28. okt 2005 Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
Sandt eller falsk omkring at have 2 hunde {{forumTopicSubject}}
Jeg er flyttet tilbage til rækkehus, og det er dejligt. Vi har igen en lille have at boltre os i, og skønne grønne områder at gå tur i.
Vi skal nu have beboermøde, og der er forslag om 2 hunde. Det har der været før, og har altid været nedstemt. Det håber jeg på igen, for i mine øjne, har hundene i afdelingen det ikke det fede hundeliv, og det tror jeg ikke på, at en mere i husholdningen ændre på.
Så jeg vil selvfølgelig argumentere for, at det er noget skidt.
Her er noget af begrundelsen fra beboeren der stiller dette forslag.
At hunde er sociale dyr og mange trives bedre når de har en artsfælle, det øger trivslen både for hund og ejer.
2 hunde stimulere hinanden fysisk og mentalt hvilket mindsker risikoen for kedsomhed, stress og adfærdsproblemer som kan føre til gener ved naboerne.
De mener også det kan minimere gøen, og de kan være et socialt netværk mellem alle ejerne gennem gåture osv
Herude står de fleste hunde i haverne og der bliver ikke gået meget med dem i løbet af ugen. Hvis der skal opbygges noget socialt med gåture osv mener jeg jo, at de kan de bare kan gøre med den ene hund de har i forvejen.
Vil i give jeres besyv med omkring trivslen som de beskriver omkring adfærd - stress osv
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
Hun er stresset nok over at der står hunde bag hækken og skælder ud.
Det er selvfølgelig noget jeg arbejder med hende omkring, men jeg kan ikke se det skulle blive nemmere med mange flere hunde der forsvare deres matrikel.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 746
Jeg skal aldrig kun have én hund, for den glæde 2 hunde har af hinanden, specielt de dage hvor man ikke lige får gået de længste ture eller nusset helt så meget, er uvurderlig.
Så jeg ville til enhver tid stemme for at der måtte være 2.
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 166 Svar: 11.327
Nu kan jeg ikke måle på mine hundes livskvalitet i perioder hvor der har været en eller to hunde, men efter min bedste overbevisning, har 2 hunde stor glæde af hinandens selskab (der vil altid være undtagelser).
Jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis gør den store forskel i hjemmet, men på gåture, hvor en ny hvalp skal introduceres for verden, er det en kæmpe støtte for hvalpen, hvis den har en anden hund at læne sig op ad. Det samme ift. alene hjemme-træning, hvor der er en tryghed i at de er to.
Som Dorte vil jeg heller ikke kun have én hund, og jeg glæder mig til at der igen bor to hunde hos mig
okt 2005
Der står den ene hidsige hund efter den anden, og man får det ene chok efter det andet.
Der hvor der er 2 hunde ( på ikke lovlig vis ), er der blot 2 hunde der går amok og den ene dæmper ikke den anden.
Så hvad hjælper det der med 2 hunde?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.021
Hvor store er folks haver?
okt 2005
Hilde gider ikke andre hunde. Hun kan acceptere at være i rum med nogen hun kender, men hun gider dem ikke.
Hun trives så godt som ene hund.
Så det er jo ikke ens for alle hunde
Jeg synes jo de skulle starte med at lave noget med den ene hund de har
sep 2017
Du spørger til myter om livskvalitet og adfærd, men fisker i virkeligheden efter svar der passer ned i din konkrete situation med din konkrete hund og dine konkrete naboer. Det kan vi af gode grunde ikke svare på.
Men jeg tænker at du med fordel kan hjælpe Hilde, og det skal du nok gøre uanset om folk må have en eller to hunde. Kan du ikke enten bære hende forbi de andre hunde, eller arbejde på at hun skal ignorere deres råben? Eller gå en anden vej?
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
okt 2005
Jeg nævner Hilde for at vise at ikke alle hunde har glæde af andre artsfæller, eller glæde af den stress der er i forvejen. Jeg hjælper Hilde om der er 1 eller 2 hunde i haverne uanset.
På sigt er min frygt, at der står flere hunde og skaber uro. Jeg har aldrig haft 2 hunde selv, så ved i bund og grund ikke om det hjælper med en hund nr 2.
Derfor spørger jeg også her i tråden om meninger omkring emnet.
