Stress, ressource eller {{forumTopicSubject}}
Vi har jo en rigtig dejlig hund. Han er renlig, kan være alene hjemme, er legesyg, glad, kærlig og godmodig. Og selvfølgelig har han tabt hjernen indimellem, typisk unghund. Og så er han kæmpe trænbar hvilket er fedt. Han kræver mere end gåture og det får han bestemt også. Ellers havde vi valgt en anden race/type hund.
Han er meget frembrusende, fylder meget og vi betegner ham lidt som ''nummer to barn vi ikke fik'
Men der er noget vi ikke helt kan greje hvad handler om. Jeg kan prøve at beskrive situationen.
Kommer min mand ind i et rum hvor jeg er og begynder at tage kontakt til mig - så starter balladen. Hunden skælder ham ud og hopper op og napper i fingrene. Vi ender med at tage ham på armen for at få ro og kunne have en samtale.
Ligger min mand i/på sengen eller sidder så bliver han nappet i hænderne. Ikke aggressivt men mere intens dril som virker svær at bryde. Vi ender med at smide hunden ud af rummet med en tyggeting for at få ro, især hvis vi er ved at putte vores dreng.
Er min mand alene med ham så er der intet, så hygger de sig.
Det er qua mig der er mest hjemme, mest mig der tager mig af hunden. Min mand lufter ham i weekender og ellers ''passer ham'' når jeg ikke er hjemme. Min mand er virkelig også blødt op og er glad for hunden og omvendt.
Vores dreng på 3 går fri, dog kan hunden finde på at hive en strømpe af barnets fod og rende med den. Og han vil gerne være med hvis jeg sidder på gulvet og leger med barnet men det er hyggeligt.
sep 2025
Følger: 12 Svar: 1
Det lyder umiddelbart som et træningsspørgsmål, og det at tage ham op på armen når den gør er at sammenligne med at belønne hunden for adfærden.
Det er jo ikke op til hunden at bestemme hvem der må være til stedet i jeres hjem, så ud i gangen eller på anden måde afskære den fra "flokken". Efter et par minutter, når den er faldet ned, åbner i døren og inviterer ind igen. Hvis det starter forfra så er det ud, og sådan bliver i ved indtil han forstår at han kun må være sammen med jer, hvis han ikke gør og skaber sig.
Det er vigtigt at han må komme ind igen lige så snart han falder ned, så han forstår sammenhængen mellem at være rolig og få lov til at være en del af flokken.
Det er selvsagt svært midt i putning, men tænker i kan "genskabe" situationerne, når der er ro på til at udelukke og invitere tilbage ind
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.757
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 721
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.904
Jeg vil anbefale at få en adfærdskyndig til at se adfærden med egne øjne, for at finde ud af hvad der er på spil, og få lagt en plan for træning.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.754
Hvis ikke, er det en god ide at træne nej, så han ved hvad det betyder.
Jeg ville ikke tage ham på armen.
Måske sætte ham i et andet rum hvis muligt, til han er faldet ned og så prøve igen til han lære at "Okay, hvis jeg opføre mig sådan her, så ryger jeg derud"-agtigt.
Jeg ved ikke om det er bedst det er dig eller manden der gør det.
Jeg tror også i lidt ubevidst har belønnet adfæren, fordi han så har fået en form for opmærksomhed
Hvis din dreng er stor nok ville jeg lade hunden lege trækkeleg med et reb (Man kan få dem med håndtag i den ene ende, de er nemmere at holde for børn) og ikke lade hunden hive sokken af barnet, mest fordi jeg selv ville være nervøs for der i "kampens" hede kom lidt hud i klemme ved et uheld
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 721
Og jeg er også enig i, at det måske ikke er det mest smarte at tage ham på armen. Men åh det er nemt
Min dreng og hunden skal ikke lege trækkelege sammen. Det kan vi voksne gøre og så hjælper barnet med at lave hyggelige lege, fodre og give vand.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Din søde hund får jo også den kontakt han søger. Lad være med at tage ham op på armen. Jeg tænker bare at du risikerer at det bliver værre.
Stress, ressource eller