1.215 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

2 hunde dræbt af ulve 2 hunde dræbt af ulve

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-05-28-to-hunde-menes-draebt-af-ulve?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7jY4bqcolxeP1PewYuzwTYLnIiSql78YQ_vKNuXswBiqqZ23QdCXXmY3ElPA_aem_ejmEJXyagody_7QvYC6FiA

Jeg er så meget pro ulv, men jeg tror jeg ville skifte retning, hvis en af mine hunde måtte lade livet til en ulv smiley

Omvendt ville jeg aldrig turde lade mine hunde rende ude om natten, og slet ikke frit omkring smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 hunde dræbt af ulve
  • #1   29. maj Så vidt vides, har vi ikke nogen ulve på Fyn, og så er det jo nemt at være pro ulve.

Så vidt jeg ved, må hunde da ikke strejfe rundt på egen pote. Så umiddelbart må der være nogle hundeejere, som har røde ører.

• #2   29. maj Jeg synes det er svært, når man ikke kender den hele fulde historie, for jeg læste på facebook at den ene angiveligt havde været væk i et par måneder, og så blev fundet 200 meter fra hjemmet. Man kan jo ikke rigtig klandre ulven for muligvis at have dræbt en hund, der var løbet hjemmefra?

Derudover mener jeg at man må tage sine forholdsregler, hvis man ved man bor i et ulveområde. Nej selvfølgelig skal ulvene ikke æde hunde på egen grund, men ulvene ved det jo ikke. Derudover tænker jeg ikke en ulv på samme måde ser et landsted som beboelse som f.eks. en by, så hvis der er ro og det er mørkt, ville jeg ikke forvente at den ikke gik ind på grunden. Måske er det bare mig. Ræve tager jo også høns inde i haver.
    Så må man enten med hundene ud om natten evt. i snor, eller indhegne grunden, så ulven ikke kan komme ind.
    I udlandet går jeg da heller ikke ud fra, at de bare lader deres hunde rende rundt uden opsyn midt om natten, hvis de bor midt i ulveland, har bjørne eller lign.

Jeg tror vores problem i Danmark, er at vi ikke er vant til at skulle tage de store hensyn til naturen, fordi der ikke har været noget værre end ræve og store rovfugle der primært kunne tage vores høns. Vi har været forkælede og magelige, og det er så lidt svært for folk at omstille sig på nu.

Det gør mig ondt at nogen har mistet deres hund uanset årsag, men jeg vil stadig ikke sige at vi har et stort ulve problem, eller problem ulve, ud fra den smule jeg har kunne læse mig til omkring de hunde. Der kan være ting jeg ikke har hørt, som kunne ændre min holdning.

• #3   29. maj Så vidt jeg ved, må hunde da ikke strejfe rundt på egen pote. Så umiddelbart må der være nogle hundeejere, som har røde ører.

Jeg tror ikke at man har overskud til “røde ører”, når man har mistet sin hund smiley

• #4   29. maj Måske skulle vi mennesker bare begynde og respektere naturen, måske er det meget sundt at naturen har konsekvenser.

Jeg kan på ingen måde se noget der minder om problem ulve, og jeg bor midt i ulveland.
    Vi bliver nødt til at tage ansvar for vores dyr i fangenskab, det burde ikke være på ulven, eller andre rovdyrs bekostning af vi ikke formår at tilpasse os.
    Det er efter min mening hysteri at gøre et dyr til syndebuk.

• #5   29. maj Jeg bor også midt i ulveland. Det gør mine forældre og søskende også. Er hundene ude på egen hånd, så er det jo ikke nemt at beskytte dem fra et vildt dyr, om det så er ulve eller et andet dyr.

Jeg kan godt forstå, at man bliver ked af det, hvis man mister sin bortløbne hund til en ulv, men... Det er vilde dyr. Vi skal ikke fjerne vilde dyr, bare fordi de opfører sig som netop vilde dyr gør. Så skulle vi dælme udrydde mange arter.

