Når kæben låser sig.... Når kæben låser sig....
Et spørgsmål jeg gerne har ville stille jer længe, for det er noget jeg tænker en del over.
Det er så et tænkt eksempel - som sagtens kunne være virkelighed - for jeg syntes efterhånden der er mange løse hunde.
Når jeg går tur med mine mindre hunde i snor og møder en fritgående hund, som kommer styrtende hen til min hund. Så kan jeg være sikker på at min hund vil markere og bede den anden om at forsvinde. Der er så nogen bestemte racer der ville bide og så er der dem hvis kæbe låser sig, som du bare ikke kan få væk fra din hund.
Jeg har så hørt nogen rimelige skrækkelige historier om, at hunden skal sparkes voldsomt i mellemgulvet ?? Kan det virkelig passe - eller findes der ikke andre muligheder ?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Og ja - man bliver nødt til at sparke de stakkels hunde i mellemgulvet, hvis andre mindre voldsomme metoder ikke virker.
(At trække kæberne fra hinaden, at løfte bagbenene på den bidende hund)
Vi skal tænke på, at den der bliver bidt lider....
Så må vi tage os af den bidende bagefter..
nov 2005
Følger: 106 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.580
nov 2005
aug 2006
Jeg har set det ske, og det er ikke et lille dask, der er nødvendigt, desværre :o(
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Ja, spark den, gør hvad du kan få at få den til at slippe din hund... Råb højt find noget at slå den med... Gør alt..
Men du må aldrig stikke hånden ned i nærheden af hundens hoved for lynhurtigt er du skåret op....
Tag fat i hunden bagben og hiv.. Eller inde ved haleroden og hiv....
Ved godt at det lyder barskt, men hvis dine søde hunde nogensinde blev overfaldet på den brutale måde, kunne det redde deres liv at blive sluppet et par sekunder tidligere.....
Men med nogen hunde hjælper det at råbe højt istedet for at sparke...
nov 2005
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.501
Indrømmet - jeg ville også selv både råbe, skrige, slå, sparke mv. Men der er tilfælde, hvor det bare ikke virker... Hvor eneste udvej, er det de kalder en "breaking stick", som kan tvinge kæberne op. Men sådan én går jeg altså ikke lige rundt med i lommen....
aug 2006
Til gengæld kan råben og skrigen forstærke dens bid..Man bliver nødt til at være rolig...
mar 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Hunde: 13 Emner: 304 Svar: 1.922
aug 2006
Man skal forrette så lidt skade på begge hunde som muligt, så jeg synes ikke man skal slå og sparke tilfældigt.
Sparket skal side lige i bugen, der, hvor det er blødt.
Puha, det er grimt at skrive ned sådan noget :oS
aug 2006
Det kan godt være hunden slipper, men det er ikke sikkert, den ikke tager fat igen, og så er det dine hænder og arme - måske ansigt, det går ud over...
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Er min hund i snor, en kommer farende og "sætter sig fast", ja så er jeg skisme bedøvende ligeglad med hvad der sker med den hund. Den skal bare af min uanset omkostningerne for den.
I den retning er jeg absolut ligeglad med andres hunde må jeg indrømme.
jun 2007
Jeg véd at min reaktion ville være at få hunden til at slippe min hund, ligemeget hvad der skulle til.....
Og hvis jeg havde haft et gevær så havde jeg også skudt den !!
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 58
mar 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Hunde: 13 Emner: 304 Svar: 1.922
jun 2007
Kan godt forstå at du er utryg over at ha' så inkompetent en hundeejer boende hvor du bor...
Lad os håbe at han ikke også ødelægger den hund han har nu....
Jeg ville også være utryg.. heldigvis bor jeg i et rigtigt godt og sikkert område hvor alle de hunde og ejere vi møder er fornuftige/venlige og glade.....
Men der skal kun en enkelt person til at ødelægge det hele...
sep 2007
sep 2007
aug 2006
;o)
nov 2005
Men ville gøre det samme selvom det var min egen..
sep 2007
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 259
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Jeg ville forhåbentligt ikke bare stå og kikke på min flåede en anden.
aug 2006
sep 2007
Det er ret ofte at jeg går alene med mine hunde og jeg ville i situationen temlig sikkert være alene om konflikten. Skulle så stå med 2 hunde og få skilt ad. Kan godt forstå din tanke, men jeg ville ikke kunne bruge den, da jeg sikkert ville være alene.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.775
De 2 tæver kan bare ikke udstå hinanden - og ja det var min skyld - havde ikke hunden i snor og den var den anden.
Jeg glemte alt om alle de gode råd man har fået at vide hvis en sådan sitiation skulle ske. Min hund havde fat i røven på den anden - så jeg stak simpelthen hænderne og tvang den til at åbne munden og slippe - skal så lige siges at det var nu ikke svært - hun slap med det samme - selvom hun var helt oppe og ringe.
