2.632 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 65 Svar

Hvad er der galt med hende? Hvad er der galt med hende?

Åh, jeg er frustreret!!! Og beklager at det bliver langt smiley

Dorit er 11,5 år gammel. Hun er på librela og cartrophen, og hun får dagligt smertestillende (Onsior), fordi hun er ved at være slidt.

Hun fik for nogle år siden konstateret lavt stofskifte, men jeg måtte opgive at medicinere hende for det, fordi hun havde så mange bivirkninger. I dag er hun på vådfoder og BARF, og siden hun er kommet på librela og cartrophen for et halvt års tid siden, har hun tabt sig 2 kg.

Hun spiser godt, både mad og godbidder. Hun er glad, og går gerne med på ture, og hun tager også stadig sine ollekolle-spurteture hvor hun selv synes hun er ren ninja smiley Fysisk virker hun i god form.

Hun er en bestemt dame, men har altid haft en grænse. Bliver grænsen overskredet, bliver hun meget ked af det, og begynder at ryste. Hun er generelt ikke bange, men alligevel er der ting der kan trigge hende, og så går hun over i at ryste. Hun vil gerne gemme sig, når hun er så ked af det at hun ryster. Og hun vil helst gemme sig væk fra mig, fx under en fjern busk i haven.

For et par uger siden, oplevede jeg at hun var ked af det og rystede når jeg tog på arbejde. Jeg kunne jo se at hun var både glad, rolig og tryg når jeg kom hjem igen, og hun havde spist sin alene hjemme-haps. Det er nu gået i sig selv, og hun er tilbage til at være ligeglad med at jeg går.

Nu til problemet. Den sidste uges tid eller halvanden, er hun vågnet om natten og har brokket sig. Hun vil ned fra sengen, og jeg løfter hende ned. Nogle gange er hun gået ind i sofaen og har sovet, og har ligget der når jeg er stået op. Andre gange vandrer hun lidt frem og tilbage. Det er en smule belastende, for hun skal have tændt lys for at bruge rampen op i sengen, så hun vækker mig. Nogle gange er hun frem og tilbage fra sengen 2-3 gange på en nat. Når så hun er tilbage i sengen, kan hun finde på at snakke. Sådan en blanding mellem "nus mig"-snak og "skrid søster"-snak. Ellie er ikke i nærheden af hende, så der er igen grund til at hun beder Ellie om at skride. Hvis jeg nusser hende synes hun at det er ok, men det får hende ikke til at falde til ro.

I nat kravlede hun så helt op på min hovedpude, og forsøgte at kravle over mit hoved. Jeg tændte lyset, og hun så helt forvirret ud. Hun lagde sig klods op af min hovedpude, og lå og rystede. Jeg forsøgte at nusse og berolige, men det hjalp ikke. Jeg endte med at give hende en dosis Tessie i håb om at vi begge kunne få sovet lidt. Det virkede nogenlunde.

Der ér ikke noget at være bange for. Der er ingen lyde, lysglimt eller noget som helst andet, som kan gøre at hun skal blive bange eller ked af det. Men der foregår noget i hende, som er virkelig sært. Hun har altid haft en meget solidt sovehjerte, og er normalt ikke til at drive ud af sengen, og slet ikke om natten.

Hun skal ud og have sin indsprøjtning senere på ugen, og jeg tænker at jeg vil starte med at bede om en blodprøve. Umiddelbart vurderer jeg ikke at øjne eller ører fejler noget - hun kan høre hvis jeg tygger på en vingummi i den anden ende af huset, og hun kan se gennem terrassedøren hvis pindsvinet mosler rundt langs hækken 15 meter væk.

Er der nogen der har oplevet noget lignende? Jeg er helt blank på hvad der kan være galt, ud over hvis hun er enten fysisk syg eller simpelthen er ved at være dement. Jeg synes det er sært at det kun viser sig om natten, og at hun på alle andre områder er glad og frisk.

Nogle bud?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er der galt med hende?
  • #1   10. jun Øv Anne smiley
    Kunne det være begyndende demens? Synes ofte det starter med uro/rastløshed om natten og utryghed generelt.

MEN! Jeg har selv lavt stofskifte, og det er noget møg hvis det er ubehandlet. Det har kæmpe indvirkning på hele systemet. Jeg ville klart få tjekket op på stofskiftet igen, men også fx B-vitamin. Lavt B hænger hos mennesker ofte sammen med stofskiftet. Det kan give angst og meget mere. At have svært ved at tabe sig, er desværre en mindre ting ifm stofskifteproblematik.Der er alt det der ikke kan ses.

• #2   10. jun første indskydelse var også begynde demens ... og ja blodprøver er altid en god ide ... min Nova spiste men tabte sig da hendes nyrer begyndte at takke af kort før hun fyldte 13 ..
    der er jo mange ting der kan trigge symptomer hos ældre hunde..