I de tidligere år jeg boede her, stemte ieg også nej til disse forslag, for jeg kunne/viste ikke hvad det ville få af konsekvenser.
Jeg forstår jo ikke at man skulle blive et mere socialt menneske eller kunne aktivere sin hund mere, fordi man har 2 hunde.
Samtidig ser jeg også at det åbner op for mange flere mennesker med 2 hunde i at søge netop ud til disse afdelinger. Der kan jeg også frygte konsekvenserne.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.340
Nogle racer er det synd kun at have en, fordi de er så flok orienterede, for andre racer er det synd at have 2.
For mine giver det helt enormt meget at have hinanden. Lucky ville ikke have de store problemer med at være ene hund, men på trods af at han gerne synes at Teemo er en belastning, så savner han ham tydeligvis når han ikke er hjemme.
I forhold til støj, handler det igen om race og ikke mindst opdragelse og aktivering. Med 2 hunde er det nemmere for den ene at opildne den anden til at gø. Lucky gør meget sjældent i haven, men han river Teemo med lige med det samme, når han gør. Teemo kan sagtens gø uden at Lucky går med på det.
Hvis de aktiveres korrekt, er der mindre støj, og hvis man lærer dem at det må de ikke, er der også mindre støj (hos os er problemet at vi har en nabohund på den anden side af hækken, der får lov til at stå og gø i evigheder dag ud og dag ind, og det kan Teemo altså ikke (endnu) abstrahere fra)
Teemo har separations angst og kan IKKE være alene selvom Lucky er der, og har aldrig kunnet, heller ikke da vi havde 3. Lucky er pisse ligeglad med om Teemo er der når han er alene, for han går ud på gulvvarmen i badeværelset eller finder et blødt sted hvor han kan sove til vi kommer hjem igen. For mig som ejer gør det en forskel. Jeg havde langt nemmere ved at efterlade Lucky alene da han havde Rosas selskab, selvom de ikke nødvendigvis var sammen, nogle gange slet ikke i samme rum, end jeg har nu, hvor jeg ved han er helt alene. Men jeg er bevist om at det er mine følelser og ikke Luckys.
Jeg tænker vi sagtens kan blive enige om herinde, at man ikke skal have hverken en eller to hunde, hvis man ikke giver dem det liv de fortjener. Men i forhold til sådan en regel, er der nok ikke det store at komme efter.
Derudover skal man også tænke på om man straffer de gode hundeejere ved at nedstemme det, fordi der er nogen der ikke kan finde ud af det. (Hundene må ikke være til gene for naboerne, uanset om der er 1 eller 2 ).
Da jeg fik Rosa boede vi i en studiebolig i en afd. hvor vi kun måtte have en hund. Jeg havde prøvet at få lov til 2, men alle havde nej hatten på, til trods for at jeg vidste at i hvert fald 1-2 andre huse havde mere end den ene vi måtte have. Jeg var klar på at når jeg fik en ekstra, selvom Rosa jo knap kunne tælle som en hund, så skulle jeg finde noget andet at bo i.
nov 2012
Det er sjældent jeg ser folk have mere end 2 alligevel, men jeg oplever faktisk at det oftest er dem med 1 hund man hører mest i haverne. Det er nok tilfældigt, for så mange er der heller ikke med flere hunde, men jeg oplever på ingen måder forskel på om jeg har boet i en afd. med 1 hund tilladt eller flere hunde.
okt 2005
Dem der stiller forslaget, har taget en omplacering hjem fra samme opdrætter hvor de har den første fra.
Derfor forslaget. Jeg ser faktisk ikke lige dem som problemet med 2 hunde, for de træner med ham de har og det er jeg ret sikker på de også gør med nr 2. Men sjovt nok nævner konen selv den anden dag, at deres første hund aldrig sagde noget når folk går forbi deres matrikel, men nu gør han efter den anden er kommet.
Men mit problem/frygt er netop dem hvor hundene er deres udetimer i haven. Der hvor hundene i forvejen bruger mund, der hvor de ikke bliver aktiveret og det er faktisk flertallet af hundene her.
Der kan jeg være nervøs for, at det ikke hjælper med en hund mere.
Samtidig som jeg skrev, er jeg nervøs for tilflyttere hvor det også åbner op for, at der kan komme flere hunde.
nov 2012
Hvis man er forsvarlig, lukker man enten hunden ind når den larmer i haven, eller træner den til ikke at gøre det.
