828 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Hilde, min lille Hilde Hilde, min lille Hilde

Overskriften var lidt svær, for det er flere ting det hele handler om.
Det er Hilde i en helhed.

Hilde har jo lige haft et forløb med bugspytkirtelbetændelse. Hun bliver fodret med rc gastro i tørfoder og vådfoder.
Jeg giver hende lidt godbider på gåtur, når vi træner et eller andet, men det er meget små bider og med lav fedtprocent.

Hun var muligvis også falsk drægtig i hele forløbet, og det er kun udsagn fra tidligere ejer efter de har set videoer af hende.
De siger hun har haft det før og at hun har spillet dårlig efter løbetid.
Hilde er ikke som andre skriver de. De er i tvivl om det " kun " har været den falske drægtighed der har gjort hende så syg, men hun har jo fået taget blodprøver der siger noget andet smiley

Jeg mærker ikke noget til hendes pankreatitis, men jeg gør også hvad de siger jeg skal. Hun er med på gåture igen og vil rigtig gerne lege.

Her hjemme er hun stadig " ked af det ", ligger for sig selv ude i gangen, reagere på de mindste lyde og er bare ikke som hun var inden vi flyttede.

Der er mange aggressive hunde bag hækkerne i området, og også på begge sider af vores haver, og de får hele turen af hende, hvis hun ser eller høre dem.
Hvis vi er hos min datter som har en stor puddel på 3 år, så kan de fint gå sammen, men kommer Hilde op og sidde hos mig, så stjerner hun helt af på Sally. Den adfærd havde hun også ved tidligere ejer. Kun ved konen, ikke ved manden eller børnene.

Min mor bor også i vores område, i et rækkehus magen til mit. Der var vi lige indenom i går, og Hilde havde en fest uden lige. Hun var sit gamle jeg, og ræsede rundt, stod oppe i hovedet af mig og gav møssere, lige som hun gjorde inden flytningen.

Jeg har lige haft en ude hos os og lave Kst på hende, en som er i gang med uddannelsen. Hun mærkede en lille skævhed i bagpartiet, og anbefalede en osteopat til hende som også er kostvejleder som kunne hjælpe omkring pankreatitis og hendes hormoner

Jeg ved godt det blev en lang smøre, og jeg vil bare så gerne hjælpe min elskede Hilde til at blive maks glad igen

Hvad tænker i om det hele, bare skyd løs
Jeg har en tid til at få hende steriliseret d 3 juni, men som hun er lige nu, ønsker jeg ikke at fange hende i den sindstilstand.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hilde, min lille Hilde
  • #1   26. maj åh hvor gør det ondt at læse ..
    Jeg har ingen ideer .. men falder over besøget ved din mor, en hus magen til og helt anden opførsel ..

Nu kender jeg ikke din økonomi, men kunne en kontakt som den Isabelle har prøvet være noget ... kunne der være noget i dit hus der lugter, nogen taler ånder( jeg er ikke til den slags tanker) omvendt skal alle ting jo tænkes ..

• #2   26. maj Hvis du vil sterilisere, så gør det i fasen uden hormonel påvirkning, dvs i de ca. to mdr der ligger før ny løbetid.

• #3   26. maj Det kan ikke lade sig gøre at "fange hunden i dens sindstilstand" ved at sterilisere. Det er en myte.

Jeg ved at Isabelle har en oplevelse som min, med en hund der livede voldsomt op efter at være blevet steriliseret. For min hunds vedkommende var der egentlig ikke noget galt, men der var lidt rod i hormonerne, og dét kunne mærkes da hun blev steriliseret. Så slip tanken om at Hilde kan "sidde fast" i sin tilstand, og overvej om hun kan være så påvirket af hormoner, at det er det der er skyld i hendes humør.

Hun lyder jo ikke til at være super dårlig, når hun kan live op hos din mor, og når hun kan gå ressourceforsvar-amok hos din datter. Men det er jo ret normalt at det er hjemme i trygge rammer man ser den sande tilstand.

Med den historik ville jeg få sterilisationen overstået og se om det er hormoner der laver ravage.

• #4   26. maj Hanne jeg er førtidspensionist, så har ikke mange midler, men jeg undvære hellere et andet sted, hvis jeg kan hjælpe min lille hund.
    Der er kun 1 nabohund ved min mor. En super godt opdraget golden, man aldrig høre. Tror det har noget at sige.