• #3   10. jun De første tegn på demens viser sig som regel om natten.
    Det at hun ryster lyder underligt. Jeg ville tale med dyrlægen om hun er korrekt smertedækket, og så ville jeg få hende gennemgået for nervebaner eller andet, der kan være klemt (hos en osteopat, KST, fysiurgisk terapeut eller lignende faggrupper).

• #4   10. jun Demens er også min tanke.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 125 Emner: 30 Svar: 3.941
    #5   10. jun Hvor er det synd for jer, Anne smiley
    Som de andre tænker jeg også demens. Jeg googlede lige og læste flere steder, at demens hos hunde kan medføre rystelser.

• #6   10. jun Min gamle terrier havde samme adfærd indtil jeg valgte at få hende aflivet, da det blev værre relativt hurtigt. Hun blev næsten 15 år og var kun på Librela 6 måneders tid. Efter aflivningen fandt jeg ud af at Librela faktisk har ret mange bivirkninger på musklerne og symptomerne passede udmærket overens med hendes adfærd. Jeg gav egentlig kun Librela da hun var gammel og havde slidgigt hist og pist. Hun var ikke på smertestillende da hun havde problemer med nyrerne grundet alderen og en lille bitte hjertefejl efter kennelhoste 5-6 år forinden.

• #7   10. jun Jeg tænker umiddelbart også demens. På min gamle Daffyhund var de første tegn også at hun blev bange uden nogen årsag vi kunne sanse. Hun havde hele livet elsket at ligge udendørs og sove. Pludselig turde hun nogen gange kun gå ud hvis vi var med. Hun begyndte at blive rastløs om natten og virke somom hun sov virkelig dårligt. Dyrlægen kunne ikke finde noget fysisk på hende og mange af de ting vi oplevede med hende var noget dyrlægen kaldte 'typiske' demenstegn. Vi sagde farvel til hende kort efter hendes 13 års fødselsdag. Her havde demenssymptomerne stået på et par måneder. Fysisk var hun stadig temmelig fit, men hovedet var ikke helt med mere og især det med at hun pludselig blev 'angst' og 'utrøstelig' slog hovedet på sømmet for os med at det var på tide at sende hende afsted.

• #8   10. jun Malene, hun har altid gjort det med at ryste, når hun er meget ked af det eller bange. Så for hende er det ikke sært. Men det er sært at hun bliver så bange eller ked om natten, at hun ryster.

Hun får KST og osteopati cirka en gang om måneden, så jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige at det ikke er noget i den retning.

Louise, tak for input med vitaminer. Jeg afventer lige blodprøven, og så tænker jeg at starte hende på B-complex og se om det kan være noget så simpelt.

Jeg tænker jo også selv i demens, men omvendt synes jeg at det er kommet meget pludseligt. Men hvis hendes blodprøver er fine, så må årsagen jo ligge i noget mentalt. Jeg er ikke klar til at sende hende videre, men omvendt bliver hverken hun eller jeg lykkelige, hvis hun har det som hun har det nu smiley

• #9   10. jun Ingen bud, men masser af varme tanker i din retning. Det er hæsligt når man ikke ved, hvad der er galt med ens hund smiley

• #10   10. jun Efter aflivningen fandt jeg ud af at Librela faktisk har ret mange bivirkninger på musklerne

Som tidligere bruger af produktet, kunne jeg da godt tænke mig at høre - hvilke ?

Håber det er ok at jeg bruger din tråd, Anne ???
    Ellers flytter jeg indlægget smiley

• #11   10. jun Martine: Jeg kommer lige fra dyrehospitalet, og dyrlægen (onkolog) sagde, at det har vist sig i forskningen med Librela til mennesker, at Librela lidt for ofte forværrer, eller ligefrem forårsager gigtforandringer på sigt. Så de er begyndt at fraråde at det gives til yngre hunde.

Til hunde som alligevel ikke har udsigt til mange flere leveår, bruges det stadig effektivt .. altså på kort sigt.

Det er stadig forholdsvist nyt i forhold til fx. Carprofen. Derfor fylder forskningen på mennesker jo meget.

Min vov er startet med begge dele i dag. Hun forventes, hvis det virker at have 1-2 år tilbage, og aflivning er på tale, hvis ikke det virker. Så risici ved Librela på lang sigt, er ikke at regne i forhold til den forhåbentligt gode virkning på kort sigt, i hendes tilfælde.

Jeg er i en gruppe for seniorhunde på FB og indtil videre har jeg kun hørt godt om Librela ...

