1.215 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
59 Svar
2 hunde dræbt af ulve 2 hunde dræbt af ulve
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-05-28-to-hunde-menes-draebt-af-ulve?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7jY4bqcolxeP1PewYuzwTYLnIiSql78YQ_vKNuXswBiqqZ23QdCXXmY3ElPA_aem_ejmEJXyagody_7QvYC6FiA
Jeg er så meget pro ulv, men jeg tror jeg ville skifte retning, hvis en af mine hunde måtte lade livet til en ulv
Omvendt ville jeg aldrig turde lade mine hunde rende ude om natten, og slet ikke frit omkring
2 synes godt om
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.527
Så vidt jeg ved, må hunde da ikke strejfe rundt på egen pote. Så umiddelbart må der være nogle hundeejere, som har røde ører.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Derudover mener jeg at man må tage sine forholdsregler, hvis man ved man bor i et ulveområde. Nej selvfølgelig skal ulvene ikke æde hunde på egen grund, men ulvene ved det jo ikke. Derudover tænker jeg ikke en ulv på samme måde ser et landsted som beboelse som f.eks. en by, så hvis der er ro og det er mørkt, ville jeg ikke forvente at den ikke gik ind på grunden. Måske er det bare mig. Ræve tager jo også høns inde i haver.
Så må man enten med hundene ud om natten evt. i snor, eller indhegne grunden, så ulven ikke kan komme ind.
I udlandet går jeg da heller ikke ud fra, at de bare lader deres hunde rende rundt uden opsyn midt om natten, hvis de bor midt i ulveland, har bjørne eller lign.
Jeg tror vores problem i Danmark, er at vi ikke er vant til at skulle tage de store hensyn til naturen, fordi der ikke har været noget værre end ræve og store rovfugle der primært kunne tage vores høns. Vi har været forkælede og magelige, og det er så lidt svært for folk at omstille sig på nu.
Det gør mig ondt at nogen har mistet deres hund uanset årsag, men jeg vil stadig ikke sige at vi har et stort ulve problem, eller problem ulve, ud fra den smule jeg har kunne læse mig til omkring de hunde. Der kan være ting jeg ikke har hørt, som kunne ændre min holdning.
sep 2017
Følgere: 547 Emner: 157 Svar: 10.816
Jeg tror ikke at man har overskud til “røde ører”, når man har mistet sin hund
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.920
Jeg kan på ingen måde se noget der minder om problem ulve, og jeg bor midt i ulveland.
Vi bliver nødt til at tage ansvar for vores dyr i fangenskab, det burde ikke være på ulven, eller andre rovdyrs bekostning af vi ikke formår at tilpasse os.
Det er efter min mening hysteri at gøre et dyr til syndebuk.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Jeg kan godt forstå, at man bliver ked af det, hvis man mister sin bortløbne hund til en ulv, men... Det er vilde dyr. Vi skal ikke fjerne vilde dyr, bare fordi de opfører sig som netop vilde dyr gør. Så skulle vi dælme udrydde mange arter.
Jeg tænker vi alle kunne bruge lidt Steve Irwin filosofi hvad det angår. Det er ikke ulvens skyld, at den er et vildt dyr og opfører sig som et.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.137
Hunden kunne lige så godt være blevet kørt ned af en bil eller lignede.
Var hunden(hundene) blevet angrebet/dræbt mens de var i følgeskab af deres ejer, så ville jeg syntes at de ulve var blevet lige lovlig nærgående, men altså en omstrejfende hund kan jeg egentlig godt forstå at en ulv ville kunne finde på at dræbe.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 928
Men landmænd og private har i årevis måtte håndtere at ræven og rovfuglene tager smågrise, høns, kaniner og tilsvarende - og ingen går i selvsving over det?
Ingen gider tænke meget over at landmanden ofte skyder rævene og rovfuglene, og ingen gider tænke meget over at de mister dyr - hvilket selvfølgelig er træls men dels er der noget natur i det og dels må man jo så sikre sig bedre.
Jeg forstår ikke folk lader deres hunde vandre rundt og måtte klare sig selv - og jeg forstår ikke folk går så amok over det. Ja vi skal indrette os efter det men hvorfor er det så slemt?
Frygter det her vil blive pustet op med en vinkel af dræberulve, igen.
okt 2023
Følgere: 117 Emner: 30 Svar: 3.658
PS. Jeg er muligvis en lille bitte smule ironisk.
sep 2017
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.857
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 159
Jeg ville naturligvis blive skide ked af det, hvis nogle af mine dyr blev skadet eller dræbt af ulven. Men den eneste man kunne give skylden, var mig selv.
