprog, men de kan misforstås da deres signaler ikke er så tydiglige uden deres hale.

    Men om de kan have et godt liv uden hale, ingen tvivl om de kan det.

    Så ingen hårde ord fra mig. :o)


  • #9   2. nov 2007 Karin H: I'm with you all the way!!!

  • #10   2. nov 2007 Men hatten af for Schweiz. De forstår da at lave love der virker. Ikke som de danske love med 10000 indbyggede smuthuller.

    Kuperede hunde forbudt...basta. Uanset hvor kuperingen er lavet.


  • #11   2. nov 2007 nu fødes nogle jo uden haler og de ser ud til at have en fotrinligt liv og tale fint med andre. Hm men kan ikke se hvofor man skulle gøre det hvis hunden nu engang er født med hale og ører.. Så lad dog dyrene beholde dem. Nogle kunne se at mennesket ville få besvær med sine tær og klippe dem af i den tro vi ville leve bedre, men NEJ.. hehe.

  • #12   2. nov 2007 Går selv på jagt og kender problemet med lange haler på jagthunde. det er f.eks stadig tilladt at kupere halerne på divs. jagthunde som tysk korthårede.

  • #13   2. nov 2007 Jeg aner ikke om de skulle tale dårligere sammen men et dårligere liv fordi de ikke har haler det tror jeg sku ikke de har. og i jagthundenes tilfælde ja så vil jeg klart fortrække en hund uden hale da de meget hurtigt skader deres haler og det gør sku mere ondt end at få dem fjernet!

  • #14   2. nov 2007 Doku for hvad? AT det er ulovligt i nogle land og lovligt i andre?

  • #15   2. nov 2007 Pudsigt at man aldrig ser en labrador der er kuperet.

    De skader måske ikke deres haler på jagt ? Eller er deres haler lavet af noget andet materiale ????


  • #16   2. nov 2007 C E

    Jeg har set flere labador med kuperede haler. men der ikke så udsat for hale skader som f.eks en tysk korthåret jeg ved ikke helt hvorfor men har set en masse tysk korthårde med hale skader men aldrig en labrador. så det skal jeg lige ha undersøgt.


  • #17   2. nov 2007
    Jer som er imod kupering af jagthunde, er det fordi i tror hunden får et dårligere liv pga dens ½ hale?

    Jeg har personligt til dags dato ikke mødt, en hund hvis hale er kuperet, været tris og ked af det og ikke vise tegn på liv glæde fordi den har en ½ hale??!!

    Har i det?


  • #18   2. nov 2007 Faktisk syn's jeg det er noget underligt noget at forlange dokumentation for folks holdninger ....

    Jeg syn's f.eks. det er noget svineri at pisse på gulvet i køkkenet, men jeg ved da ikke lige hvor jeg skal lede efter dokumentation for det....


  • #19   2. nov 2007 Pindsvin: Det hjalp mig ikke meget når det hele står på tysk?!?

  • #20   2. nov 2007 ***Hjælp Pindsvinene** *
    Så en så sent som i weekenden på en jagt på lolland. fik dog ikke spurgt om det var pga en skade den var kuperet eller om det var fra fødselen. men ved at moderen til mine forældres lab var kuperet da ejeren mente det var bedst for den når den skulle bruges til jagt!


  • #21   2. nov 2007 "Jeg har personligt til dags dato ikke mødt, en hund hvis hale er kuperet, været tris og ked af det og ikke vise tegn på liv glæde fordi den har en ½ hale??!!"

    Næh, men til gengæld har jeg set hunde med ...øhhh.....alternativt udseende blive overfaldet fordi andre hunde overhovedet ikke er i stand til at aflæse dem.


  • #22   2. nov 2007 Christian: Det var da fornuftigt, så slipper hunden for smerter den kan pådrage sig på jagten..

  • #23   2. nov 2007 C E: Det har så heller ikke oplevet?!?
    Hunden har jo hale!! Og kan sagtens vise glæde, frygt mm.. Det er jo ikke sådan er halen er klippet helt af!!


  • #24   2. nov 2007 Nu skriver jeg lieg noget som nok skal gøre mig upopulær i denne tråd.

