726 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Nyresyg(?) hund, fremtid, foder/godbidder Nyresyg(?) hund, fremtid, foder/godbidder

Efter mine forældre mistede deres 13 år gamle formel 1/flatcoated blanding, tog det dem lidt tid at beslutte om de skulle have en ny hund og om det skulle være en ældre eller en hvalp.

De ender dog med at få en lille engelsk cockerspaniel hvalp -Abby. En lille vimmer og hyperaktiv størrelse som de elsker -og hvis jeg skal sige det, har et dejligt liv med masser opmærksomhed særligt i form af lange gåture, spor og træningsøvelser.

For ca 1½ uge siden blev Abby steriliseret, men kom sig bare ikke rigtigt over det, vi stod midt i et bryllup og de forskånede os en del fra hændelsesforløbet. Men hun blev helt passiv. De er i kontakt med dyrlægen der mener det kan være eftervirkninger af bedøvelsen osv. men da de pludselig finder hende helt passiv og kun svært kan få kontakt kører de akut på dyrehospitalet. De konstaterer at nyretallet er galt og hun bliver lagt i noget væske/dialyse. Først en halv dag, så en hel og til sidst en halv. Nyretallet retter sig hurtigt og Abby er nu igen sig selv.
Dyrlægen mener det kan være triggered af sterilisationen?
De har siden været i Flensborg og fået taget blodprøver og venter nu på svaret på om det er en genetisk lidelse. Som de ikke kan huske navnet på. De er påvirkede og jeg fornemmer de bruger deres fokus på at gøre hvad dyrlægerne siger de skal gøre her og nu.

Men de står også med en 1årig aktiv hund, de nu er lidt i tvivl om -udover fremtiden, hvordan de skal aktivere og træne.

Jeg tænker der er fint styr på dyrlæge, diagnose, osv. der er aktuelt ikke så meget andet at gøre end at vente.

Men jeg kan mærke de gerne vil høre lidt om hverdagen? Så har nogle af jer nyresyge hunde? hvad gør i for dem? og ikke mindst hvordan med godbider til træning? til at tygge i?

På forhånd tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.
  • Skift af gummiring på AEG vaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyresyg(?) hund, fremtid, foder/godbidder
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 47 Svar: 909
    #1   18. maj Ingen erfaring men jeg vil klart anbefale at gøre brug af hundefodernørden.
    Hun kan lægge foderplan og tage højde for at der også skal bruges godbidder til spor og træning.

Pøj pøj og fortsat god bedring til hunden smiley

Selvom man er syg skal livet være sjovt og indeholde god livskvalitet!

• #2   18. maj kan kun bidrage med at jeg kender en med nyresyg hund som har gjort meget via fodring ..
    hunden var nok 12 år ca da det startede, den er snart 16, ved de går ofte og også ret lange ture ifht dens alder ... ved hun kiggede på hvad der anbefales af "diæt" til nyresyge mennesker og i lang tid lavede maden selv ...

• #3   19. maj En længere overgang ifm cocos forløb, som endte med en cushingsdiagnose, troede dyrlægerne, hun havde begyndende dårlig nyre, og ifm det var hun jo så på nyrediæt i noget tid.
    Jeg brugte især vådfoderet til aktivering. Dels på de der slikkemåtter, kongprodukter osv som jeg frøs ned, men man kan også få silikonemåtter med bitte små huller, hvor man så kan smøre det ud på og putte i ovnen og lave sine egne træningsgodbidder.
    Derudover kan man købe nogle veggie-stænger som i kraft af at være veganske (?) ikke indeholder protein, mener jeg - de er i hvert fald godkendt hos min dyrlæge til det smiley

Ift forløbet kan jeg dog ikke hjælpe, det viste sig at Coco slet ikke havde nyreproblemer og vi sprang straks tilbage på almindelig kost.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 47 Svar: 909
    #4   19. maj Det er en udbredt misforståelse at en nyresyg hund ikke må få protein. De må gerne få proteiner, MEN det skal være animalsk protein, derfor det er så vigtigt at få lagt en rigtig og god foderplan.