Jeg tænker vi alle kunne bruge lidt Steve Irwin filosofi hvad det angår. Det er ikke ulvens skyld, at den er et vildt dyr og opfører sig som et.

• #6   29. maj Jeg kan slet ikke forholde mig til de to hundedrab, da jeg syntes det er en besynderlig måde at have hund på, altså bare at lukke den ud om natten og så kan den ellers passe sig selv.
    Hunden kunne lige så godt være blevet kørt ned af en bil eller lignede.

Var hunden(hundene) blevet angrebet/dræbt mens de var i følgeskab af deres ejer, så ville jeg syntes at de ulve var blevet lige lovlig nærgående, men altså en omstrejfende hund kan jeg egentlig godt forstå at en ulv ville kunne finde på at dræbe.

• #7   29. maj Hele det med opmærksomheden på ulve og angreb, - jeg ved godt at ulve er større og tager større dyr, end ræve og rovfugle.

Men landmænd og private har i årevis måtte håndtere at ræven og rovfuglene tager smågrise, høns, kaniner og tilsvarende - og ingen går i selvsving over det?

Ingen gider tænke meget over at landmanden ofte skyder rævene og rovfuglene, og ingen gider tænke meget over at de mister dyr - hvilket selvfølgelig er træls men dels er der noget natur i det og dels må man jo så sikre sig bedre.

Jeg forstår ikke folk lader deres hunde vandre rundt og måtte klare sig selv - og jeg forstår ikke folk går så amok over det. Ja vi skal indrette os efter det men hvorfor er det så slemt?

Frygter det her vil blive pustet op med en vinkel af dræberulve, igen.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 117 Emner: 30 Svar: 3.658
    #8   29. maj Jeg ser gerne, at man forbyder Gribskovbanen. Vilde dyr rammes af tog, og min Fie blev ramt af et på denne bane smiley Folk uden bil på de kanter må kunne tage bussen. Tog dræber op mod 300 større dyr hvert år.

PS. Jeg er muligvis en lille bitte smule ironisk.

• #9   29. maj Jeg er virkelig glad for at I sætter lidt perspektiv på det her. Jeg tror som sagt at jeg ville vakle i min “tro”, hvis det var en af mine hunde, men efter jeres indlæg, er jeg faktisk ikke sikker på at jeg ville vakle.

• #10   29. maj tja, jeg sætter så gerne røven i klaskehøjde og melder mig i koret om at DK måske er et for lille land til ulven ... og nej jeg har kun følelses agtige argumenter, men hele får og nu hunde problematikken får mig på anti holdet ...

• #11   29. maj Jeg bor i ulveland, på en stor naturgrund. Ulven er set flere gange i området. Jeg har både heste og hunde til at gå på grunden, med kun et alm hestehegn. Hestene går uden opsyn mange timer dagligt, også om natten i sommerhalvåret. Hundene er ikke ude uden opsyn - men det handler så ikke om ulvene, det var de ikke alligevel.
    Jeg ville naturligvis blive skide ked af det, hvis nogle af mine dyr blev skadet eller dræbt af ulven. Men den eneste man kunne give skylden, var mig selv.
    Jeg frygter det dog heller ikke, for de har rigeligt mad herude i form af vildtet.

• #12   29. maj Hanne, men to hunde der går frit uden opsyn om natten, er det et ulve problem eller et hundeejer problem?

• #13   29. maj @ MC .. får der går i ulvesikret hegn og som skambides .. er det ulveproblem er fåreejers ...

jeg mener ikke ulven hører hjemme i DK, landet er for lille, der er for få store frie vidder hvor den kan jage andet vildt åbenbart siden den, imo unaturligt søger mod steder der er er mere beboelse og tager fx får ...

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 94 Svar: 337
    #14   29. maj Tror dus lige vi skal ha vinklede den korrekt.
    Det er ikke ulvene der er problemet
    Men hundeejerne som ikke passer på deres hunde

• #15   29. maj @ Mike´s og de fåreavlere der har fulgt vejledningerne for at beskytte deres men alligevel får deres dyr bidt ihjel ... I kan ikke trække hundene ud som den eneste problematik her ..