    Jeg er ved at træne en cc til jagt prøver. så den kan komme over under jagthunde regi i DKK dette gør jeg så man kan få lov at kupere deres tynde haler hvis de skal bruges til jagt. Jeg gruer for den dag medusa ryger ind i en haleskade så hun ikke længere kan bruges til udstilling fordi hun skal ha hale!


  • #25   2. nov 2007 Pindsvin: Det undskylder jeg så...

    Hvad er det lige du synes der er tåbeligt i det christian skriver??


  • #26   2. nov 2007 Hvad er en CC?

  • #27   2. nov 2007 Cane Corso

  • #28   2. nov 2007 den kender jeg ikke lige - tar en søger smiley

  • #29   2. nov 2007 Har en Cane Corso en TYND hale?
    - det syntes jeg ikke dem jeg har mødt har haft......


  • #30   2. nov 2007 Det er da ikke en typisk jagthund?? Eller er det mig der er gal på den??

  • #31   2. nov 2007 CC med tynd hale ????

  • #32   2. nov 2007 Alle har sku ret til at kalde mig tåbelig eller hvad de vil og alle må mene hvad de vil. sådan skal det sku være. Men jeg er ikke mod halekupering det har jeg aldrig været men begge mine rottweilere har haler og det har mine cc'er også og det forbliver sådan nu hvor det er forbudt at halekupere i dk.

  • #33   2. nov 2007 Det er helt rigtigt, alle har ret til deres mening...

  • #34   2. nov 2007 Sarah H
    Nej mine er de første i danmark der bliver trænet som jagthunde men de er af jagthunde afstamning de bliver brugt meget til vildsvine jagt i polen og italien.

    C E
    Mine cc'er har godt nok ikke tykke eller buskede haler de er tynde og strømlinet som på en tysk ruhåret!


  • #35   2. nov 2007 aner ikke hvad folk kalder tynd men jeg synes sku ikke en cc hale er tyk der er bare en masse overskuds hud på den hehe!

  • #36   2. nov 2007 ***Hjælp Pindsvinene** *
    Så siger vi den er tyk. jeg er sku ligeglad. jeg ved bare den meget let bliver skadet på jagt!


  • #37   2. nov 2007 Og det er synd...

    Nå jeg vidste ikke at de blev brugt til jagt cc'erne... Er de gode?


  • #38   2. nov 2007 Men jeg er også ny inden for at det der jagt halløj, min mand er "ny" jæger smiley

  • #39   2. nov 2007 OG SÅ KAN DU FORØVRIGT GODT KRAVLE UD AF FJERENE KARIN, OG DELTAGE I DIN EGEN TRÅD

    ;o)


  • #40   2. nov 2007 Sarah H

    Altså hvad jeg har set af cc'ens talent for jagt kæmpe. Jeg havde medusa med for første gang i weekenden på en stor gods jagt og der vidste hun altså utroligt gode takter sammen med nogle top jagthunde. og hun er altså ikke et år endnu. hun gik med på de første 2 såter også kom hun i bilen men hun fik dog lov til at aportere en anskudt hare og det gjorde hun perfekt.

    Altså jeg har ikke oplevet dem på vildsvine jagt endnu men håber på jeg kan få nogle kontakter i polen her til foråret når jeg skal derned også håber jeg at jeg kan komme med på en vildsvine jagt med cc'er. Men nu må vi se!


  • #41   2. nov 2007 Jeg som ejer af hund med kuperet hale, og kone til jæger, har sat mig rigeligt ind i regler osv for en jagthund og dens velvære.

    Er det mon muligt der er en lille grund til at der er 5 racer som det er lovligt at kupere på..

    Ja i mine øjne er det da synd lige meget hvilken hund der bliver brugt til jagt, hvis den kommer til skade med dens hale, og det kan en Labrador vel lige så godt som en hønsehund, vizsla, weimaraner osv...


  • #42   2. nov 2007 Sarah H


    Eller omvendt...

    De 5 racer kommer sikkert li'så lidt til skade med halerne som labradoren gør.

    Jeg har aldrig fattet en meter af de jagthunde. Er de dummere end alle andre hunde ???

    Farer de lige hen og banker halen mod et træ eller stikker røven ind i et tjørnekrat så snart man tager snoren af dem ???

