Hund træt i varmen Hund træt i varmen
Mærker i stor forskel på jeres hunde mht. aktivitet og søvn her i varmen?
Min hund er blevet et år i januar, februar eller marts (gadehund ukendt dato), og han er selvfølgelig blevet lidt roligere med tiden, men nu synes jeg pludselig, han sover meget i løbet af dagen. Han er heller ikke helt så vild med gåture men vil gerne ud.
Mine venner siger, det er normalt, når det begynder at blive varmt.
Det er bare ret uvant for mig med sådan en rolig og forholdsvis nem hund, der sover efter gåtur og hviler så meget i løbet af dagen.
Han spiser stadig og drikker osv.
(Foto = kølende muddergrøft)
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.106
Personligt lægger jeg ikke så meget mærke til det... fordi JEG er dårlig til for meget sol/varme, så har altid planlagt turene ud fra det.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.096
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.327
Ændrer din hund mærkbart adfærd, så vær obs på evt flåtbårne sygdomme.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.717
Han vil gerne, men man kan se han har det hårdt.
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.736
Men med alle de hunde der dør af hjerteorm lige nu, så ville jeg uden tvivl udelukke det først
apr 2023
Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 34
Spurgte for at høre andres erfaring:)
Kan se det er meget forskelligt.
Han har fået flåt behandling.
Ingen tegn på hjerte lungeorm udover at være træt og han er stadig glad og vil hilse på alle.
Det bliver koldere i morgen, så der bør være forskel, hvis han ikke er glad for varme.
I går aftes var der også mere krudt i rumpen end i løbet af dagen.
Spiser normalt og almindelige pøller.
Kontakter selvfølgelig dyrlægen hvis han pludselig bliver totalt dvask.
Sort tyk pels må også trække lidt nedad, når man er hund om sommeren.
sep 2017
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.613
Jeg ville som Anne også lige få udelukket hjerte-lungeorm - Også fordi flere hunde ikke viser symptomer før det er alvorligt, så det er altid en god idé at gøre, når noget ændrer sig.
Jeg bor i Østjylland, hvor vi har haft en hel del sager på det sidste, så mine hunde tjekkes rutinemæssigt hver 6. måned fra nu af selvom de ikke har symptomer.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.327
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.906
mine hunde har alle været påvirkede af varmen, og alt efter pelsens tykkelse mere eller mindre ... klart bedst tipas nytrimmede og morgen og aften når det er varmt ..
apr 2023
Tænkte på hoste, diarre m.m. som jeg har læst og ikke kun "sove mere" i løbet af dagen.
Han har sort tyk pels.
Kender en hund der var smittet med det for 2 år siden og meget syg - den får stadig medicin.
Heldigvis er der nogen, der svarer, deres hunde er mindre aktive i varmen, men jeg får ringet til dyrlægen.
apr 2023
Så længe der ikke er andre symptomer, mente de ikke, der var grund til at tjekke for hjerte lungeorm.
Skulle selvfølgelig holde øje med ham for at se, om det ændrer sig ifm. vejrskift.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.096
Ved dyrlægen dagen efter blev der konstateret pigmentforandringer. Jeg blev ellers truet med, at katten ville dø, hvis ikke jeg ringede til vagten.
apr 2023
Han virker også OK.
Kan også være en kombi.
Er ved at finde ud af hvad han har behov for mentalt + motion.
Han har også været stresset og fået medicin fra dyrlægen et halvt år nu.
Måske bare underligt at have en hund der begynder at blive mere og mere rolig.
Det er nok ikke bare det med gadehund men alle deres faser på vej til voksen.
Troede jeg havde fået mig en lille selskabshund, men DNA viste så hyrde + jagthund.
Ville selvfølgelig tage til dyrlægen hvis jeg var meget nervøs.
Synes selv jeg ringer til dem ret tit??
Tænker mest det er vildt han allerede mærker så meget til varmen, men da han kom i juni sidste år, havde han heller ikke nogen pels og fløj stresset rundt.
Tak for dit svar.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Så vi prioriterer mere aktivitet så snart det bliver lyst, og sover, når det er varmest. Det kan alle selvf. ikke, men så gør de, hvad der er bedst for deres vovser.