• #12   10. jun Tak for forklaring, Sanne smiley

• #13   10. jun Martine, jeg ved ikke, om du orker at læse dette indlæg på engelsk om librela. Det er fra en undersøgelse fra i år. Jeg vedhæfter et billede i mit næste indlæg. :

"LIBRELA TRAGEDY
    Can't stop thinking about the results of that Librela study by Farrell et al. (2025), published yesterday.
    Ligament/tendon injury, polyarthritis, fracture, musculoskeletal neoplasia (new bone growth) and septic arthritis were reported NINE TIMES more frequently in Librela-treated dogs than the combined total of dogs treated with the comparator drugs for osteoarthritis.
    Again, 9 times more than all the other drugs combined.
    The 18-member expert panel unanimously concluded a strong suspicion of a causal association between Librela and accelerated joint destruction.
    Many, like vet Josie Beug, have been warning us for a year to pay heed to the fact Librela managed to accumulate many times more adverse event reports since its release in the US in Oct 2023 (12,234 serious adverse event reports in just 18mths in America alone) than its nearest competitor, Rimadyl has EVER.
    Bedinvetmab (Librela) was unleashed on the US pet market in October 2023 with an enormous budget from Zoetis and two small (highly questionable) studies (conducted by them). And that's all it took for, it seems, the worlds vets to start recommending it.
    Because that's how it works, isn't it? A brand new, patented drug, shat out by the industry, accompanied by two little studies (run by them) and off we go to the races.
    The first study, a safety and tolerance study, looked at varying doses of Librela (1mg/kg, 5mg/kg, 10mg/kg) in young, healthy, intact dogs aged 11-12 months. There was just 8 dogs in each group. After 6mths they did neurological tests, checked their vitals and that was that.
    See, the manufacturers tested their drugs on young, robust dogs with no joint issues.
    Farrell et al. (2025) were looking at side effects in older dogs with joint disease.
    And they can do that little trial as often as they like AND they don't have to publish all the negative ones.
    This was followed by, if you can believe it, a 6-month in-field study of 89 client-owned dogs WHO HAD PREVIOUSLY DEMONSTRATED A POSITIVE RESPONSE TO LIBRELA. After 6mths, the few adverse events noted were within predicted norms.
    Veterinary Evidence took a look at these couple of studies prior to Librela's launch and concluded the supporting evidence was "weak", that any decision to use bedinvetmab "remains dependent on the judgement and experience of the clinician".
    https://veterinaryevidence. org/index.php/ve/article/download/598/903?
    See that? The onus is shifted to the clinician.
    Do you know why? Because time and time again, once enough money is paid to the right people, dangerous drugs WILL get to market in the full knowledge that our doctors appear completely unable to notice / track side effects from the medications they are recommending.
    Much like the absolute explosion in adverse events reported to VAERS following the introduction of mRNA gene therapies into the population five years ago, it's literally incredible how clinicians today will consistently ignore any and all adverse event reporting systems that we have put in place to FLAG ISSUES (since the Thalidomide scandal) until someone else tells them to stop.
    Why is that?
    In 2021, there was 717,577 adverse event reports submitted to VAERS for all COVID-19 vaccines combiines (nearly 300 million were administered to Americans that year), when typically VAERS receives between 30,000 and 50,000 adverse event reports annually for all other vaccines combined (150 million administered in the US in a given year).
    And remember, studies show the figures that are reported to adverse event reporting systems are approximately 1-5% of the ACTUAL events that are going on.
    So, for context, that 12,000 adverse events for librela in just 18mths in the US would become 240,000.
    Folk say, but 25 million doses were given!! Yes, GLOBALLY. If we guess that maybe half those were sold in the US, it means potential ruin for a dog every 1 in 50 doses. Dogs are taking it monthly.
    But worse, it was very predictable that this was going to happen. The drug couldn't pass human trials due to side effects.
    Bedinvetmab, marketed as Librela, is a monoclonal antibody designed to alleviate osteoarthritis pain in dogs by targeting nerve growth factor (NGF).
    While bedinvetmab itself was not developed for human use, its mechanism of action is similar-bordering-identical to other anti-NGF monoclonal antibodies (mAbs) that have been investigated in human clinical trials, namely tanezumab, fasinumab, and fulranumab.
    Exactly like mRNA gene therapies before they were forced through in 2021, ALL trials for NGF monoclonal antibodies revealed major safety concerns that blocked their prior release, mostly concerning patients developing rapidly progressive osteoarthritis and accelerated joint degeneration. Even when adjusting the dose down and placing restrictions on concurrent NSAID use, the risks persisted. The US FDA had no other choice but to halt all trials of all anti-NGF monoclonal antibody treatments in 2012.
    As folk will inevitably point out, there's no doubt Librela works for some, yes, the same way the mRNA gene therapies MAY have been useful in the initial stages for older, at-risk folk, maybe (although, side effects aside, studies show the more you took the more likely you were to get Covid...) but when you look at the data overall, its clear there is gong to be a lot of dogs very negatively impacted for life by this one.
    At a minimum, please ask your vet for any other options in the osteo-arthritic pain relief department.
    There are a plethora of things you can do to help osteoarthritis, the first is by reducing inflammation in the body. This means no more kibble as, studies show, it's inflammatory. Raw dog food is full of fresh calcium, glucosamine, chondroitin, hyaluronic acid, etc, all of which joints NEED. Moreover, the higher protein diets will reduce obesity, shown to greatly aggravate OA. You can jack up the omega 3, add some muscles. And this is all before you consider antiinflammatory, pain-relieving herbs like boswelia, devils claw. There is nutraceuticals. There is red light therapy. There is acupuncture. Massage. Hydro.
    Has your vet done all of this with you before reaching for the NSAIDs and pain meds?
    I doubt it. It's not vindictive. They know little about all those "alternative" (cheap, effective) treatments.
    If you want some more options for osteoarthritis pain, askbradi .com.
    If you feel you have been harmed, you can fill in the adverse event report yourself, doesn't need a vet.
    UK folk here www. gov. uk/report-veterinary-medicine-problem
    US folk here www. fda. gov/animal-veterinary/report-problem/how-report-animal-drug-side-effects-and-product-problems
    REF
    www.frontiersin. org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2025.1581490/full"