Jeg talte selvfølgelig med manden senere om det finansille og talte lidt om det nok var lige vovet nok at gøre det en anden gang. Jeg tror bare ikke man når at tænke - man reagere - og det var så min reaktion. Jeg vidste at Jessie ikke ville bide mig og havde hun gjort det i den sitiation - havde jeg tilgivet hende.
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 833
Her vil jeg så lige påpege at det ik kun drejer sig om Muskelhunde, som terrier er sgu også stædige.
At slå, råbe, skrige hjælper ikke en fis. Det opildner/bekræfter hunden i at det den gør er rigtigt. Man kan få en slags "stick" som er beregnet til at stikke mellem hundens kæber og bryde dem op.
Ved ikke lige hvad den hedder. Men andet kan vel også bruges.
Det er hvad jeg har fået fortalt.
sep 2007
Det er jo lige sådan noget jeg efterlyser - hvor får man sådan en stick ??
Og ja.. terrier er bestemt heller ikke en nem opdragelsesmassig race. Det har jeg heller aldrig påstået. Men jeg vil da også meget hellere kunne benytte mig af sådan en stick istedet for alle de forslag. Vil da allerhelst kunne bryde konflikten så mildt som muligt.
sep 2006
Men synes sgu det er uansvarligt at ha sin hund løs, uanset race, på steder hvor de skal være i snor.
Jeg ved at Macho ikke lystrer mit kald 100% derfor er han altid i snor, hvor det er påbudt.
aug 2006
Men sådan er vi så forskellige....
sep 2006
Og nej, skriver ikke noget om at du har påstået at terrier er nemme
Macho er blevet overfaldet flere gange af den type hunde. Og de vil simpelthen ikke stoppe. Macho plejer at forsvare sig og så søge væk, hen til mig, men de gange han har gjort det har de overfaldet ham igen bagfra.
Det er egentlig utroligt, at han ikke har brækket nakken på de hunde, for han er jo en af de farlige hunde. Men jeg er sgu stolt af at han søger væk.
Men jeg hører lige min træner.
sep 2006
sep 2006
aug 2006
Jeg skulle ihvertfald ikke stikke noget i munden på en hund, der har fat på den måde...
sep 2006
Men kan faktisk ikke helt huske alt det min ven fortalte mig om den. Men vil da gerne vende tilbage når jeg har hørt ham om det.
Han har over 10 års erfaring med muskelhunde, så jeg er ikke i tvivl om at hvis han siger at det virker, så virker det.
sep 2006
aug 2006
Jeg personligt ville ikke vælge at stikke noget i munden på hunden og vriste...
nov 2005
sep 2006
Men som jeg skrev, jeg kan ikek huske alt det han fortalte, jeg vender grusomt tilbage
aug 2006
Iøvrigt skal man jo bestræbe sig på ikke at gentage, men et gøre det ordentligt første gang....
Der er ikke noget, der er skånsomt i denne forbindelse, når hunden ikke er i stand til at slippe.
Hvis to tæver kommer op at toppes så er det med livet som indsats, og så bliver man jo nødt til at handle - nogengange drastisk.
Så må man vurdere, hvad den mindst skadelige metode er, når man står der...
Der er jo også de færreste hundeejere, der går rundt med en pind til at vriste kæber fra hinanden med i lommen ;o) (Håber jeg da)
jul 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 257
jul 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 257
sep 2006
Og egentlig synes jeg at muskelhundeejere med sådan en breakingstick er YDERST ansvarlige.
Jeg skal ha anskaffet mig en. Ikke fordi min hund er farlig og man ved aldrig hvad der kan få en hund til at klikke, uanset race.
Men fordi der kan opstå en situation hvor enten min hund bider eller en anden hund bider sig fast.
Her er det råd jeg har fået:
Undgå al fysisk(spark, råb, slag), tag godt fat i halsbåndet og brug sticken til at åbne kæberne med.
Her findes der lidt om breakingsticken, hvad den er, hvordan den ser ud og hvordan man bruger den.
http://www.pbrc.net/breaksticks.html
sep 2006
http://stason.org/TULARC/animals/dogs/american-pit-bull-terriers-breed/13-What-is-a-breaking-stick-and-how-do-I-use-one.html
Jeg har desværre ikke kunne finde noget på dansk
jun 2007
Den 'breakstick' som Sekretær for team Vomløs snakker om er en ganske almindelig lidt tyk pind, som folk bag hundekampe bruger til at stikke ind mellem kæberne på hundene for at få dem til at slippe den anden.....
Det er ikke noget man køber.. Og jeg tror ikke at i kampens hede at du ville kunne bruge den til et 'almindeligt overfald' hunde imellem...
Jeg tror i hvert fald ikke at jeg ville kunne samle mig til det....