Skye har tyk pels. Heldigvis er den hvid. Hun legede med nogle hundevenner ved en 10.00-tiden og der var alle 3 hunde allerede påvirket af varmen. Den sorte labrador (15 år), værst, den 2 årlige springer spaniel mindst (tyndest pels af de 3, og bedst form).
Obs. for sygdom ved alle adfærdsændringer, men varme og mange hunde, vil give adfærdsændring i energiniveau.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Den behøves ikke have nogle symptomer på hjerte/lungeorm.
feb 2011
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.613
En i nærheden af mig har lige mistet sin japanske spids til parasitten, og han viste ingen symptomer indtil han (formoder de) fik en blodprop i hjernen pga. hjertelungeorm.
Det anbefales af mange dyrlæger at tjekke for det hver 6-12. måned.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Egentligt også lidt en sær tendens ligefrem at vente på symptomer.
Hvis først hunden har symptomer, så kan de faktisk være dødeligt syg.
okt 2023
Følgere: 114 Emner: 30 Svar: 3.587
Da min Kela havde hjerte- lungeorm havde hun ikke andre symptomer end, at hun blev hurtigere forpustet. Det kunne jeg såmænd sagtens have tilskrevet varmen, for hun havde bunker af pels. Men ormene blev opdaget, fordi jeg rutinemæssigt tjekker og altid har tjekket 1-2 gange om året.
Seneste prøver fra mine to hunde blev faktisk afleveret i onsdags
Som du nok kan regne ud, LKA, ville jeg afgjort få tjekket, hvis jeg var dig.
okt 2023
Jo. Visse dele af Sjælland er hårdere ramt end resten af landet. Men over hele Danmark stiger forekomsten af de s... orm
feb 2011
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
Mht varme så er det meget afhængigt af den individuelle hund hvornår varme begynder at påvirke dem. På mine mærker jeg ikke rigtigt noget før temperaturen passere 24-25 grader. Hvilket passer mig fint; jeg har ikke nogen problemer med at foresætte mine udendørs aktiviteter i 25-30 graders varme
Jeg har oplevet Penny sige 'nu er det for varmt' en gang sidste sommer. Jeg gik ud og ville træne et par lydighedsøvelser med hende da jeg kom hjem fra arbejde. Efter at have trænet lidt Fri ved fod momenter ville jeg lave en apport. Jeg kastede apporten, Penny løb ud og hentede den og rendte ind i skyggen og sad med apporten i munden. Da jeg fik kigget på termometret var det 30 grader - i skyggen. OK fair nok at hunden syntes det trods alt var for varmt
sep 2017
https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/nu-advarer-dyrlaege-mod-farlig-parasit-udbrud-1ef1c
HELE Danmark er højrisiko i dag. Hvis man ikke tester 2 gange om året, så er man vitterligt selv ude om det, hvis hunden stritter. Det er muligt, at det er at male fanden på væggen, men når nu en test er så billig og ikke engang kræver at hunden skal tilses, så forstår jeg simpelthen ikke at man ikke tester
apr 2023
Så selv når det "kun" er 17, 18 grader er her meget varmt.
Det er det jo også ude i solen, når der er vindstille.
Synes fx. der var dejligt køligt i dag på gåtur, indtil vi nåede ind i skoven, hvor der var vindstille.
Han spænede rundt, som han plejede men kom efter et stykke tid og lagde sig i skyggen.
Så han har det altså meget varmt.
Tak for alle kommentarer.
sep 2005
Men køle måtter er geniale. Og husker jeg rigtigt findes der osse kølehalsbånd. Biltema har måttet i 2 størrelser, og de er ikke ret dyre.
Min vil så ikke ligge på dem, men jeg synes de var gode at lægge mine fødder på når nætterne var ekstra varme
okt 2011
Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.548
okt 2023
okt 2023
"Min vil så ikke ligge på dem"
Ryger det geniale ikke bare en lille smule, når hunden ikke vil bruge kølemåtten?
PS. Jeg købte også sådan en måtte for nogle år siden - med samme resultat
sep 2005
Min gamle blanding Pixel opfandt sin egen kølemåtte.... moset ind mellem toiletkummen og væggen.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 152
apr 2023
Sidste år ville Buddy ikke ligge på de kølemåtter. Købte også halsbånd og lavede masser af is.
Har blæser der kører, når det er værst + trækker gardinerne for....
okt 2011
Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.548
Hund træt i varmen