{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
603 visninger | Oprettet:

Hvor højt {{forumTopicSubject}}

Er der en grænse for hvor højt Molly må springe?
Hun er ca. 35 cm.. Må hun godt springe. fx. 70cm. eller er der en højde hvor det vil skade hende?
Altså molly vil gerne springe 70cm. når hun kan få en godbid for det, men er det uansvarligt at lade hende springe så højt, eller må hun godt når hun selv vil?
Jeg vil bare endelig ikke gøre noget mod molly som hun kan komme til skade med..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor højt
  • #1   3. nov 2007 Hvorfor lade hende springe i det hele taget - det er kun med til at slide hunden ned rent fysisk ?!?

    Det er langt bedre for hunden at balancere på træstammer, lave tricks og lignende :o).

    Evt. træne agility med hende, hvor det ikke gælder om at springe højt, men derimod om at hund og fører i fællesskab løber en bane igennem, hvilket kræver forståelse og samarbejde mellem parterne :o)

    /Carina


  • #2   3. nov 2007 Kigger lige med smiley

  • #3   3. nov 2007 Heej.
    Jeg vil gerne lige sige at jeg springer med min hund og syntes det ville være meget synd at lade hver..
    Den elsker det, og når man gør det med gode mellemrum, mener jeg ikke at man bare skal afskaffe det at springe.. Det er jo ikke direkte synd for den, hvis det gøres rigtigt og det ikke sker så tit...
    smiley


  • #4   3. nov 2007 Jeg ville heller ikke springe overhovedet..

  • #5   3. nov 2007 Feja og sif: Er enig! Jeg springer ikke særlig tit med molly. Det er faktist ret sjældent og når hun selv vil ser jeg ikke noget problem i at man springer. Molly springer altså uden snor, og jeg ville aldrig tvinge hende til noget hun ikke ville eller turde. Så det er hendes egen frie vilje at hun vil springe for lidt guffer. xP

  • #6   3. nov 2007 Ja nemlig. Sif elsker det bare så højt. Den springer uden snor og får uendelig meget ros.
    Når jeg selv springer lidt, springer den hele tiden også fordi den elsker det. Også ude i skoven hopper den over en gren istedet for at løbe uden om og sådan.
    Så syntes ikke det er synd smiley


  • #7   3. nov 2007 Freja og Sif >

    <b>Den elsker det, og når man gør det med gode mellemrum, mener jeg ikke at man bare skal afskaffe det at springe.. Det er jo ikke direkte synd for den, hvis det gøres rigtigt og det ikke sker så tit...</b>

    At hunden elsker det, mener jeg faktisk ikke er noget særligt godt argument for at træne det - hunden ved jo ikke hvad den har godt af, og hvis man ikke træner det, ved den jo heller ikke hvad den går glip af :o).

    Personligt synes jeg det er synd at man belaster hunden voldsomt, og lever desværre selv med konsekvenserne af at have gjort dette ved den ældste af mine hunde :o(.

    Tikki har altid elsket at lave eftersøgning i skoven efter forsvundne personer - og jeg har for så vidt muligt forsøgt at finde udfordrende områder med masser af skrænter, skråninger, høje forhindringer og andre ting hun har skullet springe over ... resultat: jeg har i dag en knap 9 år gammel hund, der har fået lagt guld ind i ryggen, og som slet ikke kan tåle at løbe i kuperet terræn, på trapper eller andet ujævnt underlag :'o(.

    For et par mdr. siden havde hende inde at søge i et helt fladt område til træning (auto ophug), hvor hun bare stormede afsted og nede i det fjerneste område fandt en der havde gemt sig. Tro mig - det var ikke særligt fedt at gå derfra med tårer i øjnene, i bitter fortrydelse over at det er min egen skyld at jeg ikke kan bruge hende som redningshund mere, når hun nu er så suveræn til at søge :o(.

    Derfor min advarsel til andre - min unge hanhund får heller ikke lov til at springe eller blive sendt igennem krævende terræn ret ofte ... det er simpelthen for træls at se en hund på kun 6 - 7 år der begynder at halte, og som i værste fald skal aflives i en ung alder pga. man har belastet den helt unødvendigt i en ung alder !