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 94 Svar: 337
    #16   29. maj Forholder mig såmænd bare til overskifteren

• #17   29. maj Hvad dækker frit omkring over?
    For min have er hegnet så mine hunde ikke kan komme ud, så jeg lukker dem altså også bare ud om natten hvis de skal tisse.

Men en ulv kunne nok sagtens forcere mit hegn og snuppe en af mine små hunde.

Men det er så også bare min egen fejl, for jeg har pinedød at gå med den ud om natten, og hegne min have som fort knox.

Hvor mange af jer, der mener det er hundeejernes egen skyld, har aldrig nogensinde ladet jeres hund rende ud at tisse i en indhegnet have uden at have øjne på den hele tiden?

Og inden der kommer knuder i jeres trusser, så er jeg hverken for eller imod ulve!

• #18   29. maj Men Dorte, de her hunde har jo ikke rendt i indhegnet have eller på ejers matrikel i øvrigt. De har strejfet rundt. Om natten. Uden opsyn. Imens ejer sov.

Hvordan kan det sammenlignes med at lukke vovse ud i indhegnet have for en kort tissetur om natten?

• #19   29. maj Hanne, så længe fårehegnet er så lavt, at selv mine hunde på 10 kg kan springe over så let som en leg, så er det i min optik ikke et ulveproblem. Jeg er med på nogle af fåreavlerne bare følger anbefalingerne, men det er også tilladt at tænke selv. Det er fårene der er taberne i det der. Men ulveproblem? Nej. Jeg er ikke imod regulering, hvis der er en dag bliver for mange ulve, eller de bliver et problem. Men det er de altså bare ikke endnu. Det naturen. Det er os der er problemet. Som altid.

Dorte, men lader du dine hunde være uden opsyn i haven hele natten, ude i områder hvor du ved ulvene er?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#20   29. maj "Og inden der kommer knuder i jeres trusser"

smiley smiley smiley

Kan nogen forklare mig, hvad det udtryk betyder?

• #21   29. maj Kan man godt sige, at ulven ikke hører til i Danmark? Det gør den vel naturligt. Det er vel bare os mennesker der har udryddet den i sin tid, fordi vi tror vi ejer verden.
    Man kan jo mene man ikke ønsker den her, det står jo en frit for. Men at sige den ikke høre til...

• #22   30. maj Jeg lukker da mine hunde ud om natten jeg går ikke med, nogle gange bliver de ude nogen tid.
    Vi har hegn om, men det er 60 cm høj i gårdspladsen og da ingen hindring for en sulten ulv;) jeg føler da godt nok at jeg mister en stor del af min frihed hvis ikke jeg kan lade mine hunde gå løse på egen grund.
    Jeg læser ingen steder at de dræbte hunde har strejfet eller er smidt ud for natten

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#23   30. maj Hvorfor skal hunde egentlig ud om natten? Jeg er med på, at hvalpe har brug for at komme ud at tisse, men ingen af mine unge og voksne hunde har da haft brug for at skulle ud om natten.
    Men men - hvis I tænker på fx klokken ti om aftenen, kan jeg godt se, at det må være lidt æv, at hundene ikke kan være ude uden opsyn.

• #24   30. maj Isabelle - Så vidt jeg kan forstå havde hunden selv sagt den ville ud og tisse (hvertfald den der havde været væk i månedsvis fordi den var på en mark)

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#25   30. maj Hvis hunden bare lige skulle ud at tisse og så ind igen, er det godt nok også uheldigt, at der lige går en ulv rundt ved huset det øjeblik.

• #26   30. maj Hanne det er ikke et ulve problem, at anbefalingerne ikke duer til noget som helst.