Men du kan jo lave dig en vandrestav som du altid går med så du har noget du måske enten kan nøjes med at holde hunden væk med pinden - Eller hvis det bliver nødvendigt, slå den overfaldende hund med...
Ja undskyld det lyder så voldsomt...
Men sammenlignet så er der mange der går med peberspray, uden nogensinde at få brugt det. Men har det for en sikkerhedsskyld..
Lidt det samme som hvis man gik med en vandrestav...
sep 2006
Du er meget forkert informeret! Læs det første link og bemærk det der står ude til højre!!! Og nej, det er ikke en ganske almindelig tyk pind. Læs de links.
Og dem jeg kender der har den stick bruger sgu IKKE deres hunde til hundekamp!
Og jeg vil meget gerne vide hvorfor "det ikke er noget man køber?"
Og nu synes jeg at Anne snakker om et overfald af en muskelhund. Og en muskelhund slipper altså ikke BARE fordi den får et gok i nøden med en pind.
sep 2006
Det er mere humant end at bruge peberspray, spark, stød, ild, brækjern og andre sære ting folk finder på.
sep 2006
sep 2006
sep 2007
Der er en beskrivelse af de forskellige racer, samt fortælles der, at man skal vride i den bidende hunds halsbånd til den ikke længere kan få luft og derfor slipper dens greb.
sep 2007
aug 2006
sep 2007
aug 2006
Og her var det ikke et halvt minut, der gik, men meget længere.
Der blev prøvet på mange måder, og heldigvis var alle rimelig fattede, ikke nogen råben og skrigen.
Når jeg skriver at en granvoksen man ikke kan åbne de kæber, når hunden virkelig er tændt af, så tror jeg faktisk heller ikke at jeg kan. Jeg har ikke de kræfter.
I ovennævnte situation gik minutterne med at prøve flere mindre drastiske ting men tilsidst måtte man gøre som ville få den hund til at slippe - og det, der virkede var et spark i mellemgulvet.
Det var IKKE rart for nogen, men hunden slap og kom ikke til skade.
Når man står der, bliver man nødt til at handle efter den situation, der udspiller sig. Og havde man her blevet ved med at vente på at den hund slap, så var skaden blevet større på den hund, der blev bidt, det er der ikke tvivl om.
sep 2007
Tiden føles ualmindelig lang, når man sidder der og skal holde en hund, som har bidt sig fast. Ingen får mig til at ændre mening om, at man ikke skal sparke hunden, for at få den til at slippe. På et tidspunkt vil den slippe. Og så skal der handles hurtigt. Jeg har aldrig i de mange situationer, jeg har stået i, været nød til at bruge vold, for at få stoppet en slås kamp mellem hunde. jeg har selv haft en hanhund, Stor Schæfer, som desvære af sin egen ytrykhed, tit røg i hovedet på andre. Han var i snor. men mange lod jo deres hunde, løbe hen til ham alligevel. Se så er det jo ikke sjovt. For hvem bliver så den dumme hund? Og for den nogen kampe han fik rodet sig ud i nogen gange. Den hund jeg holdte, som skulle slippe, var en kamp hund på 6 måneder. Vau. Held og lykke med den, siger jeg bare. Han var med i en flok, hvor man mødes og alle hunde kan lege. Inden det gik galt, havde jeg faktisk sagt, at det ikke holdt i længden med ham, sammen med de andre. Så måske det kunne ha' været undgået, hvis ejeren ville ha lyttet. I gamle dage, var der jo også en skrøne om, at hvis en han hund hoppede på en tæve, når hun var i højløb og var påbegyndt en parring. Så skulle man smide en spand iskoldt vand på dem. Eller sparke hanhunden. Og gæt selv... Virker det ? Det er jo lidt det samme med ikke at sparke når hunde slås. Men jeg kan samtidig godt forstå at den person hvis hund det går ud over, vil forsvarre sin hund med næb og kløer. Og kommer man ud i sådanne situationer, kan det jo være svært at holde hovedet koldt og bevare roen. Så den er jo også svær, den her med hunde slagsmål.
aug 2006
Og jeg ville ikke tage ansvar for bare at vente på at hunden slap...
Jeg vil til hver en tid hellere få den til at slippe med et spark end at stå og kigge på den gør skade på en anden hund...
Der er i øvrigt en kæmpe forskel på at bide og at parre. I parringen er hundens penis fysisk blokeret fra at komme ud af tævens skede... Det er munden ikke ;o)
sep 2007
jun 2007
Jeg skriver bare hvad jeg har set i fjerneren på Animal planet om Animal Police i USA....
Hver gang de har været et sted hvor der har været hundekamp og de finder en lidt tyk trækæp der er bidt til i den ene ende - SÅ kalder de den 'Breakstick'.....
That's it ...
sep 2006
jun 2007
*Synger* .. "næ næ næ næ nææææ"
Når kæben låser sig....