Jeg frygter det dog heller ikke, for de har rigeligt mad herude i form af vildtet.
dec 2010
feb 2011
jeg mener ikke ulven hører hjemme i DK, landet er for lille, der er for få store frie vidder hvor den kan jage andet vildt åbenbart siden den, imo unaturligt søger mod steder der er er mere beboelse og tager fx får ...
nov 2023
Følgere: 94 Svar: 337
Det er ikke ulvene der er problemet
Men hundeejerne som ikke passer på deres hunde
feb 2011
nov 2023
Følgere: 94 Svar: 337
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 734
For min have er hegnet så mine hunde ikke kan komme ud, så jeg lukker dem altså også bare ud om natten hvis de skal tisse.
Men en ulv kunne nok sagtens forcere mit hegn og snuppe en af mine små hunde.
Men det er så også bare min egen fejl, for jeg har pinedød at gå med den ud om natten, og hegne min have som fort knox.
Hvor mange af jer, der mener det er hundeejernes egen skyld, har aldrig nogensinde ladet jeres hund rende ud at tisse i en indhegnet have uden at have øjne på den hele tiden?
Og inden der kommer knuder i jeres trusser, så er jeg hverken for eller imod ulve!
sep 2017
Hvordan kan det sammenlignes med at lukke vovse ud i indhegnet have for en kort tissetur om natten?
dec 2010
Dorte, men lader du dine hunde være uden opsyn i haven hele natten, ude i områder hvor du ved ulvene er?
okt 2023
Kan nogen forklare mig, hvad det udtryk betyder?
dec 2010
Man kan jo mene man ikke ønsker den her, det står jo en frit for. Men at sige den ikke høre til...
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.280
Vi har hegn om, men det er 60 cm høj i gårdspladsen og da ingen hindring for en sulten ulv;) jeg føler da godt nok at jeg mister en stor del af min frihed hvis ikke jeg kan lade mine hunde gå løse på egen grund.
Jeg læser ingen steder at de dræbte hunde har strejfet eller er smidt ud for natten
okt 2023
Men men - hvis I tænker på fx klokken ti om aftenen, kan jeg godt se, at det må være lidt æv, at hundene ikke kan være ude uden opsyn.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.404
okt 2023
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Jeg bor ikke i et område med ulve, men op ad et. Altså må vi forvente at ulvene kommer forbi området engang imellem. (jeg har desværre aldrig set dem)
Her går fårene i indhegninger, hvor der er 2 tråde der er sat på plastik stolper, de er Maks 1 meter høje. Om det lever op til anbefalingerne aner jeg ikke. Men ulven vil jo knap nok opdage at der er en indhegning. Derudover er det langt fra altid lige op af bebyggelse. Så der er altså ingenting der indikerer overfor ulven, at den er i nærheden af mennesker.
Jeg har endnu ikke hørt om, at ulvene har taget får i mit område, men jeg kommer altså ikke til at bebrejde ulven, hvis de en dag går ind og tager får.
Hvis jeg sagde til dig, at du kan gå ud og fange din egen mad, eller du kan gå på rov i min buffet, hvad ville du så vælge?
Derudover er der masser af vildt i de områder jeg kender til med ulve, så de kan sagtens blive mætte af at jage udelukkende vilde dyr, hvis de pludselig ikke havde tag selv bord mere.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
Folk piver simpelthen lidt for meget.
Hegn nu bare kæledyr og husdyr ordentligt inde, så går det hele nok.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1440 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.067
Den er iøvrigt spottet på Als flere steder.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
Pga det har jeg altid været tilbageholdende med at lukke Coco ud alene i haven her, for vi har ræve i området.
Så jeg tog mine forholdsregler, har lys i haven og en lommelygte. Tog ikke mine linser af før hun var inde igen, så jeg kunne se ud i haven, etc.
Lignende indretning tænker jeg er mulig for andre, såfremt man bor i områder hvor det er en risiko at der kan være en ulv i haven. Folk med små hunde på landet har jo altid haft den risiko ift ræve (og måske grævlinge??), nu er den så vokset til folk med store hunde, som jo altid har haft lidt mindre at bekymre sig om ift angreb, men jeg tænker ikke det behøver at blive blæst op som medierne lidt gør her...
Som Isebella skriver, tog er fx langt "farligere"...
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Annoncer: 4 Emner: 1 Svar: 63
A-S, ja, rævene tager uden problemer små hunde/ hvalpe, hunde her på Sjælland tager får og lam. Zips på 5.2 kilo er aldrig alene i haven, og sådan måtte jeg indrette mig, da jeg valgte en lille race.
Ulvene, de er kommet for at blive, og det må jyderne acceptere. Andre danskere accepterer det også, for vi lader næppe være med at besøge familien i Jylland, droppe sommerhuset / ferien der.
Og så er ulven i øvrigt ikke farlig for mennesker, så de æder ikke hans børnebørn, de tager ikke spædbørn fra barnevogne ( der er katte og rotter en større fare), og det hele er endt i hysteri.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.404
okt 2023
Mht rotter:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article10132352.ece?ilc=c
https://jordemoder.dk/naar-kulden-kommer-kommer-rotterne/
jul 2012
Jeg har aldrig oplevet rotter i barnevognen.