Jeg bor ikke i et område med ulve, men op ad et. Altså må vi forvente at ulvene kommer forbi området engang imellem. (jeg har desværre aldrig set dem)
    Her går fårene i indhegninger, hvor der er 2 tråde der er sat på plastik stolper, de er Maks 1 meter høje. Om det lever op til anbefalingerne aner jeg ikke. Men ulven vil jo knap nok opdage at der er en indhegning. Derudover er det langt fra altid lige op af bebyggelse. Så der er altså ingenting der indikerer overfor ulven, at den er i nærheden af mennesker.
    Jeg har endnu ikke hørt om, at ulvene har taget får i mit område, men jeg kommer altså ikke til at bebrejde ulven, hvis de en dag går ind og tager får.

Hvis jeg sagde til dig, at du kan gå ud og fange din egen mad, eller du kan gå på rov i min buffet, hvad ville du så vælge?

Derudover er der masser af vildt i de områder jeg kender til med ulve, så de kan sagtens blive mætte af at jage udelukkende vilde dyr, hvis de pludselig ikke havde tag selv bord mere.

• #27   30. maj Når man kan leve med vilde dyr i alle andre lande, klarer vi den nok også her i DK.
    Folk piver simpelthen lidt for meget.
    Hegn nu bare kæledyr og husdyr ordentligt inde, så går det hele nok.

• #28   30. maj Jeg nener, at vi bør køre nogle af ukvede til Fyn og til Sjælland. At have så mange ulve i Jylland er dumt.

Den er iøvrigt spottet på Als flere steder.

• #29   30. maj Da jeg boede i kbh var der en pige som mistede sin chihuahua til en ræv i Fælledparken. Hunden havde snor på og ræven stak af med hund og snor og pigen løbende efter. Hunden døde af angrebet men hun fik fat i dens krop til sidst...

Pga det har jeg altid været tilbageholdende med at lukke Coco ud alene i haven her, for vi har ræve i området.
    Så jeg tog mine forholdsregler, har lys i haven og en lommelygte. Tog ikke mine linser af før hun var inde igen, så jeg kunne se ud i haven, etc.

Lignende indretning tænker jeg er mulig for andre, såfremt man bor i områder hvor det er en risiko at der kan være en ulv i haven. Folk med små hunde på landet har jo altid haft den risiko ift ræve (og måske grævlinge??), nu er den så vokset til folk med store hunde, som jo altid har haft lidt mindre at bekymre sig om ift angreb, men jeg tænker ikke det behøver at blive blæst op som medierne lidt gør her...

Som Isebella skriver, tog er fx langt "farligere"...

• #30   30. maj Susanne, det var da en god ide, som du er den eneste, der har fået....

A-S, ja, rævene tager uden problemer små hunde/ hvalpe, hunde her på Sjælland tager får og lam. Zips på 5.2 kilo er aldrig alene i haven, og sådan måtte jeg indrette mig, da jeg valgte en lille race.

Ulvene, de er kommet for at blive, og det må jyderne acceptere. Andre danskere accepterer det også, for vi lader næppe være med at besøge familien i Jylland, droppe sommerhuset / ferien der.

Og så er ulven i øvrigt ikke farlig for mennesker, så de æder ikke hans børnebørn, de tager ikke spædbørn fra barnevogne ( der er katte og rotter en større fare), og det hele er endt i hysteri.

• #31   30. maj Hvorfor skulle katte og rotter tage babyer i barnevogne?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#32   30. maj Katte tager ikke babyer i barnevogne, men man (læs: jeg) HAR da hørt om katte, der har lagt sig på spædbørns hoveder i barnevogne. Hvorvidt det har været et alvorligt og stort problem, skal jeg ikke kunne sige, men egne katte har jeg da skullet fjerne fra barnevogne.

Mht rotter:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article10132352.ece?ilc=c

https://jordemoder.dk/naar-kulden-kommer-kommer-rotterne/

• #33   31. maj Nu har jeg haft børn og katte. Mine katte har kun været i barnevognen, når der ikke var barn i den. Der findes faktisk myggenet. smiley

Jeg har aldrig oplevet rotter i barnevognen.

Men jeg har oplevet hunde i haven, der ikke burde være der.