• #5   19. maj Der er MANGE varianter af foder til nyresyg hund. Både tørfoder, vådfoder og godbidder - og derudover er det forholdsvis nemt at lave foder selv, der lever op til kriterierne.
    Min Lanka var omkring 12, da hun fik konstateret voldsomt nedsat nyrefunktion, men da først jeg fik hende til at gide spise det liiidt kedelige foder, så levede hun fint og var frisk, indtil hun blev næsten 16.

Jeg kender også én, der fik det konstateret på en unghund - den levede et helt normalt aktivt og langt liv, uden andre begrænsninger end på foderet.

Så ingen panik - HVIS det viser sig, at være kronisk, så er der masser af muligheder for at skønt hundeliv alligevel smiley

• #6   19. maj Jeg TROR, at Zarah herinde oplevede noget lignede? Og at det virkelig var grundet narkosen og at hunden er sund og rask i dag. Smider lige tråden til hende. Måske jeg husker forkert.

• #7   19. maj Tusind tak alle sammen. Det hele er givet videre til mine forældre. Der lige aktuelt er noget ramte...
    Men meget meget glade for lille HappySnappyAbby er sig selv igen smiley

Janni jeg håber der er noget med den historie smiley

• #8   19. maj Har sendt det til Zarah, håber hun kommer herind. Hun har bekræftet at det var det der skete med deres også.

• #9   19. maj Hej. Ja det var det der skete med Yata. Hun var meget tæt på at dø og hendes tal var crazy dårlige.
    Hvad er det du vil vide smiley

Her fra weekenden, hun er den sorte turbokarla i baggrunden

profilbillede
  • #10   19. maj Tak Zarah
    Jamen fandt man nogensinde ud af årsagen til reaktionen på narkosen -er det en engangsting eller en generel overfølsomhed? og jeg kan næsten forstå på det hele hun ingen problemer har nu efter det? Hvad var behandlingen, noget udover evt. dialysebehandling? Og tager du nogle forbehold nu?

Alt der kan give dem lidt ro i sindet er velkomment, men også hvis der er noget de skal være obs på?

• #11   19. maj En reaktion på den dybe narkogas, hun bliver nu lagt ned i en ret overfladisk nu og bliver væsket op inden og efter (hun er mandags modellen der laver småting altid fordi hun bare knokler på, så der skal syes lidt hist og pist. ).

Jamen hun fik en masse væskebehandlinger og hun får stadig nyrevenlig foder. Hun bliver råfodret så jeg passer hendes foder 100%. Og så sørger jeg for at der er godt med vand i så hun får meget væske indenbords.
    Derudover tager vi hensyn med f. X hvilken smertestillende hun får og hvilken flåtbehandling. Vi holder os fra bravecto osv, hun får frontline i nakken.
    Derudover tager vi ikke hensyn.

Vi skal være obs på det resten af hendes liv.

Hendes tal er normale nu, og skal tjekkes ca 1 gang om året.

• #12   19. maj Tusind tak for svar -det tror jeg de bliver glade for at høre. Trods alt. Men jeg er ked af i skulle det igennem. Det er ikke noget man ønsker for sin værste fjende og da slet ikke en som dig. smiley

• #13   19. maj Årh tak. smiley

Men tror nu Yata var heldig at det var mig når nu jeg havde 2 dyrlæger og en veterinær sygeplejerske på arbejdet der smed alt hvad de havde gang i for at hjælpe hende. smiley

• #14   19. maj smiley

profilbillede
  • #15   19. maj Jeg er også glad for de reagerede hurtigt her, dog nok med mindre ressourcer. Yata er smuk smiley og det var da så lidt smiley

Kommentér på:
Nyresyg(?) hund, fremtid, foder/godbidder

Annonce