• #14   10. jun Billede til overstående tekst.

Det ser forfærdeligt ud. Jeg er glad for, at jeg ikke vidste det, da jeg startede med det på Sunshine. Men hun var jo så altså også gammel, da vi startede, og det var mere en librela eller måske aflivning situation.

profilbillede
  • #16   11. jun Anne, det er jeg glad for at høre. Er teksten i forbindelse med undersøgelsen så også fake news ?

Jeg brugte Librela i over 2 år til Sunshine, og var glad for det. Hun var så også gammel og i voldsom smerte, da vi startede, og det hjalp hende meget. Indrømmet, jeg prøvede aldrig at holde pause, for at se om hun stadig behøvede det. Men hun fik i hvert fald de mere end 2 år, som hun muligvis aldrig ellers ville have fået.

• #17   11. jun Anne, hvad skete der med indlæg nr. 15 ? Var det alligevel ikke fake news eller var det noget andet i indlægget, der skulle fjernes ?

• #18   11. jun Jeg ville redigere det, og så kom jeg til at slette det smiley

Jeg er for træt til at forsøge at lege med teknik. En blanding af en Dorit der vækker mig 10 gange hver nat og et arbejde der hakker ud, er mere end min hjerne kan kapere.

Det kan være at jeg prøver igen i morgen smiley

• #19   12. jun Helt ok, Anne. Jeg undrede mig bare. Jeg håber, du har fået en god nattesøvn. smiley

• #20   12. jun Jeg var bare træt af at jeg havde brugt udtrykket "antivax'ere", fordi det er så negativt ladet, og det var egentlig ikke meningen.

For jeg er slet ikke i tvivl om, at alt medicin har bivirkninger, og er man en af dem der har haft en hund som fik alvorlige bivirkninger, så er det 100% legitimt at man går all in på at advare om det præparat.

Med både Bella og Dorit har jeg været bevidst om, at librela var starten på slutningen. For Bellas vedkommende gav det hende cirka et halvt år ekstra, og det er jeg for evigt taknemmelig for. Bella var væsentligt mere påvirket af alderdom og slid, da hun begyndte på librela, end Dorit var da hun kom på det. Og på en eller anden måde er det sværere for mig at acceptere en udløbsdato på Dorit, end på de hunde jeg har brugt i træning. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg kan bare ikke forlige mig med tanken om at Dorit en dag ikke er her smiley

Og tak - vi har faktisk haft en næsten rolig nat, så det var dejligt at få lidt sammenhængende søvn smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   12. jun Måske tænker du, at Dorit er din sidste Corgi, og det gør dig sorgfuld?

• #22   12. jun Dorit er min første corgi, ikke min sidste smiley

Men hun er meget, meget særlig for mig, og efter hun fik det godt med gigtbehandlingerne, tror jeg at jeg fik mig selv overbevist om at vi har flere år sammen endnu. Og det håber jeg stadig på at vi kan få!

• #23   12. jun hvornår skal hun til behandling/dyrlæge

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#24   13. jun Hvor er det dejligt at høre, Anne smiley

• #25   29. jun Hmm…. Dorit kom jo til dyrlæge og fik taget blodprøver. Alt i skønneste orden. Hun kom først på Aptus Relax, så på Relaxo intet virkede. så kom hun på melatonin, og det virkede i cirka 2 nætter, men nu er vi tilbage ved start. Jeg har taget en “test” på hende ift. at vurdere hendes kognitive funktion, og det lader til at hendes hjerne er ved at være gammel smiley

I morgen skal jeg ringe til dyrlægen og spørge om der er mere at gøre, altså om hun skal have noget hard-core sovemedicin. Jeg er ikke selv helt afklaret med om jeg synes det etisk er ok.

Hun er så sød og glad når vi går ture smiley Hun er lykkelig når vi møder hendes menneskevenner, og hun kan blive nusset og få opmærksomhed smiley Hjemme er hun i bedste fald ok neutral, men sover meget. Men nætterne smiley Hun er SÅ bange og ked af det. Hvis hun er med i soveværelset, skynder hun sig ud, og så vandrer hun rundt i stuen. Begynder at pive/jamre højt og hjerteskærende. Når jeg kalder på hende, går det op for hende at jeg er der, og hun bliver stille igen - men kommer ikke ind til mig.