Malene, Hilde har hvide løbetider, så for mig er det et gæt hvornår hun sidst har været det.
    Men jeg fik anbefalet en osteopat som også er kostvejleder, som ville kunne hjælpe hendes system rent hormonmæssigt også, så vi måske kunne slippe udenom en sterilisation. Men jeg har ikke forstand på om det er en mulighed

• #5   26. maj Tak Anne.
    Jeg har aldrig haft tæve før, så jeg høre jo hvad andre siger, og alle siger jeg fanger dem i den tilstand.

Jeg vil bare gerne det bedste, både for Hilde, men også vores sammenspil.

Jeg er også i gang med at finde et sted og træne, men jeg synes at mange steder viser at jeg skal give mange belønninger via godbidder og det tør jeg ikke pga bugspytkirtlen

Jeg har lige fået dette sted anbefalet, som jeg synes lyder interessant. Det handler om sammenspil, kommunikation osv

https://eiferelitesport.dk/

• #6   26. maj Myter bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget. Spørg en dyrlæge. Spørg hvorfor de (helst) ikke opererer en tæve, der er i løbetid. Spørg om hormoner og om det fysisk er muligt for en tæve at "hænge fast".

Det samme ift. godbidder. Hun dør jo ikke af godbidder - du skal bare tænke over mængden af fedt. Der findes 100-vis af forskellige godbidspølser (vådfoder i kompakt form), rent kød, hjemmelavet og alt mulig andet.

Jeg tror det vil være en god ide at konsultere en dyrlæge og få lagt en plan med afsæt i Hilde og fakta, i stedet for at prøve sig frem og være bange for hele tiden at gøre noget galt.

• #7   26. maj Men de siger også hos dyrlægen at hun ikke skal fanges i det forkerte.

• #8   26. maj jeg vil ikke anfægte din indstilling Anne, men jeg har også fra dyrlæger at der er et mere rigtigt tidspunkt til sterilisation end et andet ....
    På den anden side har jeg også oplevet et opblomstring i energi og humør efter sterilisationer, både de planlagte og den der blev udført mere akut ..

Men er det nabohundene der er problemet løser sterilisation jo ikke det problem, tror nu stadig det vil tage nedtryktheden ...

"Det bedste tidspunkt for sterilisation af en tævehund er, når den er i hvilefase mellem løbetiderne, typisk 4 måneder efter den seneste løbetid og før den næste løbetid nærmer sig."
    " Hvorfor hvilefasen?
    Sterilisation i hvilefasen minimerer risikoen for komplikationer under operationen og hormonforstyrrelser. "

• #9   26. maj Anne:
    " Myter bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget " Det gør de helt sikkert ikke, men jeg skal jo være klar over om det er myter eller ej før jeg ved om de er sande.

" Det samme ift. godbidder. Hun dør jo ikke af godbidder " Det er muligt, men når nu beskeden fra stedet hun er behandlet siger, at det mere eller mindre er slut med det, så er jeg jo nød til at have det i baghovedet og mærke efter selv hvornår jeg gør noget rigtig og forkert.

" Jeg tror det vil være en god ide at konsultere en dyrlæge og få lagt en plan med afsæt i Hilde og fakta, i stedet for at prøve sig frem og være bange for hele tiden at gøre noget galt."
    Og her bliver jeg trigget. Jeg har hele tiden haft dyrlægen med indover i hendes forløb omkring pankreatitis. Jeg prøver mig ikke bare frem, jeg forsøger netop at få hjælp til at finde det rette. Både i forhold til at hun kan holde ud at være i hjemmet, at jeg gør det rigtige i at træne og guide hende, og tage ansvaret fra hende.
    Jeg har en krop, en hjerne der desværre igennem mange år har været i alarmberedskab og som jeg har overhørt. Det bøder jeg for i dag, for nu kan jeg ikke overhøre dem mere uanset hvor gerne jeg end ville. Det arbejder jeg med, men slipper aldrig af med dem.
    Så ja, jeg er bange, jeg er bange for at jeg overser noget og jeg er bange for at miste, og derfor søger jeg hjælp hos nogen som helt sikkert sidder med en bedre viden end jeg gør.

Her på hg sidder så mange med viden, både indenfor ernæring, træning og sygdom, og så har jeg min egen mavefornemmelse med.

