1.519 visninger
|
Oprettet:
Intet kennelmærke? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Imens jeg kigger efter den rigtige hund, støder jeg tit på formuleringen på Koebhund.dk “opdrætter har ikke kennelmærke”. Hvad skal man lægge i det, og hvor meget betyder kennelmærket?
Pft.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Opdrætteren har bare ikke ansøgt om og registreret et kennelnavn hos DKK. Det kan der være mange grunde til.
For mig betyder det intet.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Nye opdrættere har ofte ikke kennelmærke, og der kan her være tale om alt fra tilfældige kuld til bare hobbyavl. Jeg ville spørge ind til det, sammen med spørgsmål om hvad forældrene er testet for, hvad deres tanker med denne kombination er, hvad kuldet testes for, præges på osv.
Det kan betyde en del.. eller det kan betyde intet.
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 166 Svar: 11.317
Jeg troede at de fleste opdrættere var “hobbyavlere”?
Inden for begge mine racer er der masse af gode, sunde, gennemtænkte kuld fra opdrættere uden kennelmærke. Jeg tror at der er lige så mange dårlige opdrættere MED kennelmærke, som der er uden.
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.395
Inden jeg fik kennelmærket havde jeg besøg af en DKK-kvinde, der skulle tjekke mig og hundenes/hvalpenes forhold. Hun sagde bl.a. at hun kiggede efter, om det så ud som om, at hundene opholdt sig der, hvor jeg sagde, de opholdt sig.
For mit opdræt havde kennelmærket ingen betydning i sig selv. Jeg fik det, fordi MIN opdrætter havde det - og fordi jeg syntes, det signalerede en portion seriøsitet
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.748
Så om ikke andet, så betyder kennelmærket, at opdrætter har været igennem en hel del teori om en masse fra jura til fødsler
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 166 Svar: 11.317
I schæferkredse (i hvert fald for de grå) laves der mange gode hunde hos folk uden kennelmærke. Og så er der ret mange som laver et kuld, som henføres under en anden opdrætter - enten tævens eller hannens kennelnavn.
Skulle jeg nogensinde avle, ville jeg uden tvivl lære alt hvad jeg kunne om hvalpefødsler, men jeg ville nok ikke føle mig som ekspert, fordi jeg havde gennemgået DKK’s opdrætteruddannelse. Jeg ser, heldigvis, at erfarne opdrættere er meget villige til at hjælpe de nye opdrættere godt igennem en hvalpefødsel, og jeg ville 1000 gange hellere have hjælp af fx Isabelle, med eller uden kennelmærke, end af én nybegynder, som har gennemgået DKK’s opdrætteruddannelse, men som aldrig har stået med en hvalpefødsel. Nu skal jeg heldigvis aldrig avle, så det er ikke aktuelt
okt 2023
Jeg havde flere opdrættere på sidelinjen, da jeg ventede og fik mit første kuld. Selve fødslen var fuldstændig uproblematisk, men da hvalpene pev meget de første døgn, var det dejligt at kunne ringe til en af opdrættervennerne og få hjælp ("ligger de i bunke eller hver for sig?" - "hver for sig" - "De sveder, sluk gulvvarmen, hvis du har sådan én tændt!"
Jeg havde læst, at der skulle være meget varmt i hvalperummet. Hmm. Ikke hos Linas hvalpe. Jeg slukkede, og så holdt hvalpene op med at pive
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Der er regler om hvor mange kuld man må registrere indenfor et givent tidspunkt, uden at erhverve sig kennelmærke.
Jeg ville ikke have noget imod, at købe en hvalp uden kennelnavn. Jeg ville gå efter linjerne og herunder selvfølgelig også sundhed og psyke.
Der er helt sikkert mange med kennelmærke, der ikke burde opdrætte.
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 49 Svar: 912
Louise har haft kennelmærke før opdrætteruddannelsen blev opfundet og hun er langt fra alene, så der er alligevel en del opdrættere med kennelmærke, der ikke har gennemført opdrætteruddannelsen.
Ved vores første hvalpekuld, havde jeg ikke købt kennelmærke, da jeg ikke vidste om der ville komme flere, men opdrætteruddannelsen havde jeg taget allerede inden tæven blev parret, da hun var købt med opdræt for øje.
Opdrætteruddannelsen er et farlig fint prædikat, da det egentlig bare er et 2 dages langt foredrag
En del tidligere opdrættere med kennelmærke har meldt sig ud af DKK men opdrætter stadig med DKK stambog. DKK stambog kan alle opdrætte med om de er medlem eller ej om de har kennelmærke eller ej. Den eneste forskel er prisen for stambogen.