• #34   31. maj Dejligt at du aldrig har haft en hund med diarre som vil ud om natten Isabelle!
    Det er også rigtig dejligt at vi kan få “ fakta” om ulve og mangel på problemer fra alle som ikke bor i ulveland

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#35   31. maj Jeg tænkte ikke lige på syge hunde, Bodil, for der er selvfølgelig særlige situationer, hvor hundene har brug for at komme ud om natten. Jeg tænkte sådan mere generelt.

• #36   31. maj Jer, der lukker hunde i haven om natten, bliver I ikke stående de par minutter de er ude, og lukker dem ind igen? Eller lader I dem være ude hele natten?

Jeg har én gang lukket Bella i haven en nat, og gik i seng igen. Det var fordi jeg gik i søvne, og opdagede det først da jeg lukkede en ked Bella ind næste morgen. Det var heldigvis sommer og tørvejr, men jeg har aldrig haft SÅ dårlig samvittighed.

• #37   31. maj Hvis jeg har en hund, der skal ud om natten, så går jeg med, da jeg gerne vil vide, hvorfor den skal ud, og hvordan det der kommer ud af hunden ser ud.

• #38   31. maj Jeg går ikke med, vi har ret meget jord og mine hunde vil gerne længst muligt væk så de løber oftest 4-500 meter op i den anden ende af marken, det gider jeg ikke om natten;) de kan sagtens være ude 1/2 time hvor jeg så hænger i min stol:)

• #39   31. maj Jeg bor ikke midt i ulveland, men i udkanten og på nuværende tidspunkt er der ingen problematisk adfærd hos de ulve, der færdes 5-10 kilometer herfra.
    Jeg mener vi må lære at leve med en vis bestand af ulve og tage vores forholdsregler. Man kan i vore nabolande, så kan vi også lære det.

Jeg er kommet en del i Sverige i områder, hvor der både er ulv, bjørn og store rovfugle.
    De opdrættere, som jeg har kendskab til, der bor i de områder, har dobbelt hegn om matriklen og net over de områder, hvor små hvalpe får lov til at komme ud.
    De kender rovdyrenes færden og findes der eksempelvis bjørnelort tæt på matriklen, bevæger de sig kun udenfor med hundene i snor.

Vi har hegnet med hegn på 1,70 og ret tæt beplantning rundt om vores 2,3 hektar, så jeg tror ikke det er det mest oplagte sted for en ulv at bevæge sig ind. Vores hunde går kun alene ude, når det er lyst, vi har haft ræv inde på matriklen, og der er mange pindsvin som de under ingen omstændigheder skal jage.

• #40   31. maj Selvom jeg bor på Sjælland nu, så er jeg midtjyde born and raised, og som voksen har jeg boet tre år i Grindsted, hvor der også er set ulve. Jeg havde samme holdning til ulvene, da jeg boede derude som i dag -> det er mennesket, som skal lære at leve med dem ikke omvendt!
    Hvis vi fik ulve på Sjælland, tænker jeg, det er ganske muligt, at de kommer op omkring Esrum sø området, og her tænker jeg, der vil være FÅ ulveangreb, for der er ikke mange, der har får heroppe men til gengæld masser af rådyr etc. i skovene, som der også er masser af. Til gengæld vil observationerne af ulvene nok vokse, da der er flere mennesker på mindre plads, og (vil jeg vove at påstå) flere mennesker, som bruger naturen end ude vestpå.
    Måske det kunne få hysteriet lidt ned? Til gengæld vil det nok stresse ulvene, så de flytter tilbage til Jylland smiley

• #41   31. maj Jeg tror det er svært for anti-ulvefolket at acceptere ulvene, uanset omstændighederne. For et par uger siden blev en ulv fanget på flere vildtkameraer ude omkring lufthavnen på Djursland. Folk gik AMOK!!!!