• #10   26. maj Ang sterilisation fik jeg af en at vide, at fra løbetid tæller man 100 dage frem, og derfra har man 4 uger til at få det gjort.
    Men når jeg kun kan gisne om, hvornår Hilde har været i løb er det jo også svært

• #11   26. maj så må du jo gå med din fornemmelse andet kan du jo ikke ...
    Er du mere rolig i din mors lejlighed, tænker om din "uro" kan smitte af på Hilde når I er hjemme ... de er jo fintfølende

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 46 Svar: 908
    #12   26. maj Hvis du vil afprøve homøopatisk hormonelbehandling, så prøv at spørge Malene af hvem hun fik hjælp til sin tæve. Så kan du vente lidt med at tage endelig stilling til en sterilisation eller ej. Malene gør brug af klassisk homøopat såfremt jeg har forstået det rigtigt (?)

Kan ikke mindes at have læst om jeres udfordringer smiley Håber det bedste smiley

• #13   26. maj Hanne mine mavefornemmelse tæller ud fra hvad jeg får af info.
    Derfor jeg spørger til råds.
    Feks omkring myter.
    Der omkring vil jeg helt sikkert prøve at ringe til en anden dyrlæge i morgen og høre hvad de siger til det.

Jeg kender en meget lille smule til homøopati ved mennesker, men det er næsten så lidt at det er lig med 0

Jeg må høre Malene, for det har jeg vist ikke fået læst omkring med hendes tæve

• #14   26. maj med mavefornemmelse mente jeg den fornemmelse for hvornår den sidste løbetid var ..

• #15   26. maj Hov Hanne, ang min mord lejlighed. Lige umiddelbart vil jeg ikke sige at jeg reagere anderledes i min mors lejlighed. Jeg har det bedst i egne omgivelser.

Men jeg kan ikke sige mig fra overfor at jeg bliver skide irriteret på hundene OG ejerne på den anden side, når der hunde stjerner af.

• #16   26. maj Åh så forstår jeg smiley
    Udfra hvad jeg tænker, så er hun der hvor jeg skulle tælle 100 dage frem, og så har jeg 4 uger.
    Så er tiden jeg har d 3 juni, den første af de 4 uger.

Men hvis jeg mener at hendes løbetid var der jeg tænker, så går hun i længere tid mellem løbetiderne end de 6 mdr

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 117 Emner: 30 Svar: 3.680
    #17   26. maj Det med det optimale tidspunkt for sterilisation handler om blødning - om at der er mindst mulig blødning i forbindelse med indgrebet, hvis man foretager det mellem to løbetider. Men der er intet voldsomt farligt i at sterilisere på andre tidspunkter - altså udover det, at en operation altid indebærer en risiko. Heldigvis er den ikke særlig stor.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   26. maj "De siger hun har haft det før og at hun har spillet dårlig efter løbetid."

Sådan en bemærkning gør mig trist. En hund "spiller" ikke dårlig. Hvorfor i alverden skulle den gøre det? Hvis en hund ser ud til at have det skidt, HAR den det skidt smiley

• #19   26. maj Når en tæve er i løbetid, er der hormonelle forandringer. De fortsætter i et vist omfang i den periode hvor tæven ville være drægtig, hvis den var blevet parret. De hormonelle forandringer giver et let øget risiko for blødning ved operationer, og derfor foretrækker dyrlæger at gå uden om den periode. Men MASSER af tæver opereres imens deres hormoner raser, og så længe dyrlægen er klar over risikoen, tager de deres forholdsregler. Min gamle tæve blev steriliseret 8 uger efter endt løbetid, fordi hun skulle akut opereres i anden forbindelse. Alt gik fint, og på trods af at hun var meget falsk drægtig, blev hun ikke “hængende” i sin tilstand. Det sker ikke, fordi det ikke findes. Det findes ikke, fordi når man steriliserer tæver, fjerner man de organer, som producerer de hormoner som fremkalder løbetid. Kroppen kan ikke “gemme” på dem (så ville en tæve stadig gå i løbetid, blive falsk drægtig, have forøget risiko for brystkræft og alt det andet, der følger med de hormoner). Hormonerne forsvinder ud af kroppen.

Ift godbidder, så tror jeg at det vil være godt givet ud for dig at tage til en diætist. Du skriver at du spørger herinde, fordi der er masser af viden, men alligevel fornemmer jeg at du ikke tør stole på de svar du får. Og det kan give god nok mening, for de færreste herinde har relevant uddannelse. Men så giver det omvendt heller ikke mening at spørge smiley

Jeg håber du finder noget der kan hjælpe dig, og ikke mindst, Hilde på rette spor smiley

• #20   26. maj tror jeg ville skubbe sterilisationstiden et par uger frem hvis start juni sådan er først i perioden af de 4 uger,,,

• #21   26. maj Isabelle, jeg kan godt give dig ret. For mig lød det også specielt. Jeg har ikke set noget som skuespil i det her, jeg har hele tiden følt at hun havde det skidt og derfor hun også var ved dyrlægen hver dag.

