{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.495 visninger | Oprettet:

halekupering {{forumTopicSubject}}

kommer lige med et lidt surt opstød over at det ikke er nogen bedre regeler for halekupering lige pt står jeg selv og skal ha kappet halen af min dejlig cokker på 3 år og det syens jeg virkelig er synd men da den fik ødlagt sin hale på en jagt i sødags er det den enste mulighed men det havde været mere human at ha gjort det da den var ny født jeg syens virkelig de regel skal laves om alt andet dyrplageri


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  halekupering
  • #1   3. dec 2009 Ja, følgende fem racer kuperes:

    1) Ruhåret hønsehund,
    2) Korthåret hønsehund,
    3) Weimaraner,
    4) Vizla,
    5) Breton


  • #2   3. dec 2009 ja men nu findes der jo en hel del flere jagthunde end de 5


  • #3   3. dec 2009 Ja jeg kunne osse godt tænke mig en anden udformning af de regler. For ingen tvivl om at sådanne haleskader kan være rigtig grimme, og de er jo desværre ikke helt sjældne når hundene bruges meget.

    Self skal der ikke kuperes bare for at kupere, men for de hunde der rent faktisk skal bruges til jagt, var det mere humant at gøre det mens de er små, så de helt undgår den slags skader


  • #4   3. dec 2009 jeg fik at vide af min dyrlæge et problemet ikke var så stort han lavet ca 10 hale om året det syens jeg jo det er mange og for os der bruger hvores hunde til abejdes burg og for andre hvor man ved det er et problem med halen der syens jeg det bør være tillat


  • #5   4. dec 2009 men nu håber jeg bare det hele går godt imorgen skal avlever den i morgen tidelig og hente den i morgen eftermidag så må vi se hvad hun siger til ikke at ha sin hale mere der er nok noget hun skal vende sig til


  • #6   4. dec 2009 Flemming -10 synes jeg da osse er en del, taget i betragtning at det jo trods alt ikke er forfærdeligt mange hunde der bruges til jagt, når man ser på de racer der traditionelt blev kuperet for at undgå haleskader.

    Og så er det jo hvad en dyrlæge laver -kunne være interessant hvis der blev registreret landsdækkende hvor mange af den slags haleskader der er årligt, i forhold til antalles af hunde der bruges til den type arbejde. Ikke at det er realistisk at det vil ske, men ville være interessant at se tallene.

    Håber da osse det går godt i morgen. Vi fik amputeret halen på vores gamle pointer-blanding vi havde da jeg var barn, osse pga haleskade (dog ikke jagt-relateret), og det gik heldigvis uden problemer overhovedet:o)


  • #7   4. dec 2009 Nu stiller jeg lige et dumt spørgsmål.....faktisk rigtig dumt, da jeg som barn voksede op med jagthunde så jeg burde vel vide det;)

    Hvorfor er jagthundenes haler mere udsatte?

    Min søsters gamle GD måtte have kuperet halen, da hun kom hjem til et hus der var tapeseret med blod - han havde slået halen i stykker....



  • #8   4. dec 2009 May -det er heller ikke alle jagthundehaler der er det. Men racer der bruges i f.eks. tæt bevoksning o.l. kan nemt pådrage sig haleskader.

  • #9   4. dec 2009 Oki:)

    Ja altså alle min fars jagthunde var kuperet - og også min mors boxer, men det var også den gang hvor det var "normalt" og ganske lovligt.

    Mange af den lidt ældre generation synes jo slet ikke boxere, rottweileren mv kommer til sin ret med lang hale....


  • #10   4. dec 2009 Jeg syntes at har man dokumentation for hunden bruges til jagt så skulle det være ok - og så udstillingsforbud når de evt. havde opnået et evt. avlskrav om udstillingspræmiering,
    Hvordan det skulle fungere i praksis ved jeg ikke.
    Men ejg kan ikke se forskel på en breton og cocker i kuperingssammenhæng


  • #11   4. dec 2009 Lars -problemet er vel at du ikke rigtig kan se på en lille hvalp om den kommer til at fungere som jagthund. Og kupering (ved de der skal kuperes) burde jo foregå mens de er små

  • #14   4. dec 2009 det er så ikke kun jagt hunde racer der har disse problemer med haler der er piskets i tykker, kender en del hunde der har mistet deres haler helt eller et stykke af den, og det fordi de pisker deres haler til blods bare der hjemme, og disse hunde er af racer,dobermann,boxer,ambull,amstaff,GD,whippet så det kan se for alle hunde ikke kun jagt hunderacer, og jeg mener så at halekupering kun skal være lovligt på hvalpe der skal bruges i jagt (købt med jagt som formål). Ellers skal lovens laves helt om så det er lovligt på alle racer..