Den del af Djursland bliver totalt hærget af en kæmpe flok krondyr, som raserer marker - æder afgrøderne, pløjer jorden op og smadrer hegn. Flokken er så stor, at den ikke kan reguleres ordentligt i jagttiden, og bønderne derude er mega frustrerede over dem. Det kunne et par ulve jo fikse, men uha nej,

Anti-ulvefolket hader ulven så meget, at de ikke engang vil have den til at løse et ellers uløseligt problem.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#42   31. maj Hvor ofte har dine hunde diarre, Bodil? Jeg spørger ikke for at være irriterende, men det lyder til, at I har faste vaner mht at skulle ud om natten. Kunne en 8-10 meter lang snor ikke være en løsning, når hundene er syge og skal ud døgnet rundt?

• #43   31. maj Jeg tror at situationen helt automatisk er anderledes når man skal op på job næste morgen. Skal en af mine hunde ud, så står jeg ved terrassedøren og kigger, og det sekund vovse er færdig med det den skal, åbner jeg døren og går tilbage i seng.

Boede jeg i ulveland, ville jeg sikre haven bedre - både for at holde ulve ude, men så sandelig også for at holde Ellie inde. Jeg ville ikke risikere at det blev nemt, hverken den ene eller anden vej.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#44   1. jun Åh hvor jeg elskede at have hundelem, som exmanden og jeg havde. Haven var 100 % hundesikret, så hundene kunne gå ud og ind, som det passede dem døgnet rundt.

• #45   1. jun Præcis, Anne, man må jo indrette sig. Jeg skiftede min havelåge et par måneder før Coco døde, fordi min nabo kom forbi en enkelt gang med en hund, som formåede at "angribe" min igennem den låge, jeg havde. Coco blev mega bange, skreg op og haltede bagefter (hun var self allerede syg her), men jeg konstaterede, at min nabo altså har en hund, han passer engang imellem, og han lader den stikke sin aggressive snude igennem min låge - ergo ny låge så min hund var i sikkerhed. Jeg købte så i samme ombæring en højere låge også, så "hvis nu" at nabopassehunden ikke kunne hoppe ind.

• #46   1. jun Hunden behøver måske heller ikke have adgang til hele matriklen på en nattetur, vi har en “indre” indhegning lige rundt om huset, den inkluderer et godt tisse mv. sted, mulighed for at ligge ude en varm sommernat etc. og er indhegnet med højt rivenethegn for at undgå uønsket ind- og udgang.
    I øvrigt også rart, når man har tæver i løbetid.
    Ulvene er vel kommet for at blive, eller de vandrer jo selv herop, så vi kan ligeså godt lære at beskytte vores dyr - men en fornuftig regulering, så populationen ikke bliver for stor må være en fornuftig løsning.

• #47   2. jun Tænker som Kirsten at ulvene er kommet for at blive og at vi bare må vænne os til at de er der og tage vores forholdsregler. De kommer sikkert også til Fyn og Sjælland med tiden. Og ja, så skal vi passe bedre på vores dyr herovre.
    Jeg må tilstå at hvis en af mine hunde meddeler at de gerne vil ud om natten så går jeg altså med ud; der er noget galt hvis de vil ud om natten smiley Nattisning foregår i gården og med den larm de to laver, en kat der ikke er Kitty, hvis ræven eller et pindsvin lister forbi så er jeg ret sikker på at jeg ville få det at vide hvis der var en ulv der forsøgte at komme ind til dem smiley
    Mine indhegninger ville ikke være ulvesikre. Men skulle der dukke ulve op på Sjælland så ville jeg hegne gården og haven på en sikker måde. Og ja, det koster noget. Men naturen skal altså have lov at være der. Vi kan ikke bede folk i ulande med langt mindre økonomisk formåen end os om at tolerere at skulle leve med store farlige dyr, hvis ikke vi selv vil. Hvis vi har det synspunkt at DK er for lille til ulve, så må vi vel i samme åndedrag sige at det er iorden at andre store og farlige dyr (elefanter, bjørne, løver, tigre, leoparder, krokodiller osv) udryddes. De store farlige dyr lever hvor der er egnede levesteder, hvilket ofte overlapper med de steder mennesker synes er fint at leve. Fx kan man møde leoparder i indiske storbyer. Og efterhånden er der så mange mennesker at der ikke er særlig mange steder tilbage hvor der er virkelig langt mellem menneskerne (bortset fra sibirien og alaska smiley ).