Noget er også blevet forskubbet imellem hende og Ellie. Dorit har nægtet at afgive “tronen”, men over de sidste uger virker det til at kongeriget er overdraget til Ellie uden det store bøvl.

Jeg har hentet en app i håb om at jeg kan optage hendes jamren i nat. Vist nok mest for at ingen kommer til at anklage mig for at jeg ender med at aflive hende for at jeg kan få min nattesøvn igen. I dagtimerne tænker jeg at vi har lang tid sammen endnu, men når natten kommer og hun er SÅ ulykkelig, brister mit hjerte smiley

• #26   29. jun kan hun sove i et rum med lys tændt ... kunne det være en hjælp ...

• #27   29. jun Det gør ingen forskel om det er lyst eller mørkt. Hun bliver ulykkelig uanset smiley

• #28   29. jun Hvad om dagen, når hun er alene, sover hun der i soveværelset? Hvad hvis du, en enkelt nat, sover med hende på sofaen?
    Simpelthen for at udelukke at noget har skræmt hende i soveværelset?

• #29   29. jun Ingen er i soveværelset om dagen, mest fordi katten elsker at myrde mus i min seng, så det er nemmest bare at holde døren lukket.

Det gør ingen forskel hvis jeg sover på sofaen eller i gæsteværelset - hun bliver panisk uanset hvad, og kan ikke hjælpes i ro igen. Jeg synes at jeg har prøvet ALT, og intet hjælper smiley

• #30   29. jun Øv nej, så er det ikke noget med soveværelset at gøre. smiley

• #31   29. jun Anne: Har du prøvet reelt angstmedicin såsom Pregabalin etc. til hende?
    Det kan måske hjælpe både fysisk og psykisk til en bedre nattesøvn

• #32   29. jun Jeg ved ikke om pregabalin er anderledes til hunde.

Men jeg får pregabalin mod kroniske smerter i benene pga "betændelse" i nervebanerne.

Det hjælper ikke på angst (der får jeg Sertralin)

• #33   29. jun Frk. Jensen: Det bruges blandt andet mod angst til hunde, så nogen evidens må der være.
    Min vov får det imod diskusprolapssmerter, og den indvirkning på nervesystemet skulle samtidig kunne dæmpe et overreagerende nervesystem (som ved angst).

Virkning af medicin er jo selvf. individuel.

• #34   30. jun Pregabalin bruges også til mennesker mod angst. Men bruges også til både mennesker og hunde mod nervesmerter. Det er nogle af de samme mekanismer i centralnervesystemet der påvirkes ved de to ting, og det er det medicinen virker på. Det bruges også mod epilepsi.

• #35   30. jun Tak for opklaringen smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#36   30. jun Jeg bliver så ked af det på Dorits og dine vegne, Anne smiley
    Du lyder til at have prøvet noget i nærheden af alt. Måske er det ved at være tid til at sige farvel og på gensyn til din elskede Dorit? smiley smiley smiley

• #37   30. jun Jeg har optaget hende i nat, og hun har 17 episoder, hvor hun bliver ked af det. De varer mellem 10 sekunder og 2 minutter smiley Det er ret voldsomt, synes jeg.

Jeg må høre dyrlægen, men jeg skal først lige forsøge at afklare med mig selv, hvad jeg synes er ok. Hun får jo i forvejen en del medicin, og jeg er ikke sikker på at jeg er ok med at hun bare skal have mere og mere medicin. Pregabalin sløver, så vidt jeg husker, så hvis hun ender med at være i en tåge 24/7, er det ikke fair over for hende.

• #38   30. jun Det gør mig ondt, Anne, for både dig og Dorit. 17 episoder i løbet af en nat lyder voldsomt og ikke holdbart i længden for hverken den ene eller den anden af jer.

Jeg håber, det lykkes at finde noget medicin eller tilskud, der kan hjælpe hende.

Men ellers vil jeg sige, at hvis det ikke lykkes at hjælpe hende til et værdigt liv både nat og dag, og det ender med aflivning, så kan jeg ikke se, at nogen ved deres fulde fem kan have grund til at pege fingre af dig. Dine mange fortællinger herinde om Dorit vidner om en højt elsket hund, der næppe vil blive aflivet for din mageligheds skyld. Men jeg håber, der stadig kan være en god tid tilbage for Dorit.

• #39   30. jun Det lyder voldsomt, Anne.
    Jeg håber, at du finder den rigtige løsning - sammen med dyrlægen.
    Pøj, pøj Dorit smiley

• #40   30. jun Anne: Det kommer an på dosis.
    Skye får mindste dosis og er ikke sløvet af det.
    På højere dosis er hun sløv og dopet, og sådan et liv er ikke værdigt, og så vil hun få fred.
    Jeg forstår dine overvejelserne din følelse af magtesløshed.