    Der er jo andre hunde end jagthunde der fiser rundt i terrænet. Hvorfor kommer de aldrig til skade med halen ?


  • #43   2. nov 2007 Det er ikke mig der har lavet den lov, så det kan jeg desværre ikke svare dig på...

  • #44   2. nov 2007 Grunden til Labberne ikke har kuperede haler i forhol til mange af de ståendehunde og spanielsne er dels pels tykkelsen på labbens hale er mere modstandsdygtig pga. ulden er tykker den har heller ikke faner på samme måde so ex. spanilesne har der ud over er labbe jo fremavlet til en ande form for jagt i forhold til de stående der kræves mere af de stående en af labben... Labben skal i prinsippet kun hente skudt vildt og søge kort foran føren! det skal de stående ikke!

  • #45   2. nov 2007 CE: Teoretisk set har du ret (men ikke at de er dummer end andre hunde) de har jo bare nogle andre gener der kommer til udtryk... De er skabt og født til at finde vildt og der er lige meget hva hvis de er trænede til det så vil de også finde det om de så skal gå gennem ild og vand! Dette går naturligvis de ikke stopper op bare fordi der er et tjørnekrat eller fordi de rammer kanten af et træ med halen! Labben er fram avlet til en anden form for jagt som ikke er nær så krævende! derfor ses der sjældent Labber med itu slåede haler! Der er jo også en grund til at det kun er ståendeJagthunde der må kuperes!!!

  • #46   2. nov 2007 Går du på jagt med disse 5 hunde racer der må kuperes?
    Tror du ikke der er grund til at netop de her 5 racer må. De har meget svage haler og udsættes for rigtig meget. Næh jeg syntes det er synd ,når de har slået halen så meget ,at den er fyldt med betændelse. Og at man så ska kupere den når de er voksne. Kan godt læse mig til at der er mange imod, men der er stadig en grund til at disse 5 racer er må!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • #47   2. nov 2007
    * Kennel wøkk´s *
    Nogenlunde hvad jeg selv ville forklare 's*

    Jeg er så ydermere bekendt med, at mange af FT. Spaniels har store hale problemer, efter det er blevet ulovligt at kupere dem..
    Fanen giver altså ingen beskyttelse mod krat og torne, det har også noget med pelstæthed og fedtlag at gøre

    Christian G
    At en Labrador er kuperet -på forhånd, mener jeg er totalt forfejlet og en forkastelig handling fra ejers side !
    Og så har jeg svært ved at se, hvad en CC laver som jagthund ? Det er mig bekendt en beskyttelses/vagthund ?

    Vil den ikke have et for hårdt bid ?
    Og hvad med selve førbarheden, og opmærksomhed på fører ?
    Er den vildt skarp ? Er den ikke også skarp mod mennesker ? (beskyttelseshund)
    Og hvordan mon den gebærder sig sammen med andre jagthunde på fællesjagter ?

    Hvis man træner CC i jagtøjemed, så er det for den kapasitet hunden er, og ikke for at få en halekupering i hus..!
    Just my five cent !


  • #48   2. nov 2007 Jeg vil helt sikkert mene at de hunde der er blevet set overfaldet evt. på grund af manglenende hale, IKKE er fordi der er hæmmede i at kommunikere,, jeg vil tilgengæld mene at det er overfaldshunden der har et problem,, Alle de hunde med kuperede haler jeg har set har været gode til at omgås andre hunde,, jo jeg har da mødt nogen som var lidt underlige,, men sgu ikke på grund af deres haler...

    Og det med en lab's hale,, den er jo en hel del tykkere end hønsehundende,, plus den har et langt og tykt og solidt hårlag,, den er ikke udsat på den samme måde, som de helt tyndhalede...


    Jeg sys det er fint at kupere jagthunde, for at forebygge smerte,, og jeg mener bestemt ikke det er dyremishandling overhovedet... Kan osse komme i tanke om et par racer mere jeg synes det skulle være ok at kupere..


  • #49   2. nov 2007 jeg kender til folk som har udstillet boxer i mange år og de kan fortælle at der er mindre konflikter mellem hundene på udstillingerne, efter at de har fået lov til at beholde halen - og det er vel at mærke folk der på det tidspunkt helst ville have at boxerne forsat måtte kuperes.