Men jeg har oplevet hunde i haven, der ikke burde være der.
jan 2019
Det er også rigtig dejligt at vi kan få “ fakta” om ulve og mangel på problemer fra alle som ikke bor i ulveland
okt 2023
sep 2017
Jeg har én gang lukket Bella i haven en nat, og gik i seng igen. Det var fordi jeg gik i søvne, og opdagede det først da jeg lukkede en ked Bella ind næste morgen. Det var heldigvis sommer og tørvejr, men jeg har aldrig haft SÅ dårlig samvittighed.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.527
jan 2019
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.005
Jeg mener vi må lære at leve med en vis bestand af ulve og tage vores forholdsregler. Man kan i vore nabolande, så kan vi også lære det.
Jeg er kommet en del i Sverige i områder, hvor der både er ulv, bjørn og store rovfugle.
De opdrættere, som jeg har kendskab til, der bor i de områder, har dobbelt hegn om matriklen og net over de områder, hvor små hvalpe får lov til at komme ud.
De kender rovdyrenes færden og findes der eksempelvis bjørnelort tæt på matriklen, bevæger de sig kun udenfor med hundene i snor.
Vi har hegnet med hegn på 1,70 og ret tæt beplantning rundt om vores 2,3 hektar, så jeg tror ikke det er det mest oplagte sted for en ulv at bevæge sig ind. Vores hunde går kun alene ude, når det er lyst, vi har haft ræv inde på matriklen, og der er mange pindsvin som de under ingen omstændigheder skal jage.
jun 2011
Hvis vi fik ulve på Sjælland, tænker jeg, det er ganske muligt, at de kommer op omkring Esrum sø området, og her tænker jeg, der vil være FÅ ulveangreb, for der er ikke mange, der har får heroppe men til gengæld masser af rådyr etc. i skovene, som der også er masser af. Til gengæld vil observationerne af ulvene nok vokse, da der er flere mennesker på mindre plads, og (vil jeg vove at påstå) flere mennesker, som bruger naturen end ude vestpå.
Måske det kunne få hysteriet lidt ned? Til gengæld vil det nok stresse ulvene, så de flytter tilbage til Jylland
sep 2017
Den del af Djursland bliver totalt hærget af en kæmpe flok krondyr, som raserer marker - æder afgrøderne, pløjer jorden op og smadrer hegn. Flokken er så stor, at den ikke kan reguleres ordentligt i jagttiden, og bønderne derude er mega frustrerede over dem. Det kunne et par ulve jo fikse, men uha nej,
Anti-ulvefolket hader ulven så meget, at de ikke engang vil have den til at løse et ellers uløseligt problem.
okt 2023
sep 2017
Boede jeg i ulveland, ville jeg sikre haven bedre - både for at holde ulve ude, men så sandelig også for at holde Ellie inde. Jeg ville ikke risikere at det blev nemt, hverken den ene eller anden vej.
okt 2023
jun 2011
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
I øvrigt også rart, når man har tæver i løbetid.
Ulvene er vel kommet for at blive, eller de vandrer jo selv herop, så vi kan ligeså godt lære at beskytte vores dyr - men en fornuftig regulering, så populationen ikke bliver for stor må være en fornuftig løsning.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.515
Jeg må tilstå at hvis en af mine hunde meddeler at de gerne vil ud om natten så går jeg altså med ud; der er noget galt hvis de vil ud om natten
Mine indhegninger ville ikke være ulvesikre. Men skulle der dukke ulve op på Sjælland så ville jeg hegne gården og haven på en sikker måde. Og ja, det koster noget. Men naturen skal altså have lov at være der. Vi kan ikke bede folk i ulande med langt mindre økonomisk formåen end os om at tolerere at skulle leve med store farlige dyr, hvis ikke vi selv vil. Hvis vi har det synspunkt at DK er for lille til ulve, så må vi vel i samme åndedrag sige at det er iorden at andre store og farlige dyr (elefanter, bjørne, løver, tigre, leoparder, krokodiller osv) udryddes. De store farlige dyr lever hvor der er egnede levesteder, hvilket ofte overlapper med de steder mennesker synes er fint at leve. Fx kan man møde leoparder i indiske storbyer. Og efterhånden er der så mange mennesker at der ikke er særlig mange steder tilbage hvor der er virkelig langt mellem menneskerne (bortset fra sibirien og alaska
okt 2023
Lige præcis
sep 2017
Jeg så at den europæiske vildkat er tilbage på vores breddegrader (eller lige syd for grænsen). Den er jo heller ikke særlig rar at løbe ind i, hvis den er hidsig. Og dét er de!! Jeg tror muligvis at jeg hellere vil rende ind i en ulv, end den vildkat
feb 2013
jul 2012
okt 2023
feb 2013
jul 2012
jan 2025
Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 140