Anne jeg forstår og læser det hele, og det er ikke fordi jeg ikke tror på noget. Du skriver bla at jeg skal vende tingene med en dyrlæge og det har jeg jo netop gjort og beskeden har jo været modsat af det du skriver.

Jeg kan sagtens få det du skriver til at give mening, og derfor har det jo også været svært for mig kun at tage dyrlægens og andres svar for gode vare.

Jeg vil aflyse tiden og lige prøve at skubbe den en uge eller 2, og så se hvordan hun har det.

Jeg har også skrevet til et træningssted, hvor jeg tror at jeg kan få den hjælp jeg skal have, for jeg sender helt sikkert et eller andet ud til Hilde, ubevist.

Bla det med hendes ressourceforsvar når hun sidder hos mig, eller fare ud i haven fordi hun tror de andre hunde er ude. Måske er det mig hun hele tiden forsøger at beskytte..
    ( ressourceforsvar) havde hun også ved tidligere ejer overfor de andre hunde

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#22   27. maj Ressourceforsvar handler om at holde andre hunde væk fra den ressource, man ikke vil dele med nogen smiley

• #23   27. maj Men også det jeg tænker hun gør?
    Andre hunde må ikke nærme sig mig, hvis hun sidder ved mig

• #24   27. maj Det kunne godt lyde som om Hilde stresser en del. Både når hun passer på dig, og når hun skal jage den/de andre hund/e væk.

Måske kunne du prøve, at lade være med at lukke Hilde i haven, og hvis hun skal I haven, så gå med hende og afled hendes opærksomhed fra hunden/hundene.

Har du prøvet at have radioen tændt, når I er inde, for at overdøve lyden af fx andre hunde?

Hvis det er fordi Hilde stresser, burde du hurtigt kunne mærke en forskel.

• #25   27. maj Jeg kan Sagtens tro hun stresser smiley
    Der er meget lydt, så uanset om radio og tv køre, så høre hun det mindste. Men måske fordi hun også altid er på stikkerne, jeg ved det ikke.

Jeg synes ikke det var så slemt i starten med hende, og måske er det fordi hun lige fik det sygdom oveni, som bare har været for meget.

Jeg boede i lejlighed med hende før hvor der var endnu flere lyde, og det var hun ikke sådan på dupperne som nu smiley

• #26   27. maj Hvis hun er nedtryk pga hormoner så skyder du jo bare tiden hun er nedtrykt i ved at flytte tiden frem...
    Min fars hund blev steriliseret pga livmoderbetændelse som opstod imens hun var falsk drægtig. Hun er på ingen måde blevet "fanget" i nogen tilstand smiley Hun er til gengæld blevet mindre humørsyg og en venligere hund hele vejen rundt af det.

• #27   27. maj a-s, nogle gange retter tilstanden der evt er grundet hormoner sig idet hormonerne retter sig lidt af sig selv jo længere væk fra løbetiden man er ... det sket for en af mine som var akut depression fra løb start og 2-3 måneder frem, så blev hun glad og legesyg til næste løb startede ... da det var sket 2 gange fik vi hende steriliseret der midt mellem og derfra var der ingen svingninger ..

men igen man skal nok passe på med at alle er ens ..

• #28   27. maj Jeg håber at det bliver det rette tidspunkt.

• #29   28. maj Hanne, hvad mener du med at hormonerne retter sig lidt af sig selv? Kønshormonerne bliver fjernet når man fjerner de organer der laver dem. Dermed forsvandt muligheden for at min fars hund kunne være falsk drægtig i det øjeblik hun fik fjernet livmoderen.

• #30   28. maj @a-s ... jeg mener hormonpåvirkningen fra løb start til vel hen mod næste løb start ikke påvirker ens (ved ikke hvad den korrekte betegnelse er) men at påvirkningen på hunden hvis den er påvirket i løbetiden normaliseres jo længere du kommer fra løb start og hen mod de 3-4 ,måneder efter ... kvinders hormonbalance driller jo også af og til, fx efter fødsel osv .

• #31   29. maj Nå! Jo, selvfølgelig ændrer hormonerne sig i løbet af en cyklus, ellers ville der jo ikke være tale om en cyklus men om en tilstand.
    Jeg troede du mente at hormonerne ville rette sig, når hunden blev steriliseret. Det kan de jo ikke, de vil jo ikke være der.

Kommentér på:
Hilde, min lille Hilde

Annonce