1.001 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

LKA
LKA
Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 34

Hund træt i varmen Hund træt i varmen

Mærker i stor forskel på jeres hunde mht. aktivitet og søvn her i varmen?

Min hund er blevet et år i januar, februar eller marts (gadehund ukendt dato), og han er selvfølgelig blevet lidt roligere med tiden, men nu synes jeg pludselig, han sover meget i løbet af dagen. Han er heller ikke helt så vild med gåture men vil gerne ud.
Mine venner siger, det er normalt, når det begynder at blive varmt.

Det er bare ret uvant for mig med sådan en rolig og forholdsvis nem hund, der sover efter gåtur og hviler så meget i løbet af dagen.

Han spiser stadig og drikker osv.

(Foto = kølende muddergrøft)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund træt i varmen
  • #1   1. maj Tænker der er nogen der påvirkes mere af vejr/varme end andre... akkurat som os selv.
    Personligt lægger jeg ikke så meget mærke til det... fordi JEG er dårlig til for meget sol/varme, så har altid planlagt turene ud fra det.

• #2   1. maj Næh vi mærker ikke den store forskel.

• #3   1. maj Nej ikke vores endnu. Det skal være varmere.
    Ændrer din hund mærkbart adfærd, så vær obs på evt flåtbårne sygdomme.

• #4   1. maj Tucker pruster, stønner og kan ikke gå så langt som normalt, når vi rammer 18 grader og sol. Han er så ringe til varmt vejr smiley
    Han vil gerne, men man kan se han har det hårdt.

• #5   1. maj Jeg ville få testet for hjerteorm og lungeorm, bare for at udelukke det. Hvis testen er negativ, og hjertet lyder normalt, så er det bare varmen.

Men med alle de hunde der dør af hjerteorm lige nu, så ville jeg uden tvivl udelukke det først smiley

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#6   1. maj Er heller ikke selv god til varme og allerede meget træt af det, så hvis det er normalt, ville det ikke gøre mig noget.
    Spurgte for at høre andres erfaring:)
    Kan se det er meget forskelligt.

Han har fået flåt behandling.

Ingen tegn på hjerte lungeorm udover at være træt og han er stadig glad og vil hilse på alle.

Det bliver koldere i morgen, så der bør være forskel, hvis han ikke er glad for varme.

I går aftes var der også mere krudt i rumpen end i løbet af dagen.
    Spiser normalt og almindelige pøller.

Kontakter selvfølgelig dyrlægen hvis han pludselig bliver totalt dvask.

Sort tyk pels må også trække lidt nedad, når man er hund om sommeren.

• #7   1. maj Hvad tænker du er tegn på hjerteorm, siden du skriver at har er “glad og vil hilse” men er træt? Træthed er netop et af de sikre tegn. Dernæst hoste/harken, madlede eller nedsat spiselyst. Nogle hunde hikker og bøvser også og kan kaste lidt op. Nogle hunde spiser lidt mindre, men tager gerne lækkerier. Til sidst kommer tegnene på permanente skader - uforklarlige blødninger i gummer og øjne, vejrtrækningsbesvær og, nå ja, død.

• #8   1. maj Vaks er om noget mere aktiv, han elsker varmen, men Sprinkle har lidt mindre krudt at give af. Han er jo også ufatteligt pelset!

Jeg ville som Anne også lige få udelukket hjerte-lungeorm - Også fordi flere hunde ikke viser symptomer før det er alvorligt, så det er altid en god idé at gøre, når noget ændrer sig.

Jeg bor i Østjylland, hvor vi har haft en hel del sager på det sidste, så mine hunde tjekkes rutinemæssigt hver 6. måned fra nu af selvom de ikke har symptomer.

• #9   1. maj Bare lige til info. At hunde får flåt midler, er ikke en sikkerhed for, at de kan smittes med flåtbårne sygdomme.

• #10   1. maj er de der hjerte-lungeorm ikke ret udbredt i bestemte områder ?

mine hunde har alle været påvirkede af varmen, og alt efter pelsens tykkelse mere eller mindre ... klart bedst tipas nytrimmede og morgen og aften når det er varmt ..

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#11   1. maj Anne
    Tænkte på hoste, diarre m.m. som jeg har læst og ikke kun "sove mere" i løbet af dagen.
    Han har sort tyk pels.
    Kender en hund der var smittet med det for 2 år siden og meget syg - den får stadig medicin.
    Heldigvis er der nogen, der svarer, deres hunde er mindre aktive i varmen, men jeg får ringet til dyrlægen.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#12   1. maj Nåede at få fat i Ebeltoft dyreklinik inden de lukkede.
    Så længe der ikke er andre symptomer, mente de ikke, der var grund til at tjekke for hjerte lungeorm.
    Skulle selvfølgelig holde øje med ham for at se, om det ændrer sig ifm. vejrskift.