  • #15   4. dec 2009 Nu har der aldrig været tradition for at kupere, hverken Grand Danois eller Whippet, ligesom disse racer, som regel kommer til skade med halerne inden døre mod møbler og lignende.

    Jagthunderacer med kuperingsdispensation er pr. definition brugsracer, der i almindelig brug er i stor risiko for at komme til skade. Disse racer kuperes under lokalbedøvelse inden for det første levedøgn.
    At nogle få ikke senere bliver brugt efter hensigten skulle ikke retfærdiggøre, at alle senere end første levedøgn skulle have amputeret haler, i noget der ville være en større operation, der ville kræve narkose og hvor helingen ville være en længere og mere usikker proces, idet hundens almindelige adfærd ville øge risikoen for komplikationer.
    Noget alle, med haleskader på voksne hunde, kan tale med om.

    Dyrlæger må kun amputere skadede haler til lige efter skaden, hvorfor mange haleskadede hunde må have halen skåret af i skiver.

    Halekupering på jagthunde er altså forebyggende, og jeg tvivler stærkt på, at selvom kupering blev tilladt på alle racer, at nogen ville begynde at kupere racer som Grand danois og Whippet.


  • #16   4. dec 2009 Det kan kun være kodoktorer med praksis i det mørkeste Jylland?

  • #17   4. dec 2009 Danni -bliver bjørnekløer da det? Sjovt for hos islænderen er dobbelte ulvekløer ønskeligt og de fleste har som minimum enkelte, og det ses nu meget sjældent at de skades

  • #18   4. dec 2009 så har jeg fået min hund hjem igen med ca 10 cm korter hale og hun har det efter omstændigheden godt så nu skal der bare gå 14 dage hvor hun ikke må slikkke sig på halen

  • #19   4. dec 2009 Ja de 14 dage bliver sikkert værre (altså for dig der skal passe på hendes hale), end for hunden *G*

    Dejligt det gik uden problemer:o)


  • #20   7. dec 2009 Danni -men langt langt de fleste hunde lever altså med dem uden de mindste problemer. SOm skrevet har jeg jo selv en race hvor dobbelte ulvekløer er ønsket (=altså 2 ulvekløer på hvert bagben), og hvor langt de fleste hunde har mindst enkelte ulvekløer. Og det giver ikke problemer.

    Det største problem med ulvekløer er sådan set at de ikke kan slides, og at man derfor skal huske at de skal klippes regelmæssigt. Gør man det, er de ikke til besvær. I hvert fald kender jeg ingen hunde der har haft problemer (det gælder osse andre racer/blandinger vi har haft), og jo, det KAN da ske en sjælden gang imellem, at en ulveklo bliver hængende i noget. Men det kan altså osse ske med almindelige kløer, og det fjerner vi jo altså ikke hundens kløer for.

    Jeg ser ingen grund til at operere unødigt på hunde. Og det mener jeg altså det er, når man fjerner ulvekløer på en hvalp


  • #21   7. dec 2009 Danni -nu kaldes det mig bekendt stadig en operation omend den er meget lille. Men lad os da bare kalde det et indgreb, du ved jo hvad jeg mener;o)

    Og det er nu engang ulovligt, så dyrlæger der gør den slags, burde få en over nakken.
    Det er unødvendigt, så hvorfor udsætte hunden for det...

    Vi har haft en del hunde med ulvekløer i familien, osse store hunde, og sørme om ikke de osse klarede den uden skader.

    Risikoen for skader er ikke større end for hundens øvrige negle, så medmindre du osse mener de bør fjernes, kan jeg ikke rigtig følge dit argument.


  • #22   23. dec 2009 så har jeg været ved dr dyr igen det var mening at vi skulle ha sting pillet ud men detsvære er der gået betændels i halen så nu har hun fået fjernet hele sin hale så nu er der ikke mere at gøre vis det sker igen så håber pt på det beste

  • #23   31. jan 2010 Halekupering af hvalpe er kun tilladt for visse racer. Skal foretages før hvalpen er 8 dage gammel. Kan foretages UDEN bedøvelse. Kupering af en hale hos en voksen hund skal foregå under helbedøvelse.
    Der burde HELT KLART være forebud mod Halekupering UDER bedøvelse.
    Det er sku dyreplageri lige som at kastererer grise UDEN bedøvelse!!!


  • #24   31. jan 2010 Halekupering af hvalpe er kun tilladt for visse racer. Skal foretages før hvalpen er 8 dage gammel. Kan foretages UDEN bedøvelse. Kupering af en hale hos en voksen hund skal foregå under helbedøvelse.
    Der burde HELT KLART være forebud mod Halekupering UDER bedøvelse.
    Det er sku dyreplageri lige som at kastererer grise UDEN bedøvelse!!!


Kommentér på:
halekupering

Annonce