    /Carina


  • #8   3. nov 2007 Dennis W >

    <b>Jeg er dog også af den overbevisning at terræn ikke nødvendigvis er skadeligt.</b>

    Nej - bestemt ikke ... almindeligt terræn og kuperet terræn er da bestemt fint til hunden - den skal jo også ud at træne sine muskler og røre sig, ligesom os mennesker.

    Men hårdt terræn med grøfter og skrænter er nok ikke noget der bør være hverdagskost for en hund ... for det slider :o(.

    Så hverken hård brugshundetræning, springtræning eller for den sags skyld sofaen er ikke noget der har en positiv effekt på hundens ryg og hofter ... men almindelig sund og <b><i>aktiv</i></b> livsførelse for en hund, det er sagen :o)

    /Carina


  • #9   3. nov 2007 Hey !

    Alt med måde smiley

    Jeg har selv to hunde der gerne vil springe/hoppe smiley

    Desværre bliver der ikke tjekket "ryggen", når man opdrætter hunde i dag... Og dermed arvelighed/styrke
    (- ved i øvrigt ikke om der er en "standard" for dette på lige fod med HD, AD, OCD, PL osv... ?)

    De fleste (mere eller mindre nødtvungent) lader forældredyrene HD foto inden parring...

    Jeg har oplevet flere schæfere som måtte aflives pga. spondulose... Det er slet ikke for at hænge schæferne ud, men det er nok den race, som jeg ser mest til rent brugsmæssigt...

    MEN omvendt !

    Er det ikke bedre at hunden får et godt og indholdsrigt liv med masser af opgaver, som den ÆÆÆÆLLLSKER at løse ?

    Der er vist ingen tvivl, om at det slider på en hund at blive brugt, det gør det jo oxo for os andre...

    /Bufas


  • #10   3. nov 2007 Okey. Men kan man rette op på noget hvis man stopper med at springe nu og aldrig gør det mere?

  • #11   3. nov 2007 Dennis W: For det første, jeg varmer altid molly godt op inden vi springer! Så nej molly springer ikke med kolde led, og nej jeg springer ikke altid 70cm. med molly, for det meste kun 50cm. og som sagt springer jeg sjældent med hende! Og spørgsmålet går heller ikke ud på om i synes en hund må springe! Det går ud på om der er en speciel grænse for hvor højt en hund på så, og så mange cm. må springe! For så vil jeg holde mig under grænsen! Og som jeg ikke har indformeret jer om, har molly kun sprunget 70cm. i træning, højst 5 gange ud af alle de gange af hendes liv vi har trænet! Og selvom det er sjældent vi springer bliver det til mere end 5 gange vi har sprunget, når min hund bliver 5 år på mandag!

  • #12   3. nov 2007 Prøv iøvrigt at gætte alderen på de 2 tøser som er helt enige i at en hund kan, må, og bør springe høje spring!!!! Bare et lille hint! smiley

    Neeeej hvor skriver du dog pænt om os Dennis w! Hvis du har noget imod vores aldre kan du jo bare lade være med at skrive i dette indlæg, da det jo sådan set er mig der har oprettet dette indlæg, og jeg åbentbart er en lille tøs, for dig!!!


  • #13   3. nov 2007 Ulrikke E >

    De der bliver skrevet til dig er jo blot ment som et godt råd ... det er for sent at fortryde, den dag man står hos dyrlægen og skal have sin hund aflivet pga. men belastede den alt for meget da den var ung (skaderne ses først senere i hundens liv).

    Men hvis du synes det er OK at springe med så lille en hund, der i sin profil beskrives som "buttet", "problemer med vejrtrækningen", "som man er bange for ikke bliver ret gammel" ... så fred være med det...

    Om du springer 50 - 60 - 70 - 80 cm med hende, gør i øvrigt nok ikke den store forskel !!!