Så du kan gå på hundeweb og se relevante informationer omkring forældredyrene og så nøjes med at spørge, såfremt der intet fremgår
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 148
jun 2007
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.359
Jeg tog uddannelsen for nogle få år siden, efter at have haft kennelnavn i 10 år.
okt 2023
maj 2007
FEDT at den findes, men det klinger hult, når hvalpefabrikkerne tager den online og derefter kan udsmykke hjemmesiden med "Godkendt af Dansk Kennel Klub". Det snyder mindre erfarne hvalpekøbere end os herinde.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.021
maj 2007
Det gør de i alle tilfælde. Og jeg MENER at have læst at DKK forsvarer og siger at når man har taget opdrætteruddannelsen (uanset om man avler uden tavle/har hvalpefabrik/avler i anden klub eller avler i DKK, så må man gerne bruge logoet og "reklamere" for DKK.
jun 2007
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.151
I det oprindelige lovforslag, blev der lagt op til, at man skulle have en dyrepasseruddannelse, hvis man opdrættede mere end to kuld, ikke om året, men i alt.
Da jeg fik mit første kuld i 2014 havde jeg ikke kennelmærke, det var omkring det tidspunkt, de nye regler blev indført, så jeg nåede kun at få taget de to første moduler af hundeholderuddannelsen og nye blev ikke udbudt, før mit kuld flyttede hjemmefra.
jun 2011
maj 2007
https://thy-doodledoo.dk/hvorfor-vaelge-os-2/
Der er "diplomer" med DKK`s hundeholderuddannelse.
sep 2020
At man har et diplom på en uddannelsen er IKKE en blåstempling. Enhver kan også tage opdrætteruddannelsen alene uden modulerne til hundeholderuddannelsen.
Det man skal kigge efter er om der er DKK stambog på hvalpene og om opdrætter bruger DKKs logo klistermærker (hvilket ikke er tilladt).
Det har været sådan i rigtig mange år, så folk må da efterhånden være opdateret på den viden også de almindelige hvalpekøber
sep 2020
Erhvervsmæssig opdrætter eller hundepension
Er du erhvervsmæssig opdrætter, dvs. at du opdrætter tre eller flere kuld hvalpe om året på tre eller flere tæver, er du omfattet af Bekendtgørelsen for erhvervsmæssigt opdræt af og handel med hunde.
Den siger bl.a., at der er et uddannelseskrav for alle personer, der er omfattet af bekendtgørelsen. Det er Justitsministeriet, der har formuleret, hvad uddannelsen skulle indeholde af fag/emner, og Dansk Kennel Klub tilbyder denne uddannelse, som vi kalder Den lovpligtige hundeholderuddannelse til alle - også til personer, der ikke er medlemmer af DKK.
okt 2023
"Den passer perfekt som cafehund" (om et par af deres puddelblandinger)
Så er alt om den opdrætter vist sagt
jun 2011
"Det har været sådan i rigtig mange år, så folk må da efterhånden være opdateret på den viden også de almindelige hvalpekøber B)"
Det synes jeg faktisk ikke er en retfærdig måde at stille det op på. Mange ting er blevet gjort på én bestemt måde i mange år uden at det er almindelig viden i befolkningen.
Fx reglerne for opstilling af hegn i skel har været beskrevet i hegnsloven, som en hurtig google søgning fortæller mig, har været uændret siden 1950, men det er da langt fra alle som kender reglerne alligevel.
Man sætter sig ind i ting, når man har brug for det. Og hvis ikke DKK kontinuerligt informerer aktivt om fx de her forhold, så bliver det jo umuligt at sætte sig ind i for nye, som får behovet for den viden.
Bør det være DKK som skal bruge tid og penge på det? Altså ja, når de er eneste udbyder, som der skrives her, men det er da også problematisk, at de har monopol på en vare som man lovbestemt skal erhverve sig ved bestemte forhold. Og tydeligvis er de for lille en organisation til at få den viden ud til den almene befolkning, når selv meget interesserede hundefolk ikke ved de her ting.
Så der er da helt bestemt nogle problematikker her, og hundefabrikkerne udnytter det groft, virker det til.
okt 2023
Hvorfra skal en helt ny hvalpekøber vide, hvad hun skal kigge efter?
Intet kennelmærke?