• #13   1. maj LKA, herinde maler de ofte f*nden på væggen. Engang var min kat næsten død ifølge panelet, fordi hun havde en mørk blå tunge og delvis tandkød.

Ved dyrlægen dagen efter blev der konstateret pigmentforandringer. Jeg blev ellers truet med, at katten ville dø, hvis ikke jeg ringede til vagten. smiley

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#14   1. maj Susanne
    Han virker også OK.
    Kan også være en kombi.
    Er ved at finde ud af hvad han har behov for mentalt + motion.
    Han har også været stresset og fået medicin fra dyrlægen et halvt år nu.
    Måske bare underligt at have en hund der begynder at blive mere og mere rolig.
    Det er nok ikke bare det med gadehund men alle deres faser på vej til voksen.
    Troede jeg havde fået mig en lille selskabshund, men DNA viste så hyrde + jagthund.

Ville selvfølgelig tage til dyrlægen hvis jeg var meget nervøs.
    Synes selv jeg ringer til dem ret tit??

Tænker mest det er vildt han allerede mærker så meget til varmen, men da han kom i juni sidste år, havde han heller ikke nogen pels og fløj stresset rundt.

Tak for dit svar.

• #15   1. maj Min vov er påvirket af varmen. Vanlig aktivitetsniveau tidlig morgen og meget sen aften, ellers ikke så meget overskud til fysisk aktivitet.
    Så vi prioriterer mere aktivitet så snart det bliver lyst, og sover, når det er varmest. Det kan alle selvf. ikke, men så gør de, hvad der er bedst for deres vovser.
    Skye har tyk pels. Heldigvis er den hvid. Hun legede med nogle hundevenner ved en 10.00-tiden og der var alle 3 hunde allerede påvirket af varmen. Den sorte labrador (15 år), værst, den 2 årlige springer spaniel mindst (tyndest pels af de 3, og bedst form).

Obs. for sygdom ved alle adfærdsændringer, men varme og mange hunde, vil give adfærdsændring i energiniveau.

• #16   1. maj Om det er varmt, vil ikke kalde 20 grader for varmt varmt, ændre hunden markant adfærd, så få det tjekket.
    Den behøves ikke have nogle symptomer på hjerte/lungeorm.

• #17   1. maj det kommer jo an på hunden ... her er 20 grader varmt nok ... man skal også tænke på grader opgives i skygge temp ... når de skriver 20 grader så kan vores måler på terrassen sagtens vise 25+ når solen står lige på ...

• #18   1. maj Jeg maler ikke fanden på væggen - Jeg kan bare godt lide at være på den sikre side, især med noget, der kommer sig snigende og så pludselig allerede er nået et dødeligt stadie, som hjertelungeorm har tendens til.

En i nærheden af mig har lige mistet sin japanske spids til parasitten, og han viste ingen symptomer indtil han (formoder de) fik en blodprop i hjernen pga. hjertelungeorm.

Det anbefales af mange dyrlæger at tjekke for det hver 6-12. måned.

• #19   1. maj Jeg tjekker 1 eller 2 gange om året og jeg bor ikke i højrisiko område.
    Egentligt også lidt en sær tendens ligefrem at vente på symptomer.
    Hvis først hunden har symptomer, så kan de faktisk være dødeligt syg.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 114 Emner: 30 Svar: 3.587
    #20   2. maj "Så længe der ikke er andre symptomer, mente de ikke, der var grund til at tjekke for hjerte lungeorm."

Da min Kela havde hjerte- lungeorm havde hun ikke andre symptomer end, at hun blev hurtigere forpustet. Det kunne jeg såmænd sagtens have tilskrevet varmen, for hun havde bunker af pels. Men ormene blev opdaget, fordi jeg rutinemæssigt tjekker og altid har tjekket 1-2 gange om året.
    Seneste prøver fra mine to hunde blev faktisk afleveret i onsdags smiley

Som du nok kan regne ud, LKA, ville jeg afgjort få tjekket, hvis jeg var dig.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   2. maj "er de der hjerte-lungeorm ikke ret udbredt i bestemte områder ?"