Hundene må ikke genere naboerne med gøen osv. uanset om reglen er 1 eller 2 hunde. Så er der ejere der lader deres hund stå og gø til gene for andre, så er det jo bare at tage fat i boligforeningen.
I den afdeling jeg boede i, hvor man kun måtte have 1, da vi havde to en kort periode inden vi fik noget andet at bo i. Boede der to rottweilere i den overfor, jeg hørte og så dem ALDRIG, kun når de skulle ud på tur, hvilket de kom.
INGEN mærkede noget til at vi havde to. Den ene nabo der delte hæk med os, hilste glad og gerne og spurgte ind til dem begge to.
Det er i forvejen ikke nemt at finde gode steder at bo til leje når man har hund, og slet ikke hvis man har flere. Så hvorfor ikke give folk muligheden for det? De skal jo stadig overholde reglerne.
Og bare fordi man må have flere hunde, betyder det jo heller ikke at folk har det. Så vidt jeg ved, er der kun 2-3 hold inkl. mig der har 2 hunde i min afdeling, og ingen har flere end 2.
Der hvor jeg boede med alle 3 inden vi flyttede hertil, var vi to der havde hund i hele rækken, og den anden havde bare en enkelt.
Jeg bliver altid lidt trist over, at vores samfund i dag er indrettet sådan, at vi skal sætte begrænsninger for alle, fordi nogle ikke kan finde ud af det.
okt 2005
Jeg mærker nu tydeligt forskel på, om der er en eller 2 på den anden side af hækken.
selvom at jeg feks stemmer nej til et forslag, kan andre jo godt stemme ja.
I alle årerne jeg har boet her, har der også været stemt nej til kat trods det har været forsøgt flere gange.
Det handler om at vi alle har en stemme, og så må jeg finde mig i at nogen ting bliver sagt ja til og andre gør ikke.
Som sagt synes jeg at man kan starte med at tage hånd om den ene hund
nov 2012
Og hvis de ikke tager deres hund ind når den gør, kan man klage til boligforeningen. Så får de en advarsel. Bliver det gentagende gange ikke overholdt, kan de få et forbud mod hold af hund eller finde sig et andet sted at bo.
Og ja alle har en stemme, jeg synes bare det er en trist tendens alle steder i vores samfund, at man bruger den på at begrænse alle dem der godt kan finde ud af det, i stedet for at slå ned på dem der ikke kan.
Jeg forstår heller ikke problemet med om folk har katte eller andre dyr for den sags skyld, så længe de holder dem på egen matrikel.
Jeg ville gerne bo et sted hvor der ikke er børn, men det kan man jo ikke lave regler om, det ville jo være helt tosset. Hvorfor skal andre så bestemme om jeg må have en kat, en ekstra hund, en gekko, en kanin eller hvad jeg ellers kunne finde på?
Så længe de ikke genere nogen med unødig larm osv. Kan jeg virkelig ikke se problemet.
Og dét er der jo regler for, så man er sikret at det ikke sker.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.904
Jeg tror du har mere brug for regler for det eksisterende hundehold end andet. Det kunne du jo foreslå. En politik for at hunde skal luftes, at man tager sin hund ind, hvis den gøer i haven osv.
Da vi boede i rækkehus fremsatte vi et forslag for 2 hunde i stedet for kun 1. Det blev stemt igennem og absolut intet ændrede sig, i det store hele. Vi og en enkelt anden købte hund nr. 2, men alle andre bibeholdte deres ene hund. Der kom hverken mere eller mindre larm. Dem der larmede mest, var dem med én hund.
Hvis ikke din hund kan lide andre, og ligefrem stresser over det, så ville jeg kigge efter en bolig lidt væk fra andre, for at kunne tilbyde den en stressfri hverdag.
jun 2011
I den lejlighed jeg boede i i kbh, var der nogle få regler omkring hundehold. 1. Man skulle søge ejerforeningen om lov til at have hund. 2. Hunden måtte ikke hyle i mere end 30min i løbet af en dag, og ikke gø mere end 3 på hinanden følgende gange. 3. Hunden måtte ikke komme i gårdmiljøet.