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#48   2. jun "så må vi vel i samme åndedrag sige at det er iorden at andre store og farlige dyr (elefanter, bjørne, løver, tigre, leoparder, krokodiller osv) udryddes."

Lige præcis smiley

• #49   2. jun Mette, det er så rigtigt. Det er OS, der invaderer naturen og forsøger at fordrive alt vildt. Samtidig med at vi kræver vores ret til at have en natur - den skal bare være på VORES præmisser.

Jeg så at den europæiske vildkat er tilbage på vores breddegrader (eller lige syd for grænsen). Den er jo heller ikke særlig rar at løbe ind i, hvis den er hidsig. Og dét er de!! Jeg tror muligvis at jeg hellere vil rende ind i en ulv, end den vildkat smiley

• #50   2. jun Det er egentligt sådan lidt underligt. Der er INGEN juletræesavlere der piver over at de er nødt til at sætte hegn om juletræeskulturen for at undgå at træerne bliver 'dræbt' af harer og rådyr. Det er bare en del af gamet og regningen for den hare og rådyrtætte indhegning sender man jo bare videre til forbrugeren. Det er ganske enkelt en del af de faste udgifter ved at producerer juletræer. Hvorfor er det egentlig anderledes med produktionsdyr og ulve? Nå, sidespring fra tråden der jo handlede om hunde og ulve smiley

• #51   2. jun Vi kom forbi en juletræsavler, der sikkert havde hegnet for gnavere, men rådyr kunne let hoppe over. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#52   2. jun Det hegn gad jeg godt se, Susanne - hegning for mus og egern fx smiley

• #53   2. jun Det lyder lidt hul i hovedet for rådyr kan være virkelig hårde ved juletræerne. Hegnet skal være 170 cm før bambierne ikke bare hopper over det smiley

• #54   2. jun Det var max 150.

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 140
    #55   2. jun Den private hundeskov vi lejer os ind i engang imellem er en juletræsplantage. De skulle alligevel hegne ind for at holde rådyr ude, og nu kan man så leje sig ind i 3 forskellige indhegninger hos dem. Vi er lykkelige for at de har fået den ide, og ville bare ønske at vi boede tættere på smiley

• #56   i går kl. 09:18 @Indica: Jeg undrer mig faktisk over at der ikke er flere juletræesavlere, der har fået den ide. Man vil jo netop IKKE have vildt i sine plantager og så kan man have en lille indtægt på at gøre nogle hundeejere glade. Selvfølgelig kan der ske nogle skader på træerne; de er lidt sarte for 'slidtage' på de ny udsprungne grønne skud, der let brækker af. Men det kan man jo komme om ved fx at sige at der ikke er adgang fra midt i maj til midt i juni. Jeg har prøvet at spørge lidt til det, men det er somom de ikke rigtigt tør gå den vej.

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 140
    #57   i går kl. 09:38 Ejeren af den skov vi kommer i fortalte mig at der også kommer folk med social angst i hans plantage og skov, for at kunne gå en tur og ikke skulle være bange for at møde nogen.

Det er helt genialt.

50,- for 45 minutter smiley

• #58   i går kl. 09:46 Mette- jeg tænker tit på det i "vores" skovområder. Der er jo nærmest ikke ét område under godserne uden indhegning til enten nye træer eller fasaner. Og der hvor fasanerne går, kunne man jo sagtens leje det ud resten af året. De er der jo kun et par måneder smiley

• #59   i går kl. 09:47 Jeg kender en, der bor ved siden af en juletræsplantage. Ejeren vil ikke have vildt i den indhegnede plantage, og er mægtig glad, når damen går der med sine 2 golden retrivere smiley

Kommentér på:
2 hunde dræbt af ulve

Annonce