Om 1 1/2 mdr. skal Skyes fremtid revurderes. Er hendes livskvalitet forbedret, så hendes livskvalitet er rigtig god, eller skal der siges farvel.
    Det er en forfærdelig følelse. Jeg har en dygtig dyrlæge med til, at træffe den endelige beslutning.
    Men det er fysiske smerter, og ikke psykiske, som jo er mere diffuse, og sværere at vurdere.

Pregabalinens største bivirkning hos Skye er større sult.

• #41   30. jun Jeg sender dig bare et knus, en svær beslutning som kun du kan tage

• #42   30. jun Kunne det måske hjælpe hende med en thundershirt?
    Det har jo stor effekt som angstdæmpende på nogle hunde?
    Eller evt. bare med et tørklæde bundet på samme måde?
    For det her er da godt nok helt uholdbart for jer begge.
    Det må være som at få knust sit hjerte 17 gange på en nat.

Sender dig også et stort kram!

• #43   30. jun Det er nemlig lige præcis hvad det gør, Karina, det knuser mit hjerte hver gang hun biver så ked af det smiley

Jeg har talt med dyrlægen, og vi starter med at se om Tessie kan hjælpe hende. Det må jo kun gives i en kort periode, men håbet er lidt at hun glemmer at være bange, hvis bare hun får en pause fra sine "anfald".

For at være sikker på at jeg har prøvet ALT, har jeg igen byttet rundt på sengene mellem gæsteværelse og soveværelse, så Dorit får sin gamle seng tilbage. Og så tager vi ned i sommerhuset i weekenden, og ser om det gør noget den ene eller anden vej.

• #44   30. jun Dorit er en heldig hund smiley

• #45   30. jun spændende om det er anderledes i sommerhuset..

er veninden rejst ?

• #46   30. jun Pøj pøj med det, Anne

• #47   30. jun jeg kom sådan til at tænke på Vestibulært Syndrom .. når man googler passer det ikke som sådan .. synes bare en af mine opdrættere havde en med det en gang og hun netop talte om den var helt umulig om natten ...

der står så også et sted "andre neurologiske symptomer" (altså en de gængse) :
    Årsager:
    Perifert vestibulært syndrom: Ofte forårsaget af problemer i det indre øre, såsom betændelse, infektioner eller skader på den 8. hjernenerve.
    Centralt vestibulært syndrom: Kan skyldes tumorer, infektioner eller andre sygdomme i hjernen.
    Idiopatisk vestibulært syndrom: Nogle tilfælde har ingen kendt årsag.
    Symptomer:
    Skæv hovedholdning.
    Balanceproblemer, slingren eller tendens til at falde.
    Øjne, der ryster fra side til side (nystagmus).
    Kvalme og opkast.
    Cirkulære bevægelser (gå i cirkler).
    Sjældent, men muligt: Ændret mentaltilstand og andre neurologiske symptomer.
    Diagnose:
    Dyrlægen vil foretage en klinisk undersøgelse og se efter symptomer.
    Det er vigtigt at finde årsagen, så dyrlægen vil undersøge det indre øre, tage blodprøver og evt. udføre røntgen, CT eller MR-scanninger.
    Behandling:
    Afhænger af årsagen.
    Perifert syndrom har ofte god prognose med behandling.
    Centralt syndrom kan være mere komplekst, og prognosen afhænger af den underliggende sygdom.
    Behandling kan inkludere medicin (f.eks. kvalmestillende, kortikosteroider) og støttende pleje.

Selvom symptomerne kan være dramatiske, kommer mange hunde sig helt eller delvist, især ved perifer vestibulært syndrom.

• #48   30. jun Skæv hovedholdning.
    Balanceproblemer, slingren eller tendens til at falde.
    Øjne, der ryster fra side til side (nystagmus).
    Kvalme og opkast.
    Cirkulære bevægelser (gå i cirkler).
    Sjældent, men muligt: Ændret mentaltilstand og andre neurologiske symptomer.

Hun har ingen af de symptomer, ud over den sidst (der listes som sjælden).

Når jeg kigger på hendes adfærd om natten, sammenholdt med de små, men dog tydelige, adfærdsændringer hun har vist at have, fx når hun er sammen med hunde hun kender og normalt holder af, og lægger hendes 11,5 år oven i, så tror jeg at de 3 dyrlæger, der har kigget på hende og hendes journal har ret - hun er dement.

Jeg tror ikke at jeg gør hverken hende eller mig selv en tjeneste ved at kæmpe imod den diagnose smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#49   30. jun Jeg tror, du har meget ret, Anne. Den diagnose kan I ikke kæmpe imod smiley

Mine (ganske få) år som ansat på plejehjem gav mig ét stærkt ønske for svært demente: Muligheden for omsorgsfuld kærlig planlagt afsked. Den mulighed har man for hunde. Den mulighed vil jeg aldrig undlade at bruge - af kærlighed og omsorg smiley

• #50   30. jun Anne hvis ikke det er for fremskredet, så mener jeg t have hørt, at man med fodertilskud (mener Hills laver noget) og andet medicin, kan afhjælpe symptomer. Det er hjerteskærende at læse, hvordan har svært ved at falde til ro om natten. Ønsker virkelig for jer, at I får længere tid sammen.