Det synes jeg egentlig var meget fint, selvom det klart stressede mig, da Coco var teenager og begyndte at hyle, når jeg gik om morgenen, det holdt heldigvis op igen
I skal selvfølgelig have opsat nogle regler som fungerer for jeres forening.
sep 2017
Og det tænker jeg faktisk er humlen i dit spørgsmål For selvom der er konsensus om at flere hunde sammen trives bedre, vil du egentlig hellere frem til, at din hund ikke bryder sig om andre hunde, og at dem med gøende hunde ikke skal have flere hunde (eller hund overhovedet).
Sådan helt oprigtigt, synes jeg at du skal stile modforslag om, at hunde bliver forbudt. Og at beboere derfor ikke må anskaffe sig en ny hund, når eksisterende hund ikke er længere.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.757
To hunde kan have enorm glæde af hinanden og give hinanden virkelig meget uanset hvor meget eller lidt ejeren aktivere dem. Hunde kan rent faktisk give hinanden noget som vi mennesker ikke kan; vi er jo ikke hunde
Du kan jo bare stemme nej, hvis du ikke synes ideen er god og lad det være ved det. Jeg tror ikke du kan komme med vægtige og velunderbyggede argumenter mod to hunde, som bare nailer det. Hvad der er et godt hundeliv kan det jo være temmelig svært at komme en facitliste på. Så længe dyreværnsloven er overholdt har man jo strengt taget ikke rigtigt nogle argumenter, der egentlig er andet en 'synsninger' og personlige holdninger.
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 721
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.747
Men hvis der er problemer med den ene hund, man har, så har de tendens til at blive fordoblet, når den nye kommer.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.754
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.542
Jeg tror ikke antallet kommer til at gøre den store forskel.
Jeg kan som mange af de andre ikke se problemet, især hvis den person der søger tilladelsen er en af dem, der ikke er problematiske. De andre kan lige vel være helt tilfredse med deres enkelte hund og aldrig få en hund mere.
Bare fordi de kan, betyder det ikke, at det kommer til at ske.
feb 2024
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
Jeg forstår ikke den lidt trælse kommentar
feb 2024
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
For år tilbage kæmpede jeg for tilladelse til to dyr i mit boligområde. (Det gik ikke så godt dengang, men sidenhen er det blevet tilladt). Afdelingsbestyrelsen afviste mit forslag med begrundelsen, at "vores boliger ikke kunne bære, hvis alle skulle have to". Jeg syntes, at det var et idiotisk argument, for det var da næppe sandsynligt, at særlig mange ville vælge at have to hunde ...... troede jeg.
Nu har det været tilladt at have to dyr her i mange år, og det virker til, at her efterhånden bor flere hunde end mennesker
Og Staffordshire Bull Terrier Mom - Til alle mulige afstemninger stemmer folk efter egne interesser, så det skal du da også bare gøre her, uanset argumenter for det ene eller det andet.
jun 2011
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.542
Hvis flere steder tillod flere hunde, så ville de jo ikke være koncentrerede enkelte steder. 95% af de steder jeg kiggede på tillod enten ingen dyr eller 1 dyr, og jeg kunne jo af gode grunde ikke flytte ind nogle af de steder.
Hvis det er en af de eneste steder i området, der tillader det, så er det jo klart at folk flokkes dertil - De af os, der gerne vil have mere end én af gangen.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
De har stor gavn og glæde af hinanden.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.652
Mange hunde trives bedst sammen med andre.
Der er mangel på lejeboliger hvor hund er tilladt og især flere hunde.
Jeg kan ikke se at flere hunde skulle give gener. Ejer skal naturligvis tage ansvar og aktivere deres hunde. Sørge for at de ikke genere andre og samle op efter dem m.m.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.348
egentlig er skotten ret god til at være flere, flere skotteejere har 2 hunde sammen . vi har haft det af 2 omgange, men ingen af gangene var hundene sådan at de fx lå tæt, viste at de var vilde med at være sammen ... der har såmænd heller ikke været de store problemer ( pånær en indkøringsperiode med de 2 sidste samtidige) ... men jeg tror såmænd specielt de ældste i begge tilfælde ville have været lige lykkelige som enehunde ..
okt 2005
Vores beboermøde er overstået og det blev nedstemt. Så stadigvæk kun 1 hund fremover
Sandt eller falsk omkring at have 2 hunde