    /Carina


  • #14   3. nov 2007 Det i profilteksten skal ændres! Hun har hverken vejrtræknings problemer mere eller er buttet! Hun får slankekost og er nede på hvad hun skal veje! Og det med vejertrækningen har fortrukket sig! Hun har et meget bedre helbred nu! Og det er ikk bare noget jeg siger! Dyrlægen siger at hun er 100% Sund og rask!

  • #15   3. nov 2007 Bufas >

    <b>Jeg har selv to hunde der gerne vil springe/hoppe ;-)</b>

    Nu træner vi jo sammen - og prøv at tænke på hvad det er du lærer Abora på færdighedsbanen = ro og gå helt ned af forhindringerne, så mindst een pote rører det nederste trin på en stige osv.

    Hvad med klatrespringet i PH - der er en skråplade på den anden side ... nok for at skåne hundens skuldre og ryg :o).

    Osv.
    ___

    <b>Er det ikke bedre at hunden får et godt og indholdsrigt liv med masser af opgaver, som den ÆÆÆÆLLLSKER at løse ?</b>

    Jooo - men der er jo tonsvis af andre ting man kan lave med hunden end at lade den springe :o).

    Og mange af de belastende ting vi udsætter vores hunde for, kan jo undgås uden at det er ensbetydende med manglende indhold i livet .o).

    F.eks. når vi kører i hundebilen med redningshundene (lastbil med transportbure stående på et lad), så har Tikki altid hoppet ind og ud af buret selv - det er godt og vel 1 meter. Capone bliver båret ind og ud ... det er en væsentlig belastning han ikke bliver udsat for, uden at det er er fjerne indhold i hans liv ... han synes stadigvæk det er fedt at blive hentet, og træls at skulle tilbage i buret *GGG*.

    Når vi træner på militærarealet, så har Tikki <b>altid</b> været på den store bane med skrænterne - Capone får en rundering på den anden side af vejen med bunkere han kan løbe ind i, terrænskifte osv ... igen en langt mindre belastning på hans ben, skuldre og ryg - men ikke mindre indholdsrig eller udfordrende ... det er bare nogle andre udfordringer. Selvfølgelig skal han også prøve den store bane et par gange, men når han har lært det, så bliver det kun meget sjældent han skal prøve det, og så ellers primært i mindre belastende områder men med andre udfordringer :o).

    /Carina


  • #16   3. nov 2007 Ulrikke E >

    Fair nok - det er din hund.

    Som sagt tidligere er det jeg har skrevet blot ment som gode råd, og hvis du ikke kan se noget problem i at lade din hund springe noget der svarer til det dobbelte af dens højde, så er der jo ikke noget at gøre ved det ... din hund ligger lige på grænsen til at gå ind i kategorien "lille hund" i agility, og du lader den springe noget der er 10 cm højere end det højeste de store hunde kan blive udsat for, men du har sikkert ret, din hund vil takke dig for at du lader den springe så højt ... NOT ?!?

    /Carina


  • #17   3. nov 2007 Nu begynder du endelig at snakke om højden! Det var jo det jeg ville vide! Hvor højt hun højst skal springe! x)
    Og ved godt at det er råd men molly vil gerne springe, og hvis jeg bare springer hvad en hund på hendes str. må, og det jo som sagt kun er sjældent, synes jeg ikke at hun bør stoppe.. ?


  • #18   3. nov 2007 En hund bør nok kun flugt-springe sin højde op til nærmeste afrundende 0,10 m

    dvs. hvis hund er 26 cm ,så er det 30 cm.

    Ina> Jeg er enig med dig, men ingen kender vores hund rent sundhedsmæssigt, men jeg tror på at en hund der har et kort indholdsrigt liv, er bedre en et kedelig langt liv...

    det er nok os mennersker der synes det er synd.... tror ikke på hunden føler det...


  • #19   3. nov 2007 Ulrikke E >

    <b>Nu begynder du endelig at snakke om højden! Det var jo det jeg ville vide! Hvor højt hun højst skal springe! x)</b>

    Hvis du går efter springhøjderne i agility, så gælder der følgende:

    Lille (skulderhøjde op til 34,99 cm): 25 - 35
    Mellem (skulderhøjde 35,00 - 42,99 cm): 35 - 45

    Så hvis det var min hund, ville jeg absolut max. lade den springe 40 cm ... hvis den altså skulle springe.