    Det er jo heller ikke nødvendigvis den kuperede hunds evne til at kommunikere med andre dele af kroppen, men lige så meget andre hundes evner til at læse de signaler. Det er jo nemt at kaste siger over kuperet hunde, for det er jo til at tage at føle på - men hvad med de racer vi mennesker har ændret udseenedet så meget på, at det også der kan være svært for hunden at bruge aller komunikations mulighederne - feks min egen race, boxeren - den har hængelæber og det er ikke optimalt at kommunikere med - old english sheepdog, hvor andre hunde ikke kan se hvad der er for og bag og ingen øjenkontakt kan få - og sådan kan man blive ved.
    Ved en del racer har vi ændret hundens udseende, så det kan knibe med kommunikation eller de ligefrem er besværet eller har en livsforringende konstruktion


  • #50   2. nov 2007 Ret interessant argument, Platugle !

    At mange racer allerede er så ændret udseendemæssigt, at sproget er besværliggfort.

    Hvad angår Boxerens halekupering, jammen så forstår jeg godt den kan have haft sine vanskeligheder, idet kuperingen jo nærmest fjernede hele halen, måske med 1. eller 2. led i behold ?! :-S

    Et andet interessant spørgsmål i forbindelse med de ændringer af hundens udseende man kan opnå gennem avl er jo så: Hvorfor har man ikke gennem alv, arbejdet på at avle halerne kortere ? Der er jo racer hvor det ligger genetisk, at de kan fødes uden hale 's*


  • #51   3. nov 2007 CE dit gamle skabehoved! Du ved jo godt der kun er plads til en af os i tråden af gangen *GG*

    Nu er det sådan vi udstiller på lige fod med fx Svenske-Norske osv hunde der IKKE må kuperes i hjemlandet.
    Og jeg har aldrig hør noget eller nogen der havde adfærdsproblemer med om det var en korthalet de nu stod ved siden af! Ej heller har jeg set det i fri dressur på marken - jagt osv.
    Så Moster har sikkert fat i det helt rigtige med den ultra korte kupering.

    Jeg tror også som platugle at ekstrem ændret udseende
    giver kommunikationsproblemer - ved mine studser voldsomt når vi fx møder en ivrig mops...pga dens vejrtrækning.



  • #52   3. nov 2007 Marianne L

    Det har du så evig ret i...der er desværre mange der er af den opfattelse at det er bare noget man lige gør på et generationer.
    Jeg vil våge den påstand er umulig at det kan lade sig gøre og man stadigvæk vil stå tilbage med den hund man har idag. Skal man gå på kompromi med en kort hale kontra dårligt temperament/epilepsi/hjertefejl/HD/osv - ja det behøver vist ikke et bud


  • #53   3. nov 2007 våge = vove (manner!!!)

  • #54   3. nov 2007 Jammen, jeg er nu sådan set ikke uenig, men tankeeksperimentet falder mig nu alligevel lidt for brystet, og jeg tror egentligt ikke, at med de tendenser der er i udviklingen (dyrevældfærd o.l)det er helt utænkeligt, at det en dag måske vil blive aktuelt ?!
    What evet..!?
    For den massive ulempe jeg umiddelbart kan syne er; at man er nødt til at parre en helt 3. race ind i, med dertilhørende "egnskaber"..:-S

    Marianne, Ruhåren er i mine termer en flot og astadig hund. Hårlaget er på en veltrimmet "skægfætter" er ret altså ret charmerende, men kropsbygningen -ligger så tæt på mit ideal, at jeg vil karakterisere den som værende smuk ! Jap ! smiley



  • #55   4. nov 2007 boxeren eksister med medfødt stumphale - det er sket ved at parre en welsh corgie pembrok ind over ??? underlig race at vælge - men de boxer ser ikke særlig racetypiske ud og er jo heller ikke anerkendt af FCI

  • #56   4. nov 2007 Platugler, hvilken boxer hentyder du til ?


  • #57   4. nov 2007 der er kun en slags boxer - så jeg forstår ikke rigtig ;O)

Kommentér på:
HALEKUPERING

Annonce