• #51   30. jun Louise, du er ikke den første der nævner det foder.

Jeg er oprigtigt i tvivl om det er en mulighed. Hendes stofskifte er jo endelig under kontrol ved hjælp af BARF, og jeg er ikke sikker på at jeg tør skifte tilbage til tørt. Og jeg har fuldstændig glemt at spørge dyrlægen om det.

Jeg tror måske, hvis jeg sådan rigtigt tænker efter, at Dorits demens er ret fremskreden. Hånden på hjertet - hun har altid været ret ubegavet, og har altid gjort hvad der faldt hende ind smiley Men over det sidste halve til hele år, kan jeg måske godt se at der er situationer, som er ukarakteristiske for hende. Hvor hun har været dummere end normalt (skrevet med al den kærlighed, der kan være i det udsagn), og hvor hun har haft en adfærd, der ikke har været inden for hendes normal.

Særligt ift. sine tidligere hundevenner, hvor hun er vendt fra at elske dem, til at hade de fleste. Bortset fra hvalpe, som hun altid har hadet, og som hun nu nærmest elsker smiley Hun har reageret voldsomt på nogle lyde, som ellers har været dagligdagslyde (pling fra mikrobølgeovnen, sms-toner, ringklokken) og jeg havde tænkt om hendes hørelse måske var ved at være lidt slidt. Men hun kan jo fanme høre om jeg smugspiser slik ude ved vaskemaskinen smiley

Jeg tror at jeg lige så stille bevæger mig hen til det, Isabelle kalder en omsorgsfuld kærlig planlagt afsked. Med mindre de 8 dage på Tessie på magisk vis løser problemet om natten. For nætterne SKAL der styr på. Jeg kan ikke holde ud at hun er SÅ ulykkelig smiley

Dorit har været min solstråle fra den dag hun kom ind i mit liv. Hun har altid været glad og ligefrem, og har altid elsket sit liv og smittet andre med sin glæde. Men lige nu elsker hun sit liv når vi går ture, og de ture bliver jo kun kortere, som hendes alder skrider frem. Hun skal være lykkelig størstedelen af tiden - alt andet er ikke Dorit smiley

• #52   1. jul Anne jeg kan til fulde følge din bekymring ift at skifte foder. Det tror jeg heller ikke jeg ville turde. Jeg kender ikke tørfoderet, men der må være tilsat nogle ekstra fedtsyrer eller andet, der kan støtte. Måske man kunne tilsætte det til BARF også. Det ved hundefodernørden sikkert.

Ja "palliativ" behandling. Jeg var nok også gået af den vej. Men det er nemt at sige, da vi har flere hunde, og en ikke super fungerende hund kan skabe en del udfordring i en flok.
    Min barndoms Kerry Blue tæve blev angst for kendte lyde, da hun blev ældre. En slikpose der blev åbnet osv. Dengang fik vi at vide, at det var begyndende nedsat hørelse. Lydene forvrænges, og hvis hundene i forvejen er lidt demente, så kan de reagere voldsomt.
    Maja der bliver 11 lige om lidt, kan ikke høre hvis jeg smider godbidder på gulvet, hun sidder ofte og stirrer ud i intetheden eller simpelthen bare med ryggen til os. Hun hører fint alt andet hahaha.

Det er bare så svært, når de når den alder. Nogle gange tænker jeg, at det bare er nemmere, når man står med en rigtig skidt hund,.og man bare ikke er i tvivl. Der er kun ét udfald. Det er bare møg svært, når de svinger fra at være i hopla og til ikke at se trivelige ud. Jeg plejer at sige til min kunder, at når der er flere dårlige dage end gode, så er det på tide at sige tusinde tak for denne gang.

• #53   4. jul har I været i sommerhuset ? og hvis hvordan gik det så med hende dernede ?

• #54   5. jul Første nat i sommerhuset, og både Dorit og jeg har sovet en HEL nat uden antydningen af problemer smiley

Vi har 2 nætter mere hernede, og så vender vi tilbage i min sommerferie om et par uger. Hvis de 2 nætter også går helt uden problemer, så ved jeg at det ikke er selve nætterne, der gør hende bange. Og så må jeg forsøge at satse på, at hun kan blive “nulstillet” hernede i min ferie smiley

• #55   5. jul smiley krydser alt jeg har!

• #56   5. jul lyder godt ... havluft gør noget, du må have noget med hjem smiley

men altså sært er det alligevel for så skulle man synes det er rummet hjemme. men synes jo du har prøvet alt...