    /Carina


  • #20   3. nov 2007 Bufas >

    <b>Jeg er enig med dig, men ingen kender vores hund rent sundhedsmæssigt, men jeg tror på at en hund der har et kort indholdsrigt liv, er bedre en et kedelig langt liv...</b>

    Når Capone skal HD/AA fotograferes her i løbet af november, får jeg også taget et billede af hans ryg ... hans kuldbror hos politiet i Tyskland har også lige fået taget røntgen af ryggen, og her er ingen tegn på spondylose og HD=A og AA=0 :o).

    Men uanset hvad Capones røntgen viser, så bliver han altså skånet i det omfang at det ikke går ud over livskvaliteten...

    Og ja, hellere kort og spændende end lang og kedeligt ... men allerhelst langt og spændende, og det mener jeg faktisk godt man kan bidrage til ved at tage enkelte forholdsregler i hvad hundene udsættes for, og sørge for opvarmning og udstrækning :o)

    /Carina


  • #21   3. nov 2007 Hallo.
    Jeg spurgte om hvis amn stoppede med at springe med hunde fra nu af, ville den så stadig få problemer eller kan det rettes op`?


  • #22   3. nov 2007 Freia og Sif >

    Hvis du stopper nu, så er risikoen for at den får problemer langt mindre end hvis du fortsætter :o).

    Alternativt kunne du tage den med til en kiropraktor der behandler hunde, og se om der er nogle skævheder i hendes ryg eller skulder - eller en hundemassør. Disse to muligheder findes i hvert fald hvis hun på et senere tidspunkt begynder at halte.

    Jeg giver mine hunde forebyggende Vital Animin - andre giver Glucosamin eller andre tilsvarende produkter.

    /Carina


  • #23   3. nov 2007 Ja okay sorry jeg flippede lidt dennis.. men synes bare at min og freya og sifs, holdning, var forkert antaget af dig.. Det behøver ikke at være fordi at vi er yngre, at vi havde den holdning. Fra min side set, kunne det da lige så godt have været en voksen der havde stilt mit spørgsmål. Men okay, du ved jo heller ikk hvordan det er at blive krittiseret for sin alder, hver eneste gang man skriver noget som helst herinde eller på baboom! For du er jo ældre.
    Og jeg har gerne ville gå til agility SÅ længe med molly! Men jeg ved ikke hvor man kan melde sig til og priser osv. og ved heller ikke om det er for sent, nu når hun er næsten er 5..

    Bufas og Carina, tusind tak fordi i ville besvare mit spørgsmål x) Er glad for at jeg nu har fået svar x)

    Men nu til noget andet så.. Er det for sent at starte agility med molly når hun bliver 5 år på mandag..? er hun for gammel til at starte nu?


  • #24   3. nov 2007 Ulrikke E >

    Du burde sagtens kunne starte med din hund, selvom den er 5 år ... hvis blot den har noget grundlæggende lydighed, så den bliver ved dig når den får snoren af :o).

    Min gamle hund var 7 år da han startede til agility (på hyggeniveau) ;o).

    /Carina


  • #25   3. nov 2007 Det er bare.. Jeg har ikk lyst til at starte lydighed et helt år, før jeg kan starte.. Og molly bliver også ved mig.. Det gjorde hun i hvert fald til en for sjov udstilling hun var med i, hvor man også kunne prøve soft agility.. Man skal bare have en gobid.. xD

  • #26   3. nov 2007 Ulrikke E >

    Det er forskelligt fra klub til klub - nogle steder kræver de at man har gennemgået et lydighedshold ... andre steder at man kan demonstrere at hunden er lydig.

    Så du må ud at forhøre dig i de nærliggende klubber ;o).

    /Carina


  • #27   3. nov 2007 Mange tak for forslagende x)

  • #28   3. nov 2007 Jeg vil prøve!

Kommentér på:
Hvor højt

Annonce