Hvad kan der være galt? {{forumTopicSubject}}
Lad mig først og fremmest pointerer at dyrlægen er inde over, vi har dog ikke fundet en årsag.
er der nogen herinde som har oplevet lignende?
Vi fik for nogle mdr siden ny hund, han er en dansk svensk gårdhund og nærmer sig 8 mdr.
Det hele startede fredag aften, han blev helt rastløs og havde blinkhindefremfald.
Han havde ødelagt et par børne bukser natten til torsdag, så der var også mistanke til at han potentielt havde spist det der var forsvundet.
Vi kommer til dyrlægen og kan konstatere at han også har en lettere forhøjet temperatur men alligevel i en stabil tilstand, vi bliver relativt hurtigt enige om at han bliver indlagt, så der kan tages blodprøver, røngten uden og med kontrast.
han er ikke nødvendigvis super dårlig men stadig ikke helt frisk/sig selv på dette tidspunkt.
blodprøver kommer tilbage helt fine, på røntgen kunne det godt ligne at der lå noget i maven som ikke skulle være der, så der bliver taget beslutningen om at operere ham lørdag, til alles overraskelse så blev der ikke fundet noget fremmedlegeme i maven.
søndag kommer han hjem og det går egentlig okay under omstændighederne.
Mandag er han fortsat lettere utilpas, og ender med at kaste op, her kommer så et mindre stykke skumpapir med op så vi kommer afsted til kontrol for sikkerheds skyld, vi konstatere at det nok har ligget der før operationen da han selvfølgelig har været under konstant opsyn i snor siden operationen men det burde heller ikke at være årsagen, operationssåret ser helt fint ud så det har nok ikke noget med det at gøre.
han havde stadig feber og ville ikke spise sin mad, han fik kvalmestillende indsprøjtning hos dyrlægen og vi fik nogle piller med hjem til nogle dage, hele dagen igår ville han ikke røre sin mad udover de godbidder vi bruger i forbindelse med medicin.
i dag har jeg så været ude at købe vådfoder, som han heldigvis glædeligt indtager men han er fortsat utilpas og har feber.
blinkhindefremfald er dog blevet bedre.
Hans tilstand er relativt stabil men det er godt nok også hårdt at se ens hund være dårlig tilpas og ikke vide årsagen eller om det bliver bedre af sig selv eller om det er noget som kræver diagnose og behandling.
Han sover/ligger bare og "slapper af" det meste at tiden, han er stadig glad nok for at komme ud men det er tydeligt at han ikke har det godt, han virker dog heller ikke super påvirket i forhold til at han er nyopereret, bevæger sig rimelig normalt, er også god til at lade såret være.
vi blev enige om at snakkes ved igen i morgen eller torsdag og så må vi se hvad de næste skridt bliver men det kunne være rart at høre om andre har oplevet lignende og evt årsag.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Har han afføring? Du skriver at der intet var i mavesækken. Hvad med tarmene? kunne det være nået ud i tarmsystemet? Vi havde selv en forslugen tæve for mange år siden. Hun var virkelig skidt. Vores egen dyrlæge kunne intet se på røntgen. Sendte og med "udrykning" til Faxe, og der blev hun åbnet. Alt blev pillet ud, og der sad en prop i tarmen. Et lille stykke plastik, hvor der havde viklet sig pels omkring. Thilde var rigtig skidt. Det lille stykke plastik var fra en skærm vores hanhund havde haft på 6 mdr tidligere! Vi opserverede godt, at et hjørne var gnavet af, men tænkte ikke mere over det. Altså før hun blev opereret et halvt år efter. Så længe havde det ligget i mave/tarmsystemet.
Håber hurtigt den bette mand bliver sig selv igen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.904
Jeg ville da mistænke en prop i spiserøret. Er der undersøgt med kikkert?
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 350
nu har han igen helt normal afføring.
De fandt ikke noget fremmedlegeme, kun mad.
og ja de har nok overset det, det har været et meget blødt stykke skumpapir, så tænker heller ikke det har været nemt at mærke det og det skulle også gerne have kunne passere af sig selv så vi tror bestemt ikke den er synderen.
Tarmene blev som jeg har forstået også tjekket.
Jeg skal dog ikke kunne sige om det kunne have siddet i spiserøret, da jeg ikke ved hvornår han kan have spist det, det er nemlig lang tid siden sådan noget har været fremme, det kan dog ikke udelukkes at barnet på 3 år kan have smidt det stykke ude i haven og Otto har fundet det derude for nyligt.
Jeg fandt et lille stykke af det forsvundne bukseben i afføringen fra fredag aften, afføringen fandt jeg dog ikke før operationen, pga mørke og det var lige smuttet fra tankerne om morgenen.
men resten af bukserne er ikke til at finde.
I dag er det heldigvis gået fremad, feberen har umiddelbart lagt sig og han er en smule mere frisk, bestemt ikke rask men fremskridt.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.652
Håber det går fremad
God bedring med ham
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.348
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-05-03-gymnasieelev-havde-kapsel-i-spiseroeret-i-108-dage-laege-kalder-forloeb-beklageligt
tænker om der har siddet/sidder små stofdele hist og pist i systemet der tager sin tid om at komme igennem eller om at blive helt opløst ..
håber det han snart er helt dig selv ..
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.393
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 350
Jeg ved ikke om det har været det der stykke skumpapir, eller om det hele bare er faldet uheldigt sammen med at han er blevet ramt af noget virus eller noget helt tredje.
Hvad kan der være galt?