• #57   5. jul #54 Anne ....... Nu har jeg ikke villet blande mig før ... Men efter du nu skriver at det er bedre i sommerhuset ... vil jeg lige skrive det her,

En nabo nabo her havde det samme problem med hendes hund i over et ½ år .... hun prøvede ALT ... men hunden blev lige som din om natten ... den ville ikke ind i soveværelset og opførte sig " dement" . og vadede uroligt rundt
    Hendes Nabo opdager så , at der var rotter under HENDES gulv og rottemanden kommer ud.
    Han finder ud af , at hende med hunden ( der virkede "dement" om natten ) også havde rotter UNDER gulvet .
    Rotterne blev udryddet ... og i dag er hunden helt normal ... og sover igen hele natten i hendes soveværelse .....

Bare for at sige ,,,,, måske ... måske ,,, måske ... han din hund høre en rotte der lusker rundt under dit gulv .... uden DU har hørt det ? ..... MÅSKE ?
    Eller måske et andet underligt dyr ... ??

• #58   5. jul Nittib, jeg tror at lige med rotter og mus, ville hun jage i stedet for at være bange, og det samme ville Ellie. Men jeg har overvejet om der er en mår på loftet, eller om der kan være et hvepsebo deroppe. Jeg véd at jeg både har et hvepsebo og et gedehamsbo et sted på matriklen, men jeg kan simpelthen ikke finde ad af hvor. Og jeg kan garantere 400% at jeg ikke selv skal op på loftet smiley

Men jeg træner med en skadedyrsbekæmper, og har aftalt med ham at han skal komme forbi i løbet af de næste par uger og se om han kan finde ud af hvor det summende sataner bor. Det kunne måske være en ide at bede ham komme hurtigst muligt, for at se om det er dét der driller Dorits lille hoved.

• #59   5. jul #58 ... Anne .... Hun kan jo ikke jage dem , hvis hun kun kan høre dem og ikke se dem ... smiley
    Hun virker måske underlig fordi hun kun kan høre lyden .... og lytter ?
    Jeg kan ikke gøre mig klog på det ,,,, men bare en tanke ... smiley

Lilly kan sommetider også se dum ud .... hvis hun kan høre en flue ... men ikke kan se den ... ha ha........... men ok ... hun ser dum ud i forvejen sååå ... fniiis

• #60   5. jul Problemet er at hun ikke ser dum ud, hun er panisk. Halser, klynker, ryster og sidder med store øjne og lange mundvige. Det er slet ikke hende at opføre sig sådan smiley

• #61   5. jul Anne ja jeg tænkte også om det er nogle lyde Dorit reagerer på. lyde som vi andre ikke rigtig bemærker. Nu skriver du selv hvepse og gedehams. Det er nu det samme. Hvepse er gedehams. Tænker du på alm gedehams/hveps og kæmpe/stor gedehams? Sidstnævnte er heldigvis yderst sjældent aggressive, men de larmer temmelig meget, når de flyver. Det kunne sagtens tænkes, at de bor på dit loft, og det er dét Dorit reagerer på. Det vil give super meget mening. Især hvis lykken er, at hun sover lige så godt de 2 kommende nætter. Alternativt kan nogle i nabolaget havde noget der udsender lyde?

• #62   5. jul Vil også bare lige tilføje ANG. ... hvepse /gedehamse og bier ..... så du/ I kan forberede jer næste år.

Pust et par brune papirposer op og hæng dem op hvor I mener disse stikkende dyr kan finde på at bygge sit bo .... poserne får bier/ hvepse til at tro der er " optaget " og flyver et andet sted hen ----> f.eks hen til naboen smiley

Det har jeg gjort hos mig selv og det virker .... her har været et par bier forbi i foråret , men fløj væk igen med det samme ........... flere af mine naboer har gjort det samme og har heller ikke haft hvepsebo / bier i år .
    Se billedet jeg har sat ind .... der hænger poserne nok så flot under tagskægget smiley smiley smiley

profilbillede
  • #63   6. jul Dorit var lidt urolig i aftes, og klagede sig vel i et kvarters tid, inden hun overgav sig og gik i seng. Hun vågnede kl. 5.30 og gik igen i gang, men var hurtig til at gå i seng og sove videre.

Det er klart bedre end hjemme, men hun har altså taget sin underlige adfærd med herned. Nu ser jeg hvordan hun reagerer i aften, før jeg lægger mig helt fast på noget.

• #64   6. jul jeg tænkte lidt den første opdatering om hun var ekstra træt den nat ... håber bare på det bedste ...

• #66   7. jul 3. nat gik præcis som første nat smiley

Jeg kan ikke komme i tanke om, hvad der skulle være anderledes i løbet af dagen, og heller ikke hvad der er stukket ud om aftenen/natten.

Det er virkelig underligt, men jeg er meget lettet over at hun har vist flere gange at hun godt kan sove igennem en hel nat smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#67   7. jul I går aftes gav Kenia sig pludselig til at stå og stirre ud af havedøren og vejre i luften. Efter lidt tid rystede hun vildt. Det gik over efter en halv times tid.
    Hvad ER det dog vores hunde oplever? smiley

Kommentér på:
Hvad er der galt med hende?

Annonce