Jo. Visse dele af Sjælland er hårdere ramt end resten af landet. Men over hele Danmark stiger forekomsten af de s... orm smiley

• #22   2. maj da jeg for nogle år siden skulle have de 2 forrige med sydpå blev jeg anbefalet at give Advocate, det skulle beskytte mod Frans Hjerte/Lunge orm ... kan det evt bruges mod de herhjemme

• #23   2. maj Hjerte-lungeorm er faktisk noget man bør få testet for rutinemæssigt et par gange om året. Det var engang noget der forekom nogle få steder i landet men nu er det noget man kan rende ind i alle steder og forekomsten stiger temmelig meget. Jeg kender virkelig mange hunde, der har haft det. De fleste har egentlig ikke haft de 'klassiske' symptomer. Det har været noget med træthed og lettere at blive forpustet.
    Mht varme så er det meget afhængigt af den individuelle hund hvornår varme begynder at påvirke dem. På mine mærker jeg ikke rigtigt noget før temperaturen passere 24-25 grader. Hvilket passer mig fint; jeg har ikke nogen problemer med at foresætte mine udendørs aktiviteter i 25-30 graders varme smiley
    Jeg har oplevet Penny sige 'nu er det for varmt' en gang sidste sommer. Jeg gik ud og ville træne et par lydighedsøvelser med hende da jeg kom hjem fra arbejde. Efter at have trænet lidt Fri ved fod momenter ville jeg lave en apport. Jeg kastede apporten, Penny løb ud og hentede den og rendte ind i skyggen og sad med apporten i munden. Da jeg fik kigget på termometret var det 30 grader - i skyggen. OK fair nok at hunden syntes det trods alt var for varmt smiley

• #24   2. maj Seneste offer i et ikke-højrisiko område:

https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/nu-advarer-dyrlaege-mod-farlig-parasit-udbrud-1ef1c

HELE Danmark er højrisiko i dag. Hvis man ikke tester 2 gange om året, så er man vitterligt selv ude om det, hvis hunden stritter. Det er muligt, at det er at male fanden på væggen, men når nu en test er så billig og ikke engang kræver at hunden skal tilses, så forstår jeg simpelthen ikke at man ikke tester smiley

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#25   2. maj Der hvor jeg bor til leje er der kæmpe vinduer, hvor solen står på det meste af dagen og allerede 25 grader indenfor......
    Så selv når det "kun" er 17, 18 grader er her meget varmt.
    Det er det jo også ude i solen, når der er vindstille.
    Synes fx. der var dejligt køligt i dag på gåtur, indtil vi nåede ind i skoven, hvor der var vindstille.
    Han spænede rundt, som han plejede men kom efter et stykke tid og lagde sig i skyggen.
    Så han har det altså meget varmt.

Tak for alle kommentarer.

• #26   2. maj du kunne evt have glæde af diverse køleanordninger... for det bliver jo kun varmere nu. Boede selv med store solvinduer, og måtte have gardiner for når jeg ikke var hjemme. Dengang fandtes der ikke de her køleting.
    Men køle måtter er geniale. Og husker jeg rigtigt findes der osse kølehalsbånd. Biltema har måttet i 2 størrelser, og de er ikke ret dyre.

Min vil så ikke ligge på dem, men jeg synes de var gode at lægge mine fødder på når nætterne var ekstra varme smiley

• #27   3. maj Hvad giver I andre for testen? Jeg synes min dyrlæge er dyr med alt, men sådan er det jo at bo på øen, hvor der kun er 2 klinikker og der derfor absolut ingen konkurrence er smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#28   3. maj Jeg giver 660 kroner. Hvad skal du af med, Rikke?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#29   3. maj "Men køle måtter er geniale"
    "Min vil så ikke ligge på dem"

Ryger det geniale ikke bare en lille smule, når hunden ikke vil bruge kølemåtten? smiley

PS. Jeg købte også sådan en måtte for nogle år siden - med samme resultat smiley

• #30   3. maj Isabelle... ikke når moren finder ud af at man selv kan køle fusserne på dem og så sove bedre når det er varmt om natten smiley

Min gamle blanding Pixel opfandt sin egen kølemåtte.... moset ind mellem toiletkummen og væggen.

• #31   3. maj Min dyrlæge kører lige nu tilbud på 220 kr. Men normalpris er 575 kr.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#32   3. maj Hovsa-hund
    Sidste år ville Buddy ikke ligge på de kølemåtter. Købte også halsbånd og lavede masser af is.
    Har blæser der kører, når det er værst + trækker gardinerne for....

• #33   3. maj Isabelle - Jeg kan ikke huske det faktisk, jeg kan bare huske, det var dyrt smiley Jeg tænker at teste i næste uge, så får jeg prisen smiley

Kommentér på:
Hund træt i varmen

Annonce